Windows 8 nätverk och hemgrupper - delning av filer.

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 nätverk och hemgrupper - delning av filer.

Hej!

Hur fungerar det med delning av mappar och hemgrupper i Win8?

Vad jag egentligen vill är att ha en mapp på vardera dator där alla användare har tillgång att både lägga till och radera filer.

Detta utan att behöva skapa olika användarkonton med lösenord, jag är också osäker på hur hemgrupper i Win8 fungerar.
Två av datorerna i mitt nätverk ansluts även till andra nätverk, via VPN eller lokalt hos någon annan och jag vill inte att eventuellt utdelade filer ska vara tillgängliga för alla, utan endast för de datorer som finns i mitt hemnätverk.

Om jag nu trots allt skapar användarkonton med lösenord för just detta syfte, måste jag då logga in på datorerna vid varje start?

Fungerar detta? Eller är det enklast att köpa en USB disk o trycka in i routern o bara kopiera över det man vill dela till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Detta utan att behöva skapa olika användarkonton med lösenord, jag är också osäker på hur hemgrupper i Win8 fungerar.

Hemgrupper skapar ett 'delningsnätverk' som endast de med samma nyckel "lösenord" kommer åt. Användarkonton är inte en del av systemet.

Skrivet av anon4992:

Två av datorerna i mitt nätverk ansluts även till andra nätverk, via VPN eller lokalt hos någon annan och jag vill inte att eventuellt utdelade filer ska vara tillgängliga för alla, utan endast för de datorer som finns i mitt hemnätverk.

Ett enkelt sätt att förhindra detta är att se till att de andra nätverk som du kopplar till är markerade som "Public", medans ditt hemnätverk är "Private". Detta gör även brandväggen något mer robust.

Delningsfunktioner deaktiveras för de nätverk som är "Public" och tillåts endast för "Private". Detta fungerar fortfarande (och separeras) när du är kopplad till båda samtidigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eXale:

Tack för ett utförligt svar! Då ska det nog fungera som jag vill

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 mediedirektuppspelning

Hej, Jag har sökt och hittar (konstigt nog) ingen tråd med samma/liknande problem men denna är ny och beskriver ganska på pricken så jag kapar den i hopp om kunskap.

Efter jag uppdaterade till 8.1 (vilket var mitt första misstag) så har all delning blivit helt knas här hemma.
Asus G750JX, Acer 8935G, PlayStation 3 och en Samsung UE46ES5505 är det jag försöker får ihop via en Netgear N600 och jag har satt upp hemgruppen med tillåtelse att läsa och skriva åt båda hållen igen efter uppdateringen men...

Asus G750JX ->
Högerklick -> "Spela till" TV:n finns inte längre
EDIT: Spöket Laban har varit i farten och ryckt i nätverkskabeln bakom TV:n så nu funkar "Spela till".

Acer 8935G ->
Syns varken på PS3an eller TVn men hemgruppen funkar mellan datorerna

PlayStation 3 ->
ASUS: "Åtkomst till medieservern är förbjuden. Det är möjligt att systemnamnet för detta PS3™ system, "PS3-315", inte har registrerats.
Kontrollera inställningarna för mediaserven"
-Den är dock aktiverad på PS3an
Acer: Syns som sagt inte alls

Samsung UE46ES5505 -> Allshare/DLNA = Readyshare syns och funkar, Asus syns men typ samma som med PS3 - "Åtgärden kan inte slutföras. MEDIA PLAY återvänder till huvudskärmen"

Netgear N600 Readyshare (USB-minne) syns på samtliga utom TV:n

Tidigare så har jag bara satt upp hemgruppen och kunna dela mellan alla enheter utan problem men jag misstänker att mediedirektuppspelning kan vara boven i dramat?

All hjälp uppskattas

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠