Frågor om lämpliga temperaturnivåer, kylpasta m.m.

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

23C idle fick jag igår när jag lanade, då var det under 15C i rummet Skulle gissa att det är någonting konstigt, vilket program använder du?

Coretemp

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Har du AMD eller Intel?

Edit: Såg längre upp. CoreTemp osv visar fel på AMD. iallafall på min. Ladda ner AMD OverDrive
Det programet är det ända som visar korrekt på min AMD. Speccs är i sign om du vill veta

http://download.amd.com/Desktop/aod_setup_4.2.6.exe

Visa signatur

Budget bygge.
Processor FX 6100 OC Grafikkort Sapphire HD7770 OC Ram minne Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Nättagregat FSP 500W Bronze +80 Hårdisk Hitachi 1TB Chassi Sharkoon REX 8

Permalänk
Avstängd

Fel på sensorerna..

Mina kärnor ligger på rumstemp 20-22c, medans ''cpu'' ligger på 35c

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av Ak-47:

Fel på sensorerna..

Mina kärnor ligger på rumstemp 20-22c, medans ''cpu'' ligger på 35c

MM, håller med

Detta kan ju omöjligtvis stämma?

Permalänk
Skrivet av Tobiash:

Har du AMD eller Intel?

Edit: Såg längre upp. CoreTemp osv visar fel på AMD. iallafall på min. Ladda ner AMD OverDrive
Det programet är det ända som visar korrekt på min AMD. Speccs är i sign om du vill veta

http://download.amd.com/Desktop/aod_setup_4.2.6.exe

AA, prövar att ladda ner det nu, Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

AA, prövar att ladda ner det nu, Tack

Återkom sedan med svar.
Du ska kolla på Status Monitor -> CPU Status

Visa signatur

Budget bygge.
Processor FX 6100 OC Grafikkort Sapphire HD7770 OC Ram minne Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Nättagregat FSP 500W Bronze +80 Hårdisk Hitachi 1TB Chassi Sharkoon REX 8

Permalänk

Så....

Om ni inte kan se bilden, så 23C står där.

Permalänk
Medlem

Mycket konstig. Är det exakt 23c hela tiden? isåfall är sensorena pajj. Men sitter kylarn som den ska med pasta och utan klockning så är det ingen fara. Det svär jag på

Visa signatur

Budget bygge.
Processor FX 6100 OC Grafikkort Sapphire HD7770 OC Ram minne Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Nättagregat FSP 500W Bronze +80 Hårdisk Hitachi 1TB Chassi Sharkoon REX 8

Permalänk
Skrivet av Tobiash:

Mycket konstig. Är det exakt 23c hela tiden? isåfall är sensorena pajj. Men sitter kylarn som den ska med pasta och utan klockning så är det ingen fara. Det svär jag på

Ny pasta och bra sittande stock kylare. Den hoppar mellan 23 - 23.7 på ett ungefär när jag surfar. och slutar jag röra något när jag surfar så lägger den sig på 22-22.5.
Startar jag prime 95 så ökar den direkt.

Rum temperaturen är runt 21 C

Permalänk

Då tolkar jag det som ok temperaturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Då tolkar jag det som ok temperaturer

Det bör du göra! Lycka till!

Visa signatur

Budget bygge.
Processor FX 6100 OC Grafikkort Sapphire HD7770 OC Ram minne Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Nättagregat FSP 500W Bronze +80 Hårdisk Hitachi 1TB Chassi Sharkoon REX 8

Permalänk
Inaktiv

"Core temp" hos en AMD-processor kan inte översättas direkt till hur varm processorn faktiskt är. 22 grader är fullt rimligt men betyder inte att processorn verkligen är 22 grader varm. Så länge den håller sig under 60 är det OK.

Permalänk
Skrivet av anon158432:

"Core temp" hos en AMD-processor kan inte översättas direkt till hur varm processorn faktiskt är. 22 grader är fullt rimligt men betyder inte att processorn verkligen är 22 grader varm. Så länge den håller sig under 60 är det OK.

Ok, Prövade även 2 andra program för att kolla temperaturerna med och de säger det samma. Men om du menar att alla program eller att själva processorn inte ger rätt temperaturer så förstår jag vad du menar

Permalänk

Installerade ny CPU + Ny Kylare! Konstiga temperaturer!

Så jag har precis installerat Min nya processor:
AMD Phenom II X4 965 Black Edition.
Och en ny CPU kylare:
Cooler master Hyper 212 EVO

Min Gamla idle temperatur låg på 21-22 Grader C och det var med en:
amd athlon 2 x4 640
+ Stock Kylare.

Nu ligger Idle på:
37 C!!!!!!

Någon Som kan ge idéer på vad jag kan gjort fel?!?

(Har använt mig av ärtmetoden för att placera Kylningspastan. Har aldrig placerat en tredjehands kylare innan, så kan ju inte vara helt 100% på att allt gick till som det skulle. Allting värka dock passa och datorn fungerar bra, men temperaturerna är konstiga!)

Permalänk
Medlem

Uhm kollade du så kylaren inte redan hade kylpasta? Om du köpte den ny så hade den garanterat det och då har du troligen alldeles för mycket kylpasta om du satte åp mer

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Uhm kollade du så kylaren inte redan hade kylpasta? Om du köpte den ny så hade den garanterat det och då har du troligen alldeles för mycket kylpasta om du satte åp mer

Kylaren hade ingen kylpasta påsatt. (Den hade dock med sig det i en tub så man själv fick placera)

Jag tycker verkligen jag varit noggrann med allt, men som sagt är en amatör så vet ju inte riktigt. Tack i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Så jag har precis installerat Min nya processor:
AMD Phenom II X4 965 Black Edition.
Och en ny CPU kylare:
Cooler master Hyper 212 EVO

Min Gamla idle temperatur låg på 21-22 Grader C och det var med en:
amd athlon 2 x4 640
+ Stock Kylare.

Nu ligger Idle på:
37 C!!!!!!

Någon Som kan ge idéer på vad jag kan gjort fel?!?

(Har använt mig av ärtmetoden för att placera Kylningspastan. Har aldrig placerat en tredjehands kylare innan, så kan ju inte vara helt 100% på att allt gick till som det skulle. Allting värka dock passa och datorn fungerar bra, men temperaturerna är konstiga!)

Om något så var det fel förut och är nu rätt, idle temp på 21-22c är inte rimligt, men 37c är det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Din nya processor kommer att producera mer värme (om jag kan AMD's modeller nog bra, rätta mig annars).

Annars tycker jag 21-22 grader idle verkar suspekt lågt, är omöjligt för en normal kylare att komma ner på omgivningens temperatur.

Om du har väldigt kallt i rummet kan det ju dock vara troligt.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Om något så var det fel förut och är nu rätt, idle temp på 21-22c är inte rimligt, men 37c är det.

haha, Jo men varför blev det varmare med en bättre kylare?
Borded det inte bli svalare?

Permalänk
Skrivet av Svj0hn:

Din nya processor kommer att producera mer värme (om jag kan AMD's modeller nog bra, rätta mig annars).

Annars tycker jag 21-22 grader idle verkar suspekt lågt, är omöjligt för en normal kylare att komma ner på omgivningens temperatur.

Om du har väldigt kallt i rummet kan det ju dock vara troligt.

Har ca 19 grader på rummet. Och har Riktigt bra airflow i datorn som jag jobbat hårt med.
Därför är jag rädd för att jag gjort något fel eftersom idle temperaturerna steg med 16 grader!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

haha, Jo men varför blev det varmare med en bättre kylare?
Borded det inte bli svalare?

Du byte ju processor också. Den nya kanske har bättre värmesensor och ger rätt värde. 37 grader idle är inte farligt alls, det låter rätt normalt. Vissa amd processorer är kända för att ge fel idle värden så du borde jämföra loadtemperaturer i stället.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

haha, Jo men varför blev det varmare med en bättre kylare?
Borded det inte bli svalare?

Du har ju en processor som presterar bättre --> Drar mer watt --> Producerar mer värme.

Permalänk
Medlem

Låter som de andra säger väldigt underligt med idle temps på ca 21 grader. Testa load temperaturerna istället o håll koll där

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Ok, Men någon som har något tips om jag skulle få för mig att omplacera kylaren?

Permalänk

Du får gärna visa en bild på hur det ser ut inne i din dator, så att vi kan få oss en tydlig bild över luftflödet i din burk.

Dessutom, har du möjligtvis stängt av "CPU C1E" och/eller "CPU C3 Report" och/eller "CPU C6 Report" i BIOS? Det är strömsparfunktioner för processorn, men jag känner dock inte till om de är Intel-specifika eller om de appliceras på AMD-CPU:er också.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Du får gärna visa en bild på hur det ser ut inne i din dator, så att vi kan få oss en tydlig bild över luftflödet i din burk.

Dessutom, har du möjligtvis stängt av "CPU C1E" och/eller "CPU C3 Report" och/eller "CPU C6 Report" i BIOS? Det är strömsparfunktioner för processorn, men jag känner dock inte till om de är Intel-specifika eller om de appliceras på AMD-CPU:er också.

ok!

Ge mig några minuter så kommer jag tillbaks med Load Temps, Bild på dator Och jag skall försöka kolla det med bios!

Permalänk

Idle temperaturer på AMD är inte att lita på. Kolla load temperaturerna istället. Är de för höga så är något fel.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad du får i load? det är det som är intressant.
min 965@4ghz idlar på 36 grader och går upp till 53 grader i load. (24h Prime95 maximum heat)

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Avstängd

Som någon redan sa, så låter det nog som om den visat fel temperaturer förrut. 21-22 i idle är inte normalt

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Hur applicerades kylpastan?!