Få/Köpa tillbaks gammalt utporterat nummer?

Permalänk

Få/Köpa tillbaks gammalt utporterat nummer?

För snart ett år sedan gjorde jag en överlåtelse utav ett abonnemang jag hade hos Tele2. Anledningen var att jag inte har någon bra täckning där jag bor. I princip riktigt usel. Ingen 3G-täckning alls. Eftersom jag hade 1.5 års bindningstid på abonnemanget så gjorde jag en överlåtelse utav abonnemanget med mitt dåvarande mobilnr. För övrigt samma nummer jag haft sedan 14 år tillbaks.

Kvinnan som tog över abonnemanget porterade samtidigt över SITT nummer och mitt gamla nummer försvann i Cyberspace.
Jag har sedan dess ångrat mig bittert. Sent ska syndaren (läs nötet) vakna heter det ju.

Jag har kontaktat Tele2 tidigare för att få reda på vart numret tagit vägen och om jag kan återfå det på något vis. (kontantkort, nytt abonnemang etc) men ingen verkar veta riktigt. Skulle faktiskt kunna tänka mig ta ett 2-årig abonnemang enbart för att få tillbaks det.. trots att jag saknar bra täckning. Så desperat är jag.

Har fortfarande inte lärt mig mitt "nya" nummer..

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kan funka om du går till en Telefonbutik. Sist jag skaffade nytt nr på Telenor inne i en butik fick jag se en lista på deras dator med tusentals med nummer att välja ifrån. Tele2 borde ha nåt liknande. Sen vet jag inte om vissa nummer är reserverade till vissa operatörer, men gå och hör med dom.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Fick för ett par år sedan välja siffrorna till mitt mobilnr på elgiganten när jag tecknade ett abonnemang. Håller med om att du borde åka till en butik och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

För snart ett år sedan gjorde jag en överlåtelse utav ett abonnemang jag hade hos Tele2. Anledningen var att jag inte har någon bra täckning där jag bor. I princip riktigt usel. Ingen 3G-täckning alls. Eftersom jag hade 1.5 års bindningstid på abonnemanget så gjorde jag en överlåtelse utav abonnemanget med mitt dåvarande mobilnr. För övrigt samma nummer jag haft sedan 14 år tillbaks.

Kvinnan som tog över abonnemanget porterade samtidigt över SITT nummer och mitt gamla nummer försvann i Cyberspace.
Jag har sedan dess ångrat mig bittert. Sent ska syndaren (läs nötet) vakna heter det ju.

Jag har kontaktat Tele2 tidigare för att få reda på vart numret tagit vägen och om jag kan återfå det på något vis. (kontantkort, nytt abonnemang etc) men ingen verkar veta riktigt. Skulle faktiskt kunna tänka mig ta ett 2-årig abonnemang enbart för att få tillbaks det.. trots att jag saknar bra täckning. Så desperat är jag.

Har fortfarande inte lärt mig mitt "nya" nummer..

Surfa in på http://e-tjanster.pts.se/telefoni/nummertjanster/enskiltnumme..., leta upp vem som "äger" numret. Ring upp denne och be om ett abonnemang med det nummret du har.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk

Tack för tipsen.
Har kommit fram till att Tele2 äger numret.
Ringde Tele2 precis och enligt tjejen jag pratade med finns det ingen som helst möjlighet att välja nummer hos dem.
Hade jag gjort det direkt i samband med porteringen så hade det gått, men nu går det inte... =(

Permalänk
Medlem

Prata med Telia, de erbjuder (erbjöd?) tjänsten att välja nummer. T.ex. om man ville ha ett mobilnr som liknade hemnumret så gick det ofta att ordna. Tror inte det spelar ngn roll vilken operatör som "äger" numret så länge som det är ledigt.

Permalänk

Problemet är att om det sedan försvann så kan det ligga en sorts karantän där i princip ingen kan röra numret. Det kan också ha åkt ut som ett kontantkorts startpaket och då kan man inte göra något.

Bästa är dock att gå till butik så kan dom kanske kontakta sin ÅF support så kan dom kolla upp om du kan få numret tillbaka.

Edit: Pma mig ditt nummer som du letar efter så kan jag göra en koll åt dig.

Permalänk

Efter vidare undersökning visar det här sig nästan stört omöjligt att ordna. Känns lite komiskt år 2013. Nåväl. Det slutade med att jag nu skaffat nytt nr som iaf börjar på 0707-xxxxxx. Blir bättre än det jag har i alla fall. Tråden kan låsas av moderator.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet ska det visst gå att kunna få tillbaka ett nummer. Det ligger dock i karantän i några år (2 kanske?) för att sedan hamna i en svensk nummerdatabas. Hör med dem igen om det är "upplåst" för bruk igen eller när det kanske kommer bli?