Min "nya" tänkta vattenkylning, några tips?

Permalänk
Avstängd

Min "nya" tänkta vattenkylning, några tips?

Hej,

Jag ska uppdatera en del av min vattenkylning och konfigurera den på ett annat vis, då temperaturerna jag hade innan helt enkelt inte var låga nog för mig, för att inte tala om alla slangar som var i vägen.

Skissen nedan illustrerar hur jag har tänkt, och allt ska byggas i ett CM storm stryker.

Som man kan se så ska radiatorn vara i bottnen eftersom det finns för lite plats i toppen. Tanken är att grafikkorten ska blåsa varm luft uppåt som sedan 140mm och 200mm fläkten i toppen ska suga ut. Radiatorn i bottnen ska suga in kall luft och sedan blåsa ut den under chassit. Frisk luft kommer blåsas in genom en 120mm fläkt på sidan. Tanken är att ett visst undertryck ska bildas, då jag har mer fläktar som drar ut luft, än blåser in. Detta kommer enligt mig innebära att luft utifrån kommer sugas in genom de många luftintagen som finns för att jämna ut trycket, även om det inte finns några "dedikerade" insugsfläktar i fronten,

140mm och 200mm fläkten i toppen är nödvändig för att sänka temperaturerna från de två framtida 7970. Redan med ett 7970 så blev det väldigt varmt i chassit då de två lågvarvade 120mm fläktarna till radiatorn i toppen ej kunde dra ut tillräckligt med varmluft. I sin tur gick denna varmluften genom den tunna radiatorn vilket ökade temperaturen på själva cpun. Stryker har ett fönster på sidodörren istället för galler med fläkt, vilket inte är ideal gällande kylning.

Frågan är dock om de två 120mm fläktarna till radiatorn ska dra kall luft inne från chassit och blåsa ut, eller om fläktarna ska dra kall luft utifrån och sedan blåsa in i chassit?

Komponenterna jag har tänkt mig kommer bestå av en Alphacool UT60, 60mm tjock, 240mm radiator, XSPC bay reservoar med integrerad topp (mpc 350), EK Supremacy, XSPC Raystorm eller Aplhacool Nexxos XP3 cpu block.

Några tips, utifrån min beskrivning och ritning?