Permalänk
Inaktiv

När jag kör ett hårt moddat Skyrim klagar den ibland på minnet (konstigt nog, för minnesanvändningen har aldrig varit högre än 5,5GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Helt klart! 8 Gb = 1 GB och det är inte mycket.

b = bit
B = byte

Dold text

För att svara på frågan: Beror på vad man ska göra. I en speldator: nej. I en renderings-/Photoshoprigg: ja.

men sluta nu.. e du 5 år gammal eller?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenix:

men sluta nu.. e du 5 år gammal eller?

varför kommentera? Är väl omoget om något.

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, men det nämndes lite om latenser av några tidigare...

Hur är latenserna på 4GB DDR3 moduler mot 8GB DDR3 moduler ?

Som på DDR(1) tiden kunde man hitta moduler med 2-2-2-5, men om man skulle ha moduler som var större än 512MB och/eller högre än DDR400 / PC3200 så var det svårt att hitta minnen med så låga latenser.

På DDR2 så hade jag ett par 1GB moduler på 4-4-4-12. Men skulle man ha större än 1GB och/eller snabbare än DDR2-800 / PC2-6400 så var det i stort sett alltid sämre latenser.

Vad gäller för DDR3 med latenser vs olika storlekar och hastigheter på minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad gäller för DDR3 med latenser vs olika storlekar och hastigheter på minnena?

Såvitt jag har sett och "hört" är det ungefär samma mönster, latenserna går upp något allteftersom frekvenser och storleken på stickor ökar, vilket ändå känns ganska så naturligt.

(Min högst personliga åsikt är dock att den marginella ökningen är helt försumbar gällande latens"förlusten" åtminstone med större stickor (och högre frekvenser för den delen) då det ger bättre möjligheter att utöka minnesutrymme vid senare tillfälle om man inte redan fyller alla platser, samtidigt som man inte heller belastar minneskontrollern lika hårt med färre stickor.)

Permalänk
Rekordmedlem

Latensen ökar med ökad frekvens, ljuset (elen) hinner som mest 30cm per klockcykel vid 1GHz och ledningslängden till ett minne bidrar med latenser som inte går att komma bort från, det är därför man börjat utveckla kretsar "på höjden" för att kunna korta ledarna, vi börjar närma oss de hastigheter då det inte går att ha externa minnen om de ska hinna med pga ledningslängden, 6 Ghz ger ju 5cm som maximalt avstånd innan man börjar få latens på allvar pga ledningslängd och där nånstans lär det ta stopp och vi får börja stapla minnena på cpun/gpun.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon42512:

OS:et använder sällan mer än max 2GB. Page-filen har jag satt på 300 eller 400MB (kommer inte ihåg, men den klagar på om man sätter lägre och jag vill inte stänga av den).
I skrivande stund används 2,7GB.
Men då har jag Chrome igång, och facebook messenger drar över 200MB (wtf?).

Däremot så är ju resten cachat, så det som inte används alls är väl ~100MB

Som du skriver resten är cachat, inte fel att ha sina mest använda filer i minnet i stället för på hårddisken!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

själv har jag 8 GB och har aldrig ens varit i närheten av att det inte skulle räcka, och jag spelar..kanske dax för er att se över hur ni använder era webläsare

Jag håller med. Min dator drar 0 MB ram när den är avstängd och nedpackat i förrådet. Alla dom drar minsta lilla kb mer bör se över sin dator.

Eller, så använder alla sina datorer på helt olika vis. Vissa klarar sig på två, vissa skulle gärna ha 100+

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon42512:

När jag kör ett hårt moddat Skyrim klagar den ibland på minnet (konstigt nog, för minnesanvändningen har aldrig varit högre än 5,5GB)

Kan ha med det delade minnet att göra, grafiken vill ha ganska mycket arbetsminne (ram), om spelet använder mycket videominne, vilket Skyrim ju gör.
Den del av det det delade minnet som grafiken använder, tror jag inte syns i aktivitetshanteraren, på så sätt kan det tillgängliga minnet se större ut än det verkligen är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Är det lönt att ha mer än 8 Gb i en dator?

16 är det nya 8.

Om du har råd så köp 16GB, du kan inte ha för mycket Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

bra perspektiv. Då vet vi att man klarar sig med 8GB ram om man kör spel från 1999 och 2004

Du har ett rätt!!

Yes WOW kom 2004!

HoN kom dock 2010 och CS:GO kom förra året...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Du har ett rätt!!

Yes WOW kom 2004!

HoN kom dock 2010 och CS:GO kom förra året...

Fick för mig att CS:Go bara var någon slags portabel förpackning av CS (1999)? Men ser att jag blandade ihop det med något helt annat.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Vore smuud om nån kunde lägga upp eller länka till en guide hur man mekkar ramdisk år 2013. Har bara gjort det i DOS (Links 386 startade galet fort)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Kan ha med det delade minnet att göra, grafiken vill ha ganska mycket arbetsminne (ram), om spelet använder mycket videominne, vilket Skyrim ju gör.
Den del av det det delade minnet som grafiken använder, tror jag inte syns i aktivitetshanteraren, på så sätt kan det tillgängliga minnet se större ut än det verkligen är.

Mycket troligt, har en massa texturmoddar (min Skyrim-mapp är väl på 30GB eller så :S)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kriistoffer:

Vore smuud om nån kunde lägga upp eller länka till en guide hur man mekkar ramdisk år 2013. Har bara gjort det i DOS (Links 386 startade galet fort)

http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd... ladda ner, installera sedan är den igång, du kan välja att den sparar och ladar innehållet till hdd vid start och stopp, sedan är det bara att använda den som vilken drive som helst, lämpligen flyttar du dit en ca 1Gbyte pagefil och anger nån mapp som temp för webläsaren, sedan beror det på hur du använder datorn vad du lägger där, det går att installera program där men spara inga dokument på den utifall datorn låser sig så kan de försvinna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Jag håller med. Min dator drar 0 MB ram när den är avstängd och nedpackat i förrådet. Alla dom drar minsta lilla kb mer bör se över sin dator.

Eller, så använder alla sina datorer på helt olika vis. Vissa klarar sig på två, vissa skulle gärna ha 100+

Ja du har rätt, det är klart att det är normalt att ha upp till 70 flikar öppna i chrome bara för att man kan och sedan gnälla över att datorn inte skulle klara sig med mindre än 16GB RAM .. helt normalt, så du har helt rätt, vi använder datorerna HELT olika.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd... ladda ner, installera sedan är den igång, du kan välja att den sparar och ladar innehållet till hdd vid start och stopp, sedan är det bara att använda den som vilken drive som helst, lämpligen flyttar du dit en ca 1Gbyte pagefil och anger nån mapp som temp för webläsaren, sedan beror det på hur du använder datorn vad du lägger där, det går att installera program där men spara inga dokument på den utifall datorn låser sig så kan de försvinna.

Thanks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har 32gb och windows äter ca 12gb vid idle.
När jag kodar om filmer i Adobe Premiere äter den ca 24gb.
Max renderar ca 18gb.
Vue renderar ca 22gb.
Om jag spelar spel samtidigt som jag kodar filmer i Adobe Premiere så äter den upp största delen a v minnet.

"Om jag spelar spel samtidigt som jag kodar filmer i Adobe Premiere så äter den upp största delen a v minnet."

Du får gärna göra en video på hur man spelar Assassins Creed 3 samt kodar i Adobe samtidigt ^^,

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk

Jag ligger ofta över 8gb minne så fort jag drar igång en fil för att rendra:)

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

Ja du har rätt, det är klart att det är normalt att ha upp till 70 flikar öppna i chrome bara för att man kan och sedan gnälla över att datorn inte skulle klara sig med mindre än 16GB RAM .. helt normalt, så du har helt rätt, vi använder datorerna HELT olika.

Jag kan lova dig att det finns mängder med fullt vettiga användanden av en dator som gärna har mer än 16GB ram, utan en enda chrome-flik öppen.

Jag vet att vissa har svårt att förstå det, men datorer är inte skapta enbart för spel och surfande.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Kör på 2x8GB när du ändå köper nytt. Kostar inte mycket. Alternativt 1x8GB så du kan uppgradera senare.

Wow tar inte speciellt mycket och det är så himla skönt att inte behöva tänka på det, speciellt när det är snorbilligt också! Chrome kan inte hantera mer än 3GB ram.

Edit: Och för guds skull, köp INTE 4GB moduler.

Varför?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Personligen har jag inte sett användning av mera än 8gb ram till vad jag än gör! Spelar och renderar långt över 30 minuters tunga klipp i sony vegas och datorn har aldrig använt över 6 gigabyte ram. Faktiskt så har min processor varit det som satt begränsningarna i sony vegas långt före min ram..

Och då alla benchmarks tyder på att prestandan i just spel blir 0% eller i många fall sämre med mera ram än 4-8gig har jag inte sett någon anledning att stoppa in 8gig till.

Håller dock med att 8gig borde vara minimum av vad du stoppar in i datorn nu för tiden då det är såpass billigt så finns det som ingen
ursäkt för att inte ha det.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem

Ironiskt hur många faktiskt ser 8 gb som ett absolut minimum i dagens datorer. Ärligt talat, jag har 2 GB ddr2 i min fyrkärniga Vistadator. Sitter just nu med två öppna Chromefönster (6 flikar + youtube och facebook), Test drive Unlimited (ca 650 MB), dubbla Skype, MSN och konstant rullande Dreamscene. Har fortfarande ca 400 MB till mitt förfogande, och då handlar det ändå om Vista som så många klankat ned på gällande prestandan. Visst, Vista x64 blev en plåga, även när jag hade 4 gig i datorn tidigare. Detta berodde dock på att x64 tuggade i sig nästan 2,8 gig i idle mode, samtidigt som Firefox tog 7-800 MB. x86 Vista och Chrome löste de problemen.

2 gigabyte kan tyckas väldigt ålderdomligt, men faktum är att det fortfarande fungerar. Windows 7 skulle ju kräva mindre än Vista, och 8 ännu mindre? Förstår då inte hur 4-8 GB kan vara "absolut minimum" för en »kontorsdator«. Har man dessutom, som någon skrev, 71 Chrome-flikar öppna, är det inte datorns hårdvara problemet ligger hos. Jag kan få åtta petabyte minne att ta slut på precis samma vis.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Jag kan lova dig att det finns mängder med fullt vettiga användanden av en dator som gärna har mer än 16GB ram, utan en enda chrome-flik öppen.

Jag vet att vissa har svårt att förstå det, men datorer är inte skapta enbart för spel och surfande.

no shit ! och det var de jag riktade inlägget till ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

"Om jag spelar spel samtidigt som jag kodar filmer i Adobe Premiere så äter den upp största delen a v minnet."

Du får gärna göra en video på hur man spelar Assassins Creed 3 samt kodar i Adobe samtidigt ^^,

Varför behöver du en video för sånt?

Räcker med att du sätter CPU affinity beroende på hur många trådar du behöver till div. spel / program och sedan köra.
Eftersom du sitter på en 3570k kan det bli lite svårt eftersom du bara har 4 trådar men för oss med 12 trådar har det lite enklare.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Vill rätta till några ihärdiga myter som tydligen fortvarande florerar..

Minnet tar nästan aldrig slut på någorlunda moderna datorer pga swapfilen. Även om den är tusentals gånger segare än RAM-minnet, så är inte dess existens och eventuellt innehåll i sig nåt som nödvändigtvis segar datorn, utan huruvida det som du AKTIVT jobbar med får plats i det riktiga minnet. En vildvuxen webbläsare med 99+ flikar kan mycket väl behövä flera GB minne, men i fall den bara ligger i bakgrunden utan att du aktivt använder den, så kommer den till slut hamna på swapfilen så att du kan göra annat. Det är först då när du försöker återta dessa flikar som du märker att det går segt när datorn måste återhämta det från swapen.

Att man väljer att stänga av hela swapfile-funktionen har mer att göra att man inte vill lägga systemresurser på den servicen. Men det är fortvarande det tillräckligt stora minnet som gör den stora skillnaden i prestanda, inte att man inaktiverat swap. Och värst av båda världar får man i fall man stängt av swapen med för lite total RAM och råkar få en peak i minnesanvändningen till den grad att operativet måste gripa in!

Till sist, det är varken viktigt eller ens önskvärt att ha en massa oanvänt minne, och moderna OS eftersträvar att uttnyttja det maximalt, som en slags automatisk ramdrive. Därför är det relativt enkelt att få Task Manager visa "nästan fullt utnyttjat minne" oavsett hur mycket man har. Det enda som händer när man själv skapar en ramdrive är att tvinga en viss del av minnet att endast innehålla information som du själv lägger dit.

Permalänk
Skrivet av rechet:

En vildvuxen webbläsare med 99+ flikar kan mycket väl behövä flera GB minne, men i fall den bara ligger i bakgrunden utan att du aktivt använder den, så kommer den till slut hamna på swapfilen så att du kan göra annat. Det är först då när du försöker återta dessa flikar som du märker att det går segt när datorn måste återhämta det från swapen.

Förutsatt att du har en helt egen disk för swapfilen. Att skriva data till en swapdisk, påverkar ju även prestandan för övriga aktiviteter som använder samma disk samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*