Ingen bild på skärmen fast den är igång || Reparera gammal skärm ?

Permalänk
Medlem

Ingen bild på skärmen fast den är igång || Reparera gammal skärm ?

Hej ! Har använt en gammal 17" skärm i 8 år nu men förra veckan började den pipa i standby.

Den här morronen gav den plötsligt ingen bild heller, drog ur vga kabeln och satte i den ett par gånger och då började den fungera igen. Nu hände samma sak när jag skulle starta datorn, ingen bild fastän en lampa på skärmen visar att den är igång. Prövade att byta skärm men använda samma vga kabel och då var det inga problem med bilden.

Vad kan felet vara på min gamla 17" ? Tror ni att det går att fixa eller borde jag slänga ut den och köpa en modernare skärm ?

Permalänk
Vive la liberté!

Om du tittar noga, verkar det som att man kan ana bild på skärmen?
Om det gör det så har nog invertern gått, antagligen för att kondningarna har blivit gamla.
Går nog att fixa, men det är nog inte värt tiden.

Kolla om det finns något nytt för en vettig peng.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm? gamal tjock CRT? platt tn,ips,etc? och tillverkare och modell.
Är det en platt skärm så kan det vara som Apanx sa att bakgrundsbelysningen gett upp detta betyder att skämrne fortfarande fungerar bara det att den inte lyser.
Du kan kolla det med en ficklampa genom att starta skärm,dator och vänta tills win,linux,etc är igång och sen lysa på skärmen med ficklampan i lite olika vinklar och även titta i lite olika vinklar för att se om du ser någon som helst antydan till bild.

Och till sist är det en samsung platt skärm?
Om ja så är felet med 98,5% säkerhet döda kondingar i skärmens nätdel vilka samsung är ökända för att använda det absolut sämsta skit dom vekrligen kan hitta det är bara ett underverk att den fungerat så pass länge om det nu är en samsung.
Dessa kondingar kan man löda av och byta ut och det är ganska stor risk att skiten funkar igen dock så behöver du ju lite löd kunskaper och även hitta liknande kondingar att köpa vilket kan vara lite jävligt att hitta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!