Vinn nätagg från Seasonic

Omöjligt att logga in, datorn tänker bara

Permalänk
Medlem

Omöjligt att logga in, datorn tänker bara

Hej!

Jag har Windows 8, som för övrigt är världens sämsta operativsystem genom tiderna. Hur som helst. Efter att igår natt somnat med laptopen på så den laddade ur sig själv, går det inte idag att logga in på datorn. Jag startar den, kommer till log-in skärmen och ska skriva in mitt lösenord. Jag vet att jag skriver rätt lösen men datorn står bara och tänker. Vad ska jag göra. (Har ingen tidigare punkt sparad på datorn som jag kan återställa till, varför vet jag inte, trodde datorn sparade sig då och då...)

Hur löser man detta. Är så jävla trött på Win 8...

Permalänk
Medlem

Hade du inget viktigt igång kan du ju bara hålla in strömknappen tills datorn stängs av och sedan slå igång den igen?
Då kommer du kunna logga in som vanligt sedan. Just nu är du halft inloggad redan.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maisler:

Hej!

Jag har Windows 8, som för övrigt är världens sämsta operativsystem genom tiderna. Hur som helst. Efter att igår natt somnat med laptopen på så den laddade ur sig själv, går det inte idag att logga in på datorn. Jag startar den, kommer till log-in skärmen och ska skriva in mitt lösenord. Jag vet att jag skriver rätt lösen men datorn står bara och tänker. Vad ska jag göra. (Har ingen tidigare punkt sparad på datorn som jag kan återställa till, varför vet jag inte, trodde datorn sparade sig då och då...)

Troligen är det en användarfil som inte sparades ordentligt som gör att din användare befinner sig i limbo. Detta går inte att knyta till ett specifikt operativ system utan alla OS som är beroende av Användarprofiler med behörigheter samt ändrar dessa profiler (t ex många linux samt samtliga Windows) lider av liknande problem.

Så ska vi vara uppriktiga så är det nog snarare för att datorn har stängts av på fel sätt och inte operativ systemet

Finns lite alternativ:
Kolla om det inte finns en säkerhetskopia på användarfoldern (brukar ofta skapas av sig själva av windows om man inte aktivt stänger av funktionen) via en system reparation.
Gör en systemreparation med en windowsskiva.
Gör en ren installation av windows.

Kanske finns någon som vet hur man manuellt kan fixa detta.

Om du bara inte kommer någonstans när den laddar och inte testat det upprepade gånger (vilket jag förutsätter att du är kapabel till) så starta om datorn med en hardreset (startknappen 5s).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maisler:

Hej!

Om du kan komma till inloggningsskärmen så kan du även nå systemreparationsverktygen. Håll in shift och klicka på omstart i menyn som du får upp när du klickar på on/off-knappen nere till höger.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag är på jobbet nu, skkolla när jag kommer hem. Men när jag kollade jättesnabbt imorse hittade jag ingen tidigare fungerade punkt. Jag har startat om datorn ungefär 5 gånger. Genom att hålla i strömknappen tills den stänger av sig.

Permalänk
Medlem

tog system restore. finns ingen tidigare punk att återställa till. vad gör man då? Det här är ett jävla skämt...........fy fan vad lack jag blir. Dessutom måste man ha en jävla skriva om man vill starta om windows helt. Nästan så man ska bli mac-användare. jag kom in på datorn efter jag lät den försöka logga in efter 30 min. Dock fanns det inget på datorn. Skulle verkligen uppskatta hjälp. Det här är löjligt. Att googla har inte gjort mig klokare

Permalänk
Medlem

Inget fungerar. Nu blir det att formatera om datorn -.-

Tankat hem Windows 7, orkar fan inte med Windows 8, som är "hands down" det sämsta OS någosin.

Vill tacka för de svar jag fick, tyvärr går inte problemet att lösa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maisler:

tog system restore. finns ingen tidigare punk att återställa till. vad gör man då? Det här är ett jävla skämt...........fy fan vad lack jag blir. Dessutom måste man ha en jävla skriva om man vill starta om windows helt. Nästan så man ska bli mac-användare. jag kom in på datorn efter jag lät den försöka logga in efter 30 min. Dock fanns det inget på datorn. Skulle verkligen uppskatta hjälp. Det här är löjligt. Att googla har inte gjort mig klokare

Jag antar att det är en laptop du har. Då bör du kunna få en skiva hemskickad gratis om du ringer till tillverkarens support.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Inget fungerar. Nu blir det att formatera om datorn -.-

Tankat hem Windows 7, orkar fan inte med Windows 8, som är "hands down" det sämsta OS någosin.

Vill tacka för de svar jag fick, tyvärr går inte problemet att lösa.

När du skriver "Tankat hem Windows 7" Så undrar man ju om det är en pirat kopia du använder av Windows 8.

är det så. så hoppas jag du får problem,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

När du skriver "Tankat hem Windows 7" Så undrar man ju om det är en pirat kopia du använder av Windows 8.

är det så. så hoppas jag du får problem,

*** redigerat *** jag har betalat för windows 8, och alla tidigare. men har inte skivan så nu är jag [körd] *** redigerat *** för att windows är cp. *** redigerat ***

som sagt, jag har betalat. windows har förstört för mig. om det är någon som ska betala är det dem för hur de lurade mig att köpa windows 8

Redigerat
Permalänk
Medlem

*** redigerat ***

Haha ta det lungt, gå in på samma ställe och välj startup repair istället.
Funkar det inte kan du gå in på felsäkert läge och göra en ny användare. Funkar det inte, kan du ladda ner konboot och boota från den, då är du inne på datorn direkt. Du kan bara göra en ny användare då. Funkar det inte så skriv här så kör vi en annan variant

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Haha ta det lungt, gå in på samma ställe och välj startup repair istället.
Funkar det inte kan du gå in på felsäkert läge och göra en ny användare. Funkar det inte, kan du ladda ner konboot och boota från den, då är du inne på datorn direkt. Du kan bara göra en ny användare då. Funkar det inte så skriv här så kör vi en annan variant

Tack för hjälpen men om jag inte kan behålla min nuvarande användare kan jag lika gärna boota om datorn och köra med ett bättre OS, dvs 7:an

Permalänk
Medlem

specs på datorn du använder ?
har den hårddisk så kan du nog kika hur hälsan på hårddisken är då den kan ta skada ibland när den är i drift i vissa lutningar eller om den blir isolerad och värms upp pga att den ligger i sängen t ex...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Tack för hjälpen men om jag inte kan behålla min nuvarande användare kan jag lika gärna boota om datorn och köra med ett bättre OS, dvs 7:an

Finns säkert några sätt men det ser ut som att du vill byta os istället. Men prata med microsoft och be om en gratis downgrade till win 7 pga problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Tror att du kan göra en gratis downgrade
http://www.crn.com/slide-shows/applications-os/240155734/how-...