Chromecast - Googles nya medialösning

Permalänk
Medlem

Chromecast frånkoppling

Tjenare! Stött på ett litet problem då min Chromecast gärna vill frånkoppla sig. Vet inte riktigt vad det kan bero på, för jag har hyfsad anslutning till nätet via chromecasten då den är inkopplad i tvn. Men när den är inkopplad via mitt Xbox one är det inga som helst problem.
Någon som vet något om detta?
Har även en till fråga, är det nödvändigt att stänga av CCn under tiden man inte använder den eller kan den stå på?

Permalänk
Medlem

Tror att den får för lite ström via Tvns Usb. Min Tv hade inte en chans att mäta CC med ström. Kan vara så att din Xbox ger mer kräm på usbn.

Jag tror inte att den går sönder vidare snabbt av att stå på 24/7/365.. då hade nog folk klagat på det redan. Dock så går det åt el och det kostar pengar och miljö. Min stängs av när tvn går i standby.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag lånade en chromecast av en polare men blev så j-kla besviken på den bara utav en enda anledning. Och det är att den måste komma åt internet för att fungera. Går det att komma runt detta? Jag har inte hittat nåt när jag googlat. Bara den korkade anledningen "it's an internet device.". Finns det någon liknande produkt i samma prisklass där man inte har detta problemet?
Jag hade köpt 2 direkt om det inte varit för detta. Hade satt en i TV:n direkt hos föräldrarna och haft en med mig när jag reser så man kan streama film och bilder från mobil/platta eller dator men nu funkar det inte. Google måste verkligen veta vad man tittar på. >:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hej,
Jag lånade en chromecast av en polare men blev så j-kla besviken på den bara utav en enda anledning. Och det är att den måste komma åt internet för att fungera. Går det att komma runt detta? Jag har inte hittat nåt när jag googlat. Bara den korkade anledningen "it's an internet device.". Finns det någon liknande produkt i samma prisklass där man inte har detta problemet?
Jag hade köpt 2 direkt om det inte varit för detta. Hade satt en i TV:n direkt hos föräldrarna och haft en med mig när jag reser så man kan streama film och bilder från mobil/platta eller dator men nu funkar det inte. Google måste verkligen veta vad man tittar på. >:-(

Men typiskt att man hittar nåt så fort man ställt en fråga.
"Microsoft Wireless Display Adapter" verkar ha det jag söker.

Permalänk
Medlem

Köpte en Chromecast igår och är imponerad!

Det är riktigt smidigt att låta barnen välja barnprogram i Netflix på surfplattan och köra upp det på TV:n med en knapp istället för att behöva ta fram tangentbordet och webbläsaren på HTPC:n.

Även skärmspegling fungerar över förväntan från telefonen (Xperia Z2). Igår skulle jag visa ett hus på Hemnet för några stycken t.ex. Några sekunder senare är telefonen speglad på TV:n och jag kan använda Hemnetappen för att visa bilderna. Än en gång otroligt mycket smidigare än att ta fram tangentbordet och boota upp HTPC:n.

För övrigt köpte jag den på Webhallen (330kr) och då ingick en svensk strömadapter i paketet (står Chromecast EU-adapter på den), något som inte verkar vara säkert hos alla återförsäljare.

Finns det fler appar med Cast-stöd som jag bör installera utöver Netflix och Youtube?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Tror att den får för lite ström via Tvns Usb. Min Tv hade inte en chans att mäta CC med ström. Kan vara så att din Xbox ger mer kräm på usbn.

Jag tror inte att den går sönder vidare snabbt av att stå på 24/7/365.. då hade nog folk klagat på det redan. Dock så går det åt el och det kostar pengar och miljö. Min stängs av när tvn går i standby.

Jag kör CC med ström via nätspänningen så det beror nog inte på det.

Nej, givetvis inte! Funderar mer på om den slits ut snabbare? T.ex. om du har en boxer som hårddisken står och snurrar på 24/7 så slits den snabbare än en som inte står på. Nu tror jag inte CC har en hårddisk i sig men det är bara en tanke!

Permalänk
Medlem

Hur stoppar man vad Chromecasten gör?

Alltså om jag kör igång netflix på mobilen och castar en film till Chromecasten, sedan går jag iväg och handlar... hur gör min sambo för att pausa/stoppa filmen som spelas?

Man kunde ju tro att man bara behövde öppna Chromecastappen på valfri enhet inom nätverket men där hittar jag inga som helst kontroller för detta.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Din chromecast kommer alltid att visa det du "castar" senast så om du går iväg så kan din sambo välja valfri app och "casta" istället och sedan stänga av själv. Netflix som ett exempel kommer då per automatik att stänga filmen och erbjuda dig att starta där du/din sambo avslutade.

Skrivet av Hulle:

Hur stoppar man vad Chromecasten gör?

Alltså om jag kör igång netflix på mobilen och castar en film till Chromecasten, sedan går jag iväg och handlar... hur gör min sambo för att pausa/stoppa filmen som spelas?

Man kunde ju tro att man bara behövde öppna Chromecastappen på valfri enhet inom nätverket men där hittar jag inga som helst kontroller för detta.

/hulle.

Permalänk
Avstängd

Men nu är ju faktumet att det trådlösa inte utnyttjas fullständig hastighet. Normalt får man bara hälften eller inte ens i närheten. De som har 802.11n, vem har lyckats komma upp i 200Mbit/s, Det du får är nåt runt 50Mbit/s

Här har man en produkt som inte kan nyttja det befintliga nätet. Min TV är ju redan ansluten med TP direkt till modemet Vissa filmformat tar för stor banbredd trådlöst så allt hackar.

Permalänk
Avstängd

En fråga innan köp eller om man ska uppgradera från APTV2 till APTV3 (med 1080p). Får man ut 5.1 ljud på Netflix? Vilken upplösning får man med Netflix?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

En fråga innan köp eller om man ska uppgradera från APTV2 till APTV3 (med 1080p). Får man ut 5.1 ljud på Netflix? Vilken upplösning får man med Netflix?

Ja, det ska man få. Stoppa in den i en hdmi på recievern bara så ska det inte vara några konstigheter. Upplösningen är 1080, Chromecast stöder inte 4k.

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt en LG 42LB561V tv och en chromecast till detta.

Har 2 problem med upplösningen/skalningen av bilden..

1: Går jag in på hemsidor där man kan streama video/tv så blir det problematiskt då jag väljer fullskärm på datorn, det blir helbild på tvn men bilden blir inzoomad.. Hela bilden syns alltså inte.
Detta fel blir även i webbläsaren på datorn medans man streamar till CCn, kopplar jag bort streamen så blir det korrekt fullskärm på datorn..

2: Startar jag smartlink (så att chromecasten väcker tvn och byter kanal automatiskt då man börjar streama till CC så blir det inte helskärm)..

Har detta någonting överhuvudtaget att göra med min dator och grafikkort? Eller är detta någonting som CCn sköter själv?

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elsmurfo:

Har nyligen köpt en LG 42LB561V tv och en chromecast till detta.

Har 2 problem med upplösningen/skalningen av bilden..

1: Går jag in på hemsidor där man kan streama video/tv så blir det problematiskt då jag väljer fullskärm på datorn, det blir helbild på tvn men bilden blir inzoomad.. Hela bilden syns alltså inte.
Detta fel blir även i webbläsaren på datorn medans man streamar till CCn, kopplar jag bort streamen så blir det korrekt fullskärm på datorn..

Du går in på inställningar i din TV och väljer: ingen skalning. Länge sedan jag hade lg men något sådant var det.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Har nyligen köpt en LG 42LB561V tv och en chromecast till detta.

Har 2 problem med upplösningen/skalningen av bilden..

1: Går jag in på hemsidor där man kan streama video/tv så blir det problematiskt då jag väljer fullskärm på datorn, det blir helbild på tvn men bilden blir inzoomad.. Hela bilden syns alltså inte.
Detta fel blir även i webbläsaren på datorn medans man streamar till CCn, kopplar jag bort streamen så blir det korrekt fullskärm på datorn..

2: Startar jag smartlink (så att chromecasten väcker tvn och byter kanal automatiskt då man börjar streama till CC så blir det inte helskärm)..

Har detta någonting överhuvudtaget att göra med min dator och grafikkort? Eller är detta någonting som CCn sköter själv?

Har endast märkt detta på TV play. Där är det väldigt störande, men eftersom det funkar på alla andra sidor har jag tagit för givet att det är TV4 play som det är fel på.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har endast märkt detta på TV play. Där är det väldigt störande, men eftersom det funkar på alla andra sidor har jag tagit för givet att det är TV4 play som det är fel på.

Om du väljer att casta en vanlig flik, typ denna sweclockers sida.. Blir den helskärm på tvn eller har du svarta kanter ovan och under?

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem

Måste en dator man castar från vara uppkopplad på wifi?? räcker det inte med att den är i samma nätverk?

När jag lägger in appen på min stationära dator säger den att wifi är avslaget... ja tro på fan det när jag kör trådat på den!

ahaaaaa, hittade

https://chrome.google.com/webstore/detail/google-cast/boadgeo...

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Du går in på inställningar i din TV och väljer: ingen skalning. Länge sedan jag hade lg men något sådant var det.

Ingen av bildratio alternativen hjälper mig med mitt problem
Kan inställningarna på mitt grafikkort påverka chromecasten?

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen CC fjärrkontroll av nåt slag, så man slipper böka fram telefon, platta när man ska pausa, spola mm? Tvn i sovrummet är för gammal för att styra CC...

Permalänk
Medlem

Har nu hittat en lösning på problemet, använder jag F11 i chrome så att det blir helskärm blir det även korrekt på tvn då jag castar fliken..

Detta gäller även för ex tv4play osv...
Finns det någon annan lösning på detta?

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Finns det ingen CC fjärrkontroll av nåt slag, så man slipper böka fram telefon, platta när man ska pausa, spola mm? Tvn i sovrummet är för gammal för att styra CC...

Det hade jag också velat ha.

Lösningen är en gammal mobil, så får man ha den på soffbordet och sköta allt från den. Inte optimalt på något sätt dock.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Jag har en fråga, min Chromecast fungerade bra i Windows 7 men nu när jag har Windows 10 får jag det inte att fungera. Den är ansluten och installerad som den ska va, men när jag öppnar Cast tillägget i Google Chrome så står det att det inte finns några enheter. Men jag kan starta om Chromecast osv, den är ansluten till nätverket och allt. Jag har även aktiverat i W10 så att andra enheter ska kunna upptäcka.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Jag får inte ut 2.1 ljud när jag castar ifrån google music. Det blir bara 2.0 och min förstärkare vägrar slå på subben..
Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

Chromecast 2 säljs just nu på Elgiganten för 310 kr med 3 mån Viaplay.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Chromecast 2 säljs just nu på Elgiganten för 310 kr med 3 mån Viaplay.

Källa på detta? På deras hemsida står det 390 kr.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Källa på detta? På deras hemsida står det 390 kr.

Orderbekräftelse

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Klockrent ju. Som du visade så sänks priset när man lägger till det i kundvagnen.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Se dock upp där, så att ni inte glömmer att säga upp abbonemanget om ni inte ska fortsätta använda det. Ifall ni råkat missa det dvs.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Chromecast 2 säljs just nu på Elgiganten för 310 kr med 3 mån Viaplay.

Snyggt fynd, synd att rabatten äts upp av fraktkostnaden.
[Edit] Så nu har även jag beställt från elgiganten.

Skrivet av backspace:

Se dock upp där, så att ni inte glömmer att säga upp abbonemanget om ni inte ska fortsätta använda det. Ifall ni råkat missa det dvs.

Läser man det finstilta ser det ut som man kan skippa viaplay helt och ändå få rabatten.
De skickar med en kod som man använder vid registreringen hos viaplay.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Snyggt fynd, synd att rabatten äts upp av fraktkostnaden.

359 kr är ett bra pris, fortfarande lägre än Googles fraktfria.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Finns det ingen CC fjärrkontroll av nåt slag, så man slipper böka fram telefon, platta när man ska pausa, spola mm? Tvn i sovrummet är för gammal för att styra CC...

Skrivet av Hulle:

Det hade jag också velat ha.

Lösningen är en gammal mobil, så får man ha den på soffbordet och sköta allt från den. Inte optimalt på något sätt dock.

/hulle.

Hdmi-cec är svaret.
Jag kan pausa och annat med förstärkardosan eller tvdosan.