Akta er för MyLemon.at
Beställde 3 grafikkort GTX580 3GB från MyLemon förra året till bra pris. Måste överföra pengar i form av förskottsbetalning. Leveranstid 3 veckor. Efter 3 veckor kollade jag hur det stod till med leverans. Nu hade datumet ändrats med +3 veckor. Utan mail eller info. Trots att det på sidan, och på mitt konto stod att man "Bei Terminänderungen werden Sie natürlich sofort informiert." Vid förfrågan fick jag emellertid svaret att varan inte längre fanns för leverans.
Jag kunde nu, enligt MyLemons kundservice, välja mellan att häva ordern eller ta ett alternativt grafikkort, t ex "jämförbara GTX660TI 2GB."
Jag kontaktade då ECC Konsumenträtt och informerade dessutom MyLemon att så var gjort. ECC tog kontakt med sin Österrikiska motsvarighet och efter lite debatterande kom dessa fram till att jag borde ha rätt till täckningsköp (köp hos annan leverantör om produkten finns hos dem, och MyLemon.at skulle betala mellanskillnaden), trots att MyLemon inte har en hemsida på svenska (vilket annars är ett krav). De menade att MyLemon väntat för länge både med beställning av sin leverantör, och inte tillhandahållit informationen förrän jag tog kontkat. Men, ECC/Österrike sa också att jag måste gå till rätten för att få ut pengarna (European Payment Order).
Med denna info återkom jag till MyLemon och uppgav att jag hade rätt till täckningsköp, och ser man på, plötsligt fann 2 GTX580 3GB och nu kunde de leverera. Det tredje skulle komma senare.
Korten kom. Det ena var öppnat och dammigt (använt? utställningsex?). Det andra OK. Jag vände mig då till kundservice, som ifrågasatte min utvärdering. Sände bilder. Jo, det kunde ju vara en RMA menade de. Men skulle jag få något ersättningskort, undrade jag. Inget svar.
Jag frågade också om kort nr3. Men fick aldrig något svar. Efter några månader svarade de på förnyade mail, och menade att om jag sände över mina bankdata så skulle de återbetala för kort nr 3. Alltså deras orderstruktur knyter säkert bankdata till bankkonto, så det är ju info de redan borde ha.