Chromecast - Googles nya medialösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ni som kör CC med Plex hur upplever ni att de funkar?
Kör idag med rpi2 med openelec, vore trevligt att ev slippa den biten.

inälgg 4000 woop woop

Dold text

Efter att jag modifierat konfigurationsfilen för chromecast i Plex Server så funkar det helt klanderfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ni som kör CC med Plex hur upplever ni att de funkar?
Kör idag med rpi2 med openelec, vore trevligt att ev slippa den biten.

inälgg 4000 woop woop

Dold text

Kör Plex mot en debian maskin, as nöjd. Har Gen1 och Gen2 CC, Gen2 hanterar 1080p bättre, Gen1 har en tendens till att lagga på högre upplösning än 720p, kan vara värt att notera.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Ni som kör CC med Plex hur upplever ni att de funkar?
Kör idag med rpi2 med openelec, vore trevligt att ev slippa den biten.

inälgg 4000 woop woop

Dold text

Grattis!
Hur många tangentbord har du slitit ut?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@mah-tin vad är det du har moddat, vad var de som inte lirade?

@xamber Tackar, då får jag sikta på en gen2.

@stormense
hiihi tack, det har inte blivit så farligt många tycker jag 3-5st på en 10års period.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ni som kör CC med Plex hur upplever ni att de funkar?
Kör idag med rpi2 med openelec, vore trevligt att ev slippa den biten.

inälgg 4000 woop woop

Dold text

Tycker det funkar fruktansvärt smidigt med både gen1 och gen2. Har satt en Server hos mina föräldrar också, men där har jag dessvärre alltid problem. Filmer som inte vill spela, lagg till tusen osv. Trots att det är exakt samma filer som jag har. Deras dator är även den starkare än min, så det är inget fel på servern. Antar att det är routerns fel.

Edit: 1080p funkade dock utmärkt på min gen1 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@mah-tin vad är det du har moddat, vad var de som inte lirade?

Bytte den till en annan variant som inte tvingar min långsamma NAS att transcoda när det inte behövs. Hade problem med att 1080p filmer hackade som bara den.

Hojta till om du också får problem så ska jag ge dig en kopia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stäng av säkra anslutningar i Plex-servern. Går inte att titta på filmer med det på för mig (lagg flera gånger per sekund), men utan så går allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Stäng av säkra anslutningar i Plex-servern. Går inte att titta på filmer med det på för mig (lagg flera gånger per sekund), men utan så går allt.

Ja, det är ett bra tips också som hjälper.

Permalänk
Medlem

Jag har en tanke om CC. Jag har en till sovrumstv:n och det fungerar utmärkt. Men skulle också vilja ha en till vardagsrummet. Men då tv:n sitter väldigt nära väggen finns det ingen chans att komma åt kontakterna till den. Men däremot så har jag ett hemmabiosystem kopplat till tv:n. Skulle det funka att koppla in CC på recievern istället för direkt i tv:n och sen bara ändra input när man ska kolla på CC?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Avstängd

@svalle: Så har jag det. Men har gott om plats bakom min TV men vill kunna köra Netflix och HBO med flerkanalsljud.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@svalle: Så har jag det. Men har gott om plats bakom min TV men vill kunna köra Netflix och HBO med flerkanalsljud.

Ja det är ju en bonus att få 5.1 ljudet, men då funkar det alltså, nu när jag tänker efter så varför skulle det inte fungera?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svalle:

Ja det är ju en bonus att få 5.1 ljudet, .....

Om receivern klarar DD Plus. I mitt fall fick jag köpa en ny men skulle ändå uppgradera i framtiden.
Vill man ha 5.1 ljud men inte har en receiver med DD Plus är det tyvärr dyra Apple TV som gäller.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Om receivern klarar DD Plus. I mitt fall fick jag köpa en ny men skulle ändå uppgradera i framtiden.
Vill man ha 5.1 ljud men inte har en receiver med DD Plus är det tyvärr dyra Apple TV som gäller.

Det vette fan om jag har förstås, för den är några år gammal och var inte direkt premium när jag köpte den. Men även om det är 2.1 så är ljudet bra mycket bättre än enbart från tv:n
För jag antar att det blir 2.1 då och inte helt tyst?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Om receivern klarar DD Plus. I mitt fall fick jag köpa en ny men skulle ändå uppgradera i framtiden.
Vill man ha 5.1 ljud men inte har en receiver med DD Plus är det tyvärr dyra Apple TV som gäller.

Är det enda formatet som stödjs, även av gen 2? Funkar inte ens vanligt DTS 5.1?

Permalänk
Medlem

Ni som har haft 1gen och bytt till 2gen är det någon större skillnad just vid uppspelning av media?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ni som har haft 1gen och bytt till 2gen är det någon större skillnad just vid uppspelning av media?

Snabbare uppstart av de flesta strömmarna, även av själva enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Snabbare uppstart av de flesta strömmarna, även av själva enheten.

Ja precis liksom den här videon demonstrerar Fast play
Men just under uppspelningen är det ingen större skillnader man märker av som t.ex buffring el liknande?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det enda formatet som stödjs, även av gen 2? Funkar inte ens vanligt DTS 5.1?

Det tror jag, testade en fil genom Plex med DTS-HD MA precis och den lirade fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ja precis liksom den här videon demonstrerar Fast play
Men just under uppspelningen är det ingen större skillnader man märker av som t.ex buffring el liknande?

Buffrar det under uppspelningen så är det andra problem, typ nätverkshastighet eller annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Om receivern klarar DD Plus. I mitt fall fick jag köpa en ny men skulle ändå uppgradera i framtiden.
Vill man ha 5.1 ljud men inte har en receiver med DD Plus är det tyvärr dyra Apple TV som gäller.

Skrivet av svalle:

Det vette fan om jag har förstås, för den är några år gammal och var inte direkt premium när jag köpte den. Men även om det är 2.1 så är ljudet bra mycket bättre än enbart från tv:n
För jag antar att det blir 2.1 då och inte helt tyst?

Skrivet av mah-tin:

Det tror jag, testade en fil genom Plex med DTS-HD MA precis och den lirade fint.

Om du inte har DD Plus blir det 2.0 från Netflix och HBO. Med Plex blir det PCM vilket betyder att ljudet har avkodats av källan och Chromecast skickar den råa signalen, till exempel, min dator avkodar ljudet från en BluRay och min mottagare listar det som PCM som kan vara 5.1 eller 7.1.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Flyttade min Chromecast till andra TV:n. Förstärkare som bara klarar Dolby Digitla och DTS och inte har HDMI. Satte Casten direkt i TV och sedan direkt i en HDMI växel med coxial ut. Inget flerkanalljud på netflix och HBO. Satta Casten direkt i HDMI växeln och efter att stängt av/på förstärkaren några gånger hoppade Dolby 5.1 ljud igång md både Netflix och HBO. Kunde dock inte återskapa detta efter att stängt av och på.

Så orkar man inte hålla på så kommer sälja min Chrome Cast eftersom jag köpte en dyr APTV 4 för att det skulle bli enklare fär sambon vid vår vardagsrums-TV. Hon vill sköta allt från Harmony fjärren.

Apropå att testa ljud 2.0 mot 5.1 hittade jag denna:
Master and Commander på Netflix från 8 minuter och några minuter framåt vill man inte ha 2.0 så kallad 3D ljud. Man vill ha minst Dolby 5.1!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig!?
När jag kopplar in min nya Chromecast 2 i tv'n dör allt ljud, inkl ljud från tv-boxen med hdmi. Chromecasten visar bilden utan problem men intet ljud. Ljudet kommer först tillbaka när jag kopplat ur den och startar om TV'n.

-----

Har nu funnit att allt fungerar som det ska om den är den enda HDMI enheten. När jag streamar youtube från CC och kopplar in telia-tv-boxen med hdmi så dör allt ljud. Har någon hört talas om något liknande!?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Testa sätta chromecasten i första HDMI porten, har samma problem typ, får ljud ifall det inte är DTS.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ska inte CC2 klara DTS/5.1 ljud? kör de genom Plex.
Jag får myrornas krig (fast i ljud form) om jag spelar upp en film med dessa ljudformat, då har jag kopplat CC2 till förstärkaren.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren: Förstärkaren ska klara någon av dessa Audio codecs: HE-AAC (Dolby Plus), LC-AAC, MP3, Vorbis, WAV (LPCM) eller FLAC
https://developers.google.com/cast/docs/media

Men jag fick Chromecast att spela DTS från Plex som Pulse Code Modulation (PCM 3.2.1) till förstärkaren.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@stormense
Jag hitta denna info på prisjakt och detta på tillverkares hemsida, jag hänger inget riktigt med i beskrivningen om vilka fortmat som stöds, och i manualen står de ännu luddigare.

Som jag förstår de så borde förstärkaren klara de eller tolkar jag de fel?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren:
Bild från din manual

Du har ju DD+ så ska i alla fall fungera med 5.1 från Netflix och HBO. Men Plex borde också gå. Så här hade jag ställt in i Plex när det inte fungerade och med det urbockade också ibockat fungerade det.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@stormense
Oj tackar de missa jag helt, har HTR-4065...ska ta och kika på de.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren: Ändrade mitt inlägg då du visst har DD+ på din förstärkare.
Och här en bättre bild som gäller för att kunna spela med bra ljud från Plex:

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Testa sätta chromecasten i första HDMI porten, har samma problem typ, får ljud ifall det inte är DTS.

Har två HDMI portar och provat båda utan någon skillnad. Har inget alternativ för DTS på TV'n. LG 37LY95

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.