Permalänk
Medlem

Felmeddelande 0xc0000221

Hej!

Min windows vista laptop vägrar starta och det som kommer upp på skärmen är felmeddelandet som står i rubriken och att filen windows\system32\winload.exe troligen är korrupt.

Har prövat att systemåterställa datorn och gjort en start reperation på den men det gör ingen skillnad. Får upp samma meddelande sen iallafall.

Någon som vet hur jag kan gå tillväga utan att installera om datorn?

Tack i förhand!
Pluttpaj

Visa signatur

Dator: Fractal Desgin Define R2 - 550W - Asus Z97-A - i5 4690k 3,5 Ghz - GTX 970 DCII - 8GB 1600Mhz Vengeance - EVO 850 250GB - WD 1TB - 22x DVD -

Permalänk
Skrivet av pluttpaj:

Hej!

Min windows vista laptop vägrar starta och det som kommer upp på skärmen är felmeddelandet som står i rubriken och att filen windows\system32\winload.exe troligen är korrupt.

Har prövat att systemåterställa datorn och gjort en start reperation på den men det gör ingen skillnad. Får upp samma meddelande sen iallafall.

Någon som vet hur jag kan gå tillväga utan att installera om datorn?

Tack i förhand!
Pluttpaj

Har du testat att söka efter windows\system32\winload.exe i annan burk och sen tex via usb pinne kopierat in den i windows mappen i den trilskande burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pluttpaj:

Hej!

Min windows vista laptop vägrar starta och det som kommer upp på skärmen är felmeddelandet som står i rubriken och att filen windows\system32\winload.exe troligen är korrupt.

Har prövat att systemåterställa datorn och gjort en start reperation på den men det gör ingen skillnad. Får upp samma meddelande sen iallafall.

Någon som vet hur jag kan gå tillväga utan att installera om datorn?

Tack i förhand!
Pluttpaj

Fungerar inte reparation så är det nog inte mycket att välja på än att installera om! Någon drivrutin eller systemfil är antagligen skadad! Det kan också vara så illa att disken eller filsystemet är skadat, jag skulle dock provat att installera om först!
http://pcsupport.about.com/od/findbyerrormessage/tp/stop_erro...

Har du tillgång till en annan dator kan du ladda hem en linux live version som du bränner på cd eller installerar på usb-sticka. Man kan sedan boota från dessa och eventuellt komma åt filer på disken ifall du vill backa upp något innan du installerar om!

Permalänk
Medlem

Hej!
lånar (tar över?) denna tråd då jag också har ett 0xc0000221 problem...
min htpc fungerade utmärkt fram till att jag installerade en windowsuppdatering (nästan helt säker på att det var då det hände) och efter det startar inte datorn... inga HW ändringar gjordes.
Efter lite googlande och ingen lösning som stämmde in mot det jag hade installerade jag om Windows (efter att flertalet försök att reparera och återställa windows hade misslyckats).

Jag får fortfarande samma fel
File: msrpc.exe
Status: 0xc0000221
Info: Fail to load windows 7. Required file is missing or corrupt

googlade runt ytterligare och många pekar på att det skulle vara fel på RAM-minnerna...
Testar med minnen från min andra dator (som fungerar utmärkt) men får samma fel.

Har dragit ut allt ur datorn förrutom tangetbordet och vga-sladden till skärmen (nödskärm för dessa tillfällen).
Jag kan fortfarande installera windows via USB på min ssd men så fort jag ska starta windows efter installtionen så får jag detta fel...
Testat att installera om windows igen men med samma resultat...

I3 2100T, win7 64bitar
P8H67-I
4GB DDR3
450W
30GB SSD, OCZ Vertex

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathoa:

Hej!
lånar (tar över?) denna tråd då jag också har ett 0xc0000221 problem...
min htpc fungerade utmärkt fram till att jag installerade en windowsuppdatering (nästan helt säker på att det var då det hände) och efter det startar inte datorn... inga HW ändringar gjordes.
Efter lite googlande och ingen lösning som stämmde in mot det jag hade installerade jag om Windows (efter att flertalet försök att reparera och återställa windows hade misslyckats).

Jag får fortfarande samma fel
File: msrpc.exe
Status: 0xc0000221
Info: Fail to load windows 7. Required file is missing or corrupt

googlade runt ytterligare och många pekar på att det skulle vara fel på RAM-minnerna...
Testar med minnen från min andra dator (som fungerar utmärkt) men får samma fel.

Har dragit ut allt ur datorn förrutom tangetbordet och vga-sladden till skärmen (nödskärm för dessa tillfällen).
Jag kan fortfarande installera windows via USB på min ssd men så fort jag ska starta windows efter installtionen så får jag detta fel...
Testat att installera om windows igen men med samma resultat...

I3 2100T, win7 64bitar
P8H67-I
4GB DDR3
450W
30GB SSD, OCZ Vertex

msrpc.exe är ju ett virus. Ladda hem och bränn en skiva eller usb på annan dator med kaspersky rescuedisk.
Boota från skiva/usb på den infekterade datorn och uppdatera virusdefinitionerna, scanna och se om det fungerade. I annat fall är det formatering av disk samt ominstallation som jag rekommenderar.

Edit: http://www.bleepingcomputer.com/startups/msrpc.exe-13016.html
Hittade lite info om infektionen, skulle verkligen kalla det en allvarlig infektion.

Permalänk
Medlem

ajdå.... men jag gjorde en helt ny formatering av datorn så har inget på C... det är om det kan ligga kvar på hårddisken efter en formatering???

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathoa:

ajdå.... men jag gjorde en helt ny formatering av datorn så har inget på C... det är om det kan ligga kvar på hårddisken efter en formatering???

jag vet faktiskt inte om ett virus kan ligga kvar efter en formatering men skulle tro att det är osannolikt, men du har inte en till hårddisk i burken som är inkopplad?

Permalänk
Medlem

har ett par till i burken men kopplade ur allt när jag skulle installera om windows (man vet aldrig med windows )
men kommer inte in i windows alls.
Vad är syftet med ett virus som hindrar användaren från att starta windows.... :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathoa:

har ett par till i burken men kopplade ur allt när jag skulle installera om windows (man vet aldrig med windows )
men kommer inte in i windows alls.
Vad är syftet med ett virus som hindrar användaren från att starta windows.... :S

Jo det finns virus som kan klara formatering men aldrig råkat ut för dem själv. Eftersom du installerat om utan de andra diskarna och förmodar jag inte anslutit dem ännu? Så börjar man ju undra var du fått tag på installationsmediet, eftersom smittan verkar ligga där! Såvida du inte anslutit någon smittad disk vill säga.

Har ingen personlig erfarenhet av detta virus, men om du söker på polisvirus i forumet så finns det en kvinnlig användare i den tråden som är väldigt duktig på infektioner. Du kan ju prova skicka henne ett PM med länk till denna tråden. Hon kanske har lite bra tips. Men har du inte provat kaspersky rescuedisk så gör det, det borde klara av att fixa detta problem.

Permalänk
Medlem

körde kaspersky rescuedisk och den hittade inget.
installerade om windows på en annan hårddisk och nu är datorn igång igen. verkar inte som om datorn hittar min gamla ssd när jag kopplar in den.
den är som sagt gammal och kanske har gjort sitt.
blir att köpa en ny ssd
tack för hjälpen