Rösta fram t-shirt till communityt!

Android: formatera SD-kort i annat än FAT32?

Permalänk
Medlem

Android: formatera SD-kort i annat än FAT32?

Tills igår levde jag i tron att allt kring Android var "Linux", men så var alltså inte alltid fallet... Inför en utlandsresa tänkte jag föra över lite filmer till min surfplatta, men det gick inte alls. Tog en stund innan jag begrepp varför.

SD-kortet verkar alltså (av operativsystemet) vara formaterat i FAT32, så filer över 4GB är bara att glömma. Själva surfplattans filsystem är något helt annat filsystem (ext?), för där är det inga problem att spara filer större än 4GB.

Finns det något sätt att omformatera SD-kortet till ett annat filformat som tillåter filer större än 4GB?

Surfplatten är en Samsung Galaxy tab 7.7 med Android 3.2 ("tack" Samsung för att ni lovar uppgraderingen fast inget händer).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

exFAT, pröva formater i surfplattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Surfplatten är en Samsung Galaxy tab 7.7 med Android 3.2 ("tack" Samsung för att ni lovar uppgraderingen fast inget händer).

Man kan ju alltid blåsa in en custom ROM, typ CyanogenMod eller liknande. Min Blade 3 fick nytt liv efter uppgraderingen till 4.1, telefonen skulle nog för alltid vara kvar på 4.0 annars.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

exFAT, pröva formater i surfplattan.

Provade igår, får aldrig några alternativ att välja något annat filformat när jag väljer "Formattera" i Android 3.2 (Honeycomb).

Hur väljer jag exFAT?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cybertsen:

Provade igår, får aldrig några alternativ att välja något annat filformat när jag väljer "Formattera" i Android 3.2 (Honeycomb).

Hur väljer jag exFAT?

Väljer den inte det själv?
Isf formatera det i en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Väljer den inte det själv?
Isf formatera det i en dator.

1. Den "väljer själv"...och det är uppenbarligen FAT32 den väljer...

2. Att formatera "i en dator" kräver att datorn har en kortläsare...det gick inte så bra när jag försökte stoppa in SD-kortet i CD-spelaren

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cybertsen:

1. Den "väljer själv"...och det är uppenbarligen FAT32 den väljer...

2. Att formatera "i en dator" kräver att datorn har en kortläsare...det gick inte så bra när jag försökte stoppa in SD-kortet i CD-spelaren

Med usbkabel då? Skrivskyddat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Med usbkabel då? Skrivskyddat?

Enheten är inställd på MTP, har inte hittat i inställningarna (3.2) var jag ställer om den till "USB mass storage" (att ställa in USB-felsökning/USB debug mode hjälper inte).

Så surfplattan identifieras av Windows som en enhet (inte USB-minne), så när jag formaterar SD-kortet via USB-anslutningen så är OS:et lite "för smart".
Kortet formateras - utan frågor till...FAT32...

Permalänk
Medlem

Lägg in mindre filmer bara
~2GB duger gott.

Jag tror alla Android system partitioner använder sig av ext4. (kanske varierar mellan versioner dock)
Ext4 är standard format i de flesta Linux system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag tror alla Android system partitioner använder sig av ext4. (kanske varierar mellan versioner dock)
Ext4 är standard format i de flesta Linux system.

Det är kanske så att Android använder EXT4 för "operativsystemspartitionen".
MEN; för det externa lagringsmediat (SD-kort) så använder den FAT32...

F.ö. så formaterade jag SD-kortet idag på jobbet i exFAT.
När jag sedan stoppade in SD-kortet i surfplattan så klagade Androiden (3.2) på att det var ett okänt filformat.
Det enda som att gick att göra var att (om)formatera kortet i surfplattan till...tja...FAT32...
Lönlöst, åter till ruta ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Det är kanske så att Android använder EXT4 för "operativsystemspartitionen".
MEN; för det externa lagringsmediat (SD-kort) så använder den FAT32...

Jo, jag är väl medveten om detta.
Jag ville bara upplysa dig eftersom jag hade för mig att du nämnde något om det i tråden.

Inte fullt OT, men det får du leva med