CDON som försöker luras eller jag som har blivit knäpp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Om du kollar igen så är det ingen som har nämnt ARN, förrän du gjorde det. De flesta länkar till olika lagar osv bara

#13 fast jag pratade med generellt.

Permalänk
Medlem

Hej Allihop
Har blivit kontaktad av CDON idag där de meddelar mig att de kommer att byta ut grafikkortet (jag ska skicka skicka in det, och så fort jag lagt det på posten ska de skicka ut ett nytt grafikkort). Så det har nu löst sig på bästa sätt. Tråkigt bara att de inte gjorde så här från början.

Tack till alla som skrivit och engagerat sig i tråden, känns alltid lättare när man vet att det är flera personer som håller med en.

Mvh
Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

Hej Allihop
Har blivit kontaktad av CDON idag där de meddelar mig att de kommer att byta ut grafikkortet (jag ska skicka skicka in det, och så fort jag lagt det på posten ska de skicka ut ett nytt grafikkort). Så det har nu löst sig på bästa sätt. Tråkigt bara att de inte gjorde så här från början.

Tack till alla som skrivit och engagerat sig i tråden, känns alltid lättare när man vet att det är flera personer som håller med en.

Mvh
Mats

Därför finns forumet där man kan kontakta butiken direkt samt få fler på sin sida mot butiken/företaget för att de ska inse sina misstag.

Bra att det löste sig till slut.

Ska själv kika på om mina produkter är hela eller ej när jag kommit hem (också beställt grejer därifrån).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Tycker Cdon borde skämmas för detta beteende då de vet att de flesta faller för det och lever med "trasiga" grafikortet. Och skulle man sedan en dag behöva utnyttja sin garanti för det lagt av helt så kommer de säkerligen hänvisa till yttrepåvärkan och neka en från att få det utbytt då. Dessvärre måste Cdon bättra sig på sin support rejält innan man känner sig trygg att handla där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Men för att få sin vilja igenom får man väl ta till de medel man har? Vi konsumenter har väldigt mycket lagstadgade rättigheter, och det är långt ifrån alla butiker som har koll på dessa. Det finns många tillfälle då man varit tvungen att förklara regeln, och hur den tolkas för butiken. Annars går de på sin egna rutiner.

Jag tycker CDON skött sig väldigt bra i mina ärenden. Även de där det gått åt skogen

Självklart ser man till sig själv och utnyttjar de kanaler man har att tillgå. Det jag helt enkelt menar är att det måste bli smidigare med CDON:s kundservice. Det går ju så mycket snabbare hos de andra större eller har jag fel där?

Skrivet av UROG:

Därför finns forumet där man kan kontakta butiken direkt samt få fler på sin sida mot butiken/företaget för att de ska inse sina misstag.

Bra att det löste sig till slut.

Ska själv kika på om mina produkter är hela eller ej när jag kommit hem (också beställt grejer därifrån).

Som jag skrev innan, det ska inte behövas att man kontakter företaget via någon annan kanal än kundservice. Kundservice skall fungera och vara just service.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Självklart ser man till sig själv och utnyttjar de kanaler man har att tillgå. Det jag helt enkelt menar är att det måste bli smidigare med CDON:s kundservice. Det går ju så mycket snabbare hos de andra större eller har jag fel där?

Du har inte fel, det har du verkligen inte. Men jag ger gärna CDON en chans innan jag dömer ut företaget helt och hållet. Känns som att många gnäller på små och obetydliga saker, och spyr galla över företaget, utan att företaget i många fall ens har kontaktats.

Återigen, du har inte fel i det du säger

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Bra att det löste sig för dig, va skit du fick gå igenom...

Härmed lovar och svär jag att aldrig handla på CDON igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Du har inte fel, det har du verkligen inte. Men jag ger gärna CDON en chans innan jag dömer ut företaget helt och hållet. Känns som att många gnäller på små och obetydliga saker, och spyr galla över företaget, utan att företaget i många fall ens har kontaktats.

Återigen, du har inte fel i det du säger

Håller med dig om att de ska få en chans och kan hålla med om att ibland spårar det iväg och man gnäller på småsaker men om vi vänder på det. Funkar garantier etc på ett snabbt och smidigt sätt så ser kunden genom fingrarna vid andra saker, sådan är jag när det gäller sådant.

Dock får jag nog säga att jag sett flera trådar om CDON som varit negativa varav endast en kom det fram att det var kunden i fråga som skjutit sig själv i foten, bildligt talat.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Köpt massor av prylar på CDON, inkl. min nya dator och telefon, aldrig haft ett problem med någonting.
Trodde grafikkortet var defekt från början men visade sig att det bara var en BIOS update som behövdes till den, dock erbjöd dom sig att byta ut det under våran konversation, bra support har dom alltid haft, i varje fall när det gäller mina ärenden.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Som jag skrev innan, det ska inte behövas att man kontakter företaget via någon annan kanal än kundservice. Kundservice skall fungera och vara just service.

Det kan hända att man får måndagsexemplarer av kundservicepersonal också som man mailar med.
Händer överallt på företag/butiker som inte har proper utbildning om sina arbetsområden samt vilka krav som behövs för att få jobbet...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Läste igenom första sidan av tråden, och kunde mest konstatera att om man inte har koll på garanti, reklamation, ångerrätt osv, så bör man undvika att skriva. Vilken soppa av felaktig information!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

dock så går ju inte detta på ångerrätten över huvudtaget,

ångerrätt = när man inte är nöjd med nånting och vill skicka tillbaks det och varan skall vara hel och fullt fungerande.

detta gäller i första hand en reklamation men cdon verkar försöka ta det på tillverkarens garanti,

reklamation = 3år, upp till 6månader är det automatiskt antaget att felet är ursprungligt om inte annat kan bevisas,
blir en reklamation godkänd måste företaget ordna upp det även om inte tillverkaren ger företaget några pengar,
efter 6 månader måste kunden bevisa att det är ett ursprungligt fel.

därför vill cdon nu vända sig till tillverkaren på en gång,

Visst gäller ångerrätten. Skickar du tillbaka produkten i samma skick som du fick den så är det inget problem. Får du en produkt som inte fungerar så kan man utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Tycker det är för mycket gnetande på CDon här, var väl någon praktikant som trodde de visste något och bråkade med OP. Sådana stöter man ju på både här och var i olika butiker. Har handlat hos CDon 1-2 gånger per månad de senaste åren och jag är inte den som drar mig för att gnälla om något blivit fel, och CDon har nästan alltid löst det direkt till min fördel utan tjafs. Sett många andra som sagt samma sak om dem i andra trådar. CDon är dessutom en av de få butiker idag som verkligen har "riktiga" fyndvaror på sina kampanjer, prenumerar på alla stora butikers nyhetsbrev och CDon är nästan den enda butik där man verkligen kan göra ett klipp om man är på alerten.

Och är det någon som minns de externa hårddiskarna som CDon tog en stor förlust för när de råkat göra ett misstag vid inköp? Jag åtnjöt själv två av dessa, precis som många andra här på SweC.

Permalänk
Medlem

Läs tråden nedan:

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1190451-pro...

och lyssna noga på vad sj6 säger!