Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013

Bästa spelmotorn

Hej alla,

Vore intressant att höra vilken spelmotor ni tycker är bäst. Detta gäller enbart FPS och PC. Både grafik och prestanda ska tas med i bedömningen.

Mitt självklara val blir Cryengine 3. På den rigg jag kör nu så är det ingen motor som ens kommit i närheten. Det är väldigt förvånande att spelutvecklare envisas med Unrealmotorn som inte ens är i närheten av att vara lika bra.

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av nidnus:

Hej alla,

Vore intressant att höra vilken spelmotor ni tycker är bäst. Detta gäller enbart FPS och PC. Både grafik och prestanda ska tas med i bedömningen.

Mitt självklara val blir Cryengine 3. På den rigg jag kör nu så är det ingen motor som ens kommit i närheten. Det är väldigt förvånande att spelutvecklare envisas med Unrealmotorn som inte ens är i närheten av att vara lika bra.

Jag måste säga att jag gillar frostbite 3 mer än cryengine, så den får min röst.

Asus X99-S | 5820k (4.3Ghz) | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB (2050Mhz/12Ghz) | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2011

Jag skulle nog säga Source. Det är inte den snyggaste motorn men den är extremt optimerad, det går liksom att driva runt L4D2 på en Mac unibody från 2010. Den fungerar också i Windows, Linux och Mac OSX vilket väldigt få motorer gör. Det ska bli väldigt kul att se hur Source 2 kommer se ut.

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Tycker nog Unreal motorn överlag är bäst, enkel motor att jobba med samt tycker jag den är väldigt väl optimerad. Visst, kanske inte pungar ut samma grafik som Cryengine men den går mycket bättre på äldre system och kan få fram riktigt ögongodis.

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Unreal Engine 4
Frostbite 3
CryEngine 3

Dessa motorer är bäst just nu.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Jag tror nog man kan åstadkomma betydligt mer med Unrealmotorn, det är väl bara utvecklarna som måste ta hänsyn till att alla inte kanske har samma mosterrigg som du. Sen utvecklas/anpassas väl det mesta till konsoler först och främst och portas därefter till PC. Kvalitén beror väl på hur bra porten är.

Vad gäller bästa motorn så skulle jag säga Source. Den har ju några år på nacken och är långt ifrån snyggast men jag gillar bara hur den känns och spelar (musen etc.).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2013

Det finns flera spel som verkligen segar med Unreal motorn. Typ Spec Ops: The line (som för övrigt är ett grymt underskattat spel).

Det är just balansen grafik prestanda som gör att jag tycker Cryengine är bäst. Mig veterligen kan jag inte komma på något annat spel som är lika snyggt och flyter lika bra.

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av nidnus:

Hej alla,

Då jag tycker att visuella effekter är sekundärt, är det mer fysiken i motorn jag är intresserad av.

Just nu tycker jag att det är Frostbite som leder.
Jag har bara erfarenhet av Frostbite 3, i BF3, men den har helt ändrat min syn på FPSer.
Ett FPS utan förstörbar miljö tar ju bort all kreativitet.

En annan motor som bör nämnas är Source, den funkar på all HW och alla OS.
Ett givet val för utvecklare som vill göra riktiga multi-plattform spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Mar 2012

Frostbite 3 ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norra Småland
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av ThomasLidstrom:

Då jag tycker att visuella effekter är sekundärt, är det mer fysiken i motorn jag är intresserad av.

Jag har bara erfarenhet av Frostbite 3, i BF3, men den har helt ändrat min syn på FPSer.

Du menar väl Frostbite 2 i BF3. Frostbite 3 kommer väl i BF4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Source alla dagar i veckan.

Core I7 Q6700K@ 4,6 Ghz | ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO | Asus GTX 1080 Ti STRIX |Corsair Vengeance 3000 Mhz 32GB|Noctua NH-D15 | Corsair AX860i | Windows 10 PRO 64 bit | | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Roccat AIMO| Corsair k75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite offtopic, men gillar du förstörbara miljöer bör du testa Bad Company 2. Mycket roligare än BF3 eftersom i princip allt går att förstöra, till skillnad från BF3.

ont: Source har ju mycket bättre fysik än Frostbite 2 (det är 2, inte 3, som används i BF3) där de har blandat in Havok engine.

Skrivet av skibbetyskott:

Frostbite 3 ...

Som inte har släppts än.....

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010

Build eller BRender tycker jag om

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2006

Måste också säga Source faktiskt.

Frostbite har galet bra ljud men jag prioriterar fysik högre. Där ligger inte frostbite så bra till, tyvärr...

Hoppas att Frostbite 3 får bra förbättringar på den fronten. (Jag vet att Frostbite 2 sköter det här med bullet travel times och ljudets hastighet väldigt snyggt, men det hjälper liksom inte när flygplan kan krascha in i marken och träd faller på konstiga sätt.)

NZXT H440 | Corsair AX750 | Asus P8P67 Pro B3 | Intel 2500k med Phanteks PH-TC14PE | 8gb Corsair Vengeance | Asus GTX 970 STRIX | 120GB Intel 320 | 250GB Samsung 840 basic | 2TB Seagate Barracuda Green

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Som helhet måste även jag säga Source.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2013

Source eftersom det har så bra fysik.

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Min röst går till frostbite 2 (3:an lär nog bli bättre)
Mest PGA destruction

men cryengine är riktigt bra den med (en blandning skulle ju vara perfekt )

CPU : 6700K @ 4,7GHz GPU : Titan X (Pascal) RAM : 16GB 3600MHz 15-15-15-35 SSD : Samsung 950 PRO 512GB NVME Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: QNIX Q2710 1440p@60Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Apr 2010

Måste rösta på Source, bra fysik, väl optimerat och ser inte allt för taskigt ut.

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Source är min absoluta favorit! Krångelfritt, relativt snyggt för att vara såpass gammal, sinnessjukt modvänligt och allmänt härlig Lirar nästan bara sourcespel.

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Hehe garvar åt när folk säger att det är mycket mer förstörbar miljö i bad company 2, eller det finns ju knappt några byggnader överhuvudtaget. en bas ute skogen med 1 hus joo visst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Source tar mitt pris om man tänker på bildkvalité/prestanda. I bildkvalité/förstörbarhet är frostbite motorn mitt val. Unreal har jag aldrig gillat känns för "hård" på något sätt och cryengine är inte ens nära snygg nog med tanke på hur mycket prestanda den kräver.

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Förväntar mig mycket av Unreal Engine 4.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av TrueCroj:

Hehe garvar åt när folk säger att det är mycket mer förstörbar miljö i bad company 2, eller det finns ju knappt några byggnader överhuvudtaget. en bas ute skogen med 1 hus joo visst.

Pfft finns ju några statsbanor så som Oasis och Cold war där du kan förstöra nästan alla hus !

OT. Tycker nog bäst om Cryengine !

Arch Linux + Mate + Herbstluftwm = <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av BJORLING:

Tycker nog Unreal motorn överlag är bäst, enkel motor att jobba med samt tycker jag den är väldigt väl optimerad. Visst, kanske inte pungar ut samma grafik som Cryengine men den går mycket bättre på äldre system och kan få fram riktigt ögongodis.

håller med här :3
Dessutom kom de väl med en variant som funkar till android och IOS också...

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330