Sälja 'Open Source'. Hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Sälja 'Open Source'. Hur fungerar det?

Hej,

Jag är relativt ny inom öppen källkod men samtidigt väldigt intresserad och behöver därför lite hjälp.

Jag sitter och skriver en essä angående hur företag kan livnära sig på öppen källkod genom att inte sälja licens utan istället på extra funktioner, tillägg, tjänster och dylikt (t.ex. Ubuntu Cloud, Red Hat's support/utbildningar/coaching m.m.).

Jag har läst ett par vetenskapliga artiklar som säger att man får inte under några omständigheter sälja öppen källkod, vilket jag då har framhävt i min essä.

Efter ett par Googlingar kom jag in på "Opensource.org" och blev måttligt förvånad över vad jag läste i deras FAQ - http://opensource.org/faq

Citat:

Can I sell Open Source programs? Even if I haven't written it?
Yes, you can. But depending on the license, you probably can't stop your customers from selling it in the same manner as you. See the commercial use for more details.

Can Open Source software be used for commercial purposes?
Absolutely. All Open Source software can be used for commercial purpose; the Open Source Definition guarantees this. You can even sell Open Source software.

However, note that commercial is not the same as proprietary. If you receive software under an Open Source license, you can always use that software for commercial purposes, but that doesn't always mean you can place further restrictions on people who receive the software from you. In particular, so-called copyleft-style Open Source licenses require that when you distribute the software, you do so under the same license you received it under.

Jag tolkar det, mot min förvåning, att jag får lov att sälja öppen källkod-mjukvara under förutsättningarna att min kund även får tillgång till källkoden och kan sälja vidare den, även han.
Vad är det som avgör om man får lov att sälja öppen källkod-mjukvaror eller inte? Är de beroende på vilken licens? (GPL, etc.etc.)

Får jag lov att sälja gå in på ScourgeForge, plocka hem en mjukvara och därefter ta betalt för den, lagligt, även om mjukvaran inte är utvecklad av mig eller på något sätt min? Får jag lov att sälja t.ex. "Ubuntu" på min hemsida (eller tar varumärkescopyright stopp för detta?).

Min fråga är alltså;
Vad är det som bestämmer om en öppen källkod-mjukvara får säljas eller inte?

Alla svar och diskussioner uppskattas enormt!

Tack
MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hej,

Jag är relativt ny inom öppen källkod men samtidigt väldigt intresserad och behöver därför lite hjälp.

Jag sitter och skriver en essä angående hur företag kan livnära sig på öppen källkod genom att inte sälja licens utan istället på extra funktioner, tillägg, tjänster och dylikt (t.ex. Ubuntu Cloud, Red Hat's support/utbildningar/coaching m.m.).

Jag har läst ett par vetenskapliga artiklar som säger att man får inte under några omständigheter sälja öppen källkod, vilket jag då har framhävt i min essä.

Efter ett par Googlingar kom jag in på "Opensource.org" och blev måttligt förvånad över vad jag läste i deras FAQ - http://opensource.org/faq

Jag tolkar det, mot min förvåning, att jag får lov att sälja öppen källkod-mjukvara under förutsättningarna att min kund även får tillgång till källkoden och kan sälja vidare den, även han.
Vad är det som avgör om man får lov att sälja öppen källkod-mjukvaror eller inte? Är de beroende på vilken licens? (GPL, etc.etc.)

Får jag lov att sälja gå in på ScourgeForge, plocka hem en mjukvara och därefter ta betalt för den, lagligt, även om mjukvaran inte är utvecklad av mig eller på något sätt min? Får jag lov att sälja t.ex. "Ubuntu" på min hemsida (eller tar varumärkescopyright stopp för detta?).

Min fråga är alltså;
Vad är det som bestämmer om en öppen källkod-mjukvara får säljas eller inte?

Alla svar och diskussioner uppskattas enormt!

Tack
MVH
Nikkop

Licensvillkoren för mjukvaran avgör vad du får eller inte får göra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Såklart du kan sälja någon annans mjukvara, men om skaparn distruberar den gratis går nog heldre kunderna till honom. Idén bakom detta med att ha möjligheten att sälja någon annans mjukvara är att till exempel kanske du även inkluderar garantier och support som krävs för företag som är intresserade av produkten/programmet till exempel. En annan anledning är om du distruberar dem med fysiska skivor till exempel, transport mm kostar ju dej då pengar som du självklart ska har tillbaka för att du har lagt ner tid att bränna dem, transportera och stå och sälja.

Mer info finns på OSI och FSF:
http://opensource.org/
http://www.gnu.org/licenses/gpl.html
http://www.fsf.org/
(OBS: OSI tar en mer praktisk arprouch medan FSF är till för att jynna användarens frihet, detta är på grund av att mest förr men även nu drabbas många av icke-fri(closed source) mjukvara

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Licensvillkoren för mjukvaran avgör vad du får eller inte får göra.

Så själva 'open source' i sig självt är nästan hur fritt som helst medan licenserna sätter en del restriktioner?

Skrivet av klr:

Såklart du kan sälja någon annans mjukvara, men om skaparn distruberar den gratis går nog heldre kunderna till honom. Idén bakom detta med att ha möjligheten att sälja någon annans mjukvara är att till exempel kanske du även inkluderar garantier och support som krävs för företag som är intresserade av produkten/programmet till exempel. En annan anledning är om du distruberar dem med fysiska skivor till exempel, transport mm kostar ju dej då pengar som du självklart ska har tillbaka för att du har lagt ner tid att bränna dem, transportera och stå och sälja.

Men borde man då inte ta betalt för de extra tjänsterna man erbjuder, och inte för mjukvaran i sig? Att ta betalt för en mjukvara som annars är gratis känns konstigt medan att ta betalt för någonting man själv erbjuder och står bakom låter logiskt.

Enligt mitt tänk så borde jag inte få sälja en mjukvara som är öppen källkod - Varför ska jag få tjäna pengar på något som någon annan har konstruerat?
Att däremot sälja tillägg till den mjukvaran (support, add-ons, m.m.) är ju en annan femma då jag själv står bakom det då

Permalänk
Medlem

Precis som du antagit är det licensen som avgör vad du får göra med programmet.
Vad gäller Ubuntu som du tagit som exempel kan du läsa en wall of text här: http://www.ubuntu.com/about/about-ubuntu/licensing

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Finns flera olika licenser och open source är ett samlingsnamn för dem. I grunden bygger de på att det ska vara öppet och gratis, men sedan har olika licenser egna regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Precis som du antagit är det licensen som avgör vad du får göra med programmet.
Vad gäller Ubuntu som du tagit som exempel kan du läsa en wall of text här: http://www.ubuntu.com/about/about-ubuntu/licensing

Skrivet av jocke92:

Finns flera olika licenser och open source är ett samlingsnamn för dem. I grunden bygger de på att det ska vara öppet och gratis, men sedan har olika licenser egna regler.

Aha! Alltså licenserna som bestämmer vad som får göras. Tack

Kan man släppa en mjukvara under ingen licens alls, eller måste det finnas minst en licens?
Säg att jag vill att man får göra vad man vill med min mjukvara a-lá "Open Source-drömmen" - t.ex. sälja vidare den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Aha! Alltså licenserna som bestämmer vad som får göras. Tack

Kan man släppa en mjukvara under ingen licens alls, eller måste det finnas minst en licens?
Säg att jag vill att man får göra vad man vill med min mjukvara a-lá "Open Source-drömmen" - t.ex. sälja vidare den.

Det är klart du KAN släppa mjukvara utan att tydliggöra vad som gäller. Dock har du automatiskt upphovsrättsskydd vilket ju om du inte specificerar villkoren du vill ska gälla ju gör att det inte blir superfritt.

http://opensource.org/licenses/MIT är ett exempel på en mycket tillåtande licens.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Entusiast

Det är vanligt missförstånd att tro att många "öppna" licenser är helt fritt att göra vad man vill med. Det vanligaste missförståndet tror jag är med licensen GPL, där folk säljer sina verk baserad på GPL-kod, och dessutom "glömmer" att göra sina ändringar tillgängligt.

Däremot kan man "kringgå" många öppna licenser som inte tillåter ekonomisk vinning, genom att sälja installations/konfigurations-tjänster till koden ifråga.

Exempel: Jag vill sälja en webbsajt baserad på GPL-kod. GPL tillåter inte "försäljning" i den här formen. Så jag säljer inte själva sajten, utan den är gratis. Däremot är det knepigt att konfigurera och förbereda sajten för drift, så jag säljer en "tjänst": Konfigurera och installera koden på kundens server.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Läs igenom de länkarna jag skickade tidigare, kolla även Wikipedias artiklar om ämnet.

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det är vanligt missförstånd att tro att många "öppna" licenser är helt fritt att göra vad man vill med. Det vanligaste missförståndet tror jag är med licensen GPL, där folk säljer sina verk baserad på GPL-kod, och dessutom "glömmer" att göra sina ändringar tillgängligt.

Däremot kan man "kringgå" många öppna licenser som inte tillåter ekonomisk vinning, genom att sälja installations/konfigurations-tjänster till koden ifråga.

Exempel: Jag vill sälja en webbsajt baserad på GPL-kod. GPL tillåter inte "försäljning" i den här formen. Så jag säljer inte själva sajten, utan den är gratis. Däremot är det knepigt att konfigurera och förbereda sajten för drift, så jag säljer en "tjänst": Konfigurera och installera koden på kundens server.

Just GPL förhindrar väl dock inte ekonomisk vinning på det sättet som du antyder?

(Utöver att läsa själva licensen så kan http://www.gnu.org/philosophy/selling.html vara intressant i sammanhanget.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att en licens ska klassas som open source krävs den att källkoden finns tillgänglig och vidare modifiering och spridning är tillåten. Får man inte sälja* källkoden vidare räknas det inte som en giltig open source licens.

*Det man kan sälja är bara leveransen av programmet/källkoden inte licensen att använda programmet för eget bruk som traditionella köpprogram

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Entusiast
Skrivet av evil penguin:

Just GPL förhindrar väl dock inte ekonomisk vinning på det sättet som du antyder?

(Utöver att läsa själva licensen så kan http://www.gnu.org/philosophy/selling.html vara intressant i sammanhanget.)

Många gånger går företagens försäljning av kod de vidareutvecklat från GPL-kod, och GPL-licensens "förbud" mot kommersiell spridning i konflikt.
Därför brukar många företag ta det säkra före det osäkra, och erbjuda koden fritt, och sedan sälja diverse till och omkring den.
Däremot har du rätt att det inte finns någonting i GPL-koden som förhindrar ekonomisk vinst. Men tyvärr är det rätt knepigt då samma licens förhindrar kommersiell vidaredistribution.

Också därför många företag väljer en annan licensform till sin kod, såsom BSD, Apache med flera, som är snällare mot kommersiell spridning.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Många gånger går företagens försäljning av kod de vidareutvecklat från GPL-kod, och GPL-licensens "förbud" mot kommersiell spridning i konflikt.

Det där är FEL. Det finns INGET förbud mot någon form av kommersiell spridning av GPLad-kod. Sluta sprida denna osanningen.

Innan du häver ur dig sådant borde du ta dig en titt på vad GNU.org säger om den:

Saxat ifrån http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#DoesTheGPLAllowMoney...

Citat:

Does the GPL allow me to sell copies of the program for money? (#DoesTheGPLAllowMoney)

Yes, the GPL allows everyone to do this. The right to sell copies is part of the definition of free software. Except in one special situation, there is no limit on what price you can charge. (The one exception is the required written offer to provide source code that must accompany binary-only release.)
Does the GPL allow me to charge a fee for downloading the program from my site?

Yes. You can charge any fee you wish for distributing a copy of the program. If you distribute binaries by download, you must provide “equivalent access” to download the source—therefore, the fee to download source may not be greater than the fee to download the binary.

Man ska komma ihåg att RMS skapada GPL för att skydda folks rättigheter, nämligen rättigheten att göra vad man vill med sin mjukvara. Detta inkluderar naturligtvis att sälja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det där med kringgå har jag själv funderat på och specifikt det fall du nämner. Tänker i synnerhet på WordPress.
Jag får alltså inte lov att sälja WordPress i sig, men jag får utan problem ge bort WordPress gratis och sedan ta betalt för själva installationen av WordPress, right?

Känns lite som ett "fuck the system" agerande att göra så men antar det är så de flesta gör?

EDIT: Men samtidigt säger GPL att man får lov att sälja öppen källkod. Får man lov att sälja WordPress i sig eller inte? Är förvirrad, får förklarningar från båda håll och kanter eller så blandar jag bara ihop dem.

Skrivet av klr:

Läs igenom de länkarna jag skickade tidigare, kolla även Wikipedias artiklar om ämnet.

Ska göra de snart när jag har tid, tack!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mix_room:

Det där är FEL. Det finns INGET förbud mot någon form av kommersiell spridning av GPLad-kod. Sluta sprida denna osanningen.

Innan du häver ur dig sådant borde du ta dig en titt på vad GNU.org säger om den:

Man ska komma ihåg att RMS skapada GPL för att skydda folks rättigheter, nämligen rättigheten att göra vad man vill med sin mjukvara. Detta inkluderar naturligtvis att sälja den.

Måste vara något som tillkommit/ändrats i senare upplagor, för jag har tidigare fått påbassning/tillrättavisning av kunder när jag försökte med försäljning av en webbsida, vars kod bestod bitvis av hämtad GPL-kod. Detta var en herrans massa år sedan.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av mix_room:

Så jag kan starta ett företag som säljer WordPress, alltså klienten i sig som går att ladda ner gratis från WordPress hemsida? Jag menar inte någon form av service/support, installation eller något, utan endast klienten såsom den finns på deras hemsida fri för nerladdning.

Får man lov att göra så? Jag trodde det var strikt förbjudet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns två sätt att se på Open Source tycker jag.

Det ena är att det är ett samarbete. Dvs flera företag eller personer har intresse av att tex ett ramverk utvecklas och underhålls och gör det då i form av open source. Själva meningen är inte att tjäna pengar på ramverket i sig utan bara få en aktiv bas där fler personer än vad man kanske själv kan bidra med underhåller koden.

Det andra är när det är ett fåtal personer som jobbar på ett program och har släppt det som open source, kanske för att de vill ge insyn i koden eller för att de helt enkelt tror på modellen. I de fallen måste man ju som användare inse att man genom att betala för programmet, support eller något annat bidrar till produktens fortlevnad.

Finns kanske flera modeller. Men grejen är att man måste inse vad upphovsmannen egentligen vill uppnå. Även om det är lockande att använda utan att betala så är det så klart bättre för mig som användare om buggar fixas och produkten vidareutvecklas. Följdfrågan blir hur jag åstadkommer det. En mjukvara som inte utvecklas är död.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikkop:

Så jag kan starta ett företag som säljer WordPress, alltså klienten i sig som går att ladda ner gratis från WordPress hemsida? Jag menar inte någon form av service/support, installation eller något, utan endast klienten såsom den finns på deras hemsida fri för nerladdning.

Får man lov att göra så? Jag trodde det var strikt förbjudet.

Ja, det får du. Det finns många företag som hostar WordPress lösningar, dvs säljer eller erbjuder tjänster baserade på WordPress. Om du dock gör några anpassningar eller tillägg till WordPress måste du ge dessa till WordPress teamet, plus att din nya mjukvara också blir GPL.

Citat:

The license under which the WordPress software is released is the GPLv2 (or later) from the Free Software Foundation. A copy of the license is included with every copy of WordPress, but you can also read the text of the license here.

Part of this license outlines requirements for derivative works, such as plugins or themes. Derivatives of WordPress code inherit the GPL license. Drupal, which has the same GPL license as WordPress, has an excellent page on licensing as it applies to themes and modules (their word for plugins).

There is some legal grey area regarding what is considered a derivative work, but we feel strongly that plugins and themes are derivative work and thus inherit the GPL license. If you disagree, you might want to consider a non-GPL platform such as Serendipity (BSD license) or Habari (Apache license) instead.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, det får du. Det finns många företag som hostar WordPress lösningar, dvs säljer eller erbjuder tjänster baserade på WordPress. Om du dock gör några anpassningar eller tillägg till WordPress måste du ge dessa till WordPress teamet, plus att din nya mjukvara också blir GPL.

Tror du missförstår mig. Jag förstår att man får lov att sälja tjänster runt WordPress (som du nämner - lösningar, hostings, teman/plugins m.m.),
Men får jag lov att ladda ner själva WordPress-klienten och lägga ut exakt samma nerladdning på min sida och sedan ta betalt för den?
Alltså inte tjänster baserade på WordPress utan WordPress i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tror du missförstår mig. Jag förstår att man får lov att sälja tjänster runt WordPress (som du nämner - lösningar, hostings, teman/plugins m.m.),
Men får jag lov att ladda ner själva WordPress-klienten och lägga ut exakt samma nerladdning på min sida och sedan ta betalt för den?
Alltså inte tjänster baserade på WordPress utan WordPress i sig.

Ja det får du. GPL kod kräver dock att du när du distribuerar binärer även gör källkoden tillgänglig. Så har du gjort några "förbättringar" måste dessa även göras tillgängliga. Detta gör försäljning av binärer eller källkod meningslös/svår eftersom alla dina kunder själva har lika stor rätt som du att sälja till andra. Därav är det vanligare att ha affärsverksamheten runt någon tjänst relaterat till koden.

Undantaget är såklart om du själv äger all kod i projektet då kan du ju även distribuera koden under alternativ licens mot exempelvis betalning. Projekt som gör detta använder i regel ett CLA som alla externa utvecklare måste skriva under som antingen ger projektet koden eller tillräckliga rättigheter till koden för att kunna distribuera under den alternativa licensen. Kända exempel på projekt som använder CLA är Digias Qt eller Canonicals projekt som MIR, UNITY osv. Om du forkar ett gammalt projekt fungerar naturligtvis inte denna affärsmodell då du inte äger den forkade koden utan bara kan använda den enligt licensen i detta fall GPL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Måste vara något som tillkommit/ändrats i senare upplagor, för jag har tidigare fått påbassning/tillrättavisning av kunder när jag försökte med försäljning av en webbsida, vars kod bestod bitvis av hämtad GPL-kod. Detta var en herrans massa år sedan.

Knappast nytt. Däremot måste du ju distribuera dina förändringar av koden när du distribuerar det hela. Hur webbsidor räknas vet jag inte, när källkod måste göras tillgänglig osv, vad räknas som distribution? Tidiga versioner av gpl var ju inte anpassade för dylikt.
Vidare har väll rimligen en komplett webbsida massa material som inte är "gplsmittat" och kan säljas som vanligt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rist:

Knappast nytt. Däremot måste du ju distribuera dina förändringar av koden när du distribuerar det hela. Hur webbsidor räknas vet jag inte, när källkod måste göras tillgänglig osv, vad räknas som distribution? Tidiga versioner av gpl var ju inte anpassade för dylikt.
Vidare har väll rimligen en komplett webbsida massa material som inte är "gplsmittat" och kan säljas som vanligt?

Tror vi har ett missförstånd i "distribution" och "redistribution".
Upphovsmakaren får distribuera sin kod hur denne än vill, och med GPL-licensen, se till att källkoden finns tillgänglig antigen paketerad, eller levereras vid förfrågan. (Det är rätt vanligt att dagens smartphone-tillverkare missbrukar just den här punkten)
Däremot tror jag att man inte får redistribuera med direkt anknyten ekonomisk vinst utan upphovsmakarens tillstånd. Det är på den punkten många kringgår genom att släppa koden gratis, men gör det svårt för eventuella kunder att hantera saken på egen hand. (Fult trick, men rätt vanligt: Medvetet bristande dokumentation och otydlig kod)

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Däremot tror jag att man inte får redistribuera med direkt anknyten ekonomisk vinst utan upphovsmakarens tillstånd. Det är på den punkten många kringgår genom att släppa koden gratis, men gör det svårt för eventuella kunder att hantera saken på egen hand. (Fult trick, men rätt vanligt: Medvetet bristande dokumentation och otydlig kod)

Menar du här ungefär exemplet som jag drog? Man får inte lov att sälja WordPress-klienten, men man får lov att sälja tjänsten av att installera det?

Dock nämner ju Rist att fallet inte är så utan att det är fritt att även sälja.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikkop:

Upphovsmannen till ett verk får som standard ensamrätt att bestämma hur verket får användas. Det är grundtanken med upphovsrättslagstiftningen. Med engelska termer så har upphovsmannen "copyright" på verket (finns komplikationer gällande begrepp som "verkshöjd", etc., men generellt gäller detta).

Om någon vill använda något som jag har upphovsrätten på, och jag inte har specificerat något alls gällande användandet, så är det bara de lagligt skyddade rättigheterna som en tredje part kan nyttja, exempelvis rätten att citera, rätten till privatkopior om de köpt en "laglig" förlaga, etc. Att inte ange någon specifik licens är alltså möjligt, och det medför att verket är begränsat under striktaste möjliga termer.

Om jag däremot säger "Detta program är licensierat under GPLv2" så har jag som upphovsrättsägare till verket explicit gett tillstånd till andra att nyttja verket under dessa termer. Jag har ju dock fortfarande upphovsrätten till verket, så jag skulle när som helst kunna välja att licensiera det under andra termer, tom stänga koden. Det gäller ju då inte "retroaktivt", så jag kan inte springa iväg och stämma någon som använt kod som jag släppt under GPL-tiden under dessa termer. Det finns många kodbaser som är licensierade under multipla licenser för olika ändamål (QT, Perl, Ruby, etc.) — upphovsrättsinnehavaren har stor frihet här.

Låt däremot säga att jag har ett GPL-projekt och jag har tagit emot icke-triviala patchar av andra personer, skrivna under GPL-överenskommelsen. Jag kan då inte i efterhand välja att stänga koden inklusive deras ändringar utan deras tillstånd — de är upphovsrättsinnehavare till sina kodbidrag som de licensierade under GPL till kodbasen när de bidrog. Dessa personer får på samma sätt inte retroaktivt ändra sig och ta tillbaka sina patchar från GPL-villkoren. Detta är väldigt naturligt, och en stor grundbult för att öppen mjukvara ska fungera — alla äger sina koddelar, men licenserna ger tillåtelse till andra att använda koden inom deras ramar. Jag kan fortfarande plocka bort deras bidrag och stänga min kodbas om jag vill, men de har rätten att vidareutveckla koden under GPL-villkoren fram till det tillfälle jag stängde den.

Utläggning om ett visst sentida fall och olika länders lagstiftning:

Det var ett "intressant" fall nyligen gällande en utvecklare som bidragit till "Org mode" — en Emacsplugin — men kom på kant med projektledaren på ett personligt plan, och därför uttryckligen ville bråka med hela projektet ("create a minor discomfort for the Org community") genom att dra tillbaka användarrättigheterna för sitt bidrag.

Då Org mode distribueras med Emacs vilket är licensierat under FSF:s regler som säger att all copyright ska överföras till FSF vid bidrag, så är det även tydligt att Org mode måste ha samma licensvillkor, vilket i sig är skäl nog att hans förfrågan var utan substans. Dock skiljer sig licenslagstiftning i olika delar av världen, och FSF:s krav på att "copyright ska överföras till FSF" är inte en laglig möjlighet i många delar av världen — "copyright" stannar alltid hos upphovsrättsinnehavaren. Fortfarande så är den enda rimliga tolkningen i jurisdiktioner där sådan överföring inte är tillåten just att en "oinskränkt licens" ska ges till FSF i detta fall, varpå den kan nyttjas bäst FSF vill likväl.

Å fjärde sidan så hade dessa ändringar till Org mode inte hunnit distribueras tillsammans med Emacs vid den aktuella tidpunkten, så frågan blev snarare: "när sker licensierandet?" — är det när koden skrivs, när den överförs till projektet eller när den distribueras? Svaret var ganska entydigt att när ändringarna distribuerats till en maillista med intentionen att inkluderas i projektet så gavs tillståndet att använda koden under projektets licensiering.

--

Det var en inte-så-spännande historia, men belyser att licensiering är viktig för att kunna samarbeta. I ett enpersonsprojekt så är det enkelt — en person har alla rättigheter. Jobbar man på ett företag så kommer företaget säkerligen se till att inget liknande bråk kan uppstå, och vanligen implementeras villkor på de anställda som att all kod som de producerar under sin anställning "ägs" av företaget.

I Sverige och de flesta andra länder (mer eller mindre alla förutom GB och USA) så är upphovsrätten tvådelad och består av en "moralisk rätt": dvs rätten att bli erkänd som upphovsman av ett verk, och en "nyttjanderätt": rätten att t ex nyttja verket kommersiellt. Den förstnämnda kan inte överlåtas (exkl GB/USA som nämndes, och i t ex Sverige kan man skriftligen avsäga sig rätten att nyttja den, men likväl inte överlåta den till någon annan (åtminstone inte förrän man dör)… Bra snårigt ), men den sistnämnda är då rätten som tillfaller företaget enligt anställningskontraktet. I praktiken säljer man denna rätt till företaget för sin arbetstid och blir betalad i lön. Det finns dock exempel på företag som även hävdar äganderätt på alla verk som anställda producerar även på sin fritid, vilket jag inte tror är lagligt hållbart i Sverige, och ej heller i ett flertal delstater i USA (så länge som det inte är uppenbart relaterat till företagets verksamhet).

Dold text

Licenser är inte bara ett snårigt ämne vad gäller fri mjukvara — tvärtom, det är mycket mer att tänka på vid samarbete för kommersiell distribution av mjukvara under stängda licenser. Och då har vi ändå bara hanterat utvecklarsidan och inte licenshanteringen gentemot kunder.

Skrivet av Nikkop:

Ett krav för att en licens ska räknas som "fri" enligt FSF är att den måste tillåta kommersiell distribution av tredje part. Så för att uppfylla dina krav: välj vilken fri licens som helst.

GPL säger att du måste erbjuda källkoden under GPL-villkoren tillsammans med programmet vid distribution (observera att det kvittar om det är kommersiell distribution eller ej). Andra licenser kan ha mer eller mindre strikta krav.

En utvecklare kan plocka ett BSD-licensierat projekt (finns en del olika varianter på sådana licenser), stänga det och utveckla/sälja det på egen hand utan att någon annan får se koden igen. Det ger frihet till utvecklare/företag, men det begränsar användares rättigheter vad gäller öppenhet. För GPL-projekt så kan utvecklare/företag inte ta någon annans kod och stänga+sälja den, utan måste hålla den öppen vid vidaredistribution, vilket kan hävdas begränsar deras rättigheter, men däremot så är användarnas rättigheter vad gäller öppenhet garanterade. Båda är "fria licenser", men GPL sätter användares rättigheter i första rummet, BSD-liknande prioriterar utvecklares/företags rättigheter. Olika licenser passar olika bra för olika projekt.

Notera alltså att jag kan ta ett GPL-projekt och göra ändringar utan att behöva skicka tillbaka dessa till ursprungsprojektet eller ens tillgängliggöra dem, om jag inte tänkt distribuera programmet. Det är inte heller någon rättighet för någon annan att tvinga mig att visa upp mina ändringar. Det är inte ens en rättighet för någon annan att tvinga mig att visa upp mina ändringar för den personen även om jag säljer koden till andra — men däremot får jag inte inskränka dessa rättigheter hos de som jag sålt programmet (och då även koden) till.

Däremot så gagnar det alla parter om jag återger mina förbättringar till huvudprojektet, då alla andra kan ta del av dessa, och jag enklare kan ta del av andras förbättringar i framtiden. GPL uppmuntrar starkt till att ge tillbaka förbättringar till ursprungskoden, men det är faktiskt inte ett krav.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nikkop:

Menar du här ungefär exemplet som jag drog? Man får inte lov att sälja WordPress-klienten, men man får lov att sälja tjänsten av att installera det?

Jo, det låter som om det är samma fenomen vi beskriver.

Det är också lite av en djungel. Själva basen för Wordpress släpps under GPL version 2, medans moduler och teman kan släppas under andra licensformer, då dessa i regel framställs av tredjepart.

Apache och BSD -licenserna är rätt vanligt förekommande för moduler och teman som är "fria", medans de mer kommersiella modulerna/teman har mer slutna/säregna licensformer. Det finns företag som tjänar sina pengar på moduler och teman, medans de hänvisar till den fria WordPress-mjukvaran.
Jag har inte sett några av dessa kommersiella wordpress-företag redistribuera själva wordpress-basen i någon form.

Om det nu vore fullt tillåtet att redistribuera Wordpress-mjukvaran med ekonomisk vinst, då är frågan varför ingen av dessa företag gjort detta, och inkluderat sina moduler och teman direkt. Det skulle underlätta för många som startar upp på nytt, som då slipper ladda ner från olika källor och konfigurera alltet i efterhand.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett något om att det är eller har varit förbjudet att ta betalt för redistribution ( osäker på skillnaden från distribution, kompileringen?). Ett exempel på att ta betalt för redistribution är ju i så fall att sälja linux installationsskivor.
Smartphontillverkarna brukar väll främst tumma på GPL när det gäller deras drivrutiner. Om de är " derived work" bestämmer ju om de måste gpl:as. Tillverkarna brukar komma fram till att det är det inte och väljer att inte open sourca, många håller inte med och anser att tillverkarna bryter mot licensen etc.

//edit phz mycket bättre inlägg gjorde väll detta ganska överflödigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Jo, det låter som om det är samma fenomen vi beskriver.

Det är också lite av en djungel. Själva basen för Wordpress släpps under GPL version 2, medans moduler och teman kan släppas under andra licensformer, då dessa i regel framställs av tredjepart.

Apache och BSD -licenserna är rätt vanligt förekommande för moduler och teman som är "fria", medans de mer kommersiella modulerna/teman har mer slutna/säregna licensformer. Det finns företag som tjänar sina pengar på moduler och teman, medans de hänvisar till den fria WordPress-mjukvaran.
Jag har inte sett några av dessa kommersiella wordpress-företag redistribuera själva wordpress-basen i någon form.

Om det nu vore fullt tillåtet att redistribuera Wordpress-mjukvaran med ekonomisk vinst, då är frågan varför ingen av dessa företag gjort detta, och inkluderat sina moduler och teman direkt. Det skulle underlätta för många som startar upp på nytt, som då slipper ladda ner från olika källor och konfigurera alltet i efterhand.

FSF om plugins till GPL-programvara.

Wordpress skriver om plugins på sin licenssida:

Citat:

There is some legal grey area regarding what is considered a derivative work, but we feel strongly that plugins and themes are derivative work and thus inherit the GPL license. If you disagree, you might want to consider a non-GPL platform such as Serendipity (BSD license) or Habari (Apache license) instead.

Så koden för plugins och teman måste hamna under "GPL v2 (eller senare)". Wordpress refererar i övrigt till Drupals licensieringsinformation för plugins och teman för längre utläggningar. Även Drupal är "GPL v2 (eller senare)" och det står tydligt:

Citat:

If I write a module or theme, do I have to license it under the GPL?

Yes. Drupal modules and themes are a derivative work of Drupal. If you distribute them, you must do so under the terms of the GPL version 2 or later. You are not required to distribute them at all, however. […]

Dock så innefattar detta inte grafiska detaljer, automatiska uppdateringar, etc. Koden till ett tema måste alltså vara fri, men inte tillhörande data; t ex grafiken i sig. Om jag säljer ett Wordpresstema så kan köparen vidaredistribuera koden bäst köparen vill under GPL v2, men inte de grafiska detaljerna (vi pratar då bitmappar — inte t ex CSS-rendering, som ju bara är kod). På samma sätt: om jag säljer en plugin licensierad under GPL v2 så kan köparen vidaredistribuera den fritt, men det innebär inte att köparen automatiskt får rätten att t ex gratis erhålla uppdateringar och support för all framtid. Många kommersiella plugins bygger på att koden är fri, men att den kopplar till en extern tjänst som de själva tillhandahåller mot en kostnad; t ex en databas med GeoIP-data el dyl. "Gränsfall" kan tyckas, men tillåtet utan några egentliga problem (ej heller enligt FSF, så länge de håller sig inom ramarna för länkning mellan mjukvarudelar).

How Commercial Plugin Developers Are Using The WordPress Repository — längre blogpost i frågan.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Du får sälja GPL-licensierad mjukvara. Om du inte tillför något mervärde finns det ju dock ingen anledning till att folk skulle vilja köpa den av dig om den finns att få tag på gratis på annat håll. (I exemplet Wordpress så finns det ju gratis på wordpress.org)

Något som är värt att notera vad gäller just GPL är ju dock att de som eventuellt skulle köpa någon GPL-licensierad mjukvara av dig dels har rätt att begära källkoden samt att de har samma rätt som du att sälja eller ge bort mjukvaran till vem de vill.

Det handlar alltså inte att man inte FÅR sälja GPL-licensierad mjukvara utan snarare att det nog ofta inte håller som affärsmodell om man inte tillför något mervärde (supporttjänster eller vad det nu må vara)

Visa signatur