Akta er för MyLemon.at

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2010

Akta er för MyLemon.at

Beställde 3 grafikkort GTX580 3GB från MyLemon förra året till bra pris. Måste överföra pengar i form av förskottsbetalning. Leveranstid 3 veckor. Efter 3 veckor kollade jag hur det stod till med leverans. Nu hade datumet ändrats med +3 veckor. Utan mail eller info. Trots att det på sidan, och på mitt konto stod att man "Bei Terminänderungen werden Sie natürlich sofort informiert." Vid förfrågan fick jag emellertid svaret att varan inte längre fanns för leverans.

Jag kunde nu, enligt MyLemons kundservice, välja mellan att häva ordern eller ta ett alternativt grafikkort, t ex "jämförbara GTX660TI 2GB."

Jag kontaktade då ECC Konsumenträtt och informerade dessutom MyLemon att så var gjort. ECC tog kontakt med sin Österrikiska motsvarighet och efter lite debatterande kom dessa fram till att jag borde ha rätt till täckningsköp (köp hos annan leverantör om produkten finns hos dem, och MyLemon.at skulle betala mellanskillnaden), trots att MyLemon inte har en hemsida på svenska (vilket annars är ett krav). De menade att MyLemon väntat för länge både med beställning av sin leverantör, och inte tillhandahållit informationen förrän jag tog kontkat. Men, ECC/Österrike sa också att jag måste gå till rätten för att få ut pengarna (European Payment Order).

Med denna info återkom jag till MyLemon och uppgav att jag hade rätt till täckningsköp, och ser man på, plötsligt fann 2 GTX580 3GB och nu kunde de leverera. Det tredje skulle komma senare.

Korten kom. Det ena var öppnat och dammigt (använt? utställningsex?). Det andra OK. Jag vände mig då till kundservice, som ifrågasatte min utvärdering. Sände bilder. Jo, det kunde ju vara en RMA menade de. Men skulle jag få något ersättningskort, undrade jag. Inget svar.

Jag frågade också om kort nr3. Men fick aldrig något svar. Efter några månader svarade de på förnyade mail, och menade att om jag sände över mina bankdata så skulle de återbetala för kort nr 3. Alltså deras orderstruktur knyter säkert bankdata till bankkonto, så det är ju info de redan borde ha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Bra att du delar med dig av din erfarenhet! När det gäller datorer så handlar jag bara på ett ställe...Inet! <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007

Därför man bara handlar hos tex inet dustinhome komplett webhallen osv.
Då får man garanti och e det något fel är det oftast enkelt att lösa de och inte behöva sitta klabba såhär.

Men somsagt vill man spara några kronor får man helt enkelt stå ut med sådana här problem så är det tyvärr oftast.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

För att föra över pengar internationellt måste du ha ett IBAN (International bank account number eller något sådant), detta är typ ditt vanliga svenska bankkonto + clearingnummer + nånting mer.

Betalningen gjorde du antagligen med ett VISA kort (som endast kan debitera ditt konto), och det kan inte användas som en väg att föra tillbaka pengar.

Men ja väldigt ruttet, det "kostar" ofta en hel del tid att använda de billigaste alternativen på prisjakt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av henkiii:

För att föra över pengar internationellt måste du ha ett IBAN (International bank account number eller något sådant), detta är typ ditt vanliga svenska bankkonto + clearingnummer + nånting mer.

Betalningen gjorde du antagligen med ett VISA kort (som endast kan debitera ditt konto), och det kan inte användas som en väg att föra tillbaka pengar.

Men ja väldigt ruttet, det "kostar" ofta en hel del tid att använda de billigaste alternativen på prisjakt.

Nej, det var IBAN - direktöverföring. Det är därför jag tyckte det var konstigt att jag måste maila över info som de redan borde ha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2009

Alla internetbutiker är ju faktiskt inte stora organisationer med 50 anställda. Vissa är bara en kille/tjej som kanske inte ha så jävla bra koll på vad, hur och varför. Därför som jag aldrig betalar i förskott för en vara. Definitivt inte via banköverföring. Om du betalar med kort så har du åtminstone ett visst skydd, med banköverföring är du helt körd om t.ex. "butiken" går i konkurs.

Intel Core i7 6800K @4.4GHz, 32 GB DDR4 @2666MHz, GTX 1080 8GB RAM, Samsung SM951 M.2 PCIe SSD 256GB, 3x Samsung 840 EVO 250GB i RAID 0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av BaZZe:

Därför man bara handlar hos tex inet dustinhome komplett webhallen osv.
Då får man garanti och e det något fel är det oftast enkelt att lösa de och inte behöva sitta klabba såhär.

Men somsagt vill man spara några kronor får man helt enkelt stå ut med sådana här problem så är det tyvärr oftast.

Jo, det visst är det så. Har dock sparat 15.000 på ett bygge. Sen är det också så här (eller kan vara), de säger en sak, men när man har ett slagträ så ändrar sig läget. Ju fler konsumenter som vet sina rättigheter och påtalar dem desto färre oseriösa företag finns kvar. Prisnivåerna stiger troligtvis också naturligtvis eftersom låga priser innebär att leverantörer "cut corners."

Det dock inte enbart en fråga om "spara några kronor," eftersom är det också en fråga om vad som finns på marknaden. När jag gick ut så fann jag inte tre st GTX580 3GB i Sverige.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av gadgety:

Nej, det var IBAN - direktöverföring. Det är därför jag tyckte det var konstigt att jag måste maila över info som de redan borde ha.

Okey.
Jag är lite osäker på hur det ser ut som i mottagar änden då jag aldrig tagit emot några internationella överföringar, men det är inte omöjligt att människan som är satt på att skapa återbetalningen (som sedan antagligen behöver godkännas av någon annan) inte har någon tillgång till bankkontot och kan se den ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Nimrood:

Alla internetbutiker är ju faktiskt inte stora organisationer med 50 anställda. Vissa är bara en kille/tjej som kanske inte ha så jävla bra koll på vad, hur och varför. Därför som jag aldrig betalar i förskott för en vara. Definitivt inte via banköverföring. Om du betalar med kort så har du åtminstone ett visst skydd, med banköverföring är du helt körd om t.ex. "butiken" går i konkurs.

Sant. En risk utan tvekan. Jag gick ut på nätet och läste allt jag fann på bolaget innan beställningen. De hade OK feedback. Väldigt många tysktalande leverantörer kör med förskottsbetalning utanför Tyskland/Österrike.

Tar de kreditkort så är det självfallet alternativ 1. Kreditkortföretagen kan hjälpa. Amex var suveräna när jag köpte kameragrejor från USA. Stor order med en massa tjafs, 1 timme i telefonkö till USA etc. Ringde AMEX (dyrt men bra service, dålig täckning i Sverige, men betydligt bättre i USA) som ringde upp leverantören och informerade dem om att om de inte skötte sig skulle AMEX inte ha dem kvar som godkänd butik. Genast gick det bättre. Mastercard har annan policy och skyddar inte för liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

Att det fortfarande finns folk som betalar i FÖRSKOTT jag kan inte förstå...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av henkiii:

Okey.
Jag är lite osäker på hur det ser ut som i mottagar änden då jag aldrig tagit emot några internationella överföringar, men det är inte omöjligt att människan som är satt på att skapa återbetalningen (som sedan antagligen behöver godkännas av någon annan) inte har någon tillgång till bankkontot och kan se den ändå.

Så kan det vara iofs. Eller så tar det tid att gå in och titta. Snabbare att fråga kunden direkt.

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Uppskattar att du delar med dig av din erfarenhet!

Angående andra inlägg i tråden; Håller inte alls med om att man *måste* handla hos större svenska butiker, att ha småbutiker som specialiserar sig på - som de själva finner vara - bra produkter är väldigt viktigt. Särskilt internationella.

Dessutom har alla butiker varit små någongång. Om man inte ger butiker en chans att växa så föder vi ett monopol.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Nimrood:

Alla internetbutiker är ju faktiskt inte stora organisationer med 50 anställda. Vissa är bara en kille/tjej som kanske inte ha så jävla bra koll på vad, hur och varför. Därför som jag aldrig betalar i förskott för en vara. Definitivt inte via banköverföring. Om du betalar med kort så har du åtminstone ett visst skydd, med banköverföring är du helt körd om t.ex. "butiken" går i konkurs.

Nej det har du rätt i! Bästa leverantören i mina orders hittills är ett enmansföretag - Cooling Stuff. Jag menar, jag beställde på eftermiddagen dag 0, precis innan jag reste utomlands, och fick leverans på morgonen dag 1. Hur klarar man det? Jag kunde inte hämta ut grejorna förrän en vecka senare då jag återkom. Fick lite dåligt samvete, t o m, eftersom leverantörens betalning var knuten till att jag hämtade ut grejorna. Artur kommer att få mer beställningar av mig i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av gadgety:

Jo, det visst är det så. Har dock sparat 15.000 på ett bygge. Sen är det också så här (eller kan vara), de säger en sak, men när man har ett slagträ så ändrar sig läget. Ju fler konsumenter som vet sina rättigheter och påtalar dem desto färre oseriösa företag finns kvar. Prisnivåerna stiger troligtvis också naturligtvis eftersom låga priser innebär att leverantörer "cut corners."

Det dock inte enbart en fråga om "spara några kronor," eftersom är det också en fråga om vad som finns på marknaden. När jag gick ut så fann jag inte tre st GTX580 3GB i Sverige.

Ne är inte alls konstigt du inte hittade 580 på svenska marknaden eftersom det är ett "Gammalt" kort utgående serie redan uppe på 700 i serien ju så förstår inte varför du var så sugen på just ett 580 när de finns betydligt strömsnålare och bättre presterande kort i dagsläget från både AMD och NVIDIA.
Och även om du beställde det här förra året så fanns det även då betydligt bättre och strömsnålare kort.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av BaZZe:

Ne är inte alls konstigt du inte hittade 580 på svenska marknaden eftersom det är ett "Gammalt" kort utgående serie redan uppe på 700 i serien ju så förstår inte varför du var så sugen på just ett 580 när de finns betydligt strömsnålare och bättre presterande kort i dagsläget från både AMD och NVIDIA.
Och även om du beställde det här förra året så fanns det även då betydligt bättre och strömsnålare kort.

Strömsnålare fanns, ja. Men sämre för rendering med CUDA cores. Enligt Toms hardware är 580 on par eller bättre än t o m 780 (som då inte fanns) utom med Octane.

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-780-performan...

Dessutom med "tillräckligt" stort minne, 3GB.