På tok för varm hdd

Permalänk
Medlem

Asså, något som inte stämmer här.

1. De interna kretsarna (CPU, GPU, bryggor etc.) är svala å tycks därmed inte värma upp disken
2. Disken e sval externt
3. Kylfläkten funkar som den ska

Ändå blir disken het som ett skållat troll.

Finns massa videor på youtube om hur man skruvar isär en lapp - kanske just din modell finns där? Prova också ladda ner ritningarna innan du skruvar - riktig bra mejslar underlättar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Asså, något som inte stämmer här.

1. De interna kretsarna (CPU, GPU, bryggor etc.) är svala å tycks därmed inte värma upp disken
2. Disken e sval externt
3. Kylfläkten funkar som den ska

Ändå blir disken het som ett skållat troll.

Finns massa videor på youtube om hur man skruvar isär en lapp - kanske just din modell finns där? Prova också ladda ner ritningarna innan du skruvar - riktig bra mejslar underlättar.

Först vill jag bara säga att du har fattat allt rätt

Det är inbyggt grafikkort så det borde inte bli varmt. CPU ligger som max på 56 grader för då aktiverar fläkten, har jag ställt in i BIOS:en att fläkten alltid ska vara på så brukar den ligga mellan 35-50 grader. Disken låg runt 40-45 max när den var extern alltså inga problem. Kylfläkten fungerar väldigt bra, om jag har ställt in i BIOS:en att fläkten alltid ska vara på så blåser fläkten ut kall/ljummen, inte i närheten av varm luft. Och ja, ändå så blir disken väldigt varm 60+. I måndags var den uppe på 64 grader. Kände under datorn där hårddisken sitter och det var väldigt varmt där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

om den blir varm när den sitter i ett externt chassie så är det nog dags att byta den...
(i min skollaptop Lenovo T420 som jag haft snart ett år (blir det i augusti i år ) så har den gått 874 timmar medans disken ligger med en temperatur på 32c enligt crystaldiskinfo detta är också en 5400 rpm disk btw ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

om den blir varm när den sitter i ett externt chassie så är det nog dags att byta den...
(i min skollaptop Lenovo T420 som jag haft snart ett år (blir det i augusti i år ) så har den gått 874 timmar medans disken ligger med en temperatur på 32c enligt crystaldiskinfo detta är också en 5400 rpm disk btw ^^

Den blir bara varm om den sitter i denna bärbara datorn inte externt kabinett. Den datorn det handlar om är en Compaq Presario CQ71

Denna hårddisk har gått ca 59 dagar enligt HDS (Hard disk sentinel)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig