Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Jo men noctuas är ful som stryk plus att jag får med pwm fläktar direkt i lådan.

Okej får se till att göra det. Inga problem att montera på 1366 socket hoppas jag.

Ja! Det ska gå utan problem!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starksprit:

Jo men noctuas är ful som stryk

Kanske det men snarare så att man sitter och förbannar sig själv när överklockningen man räknade med genererar för höga temperaturer för att man tänkte på det estetiska istället för det som faktiskt vore mest effektivt..valet är ditt. Ingen dum kylare du väljer men en klass under noctua NH-D14 är den.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Ja! Det ska gå utan problem!

Bra bra. Enda saken jag ser som är "dålig" är väl att de "bara" ger 3 års garanti. Men det kan jag leva med. Om jag skulle köpa en D14 så hade jag fått köpa 2 pwm fläktar också. Vilket blir lite väl saftigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppe3:

Körde på Noctua då jag först började med överklockning, modellen hette nh-u12p om jag inte misstar mig men jag antar att det finns bra mycket fler nyare varianter ute nu. I alla fall, när det gäller luftkylning så rekommenderar jag Noctua annars kanske någon av de tidigare H modellerna av Corsair är att föredra, kör just nu på H70 och har gjort det i snart ett år, den fungerar fortfarande klockrent bara den får sin skönhetsstädning en gång i månaden.

nh-u12p fungerar fortfarande i klass med de bästa kylarna i den prisklassen eller kanske allra bäst.. Säger väl lite om noctuas kvalitet, svår att överträffa.

Permalänk
Skrivet av retro123:

Kanske det men snarare så att man sitter och förbannar sig själv när överklockningen man räknade med genererar för höga temperaturer för att man tänkte på det estetiska istället för det som faktiskt vore mest effektivt..valet är ditt. Ingen dum kylare du väljer men en klass under noctua NH-D14 är den.

Åter igen, hur vet du det? Om du har några test som jag inte sett där Noctuan är bättre skulle jag gärna vilja se dem! Vill ju ha en så bra kylare som möjligt. Noctua ligger i lä just nu p.g.a. att det inte medföljer någpn pwm fläkt. Något jag anser vara nödvändigt för mig eftersom min fläktkontroll inte kan hantera fler. Så om det blir Noctuan så blir det anting 100% hela tiden eller med motståndet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Kanske det men snarare så att man sitter och förbannar sig själv när överklockningen man räknade med genererar för höga temperaturer för att man tänkte på det estetiska istället för det som faktiskt vore mest effektivt..valet är ditt. Ingen dum kylare du väljer men en klass under noctua NH-D14 är den.

Men källa! Aaargh! Vad har hänt. Innan sönderspammade folk sidan med källor.
Be quiets dark rock pro 2 är en premium kylare och inte en klass under d14. Det är bara att kolla tester. Sitter på mobilen nu men kan länka imorgon:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Bra bra. Enda saken jag ser som är "dålig" är väl att de "bara" ger 3 års garanti. Men det kan jag leva med. Om jag skulle köpa en D14 så hade jag fått köpa 2 pwm fläktar också. Vilket blir lite väl saftigt.

Finns inte så mycket som kan gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majsalle:

Tråkigt. Då lär det nog inte funka. Har själv en röd. Är najs, även om jag personligen bara tittar in i datorn när jag installerar komponenter eller när något jävlas. Lycka till med kylarvalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du beskrev just min vardag hehe..

Permalänk

Hej! orkade inte läsa alla poster nogrant men har själv monterat phantec kylaren i ett r4 med ripjaws minnen under så det borde passa tycker jag.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Hej! orkade inte läsa alla poster nogrant men har själv monterat phantec kylaren i ett r4 med ripjaws minnen under så det borde passa tycker jag.

Vad är ripjaws minnen? När ts mätte fanns det inte plats. Det är ganska mycket mer än vad som får plats. Vet att även sweclockers redaktionen haft problem att få på kylaren med minnen.

Permalänk
Skrivet av SchaaSchaa:

Hej! orkade inte läsa alla poster nogrant men har själv monterat phantec kylaren i ett r4 med ripjaws minnen under så det borde passa tycker jag.

Krävs Lågprofilsminne för att få plats med en Phanteks i ett R3 (som jag har).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Lågprofilsminnena ligger på 26,25mm. Nu har ju jag corsair xms3 minne. De ligger på 32mm.. Så då vart det nog kört. Synd. En röd phanteks hade varit schysst.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte helt 100%, men jag skulle ha svårt att se att det inte skulle passa. Nu har jag visserligen NH-D14 och inte Phantekkylaren, men det är ändå okay med spacing.
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/12/28/Phanteks_ph-t...
I värsta fall flytta upp fläkten ett hack eller två.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Är inte helt 100%, men jag skulle ha svårt att se att det inte skulle passa. Nu har jag visserligen NH-D14 och inte Phantekkylaren, men det är ändå okay med spacing.
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/12/28/Phanteks_ph-t...
I värsta fall flytta upp fläkten ett hack eller två.

Jo men grejen är väl den att då tar den emot på andra sidan, i chassit? Om jag förstått det rätt. Vill ju helst ha phanteks men det verkar inte möjligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Är inte helt 100%, men jag skulle ha svårt att se att det inte skulle passa. Nu har jag visserligen NH-D14 och inte Phantekkylaren, men det är ändå okay med spacing.
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/12/28/Phanteks_ph-t...
I värsta fall flytta upp fläkten ett hack eller två.

Jo men med matx är det kylflänsen som sitter över ram minnena.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Vad är ripjaws minnen? När ts mätte fanns det inte plats. Det är ganska mycket mer än vad som får plats. Vet att även sweclockers redaktionen haft problem att få på kylaren med minnen.

Med ripjaws syftade jag på g.skill ripjaws ser ut typ som corsair vengence, om du vet hur dom ser ut med kylfläns?

Skrivet av Starksprit:

Krävs Lågprofilsminne för att få plats med en Phanteks i ett R3 (som jag har).

r4 är väll ca 2 cm bredare än r3 och jag vet att man fick flytta upp fläktarna på phantek kylaren lite för att minnena skulle gå under så det är ju möjligt att det skiter sig i ett r3 det kan jag inte svara säkert på.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av SchaaSchaa:

Med ripjaws syftade jag på g.skill ripjaws ser ut typ som corsair vengence, om du vet hur dom ser ut med kylfläns?

r4 är väll ca 2 cm bredare än r3 och jag vet att man fick flytta upp fläktarna på phantek kylaren lite för att minnena skulle gå under så det är ju möjligt att det skiter sig i ett r3 det kan jag inte svara säkert på.

Det är inte bara fläkten som sitter över minnena utan även kylflänsen. Men kollar noga imorgon.

Permalänk
Skrivet av SchaaSchaa:

Med ripjaws syftade jag på g.skill ripjaws ser ut typ som corsair vengence, om du vet hur dom ser ut med kylfläns?

r4 är väll ca 2 cm bredare än r3 och jag vet att man fick flytta upp fläktarna på phantek kylaren lite för att minnena skulle gå under så det är ju möjligt att det skiter sig i ett r3 det kan jag inte svara säkert på.

Får strunta i den. Har läst lite fler tester nu och dark rock pro 2 håller jämna steg med noctuas D14 i de flesta av dem. Anandtech's test så var be quiet t.o.m. bättre på i princip samtliga punkter. Förutom priset då. Men priset är så pass jämt idag så det är strunt samma. Plus att med be quiet får man med pwm fläktar. Som jag ser som en bonus.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Jo men med matx är det kylflänsen som sitter över ram minnena.

Då är det ännu mer lugnt, det verkar vara gott om avstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Då är det ännu mer lugnt, det verkar vara gott om avstånd

Jaha;) ska kolla ordentligt idag. Dvs när jag vaknar.

Googlade lite snabbt och jag hade fel. Det blir över på fläktarna. Men kan variera beroende på minnesplats osv....

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Jaha;) ska kolla ordentligt idag. Dvs när jag vaknar.

Googlade lite snabbt och jag hade fel. Det blir över på fläktarna. Men kan variera beroende på minnesplats osv....

Okej. Schysst! Får väl lägga sig snart. Verkar ju vara i tajtaste laget med Phanteks. Men går det få dit en sådan i mitt chassi så vore ju det kanon! Annars får det helt enkelt bli en be quiet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Okej. Schysst! Får väl lägga sig snart. Verkar ju vara i tajtaste laget med Phanteks. Men går det få dit en sådan i mitt chassi så vore ju det kanon! Annars får det helt enkelt bli en be quiet.

Japp. Sjutton vad jag måste googla och mäta... Men men. Yolo. Kan passa på att rengöra datorn medans jag mäter.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Japp. Sjutton vad jag måste googla och mäta... Men men. Yolo. Kan passa på att rengöra datorn medans jag mäter.

Hade du ett R3 chassi förresten? Blivit ett par inlägg nu plus att det är sent.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Hade du ett R3 chassi förresten? Blivit ett par inlägg nu plus att det är sent.

Nope. Men ett matx mobo. Jag ska kolla om fläkten kommer på minnena. Någon annan bekräftade att man inte kan höja fläkten för då slår den i. Du kommer se imorgon som blir idag.
Och snälla! Skriv inget mer ikväll:). Somnar nästan. Hehe.

Permalänk
Medlem

Jo jag kör i andra pcie slotten, x16 i båda så spelar ingen roll
Det blir lite tight att sätta i den övre, metallclippsen kommer obekvämt nära baksidan av gpun Ska dock inte vara någon fara, kör såhär mest för att få bättre luftflöde

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Jo jag kör i andra pcie slotten, x16 i båda så spelar ingen roll
Det blir lite tight att sätta i den övre, metallclippsen kommer obekvämt nära baksidan av gpun Ska dock inte vara någon fara, kör såhär mest för att få bättre luftflöde

Ok. Det bra ut! Får se vad jag nu bestämmer mig för till slut. Blir en beställning nu under helgen i.a.f. eftersom cdon har fraktfritt. Vill ju ha det bästa men vill även helst ha pwm fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Jo jag kör i andra pcie slotten, x16 i båda så spelar ingen roll
Det blir lite tight att sätta i den övre, metallclippsen kommer obekvämt nära baksidan av gpun Ska dock inte vara någon fara, kör såhär mest för att få bättre luftflöde

Problemet är ju ram minnena. Jag ska mäta snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Ok. Det bra ut! Får se vad jag nu bestämmer mig för till slut. Blir en beställning nu under helgen i.a.f. eftersom cdon har fraktfritt. Vill ju ha det bästa men vill även helst ha pwm fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Bajs skit bajs! Kollade lite på info om ditt chassi.
Det ska klara kylare upp till 165mm över moderkortet.
Phanteks kylaren är hela 171mm över moderkortet.

Hmm... Jag vet faktiskt inte hur du kan lösa det här... 6mm är väldigt mycket.... hmm...

Och jag mätte med mitt moderkort. Fläkten kommer med stor sannolikhet komma på ramminnena... Du kan ju köpa och chansa men ärligt talat är risken stor att den inte passar...:/

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Bajs skit bajs! Kollade lite på info om ditt chassi.
Det ska klara kylare upp till 165mm över moderkortet.
Phanteks kylaren är hela 171mm över moderkortet.

Hmm... Jag vet faktiskt inte hur du kan lösa det här... 6mm är väldigt mycket.... hmm...

Och jag mätte med mitt moderkort. Fläkten kommer med stor sannolikhet komma på ramminnena... Du kan ju köpa och chansa men ärligt talat är risken stor att den inte passar...:/

Jo det är rätt mycket. :-\ Blir en be quiet istället då. Om nu inte Noctuas D14 är mycket bättre. Vilket jag inte kunnat hitta några bevis på. Gillar starkt att man får med pwm fläktar till be quiet kylaren. Ska man ha det till noctuan så tillkommer ju en 400 spänn om man vill ha noctuas pwm fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Jo det är rätt mycket. :-\ Blir en be quiet istället då. Om nu inte Noctuas D14 är mycket bättre. Vilket jag inte kunnat hitta några bevis på. Gillar starkt att man får med pwm fläktar till be quiet kylaren. Ska man ha det till noctuan så tillkommer ju en 400 spänn om man vill ha noctuas pwm fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag misstänker att Noctua släpper en uppföljare till NH-D14 de närmaste månaderna, de har redan släppt flera modeller med deras nya fläktar och det är bara NH-D14 kvar.
Men att köpa nya fläktar till NH-D14 är helt onödigt, även om fläktarna inte är PWM kan de fortfarande styras med volten eller så använder du ett av motstånden som följer med.
Kör på be-quiet så blir det bra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Jag misstänker att Noctua släpper en uppföljare till NH-D14 de närmaste månaderna, de har redan släppt flera modeller med deras nya fläktar och det är bara NH-D14 kvar.
Men att köpa nya fläktar till NH-D14 är helt onödigt, även om fläktarna inte är PWM kan de fortfarande styras med volten eller så använder du ett av motstånden som följer med.
Kör på be-quiet så blir det bra.

Ja. Bequiets modell är ju ganska ny iaf.