Permalänk
Inaktiv

Det är väldigt få kondensatorer som är farliga att kortsluta. I princip allt du hittar i nätagg och datorer är det bara att kortsluta med en skuvmejsel, alternativt så kortsluter du den med något som har lite motstånd, många har nämnt glödlampor.

Efter du kortslutit är det bara att mäta med en multimeter för att se om det finns någon spänning kvar.

Kort fråga bara, du verkar inte alls ha någon koll på elektronik, vad skall du med kondensatorerna till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är väldigt få kondensatorer som är farliga att kortsluta. I princip allt du hittar i nätagg och datorer är det bara att kortsluta med en skuvmejsel, alternativt så kortsluter du den med något som har lite motstånd, många har nämnt glödlampor.

Efter du kortslutit är det bara att mäta med en multimeter för att se om det finns någon spänning kvar.

Kort fråga bara, du verkar inte alls ha någon koll på elektronik, vad skall du med kondensatorerna till?

Har bara massor med elektronik hemma med dåliga kondesatorer som jag vill reparera:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Har bara massor med elektronik hemma med dåliga kondesatorer som jag vill reparera:)

Tänk på att elektrolytkondensatorer har en plus- och en minuspol. Polen på den sidan där etiketten är streckad är minus. Polvänder du den så kan kondensatorn sprängas (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Tack så mycket för hjälpen, nu har jag köpt typ 200 olika kondensatorer nu. Men hur ska jag byta dem utan att dö? Tack för tipset om att använda en lampa för att ladda ur dem men hur exakt ska jag göra? Jag vet att ni har sagt det men förenkla det gärna och kommer det inte ta lång tid att ladda ur dem? Jag är 15 år och fattar inte mycket om sånt

Folk nojar för mycket helt enkelt. Ryck ur kabeln och håll in startknappen på datorn nån minut innan du kopplar ur nätagget, när du väl kopplat ur det, så låter du det stå något dygn, så är kondingarna garanterat urladdade sen. Vill du ha livrem till hängslena kan du göra som föreslaget i tråden, att säkerställa att kondingarna är urladdade genom att sammankoppla kondingarnas poler genom en lampa eller resistor. Du kan också göra som någon föreslog, att kortsluta dem en stund med en skruvmejsel, är det nu någon laddning kvar, så är den så liten att kondingarna/mejseln inte tar stryk av att kortslutas.

För att ladda ur dem med lampa/resistor/skruvmejsel, så kopplar du bara ihop kondensatorns två poler genom lampan/resistorn/skruvmejseln. Tänk det som att kondensatorn är ett batteri, och att du ska driva din lampa eller resistor (i den mån man nu kan driva en resistor), eller kortsluta det med mejseln. Du kan göra det när kondensatorn sitter på plats på kretskortet.

Misslyckas du med detta, så är det värsta som kan hända att du får dig en liten märla. Har du inte pacemaker så är lite restladdning inget du kommer dö av, det kommer i värsta fall kännas som att få sig en smäll av statisk laddning, något du garanterat råkat ut för en massa gånger i livet och överlevt. Kan dessutom tillägga att jag pillat med en väldans massa kondingar, och jag skriver i alla fall mig veterligen inte detta från "the flip side", faktum är att jag inte kan minnas att jag fått en enda obehaglig överraskning av en konding jag trott varit urladdad

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Folk nojar för mycket helt enkelt. Ryck ur kabeln och håll in startknappen på datorn nån minut innan du kopplar ur nätagget, när du väl kopplat ur det, så låter du det stå något dygn, så är kondingarna garanterat urladdade sen. Vill du ha livrem till hängslena kan du göra som föreslaget i tråden, att säkerställa att kondingarna är urladdade genom att sammankoppla kondingarnas poler genom en lampa eller resistor. Du kan också göra som någon föreslog, att kortsluta dem en stund med en skruvmejsel, är det nu någon laddning kvar, så är den så liten att kondingarna/mejseln inte tar stryk av att kortslutas.

För att ladda ur dem med lampa/resistor/skruvmejsel, så kopplar du bara ihop kondensatorns två poler genom lampan/resistorn/skruvmejseln. Tänk det som att kondensatorn är ett batteri, och att du ska driva din lampa eller resistor (i den mån man nu kan driva en resistor), eller kortsluta det med mejseln. Du kan göra det när kondensatorn sitter på plats på kretskortet.

Misslyckas du med detta, så är det värsta som kan hända att du får dig en liten märla. Har du inte pacemaker så är lite restladdning inget du kommer dö av, det kommer i värsta fall kännas som att få sig en smäll av statisk laddning, något du garanterat råkat ut för en massa gånger i livet och överlevt. Kan dessutom tillägga att jag pillat med en väldans massa kondingar, och jag skriver i alla fall mig veterligen inte detta från "the flip side", faktum är att jag inte kan minnas att jag fått en enda obehaglig överraskning av en konding jag trott varit urladdad

Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Tänk på att elektrolytkondensatorer har en plus- och en minuspol. Polen på den sidan där etiketten är streckad är minus. Polvänder du den så kan kondensatorn sprängas (:

Japp, jag viste redan det men tack ändå!

Permalänk
Medlem

Har ni flera tips eller varningar får ni jättegärna skriva det!
Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Har ni flera tips eller varningar får ni jättegärna skriva det!
Tack för all hjälp!

Jag avråder. Enligt min mening bör du ha bättre koll på elektronik innan du laborerar på det här viset.

Risken är att du gör dig själv eller någon annan illa, nu eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Har ni flera tips eller varningar får ni jättegärna skriva det!
Tack för all hjälp!

Skrivet av lorgix:

Jag avråder. Enligt min mening bör du ha bättre koll på elektronik innan du laborerar på det här viset.

Risken är att du gör dig själv eller någon annan illa, nu eller senare.

Nja, försöker man inte så lär man sig aldrig. Det viktiga är att man är medveten om risken med arbetet och konsekvenserna om man gör fel.

Chansa eller förutsätt inte något. Om du inte vet hur det ska vara, kom hit och fråga. Arbeta långsamt och metodiskt, träna lödning på en bit skräpelektronik. Det finns dessutom tonvis med bra (och dåliga) videos på nätet som förklarar hur saker fungerar och man gör för att felsöka och laga defekt elektronik.

Lycka till (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag avråder. Enligt min mening bör du ha bättre koll på elektronik innan du laborerar på det här viset.

Risken är att du gör dig själv eller någon annan illa, nu eller senare.

ok, tack men jag ska inte direkt skära den på mitten och se vad som finns inuti, ska köpa en mätare så jag kan se om de är laddade eller ej, och jag ska bara byta ut defekta mot nya, man riskerar ju inte så mycket....eller? byter den mot en exakt likadan med kanske lite högre volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Folk nojar för mycket helt enkelt. Ryck ur kabeln och håll in startknappen på datorn nån minut innan du kopplar ur nätagget, när du väl kopplat ur det, så låter du det stå något dygn, så är kondingarna garanterat urladdade sen. Vill du ha livrem till hängslena kan du göra som föreslaget i tråden, att säkerställa att kondingarna är urladdade genom att sammankoppla kondingarnas poler genom en lampa eller resistor. Du kan också göra som någon föreslog, att kortsluta dem en stund med en skruvmejsel, är det nu någon laddning kvar, så är den så liten att kondingarna/mejseln inte tar stryk av att kortslutas.

För att ladda ur dem med lampa/resistor/skruvmejsel, så kopplar du bara ihop kondensatorns två poler genom lampan/resistorn/skruvmejseln. Tänk det som att kondensatorn är ett batteri, och att du ska driva din lampa eller resistor (i den mån man nu kan driva en resistor), eller kortsluta det med mejseln. Du kan göra det när kondensatorn sitter på plats på kretskortet.

Misslyckas du med detta, så är det värsta som kan hända att du får dig en liten märla. Har du inte pacemaker så är lite restladdning inget du kommer dö av, det kommer i värsta fall kännas som att få sig en smäll av statisk laddning, något du garanterat råkat ut för en massa gånger i livet och överlevt. Kan dessutom tillägga att jag pillat med en väldans massa kondingar, och jag skriver i alla fall mig veterligen inte detta från "the flip side", faktum är att jag inte kan minnas att jag fått en enda obehaglig överraskning av en konding jag trott varit urladdad

Skrivet av jetten:

Javisst, sålänge du inte behöver ditt moderkort mer och sålänge den nya kondensatorn är av samma kapacitans och ratad för samma eller högre spänning som den dåliga.

Skrivet av anon214822:

Que? Kondensatorer kommer i olika värden på sin kapacitans, spänningstålighet och inre resistans. Bland annat. Därav att dom kommer i olika storlekar och priser. Fullständig karakterisering brukar kräva flera sidor. Men visst, är dom likvärdiga så kan man flytta över dom med hopp om att det funkar.

Skrivet av mrqaffe:

Det går att byta, men skaffa ett instrument så du kan mäta och se om de du tror är bra verkligen är bra, du kan få tag på hobby-kondensatorprovare på ebay för nån hundring om du inte redan har nått passande mätinstument
Typ nått sånt här http://www.ebay.com/itm/New-Transistor-Tester-Capacitor-ESR-I... eller bättre.
Om du kan byta storlek på en konding eller inte beror helt på vad den har för funktion, ibland är det inga problem men det kan liga gärna vara en total katastrof, det beror helt på hur kretsen ser ut.

Skrivet av lorgix:

Jag skulle inte rekommendera detta till någon som inte känner sig bekväm med elektronik.

Skrivet av netbuddy:

Så du vill spara kondingar ifrån nätagget till... vad? Ett annan nätagg ifall det går sönder? Skulle inte rekommendera det då ett nätagg innehåller starkström och gör du fel så kan skiten börja brinna eller liknande..

Skrivet av DilluTioN:

Ett motstånd mellan kontakterna funkar bra. Eller en lampa.

Skrivet av muppens:

En kondensator innehåller inte speciellt många joule, inte ens de största elektrolyterna du hittar i 2 kW-nätagg. Det är inte ens i närheten för att göra skruvmejseln i helhet varm, bara lokalt där gnistan uppkommer. Det som kan må dåligt är kondensatorn.

Skrivet av Azpire:

Sålänge du bara ska byta kondingar på ett ljudkort eller moderkort som inte varit inkopplade på ett tag så behöver du inte ladda ur nånting. Du dör ju inte av att hålla i ett ljudkort? Tänk på att kondingar oftast har polaritet, sätt som åt rätt håll så dom inte skjuter.
Se också till att du väljer rätt kondensator, dvs med rätt parametrar.

Känns ändå lite väl riskabelt att utföra något man inte kan så mycket om, kan ju sluta med att fler saker går sönder.
Men om du ändå vill göra det så skadar det aldrig att läsa på så mycket som möjligt innan så man har ett hum om vad man gör, speciellt med elektriska prylar

Skrivet av Killbom:

Det är väldigt få kondensatorer som är farliga att kortsluta. I princip allt du hittar i nätagg och datorer är det bara att kortsluta med en skuvmejsel, alternativt så kortsluter du den med något som har lite motstånd, många har nämnt glödlampor.

Efter du kortslutit är det bara att mäta med en multimeter för att se om det finns någon spänning kvar.

Kort fråga bara, du verkar inte alls ha någon koll på elektronik, vad skall du med kondensatorerna till?

jag har en fråga, jag hittade en gammal router hemma som har några såna på sig, de är inte runda, de är platta men det är lite svart på dem. betyder det att de är defekta?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dencoolasnubben:

jag har en fråga, jag hittade en gammal router hemma som har några såna på sig, de är inte runda, de är platta men det är lite svart på dem. betyder det att de är defekta? http://i.imgur.com/bWl9IbE.jpg?1

Inte världens bästa bild, men vad jag kan se är de hela. Det svarta ser ut att vara ditmålat med flit.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Inte världens bästa bild, men vad jag kan se är de hela. Det svarta ser ut att vara ditmålat med flit.

tack, jag har 4 st av samma routers och alla har såna svarta på sig förutom en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Inte världens bästa bild, men vad jag kan se är de hela. Det svarta ser ut att vara ditmålat med flit.

Jupp, det ser ut att vara tuschmärken. Vet inte varför man gör det, och det finns säkert tusen tänkbara orsaker till det, men har sett liknande märkningar på kondingar ett flertal gånger. Kan bara anta att det är nåt från när de satte ihop det hela.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Inte världens bästa bild, men vad jag kan se är de hela. Det svarta ser ut att vara ditmålat med flit.

Skrivet av kaput:

Jupp, det ser ut att vara tuschmärken. Vet inte varför man gör det, och det finns säkert tusen tänkbara orsaker till det, men har sett liknande märkningar på kondingar ett flertal gånger. Kan bara anta att det är nåt från när de satte ihop det hela.

tack, nu vill jag inte köpa fel grej så funkar detta bra att mäta ladningar?
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multi...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dencoolasnubben:

tack, nu vill jag inte köpa fel grej så funkar detta bra att mäta ladningar?
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multi...

Ja det är en enkel multimeter som passar för elektronikmätnnigar, den hade begränsningar som kanske kan vara betydelsefull ett tänka på, den klarade bara av 300V och det gör att den inte kan mäta på tex 3 fas elinstallationer och den klarade bara 0,2A ström, men du kan använda den till det mesta i elektronik och bilar, men inte allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är en enkel multimeter som passar för elektronikmätnnigar, den hade begränsningar som kanske kan vara betydelsefull ett tänka på, den klarade bara av 300V och det gör att den inte kan mäta på tex 3 fas elinstallationer och den klarade bara 0,2A ström, men du kan använda den till det mesta i elektronik och bilar, men inte allt.

Jag skulle aldrig mäta på trefas med en 100-kronors multimeter oavsett.
Uni-T är ett okej märke, men i den prisklassen bör man hålla sig till ofarliga spänningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är en enkel multimeter som passar för elektronikmätnnigar, den hade begränsningar som kanske kan vara betydelsefull ett tänka på, den klarade bara av 300V och det gör att den inte kan mäta på tex 3 fas elinstallationer och den klarade bara 0,2A ström, men du kan använda den till det mesta i elektronik och bilar, men inte allt.

Skrivet av Jory89:

Jag skulle aldrig mäta på trefas med en 100-kronors multimeter oavsett.
Uni-T är ett okej märke, men i den prisklassen bör man hålla sig till ofarliga spänningar

Ok, har ni några bättre förslag? Eller ska jag köpa den? Nu börjar det kännas att jag har betalat lite förmycket på sånthär. Jag ska bara mäta laddningen i kondensorer och det behöver inte vara exakt. Jag vill bara veta om de är laddade eller ej, vad ska jag köpa i budgetklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Ok, har ni några bättre förslag? Eller ska jag köpa den? Nu börjar det kännas att jag har betalat lite förmycket på sånthär. Jag ska bara mäta laddningen i kondensorer och det behöver inte vara exakt. Jag vill bara veta om de är laddade eller ej, vad ska jag köpa i budgetklassen?

Den fungerar utmärkt, och är nog ett vettigt val i sin prisklass. Dock skulle jag undvika att pilla i väggutaget med den (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Den fungerar utmärkt, och är nog ett vettigt val i sin prisklass. Dock skulle jag undvika att pilla i väggutaget med den (:

Haha, tack! Det kommer jag inte göra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jory89:

Jag skulle aldrig mäta på trefas med en 100-kronors multimeter oavsett.
Uni-T är ett okej märke, men i den prisklassen bör man hålla sig till ofarliga spänningar

Den är ju inte avsedd för den typen av mätningar (elnätet) antagligen är det klenare isolation osv... och därför så är det max 300V på den, ska man ha en 1000V mätare så har de ju även det på Kjell men det blir några hundra dyrare, det viktiga är att man känner till begränsningarna, sedan får man bestämma om man ska ha en mätare som klarar att mäta på elnätet eller bara en enklare modell.

Och är man bekväm av sig så är ju autorange och minne bra, då har man händerna fria och slipper ställa om instrumentet eller titta på det när man mäter, man kan bara koncentrera sig på att få mätproberna på rätt ställe, man kan ju lägga på en massa funktioner om man vill men priset stiger, hansdlar det om att mäta lite på enklare elektronik så går det oftast bra med en 100kr mätare för att komma igång, men vill man ha en bättre hobbymätare så kanske man ska lägga ut mera på den och ska den tåla all misshandel man kan tänka sig så köper man en Fluke med hölster så har man en mätare som håller livet ut och är i det närmaste oförstörbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den är ju inte avsedd för den typen av mätningar (elnätet) antagligen är det klenare isolation osv... och därför så är det max 300V på den, ska man ha en 1000V mätare så har de ju även det på Kjell men det blir några hundra dyrare, det viktiga är att man känner till begränsningarna, sedan får man bestämma om man ska ha en mätare som klarar att mäta på elnätet eller bara en enklare modell.

Och är man bekväm av sig så är ju autorange och minne bra, då har man händerna fria och slipper ställa om instrumentet eller titta på det när man mäter, man kan bara koncentrera sig på att få mätproberna på rätt ställe, man kan ju lägga på en massa funktioner om man vill men priset stiger, hansdlar det om att mäta lite på enklare elektronik så går det oftast bra med en 100kr mätare för att komma igång, men vill man ha en bättre hobbymätare så kanske man ska lägga ut mera på den och ska den tåla all misshandel man kan tänka sig så köper man en Fluke med hölster så har man en mätare som håller livet ut och är i det närmaste oförstörbar.

Ok men kan du länka till en mätare som är gjord för sånna mätningar och är så billig som möjligt?
Som även finns i en butik så man kan gå dit och köpa

Permalänk
Hedersmedlem

Är du intresserad av kondensatorer kan du gå med i det här http://www.badcaps.net/forum/index.php? forumet (behöver regga för att se alla bilder) så både tränar du engelska och lär dig massor om kondensatorer.

Ska du hålla på med främst elektrolytkondensatorer behöver du (förutom multimeter) en ESR-mätare (equivalent series resistance). Finns på ebay bl a. Med en sådan kan du även mäta direkt om en elektrolyt är ok på plats i kretsen, det går inte annars. Den mäter alltså inte kapacitansen, som kan vara ok på en uttorkad elektrolyt, utan seriemotståndet vid 100kHz, något som blir alldeles för högt på trasiga elekrolyter och gör att kretsen slutar fungera som tänkt.

Nu beror det helt på vilken typ av kretsar du tänker mecka med, men i alla switchade nätagg (vanliga ATX-agg eller strömförsörjningen på ett moderkort), så krävs ESR-mätare för att veta vilka kondensatorer som är trasiga eller inte.

Man kan inte avgöra om en elektrolyt är ok eller inte genom att titta på den annat om den är svullen och läcker, då är den garanterat utanför specifikationen. Finns olika märken och serier som inte svullnar men är kass ändå.

Enklaste multimeter jag skulle köpt är nog https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-046-50&t... eller motsvarande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Ok men kan du länka till en mätare som är gjord för sånna mätningar och är så billig som möjligt?
Som även finns i en butik så man kan gå dit och köpa

Nästa storlek upp klarar 500V http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multi... och den har summer, det är väldigt praktiskt när man mäter på kablar att kunna höra om det är förbindelse eller inte.

Om du tex kollar på Kjell och läser specen på mätarna så ser du att de blir större mätområden och mer funktioner när du stegar dig uppåt, sedan var man ska lägga ribban är svårt att råda om, men en mätare som kan kolla spänningen på 3fas är bra för det kan vara att klara av att se om en ledning är spännisgslös eller kunna mäta över säkringar i huset utan att riskare att instrumentet går sönder eller att man skadas pga att isoleringen inte tål spänningen.

Ska man hålla på med elektronik kan kapacitans och transistortest vara användbara och det kan man också få på rimligt billiga mätare, sedan kan man gå hela vägen upp till de som kan fungera som oscilloskop och har datoranslutning och då kan man mäta i princip vad som helst men prislappen är större.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är du intresserad av kondensatorer kan du gå med i det här http://www.badcaps.net/forum/index.php? forumet (behöver regga för att se alla bilder) så både tränar du engelska och lär dig massor om kondensatorer.

Ska du hålla på med främst elektrolytkondensatorer behöver du (förutom multimeter) en ESR-mätare (equivalent series resistance). Finns på ebay bl a. Med en sådan kan du även mäta direkt om en elektrolyt är ok på plats i kretsen, det går inte annars. Den mäter alltså inte kapacitansen, som kan vara ok på en uttorkad elektrolyt, utan seriemotståndet vid 100kHz, något som blir alldeles för högt på trasiga elekrolyter och gör att kretsen slutar fungera som tänkt.

Nu beror det helt på vilken typ av kretsar du tänker mecka med, men i alla switchade nätagg (vanliga ATX-agg eller strömförsörjningen på ett moderkort), så krävs ESR-mätare för att veta vilka kondensatorer som är trasiga eller inte.

Man kan inte avgöra om en elektrolyt är ok eller inte genom att titta på den annat om den är svullen och läcker, då är den garanterat utanför specifikationen. Finns olika märken och serier som inte svullnar men är kass ändå.

Enklaste multimeter jag skulle köpt är nog https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-046-50&t... eller motsvarande.

Skrivet av mrqaffe:

Nästa storlek upp klarar 500V http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multi... och den har summer, det är väldigt praktiskt när man mäter på kablar att kunna höra om det är förbindelse eller inte.

Om du tex kollar på Kjell och läser specen på mätarna så ser du att de blir större mätområden och mer funktioner när du stegar dig uppåt, sedan var man ska lägga ribban är svårt att råda om, men en mätare som kan kolla spänningen på 3fas är bra för det kan vara att klara av att se om en ledning är spännisgslös eller kunna mäta över säkringar i huset utan att riskare att instrumentet går sönder eller att man skadas pga att isoleringen inte tål spänningen.

Ska man hålla på med elektronik kan kapacitans och transistortest vara användbara och det kan man också få på rimligt billiga mätare, sedan kan man gå hela vägen upp till de som kan fungera som oscilloskop och har datoranslutning och då kan man mäta i princip vad som helst men prislappen är större.

Tack, den multimetern ska jag kanje köpa men viken tycker ni är viktigast att ha en esr eller en mutimeter? Jag kan inte köpa båda eftersom det blir för dyrt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Tack, den multimetern ska jag kanje köpa men viken tycker ni är viktigast att ha en esr eller en mutimeter? Jag kan inte köpa båda eftersom det blir för dyrt...

Man behöver båda om man ska pyssla med elektrolyter, men multimeter är ett absolut krav vid felsökningar, det är grunden. En ESR-mätare krävs, som sagt, om du på ett pålitligt sätt ska kunna mäta om en elektrolyt är frisk eller inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man behöver båda om man ska pyssla med elektrolyter, men multimeter är ett absolut krav vid felsökningar, det är grunden. En ESR-mätare krävs, som sagt, om du på ett pålitligt sätt ska kunna mäta om en elektrolyt är frisk eller inte.

Så jag ska köpa multimertern först? Kan man inte mäta det på ngt annat sätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Tack, den multimetern ska jag kanje köpa men viken tycker ni är viktigast att ha en esr eller en mutimeter? Jag kan inte köpa båda eftersom det blir för dyrt...

En multimeter är just "MULTI" köper du en kondenstorprovare så är den bättre på att mäta kondensatorer, men totalt oanvändbar för annat, man bör ha en multimeter för att kunna kolla om saker har kontakt och om det finns spänning för det är så grundläggande att veta det, medan komponenttestare av olika sorter är mer överkurs, så om man ska välja bara en så tar man multimetern först för den kan man ha nytta av säkerhetsmässigt för att kolla spänningar. när man märker att man behöver mäta nått den inte klarar av så får man leta ett instrument som klarar av det när behovet uppstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En multimeter är just "MULTI" köper du en kondenstorprovare så är den bättre på att mäta kondensatorer, men totalt oanvändbar för annat, man bör ha en multimeter för att kunna kolla om saker har kontakt och om det finns spänning för det är så grundläggande att veta det, medan komponenttestare av olika sorter är mer överkurs, så om man ska välja bara en så tar man multimetern först för den kan man ha nytta av säkerhetsmässigt för att kolla spänningar. när man märker att man behöver mäta nått den inte klarar av så får man leta ett instrument som klarar av det när behovet uppstår.

Vänta, så du menar att man kan se om den är fungerande eller ej med en multimeter också?
Sorry om jag verkar dum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Vänta, så du menar att man kan se om den är fungerande eller ej med en multimeter också?
Sorry om jag verkar dum

Man kan inte avgöra om en elektrolytkondensator är uttorkad eller ej med en vanlig multimeter. Även om multimetern mäter kapacitans är området på de billigare oftast alldeles för snävt, och, jag säger det igen, elektrolyter som åldras tappar inte alltid kapacitans utan får bara ökad serieresistans vid högre frekvenser, något en multimeter inte kan mäta.

Som både jag och mrqaffe skrivit är en multimeter grunden. Utan en sådan är du bakbunden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro