Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Bästa fläkten till vad? Chassie? Cpu kyl? Radiator? Hur tjock rad isf? Hög/låg fpi?

Finns ingen fläkt som är bäst på allt, även om schyte GT är bäst på 90% av radiator relaterade prylar.

jag har skrivit det flera gånger,
du har en dator va?
med fläktar i va?
vilken är den bästa fläkten du har haft!? de frågan
sedan så skriver du vad den bästa fläkten (enligt dig) används till
u see

Permalänk
Skrivet av 007onex:

jag har skrivit det flera gånger,
du har en dator va?
med fläktar i va?
vilken är den bästa fläkten du har haft!? de frågan
sedan så skriver du vad den bästa fläkten (enligt dig) används till
u see

Nej du sa aldrig var fläkten ska sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Bästa fläkten till vad? Chassie? Cpu kyl? Radiator? Hur tjock rad isf? Hög/låg fpi?

Finns ingen fläkt som är bäst på allt, även om schyte GT är bäst på 90% av radiator relaterade prylar.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Nej du sa aldrig var fläkten ska sitta.

jag letar bara efter bra fläktar till vad som helst

Permalänk

Nexus Real Silent överraskade mig. Valde bort både Scythe GT och Sharkoon Silent Eagle för att använda 12st av denna modell till min dator. Bra mycket billigare också. I mitt fall används de till radiatorer av XSPC RX-serien för att få så låg ljudnivå som möjligt.

Jag har köpt 12st NB eLoop B12-2 som jag inte installerat ännu för att ersätta Nexus fläktarna. Min oro är att motorn inte är tillräckligt stark för radiatorer. Men de känns väldigt bra i mina tidigare små tester utanför datorn.

Noctua och Scythe GT är extremt överskattade i mitt tycke.

Det är svårt att lyssna på folk när det gäller tysthet. De är vana vid att grafikkortet låter mest och därför är alla fläktar "tysta". Antingen får man gå på pålitliga källor eller prova sig fram själv.

Permalänk

Till vad som helst, hmm. Kan inte ge ett svar som är bra nog så jag avstår hellre helt isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

jag letar bara efter bra fläktar till vad som helst

Jag har två rätt bra fläktar i bilen. Inget plastigt skit, metall. Blåser på riktigt duktigt. Genererar ett statiskt tryck på ca 1 bar

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

jag letar bara efter bra fläktar till vad som helst

Bästa fläktarna ever. Jag sitter alltid mer hörselskydd vid datorn och har aldrig hört mina.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som gillar "Silverstone's Air Penetrators" ?

Visa signatur

Chassi: Corsair Vengeance C70 Arctic White, Moderkort: Asus Maximus V Extreme, Processor: Intel Core I7 3770K, Grafikkort: Asus Geforce GTX 770 DirectCu II, Ram: Kingston HyperX beast 2133Mhz 2x4 Gb, Nätaggregat: Corsair AX760 80+ Platinum, CPU-Kylning: Cooler Master Hyper 212 Evo, SSD: Kingston HyperX 90 Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Till vad som helst, hmm. Kan inte ge ett svar som är bra nog så jag avstår hellre helt isåfall

Skrivet av Hardware guy:

Jag har två rätt bra fläktar i bilen. Inget plastigt skit, metall. Blåser på riktigt duktigt. Genererar ett statiskt tryck på ca 1 bar

sorry dudes men om ni inte såg att jag har lagt in tråden på datorkomponenter så vet ni nu
annars så ligger tråden helt fel och den skulle flyttas av en moderat

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Nexus Real Silent överraskade mig. Valde bort både Scythe GT och Sharkoon Silent Eagle för att använda 12st av denna modell till min dator. Bra mycket billigare också. I mitt fall används de till radiatorer av XSPC RX-serien för att få så låg ljudnivå som möjligt.

Jag har köpt 12st NB eLoop B12-2 som jag inte installerat ännu för att ersätta Nexus fläktarna. Min oro är att motorn inte är tillräckligt stark för radiatorer. Men de känns väldigt bra i mina tidigare små tester utanför datorn.

Noctua och Scythe GT är extremt överskattade i mitt tycke.

Dom är fortfarande bäst mätt i siffror och decibel dock ( http://martinsliquidlab.org/2013/05/07/fan-testing-round-12/ ) GT alltså inte Noctua dom är överskattade det håller jag absolut med om. E-loop är helt ok men runt 1400rpm (ca) så uppstår ibland ett konstigt resonansljud. Bör inte va ett problem på B12-2 då dom inte går så fort.

Som du också noterat så är motorn klen, dom uppnår nätt och jämnt spec. rpm i open air. Tappar flera 100rpm med motstånd. RX rad ger ju dock inte så mkt motstånd så det lär räcka om du inte överlastar rad.

Var noga med tätning mot rad med e-loop. dom har ju lite jobbig o-konventionell fläktram som inte tätar lika bra.

Permalänk
Skrivet av Sampee:

Är det bara jag som gillar "Silverstone's Air Penetrators" ?

Nope..

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

http://www.youtube.com/watch?v=GSllkFWVhJI

Bästa fläktarna ever. Jag sitter alltid mer hörselskydd vid datorn och har aldrig hört mina.

Va?? Va sa du?? Hör lite dåligt?? (kör massor av delta utan hörselskydd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

http://www.youtube.com/watch?v=GSllkFWVhJI

Bästa fläktarna ever. Jag sitter alltid mer hörselskydd vid datorn och har aldrig hört mina.

okej så du äger sådana och rekommenderar dem? är dessa bästa fläktar du har haft?

Permalänk
Inaktiv

Kört med corsair fläktar och de funkar bra men låter om tusan så nu kör jag med arctic cooling f12 pwm och de flyttar massor med luft samt är nästan helt tysta och billiga är de. http://s3.pji.nu/product/standard/800/539165.jpg

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av 007onex:

annars så ligger tråden helt fel och den skulle flyttas av en moderat

Nog för att man kan skylla mycket på det blåa blocket, men felpostade trådar?

Permalänk
Skrivet av Laine:

Nog för att man kan skylla mycket på blåa blocket, men felpostade trådar?

Allt är deras fel om du fråga mig

Permalänk

Jag har cougar 120mm fläkt på min radiator och den är inte speciellt tyst, Så då tror jag mer på Noctua, Det handlar ju inte bara om vilka db som visas i specs, Det kan skillja mkt på vilken typ av ljud fläkten ger ifrån sig, Och därför rekommenderar dom flesta Noctua även om dom kanske inte alltid har lägst ljudnivå mätt i db så ger dom inte ifrån sig något jobbigt ljud pga design på bladen osv

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Be Quiet såklart.

Permalänk
Medlem

Bequiet! Att man kan göra så bra fläktar är ett under.... Helt sjukt vad bra de är. Hörs ingenting och blåser mycket! (mitt nätagg i idle låter mer )

Permalänk
Medlem

De är speciella. Vet inte hur kan det va så men 1500 rpm som de snurrar vid 12v är inte som 1500rpm andras. Jag har haft 2x Noctua NF-P12 och kan säga att deras ~950rpm är som Be Quiet! 1500rpm när det gälljer ljudnivån.

Permalänk
Skrivet av bl00keRs:

De är speciella. Vet inte hur kan det va så men 1500 rpm som de snurrar vid 12v är inte som 1500rpm andras. Jag har haft 2x Noctua NF-P12 och kan säga att deras ~950rpm är som Be Quiet! 1500rpm när det gälljer ljudnivån.

P12 är till för applikationer som kräver högre tryck, tätare cpu kylare, radiatorer. Där är dom bra. Dom flesta av BeQuiet's fläktar är chassiefläktar med lågt statiskt tryck.

En NF-f12 tex låter för djävligt som chassiefläkt, den behöver motstånd, ganska mkt också. Det är detta jag menar med att det finns ingen fläkt som är bra/bäst till allt, till att börja med gäller det att köpa en fläkt som är anpassad till det man tänker använda den till.

Som chassiefläkt håller jag Bequiet som en av dom bättre, grym elektronik och tystgående motor. Deras monterings-system är också grymt bra.

Permalänk
Avstängd

Jag har dom!. Visst dom flyttar mycket luft men dom är inte alls bra till radiator, dom för ett jävla oväsen på den längst ut på radiatorn men inte den främre.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Skrivet av GamerFX:

Jag har dom!. Visst dom flyttar mycket luft men dom är inte alls bra till radiator, dom för ett jävla oväsen på den längst ut på radiatorn men inte den främre.

Annars är dom ju gjorda för radiatorer och rankas högt i alla tester jag sett hittils..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

P12 är till för applikationer som kräver högre tryck, tätare cpu kylare, radiatorer. Där är dom bra. Dom flesta av BeQuiet's fläktar är chassiefläktar med lågt statiskt tryck.

En NF-f12 tex låter för djävligt som chassiefläkt, den behöver motstånd, ganska mkt också. Det är detta jag menar med att det finns ingen fläkt som är bra/bäst till allt, till att börja med gäller det att köpa en fläkt som är anpassad till det man tänker använda den till.

Som chassiefläkt håller jag Bequiet som en av dom bättre, grym elektronik och tystgående motor. Deras monterings-system är också grymt bra.

Som sagt, precis haft 2x Noctua NF-P12 på min cpu kylare som jag sålde och på 950rpm kom det ungefär lika mycket oljud från de som med 2x Be Quiet! på 1500rpm som jag har nu och vet du vad... Be Quiet! på de 1500rpm ger lägre temperaturer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Jag har dom!. Visst dom flyttar mycket luft men dom är inte alls bra till radiator, dom för ett jävla oväsen på den längst ut på radiatorn men inte den främre.

Då antar jag att du inte har en shroud?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Som sagt, precis haft 2x Noctua NF-P12 på min cpu kylare som jag sålde och på 950rpm kom det ungefär lika mycket oljud från de som med 2x Be Quiet! på 1500rpm som jag har nu och vet du vad... Be Quiet! på de 1500rpm ger lägre temperaturer också.

Vilken modell av Be Quiets fläktar kör du? Hade själv NF-F12 i push/pull på radiator och de gav ifrån sig ett för j*vligt resonansljud, blev typ nån turbulens med två stycken. Har nu Cougar-fläktar som inte funkar i PWM på mitt mobo (Asrock), de för ett gnisslande oljud när man kopplar dom till 4-pinskontakt..

Skulle kunna tänka mig att köpa Be Quiets PWM-fläktar då jag haft dom på en Dark Rock Pro 2 tidigare, verkade mycket trevliga!

Permalänk
Skrivet av bl00keRs:

Som sagt, precis haft 2x Noctua NF-P12 på min cpu kylare som jag sålde och på 950rpm kom det ungefär lika mycket oljud från de som med 2x Be Quiet! på 1500rpm som jag har nu och vet du vad... Be Quiet! på de 1500rpm ger lägre temperaturer också.

Japp, P12 behöver mer motstånd. Samt att noctua är överskattade och överprisade, och fula men det är en smaksak.

Bequiet är bra skit

Permalänk
Medlem

Cinder, kör både gamla USC samt nya SW2. Samma kvalité, hastighet mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vilken modell av Be Quiets fläktar kör du? Hade själv NF-F12 i push/pull på radiator och de gav ifrån sig ett för j*vligt resonansljud, blev typ nån turbulens med två stycken. Har nu Cougar-fläktar som inte funkar i PWM på mitt mobo (Asrock), de för ett gnisslande oljud när man kopplar dom till 4-pinskontakt..

Skulle kunna tänka mig att köpa Be Quiets PWM-fläktar då jag haft dom på en Dark Rock Pro 2 tidigare, verkade mycket trevliga!

Slutade din cougar att tjuta när du kopplade den på en 3pins kontakt?

Permalänk
Medlem

air penetrator 140mm, (använde den på en GeminII kylare), skulle köpa en till om den fanns med PWM och använda som push pull på min Archon kylare istället för Slipstream som jag använder nu, Slipstream fläktarna är dock helt ok.

GT, mina favoritfläktar. Bra balans mellan statiskt tryck, blås och dB. Hög, hög kvalitet.

San Ace, (Sanyo Denki), äger ingen men skulle fylla hela chassit med dessa om de fanns att få tag på till ett rimligt pris.

Det finns en hel hög med andra fläktar som är kanonbra naturligtvis men dessa är mina favoriter.

En personlig åsikt;

Det är få fläktar som sticker ut nu för tiden. Allt som oftast handlar det helt enkelt om vilken hastighet man står ut med och att välja rätt fläkttyp till rätt plats, högsta möjliga SP på kylarn, högsta möjliga CFM som utblås och ett passande mellanting som inblås, beroende på hur ditt bygge ser ut.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11