Windows 7 Unofficial SP2

Permalänk
Inaktiv

Windows 7 Unofficial SP2

Tjena!

Sökte runt lite igår gällande Windows 7 SP2 och hittade den här länken:

http://w7usp.blogspot.se/

Tydligen finns det ett inofficiellt Service Pack 2 till Windows 7 innehållande alla uppdateringar efter Service Pack 1 fram till idag.

Men det kommer i 2 olika utföranden, Ultra och Slim.

Slim innehåller endast Windows Update uppdateringarna medans Ultra innehåller Windows Update uppdateringarna, uppdaterade hårdvarudrivrutiner och setup filer, .Net Framewok 4.5, Microsoft Diagnostics and Recovery Toolkit (DaRT 7.0), Adobe Flash Player och liknande.

Finns det någon här på forumet som har några erfarenheter från det här så kallade inofficiella Service Pack 2 och använt det?

Då jag knappast tror att det kommer komma ett officiellt Service Pack 2 till Windows 7 överhuvudtaget känns ett inofficiellt väldigt lockande.

Permalänk
Medlem

Det är ju inget service pack direkt bara alla uppdateringar som släppts fram tills nu och lite framework. DaRT har du inte ens rätt att installera som vanlig användare.

Finns ju andra sätt att uppdatera sin egen windows Install.wim fil på också , brukar jag göra också vilket gör att man slipper updates efter ominstallation, just nu är typ typ 200 (?) till Win 7 efter en fresh SP1 install vilket är lite jobbigt ibland.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Det är ju just det, har ju inte uppdaterat Windows 7 sedan SP1 och att ladda ner uppdateringar en efter en känns ganska meningslöst.

Har ju egentligen bara en bärbar surfdator kvar som kör Windows 7 idag för tillfället då speldatorn är i 8:ans land, men på grund av hur många uppdateringar det finns att tillhandahålla och hur ofta jag brukar omformatera den hade det vart smidigt med ett SP2.

Så Slim varianten med alla Windows Updates bara är inte att rekommendera då?

Permalänk
Medlem

Sköter inte Windows update jobbet ganska bra att uppdatera? eller är det bara jag som är lite gammalmodig av mig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är ju inget service pack direkt bara alla uppdateringar som släppts fram tills nu och lite framework. DaRT har du inte ens rätt att installera som vanlig användare.

Finns ju andra sätt att uppdatera sin egen windows Install.wim fil på också , brukar jag göra också vilket gör att man slipper updates efter ominstallation, just nu är typ typ 200 (?) till Win 7 efter en fresh SP1 install vilket är lite jobbigt ibland.

Men SP1 var väl inte mycket mer än en samling av tidigare uppdateringar? Windows update sköter sig kanske bra men det går ju snabbare installera om allt ligger i service packs.
Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Inaktiv

Klart Windows Update sköter sitt jobb bra, det betvivlar jag inte.
Men om man gör i snitt 4-6 omformateringar om året och man sitter på mobilt bredband och ska tanka hem den ena uppdateringen efter den andra blir det lätt ganska jobbigt.

Att tanka hem en inofficiell ISO fil som innehåller alla uppdateringar efter SP1 fram tills idag och är färdig att använda låter helt OK för mig.
Tänkte mer om det fanns någon här som använt sig av dessa och vet att det funkar bra.

Vill ju inte slösa 4GB på det mobila bredbandet och veta att det är skit.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du gör så många omformateringar om året då? Jag blev lite nyfiken då jag har haft mitt windows 7 installerat sen jag skaffa min ssd för över 2år sen. Men jo absolut är det smidigare att ha så många uppdateringar nerladdade sen innan. Kan förstå att det blir drygt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag lider av OCD, måste ha det så rent och snyggt som möjligt. Jag kan omformatera för lilla minsta och allt måste vara perfekt hela tiden.

Jag avundas folk som kan ha en dator installerad i flera år utan att omformatera, hur fasiken lyckas ni?
Det längsta jag haft en installering är nog 6 månader, men efter ett program kraschade blev det för olidligt och jag kunde bara inte släppa det.

Det har bara blivit värre på senare år, förr var jag ganska tolerant av mig och kunde ha det lite hur som helst men nu....låt oss inte fördjupa oss i detta.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att du faktiskt gör en ghost på installationen, antingne precis när du är klar med alla windows updates. Eller när du tycker att allt är perfekt med alla program installerade.

Sedan nästa gång någonting blir "fel" så går du bara tillbaks till din ghost, då slipper du installera om alla windows updates och du slipper även installera om massa program om du väljer att skapa en ghost som även innehåller dina standard program.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag lider av OCD, måste ha det så rent och snyggt som möjligt. Jag kan omformatera för lilla minsta och allt måste vara perfekt hela tiden.

Jag avundas folk som kan ha en dator installerad i flera år utan att omformatera, hur fasiken lyckas ni?
Det längsta jag haft en installering är nog 6 månader, men efter ett program kraschade blev det för olidligt och jag kunde bara inte släppa det.

Det har bara blivit värre på senare år, förr var jag ganska tolerant av mig och kunde ha det lite hur som helst men nu....låt oss inte fördjupa oss i detta.

Nu kanske det bara skulle göra det värre för dig, men istället för att installera om kan du kanske lägga tid på att försöka fixa problemet (vad det nu än kan tänkas vara)?

Men så har jag kört samma installation av Windows 7 hemma i snart 5 år, och har inte OCD.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Inaktiv

Det här med ghosting låter inte så jäkla dumt faktiskt, tror jag ska läsa lite mer om detta. Det skulle spara mig jäkligt mycket tid och psykisk energi.

Tack för tipset Quim!

Permalänk
Inaktiv

Vill du ha allt perfekt så skulle jag inte rekommendera att installera något hemmasnickrat service pack

Permalänk
Medlem

Böack Zorro du skulle lära dig Microsoft MDT då kan du få ett perfekt os kan skicka länk sen vad menar när jag är vid datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Böack Zorro du skulle lära dig Microsoft MDT då kan du få ett perfekt os kan skicka länk sen vad menar när jag är vid datorn.

MDT/SCCM och WSUS är ypperligt i enterprise-miljöer men hemmavid... Jag vet inte det alltså.

Permalänk
Inaktiv

Böack Zorro??

Oneone tack för ett gott skratt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

MDT/SCCM och WSUS är ypperligt i enterprise-miljöer men hemmavid... Jag vet inte det alltså.

Mdt kan du köra helt stand alone. Och Wsus vem har sagt något om det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Böack Zorro??

Oneone tack för ett gott skratt!

Hahah, min iPhone fail auto correctade hehehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Mdt kan du köra helt stand alone. Och Wsus vem har sagt något om det

Brukar alltid köra med en wsus som komplement till mdt.
Personligen ser jag inget behov av mdt för personligt bruk, om du inte ska installera om varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Brukar alltid köra med en wsus som komplement till mdt.
Personligen ser jag inget behov av mdt för personligt bruk, om du inte ska installera om varje dag

Absolut dock lättare o köra en capture o först köra winupdste manuellt , hee ja men Ts isnstallerar ju om varje dag typ hoho

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan Black Zero,

Skrivet av anon183825:

Klart Windows Update sköter sitt jobb bra, det betvivlar jag inte.
Men om man gör i snitt 4-6 omformateringar om året och man sitter på mobilt bredband och ska tanka hem den ena uppdateringen efter den andra blir det lätt ganska jobbigt.

Att tanka hem en inofficiell ISO fil som innehåller alla uppdateringar efter SP1 fram tills idag och är färdig att använda låter helt OK för mig.
Tänkte mer om det fanns någon här som använt sig av dessa och vet att det funkar bra.

Vill ju inte slösa 4GB på det mobila bredbandet och veta att det är skit.

Om du behöver använda patcherna flera gånger rekommendar jag dig att faktiskt ladda ner filerna och lagra dem på HDD/SSD
Framförallt SP:n