Chromecast - Googles nya medialösning

Permalänk

Chromecast - Googles nya medialösning

Vad tror ni om denna lilla sticka som google precis visat? 35 dollar är ju inte mycket, om sen det funkar för alla plattformar och många applikationer får stöd för det kan det ju blir riktigt bra, en sak som jag funderade på är hur man gör om man vill spela upp en lokalt lagrad fil, det verkar inte funkar..

För er som inte sett presentationen är det en liten sticka som man pluggar in i tv:n, den kör en nedbantad version av Chrome Os, sen kan man från applikationer med stöd på olika apparater skicka videos m.m. till tv:n. Just nu fungerar det bara med Youtube, Netflix, Google Play Music, Play Video och dela hemsidor från Chrome.

Här är presentationen: http://www.youtube.com/user/Google?v=GZzS6BxHEns&t=1h10m36s
Mer info: http://www.google.com/intl/en/chrome/devices/chromecast/

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem

Galet, såg presentationen och kände att köpbehovet direkt blev 100%. Förstod inte riktigt, kopplades den till USB eller HDMI ingång?

Permalänk
Medlem

Den kopplas väl till HDMI. Undrar också hur det blir med lokalt lagrade filer om det fortfarande kan bli möjligt.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plams:

Galet, såg presentationen och kände att köpbehovet direkt blev 100%. Förstod inte riktigt, kopplades den till USB eller HDMI ingång?

Den kopplas till HDMI och strömmen tar man från USB.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Kommer lägga vantarna på denna så fort den finns på EBay eller Amazon. Hoppas nu den fungerar lika smidigt som det verkade på presentationen

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Den kopplas till HDMI och strömmen tar man från USB.

Nej, den ska ta ström från hdmi också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren.
220volt, det får man verkligen hoppas. men för $35 är det ändå värt ett köp. Sa dom något mer specifikt än "Läggs upp på Amazon etc senare idag"?

Permalänk
Medlem

Den ska finnas tillgänglig på Bestbuy den 28 juli har jag för mig att dom sa, ang övriga butiker så missade jag den informationen

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Tyvärr är ju google rätt sega att få sina saker till Sverige, men denna kan ju inte vara så jobbig att importera:)

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem

Finns ett gäng ute på Ebay för Pre-order http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Permalänk
Medlem

En raspberry pi med xbmc har ju stöd för airplay och android motsvarighet (dock måste man installera tredjeparts apps på sin android smartphone/tablet).
Men när xbmc får stöd för chomecast så tycker jag en raspberry är smartare.
Många många flera funktioner och nästan samma pris om man har tillbehören.

Dock är det kanske inte helt likadana produkter

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

Finns det någon risk med att prylen inte fungerar i Sverige ifall man beställer den från amerikanska Amazon?

Permalänk

Har man PS3 så finns ju redan denna funktionen i Netflix och YouTube apparna, har funnits ett tag...

Visa signatur

M.v.h. Jonathan Johansson

Permalänk
Medlem

Denna måste jag bara testa!
http://www.viddler.com/v/22f416d3

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk

Alltså, det här känns som en parentes i historien. Om jag vill se vad jag har på datorn på min tv så kopplar jag i hdmi-kabeln. Okej jag förstår att det finns ett behov för att göra detta trådlöst, i synnerhet om man önskar göra det på multipla skärmar och eventuellt olika innehåll på varje ström. Men det finns ju redan ett antal olika donglar för detta. Dock så ser ju googles dongle vettigt prissatt ut och jag gissar bara nu men misstänker den kommer funka bra också.

Vad jag inte förstår är varför det inte går att lösa detta via wifi som i regel en modern tv har? Obeaktat det så har ju Intel introducerat sin WiDi så du slipper alla donglar. Stöds bara av LG och snart också Samsung än så länge men den enda rimliga lösningen i längden är ju såklart WiDi eller en liknande standard. Personligen tjackar jag nog en tv med stöd för WiDi istället. Slipper jag vara låst till Google Chrome också

Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det verkar mycket intressant som billig och "sömlös" lösning. Är SDK och API bra lär många appar få stöd ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

Fick min idag, provade den och upplever viss lagg,ljudproblem och att den stör ljudet på andra inputs som t.ex vanlig tv och Xbox. Är osäker på om jag fått ett måndagsexemplar eller ifall min TV krånglar

PS: Vill dock poängtera att Chromecast i princip är "gratis" eftersom man får med 3månaders Netflix vilket jag använder nästan dagligen

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Fick min idag, provade den och upplever viss lagg,ljudproblem och att den stör ljudet på andra inputs som t.ex vanlig tv och Xbox. Är osäker på om jag fått ett måndagsexemplar eller ifall min TV krånglar

PS: Vill dock poängtera att Chromecast i princip är "gratis" eftersom man får med 3månaders Netflix vilket jag använder nästan dagligen

Var köpte du den?

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duca:

Var köpte du den?

Amazon.com. Är Prime-medlem så får allt med gratis frakt inom 2dagar, ibland 1 dag från köp beroende på tid vid beställning

Skrivet av Bartholomew:

Slipper jag vara låst till Google Chrome också

Den fungerar med iOS, Android,Windows, Chrome etc som OS. Man är absolut inte låst

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Knuckles ser ut att bo i USA. Vi i Sverige får nog vänta eller betala lite extra på Ebay

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Den fungerar med iOS, Android,Windows, Chrome etc som OS. Man är absolut inte låst

Menade att för att skicka vidare webinnehåll så måste jag ha Chrome som browser om jag inte kör vissa appar, netflix som app exempelvis. Det var vad förhandsrapporterna sa. Men du som har den, berätta hur funkar den? Kan jag spela upp vilken fil som helst med vilken mjukvara som helst eller?

Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartholomew:

Menade att för att skicka vidare webinnehåll så måste jag ha Chrome som browser om jag inte kör vissa appar, netflix som app exempelvis. Det var vad förhandsrapporterna sa. Men du som har den, berätta hur funkar den? Kan jag spela upp vilken fil som helst med vilken mjukvara som helst eller?

I dagsläget så fungerar bara apparna för Youtube,Netflix och Chrome. Fler appar är på väg.

Fått den att fungera utan lagg med Netflix men fortfarande sporadiska ljudproblem. Tror dock mer och mer att det är något som stör och inte själva chromecastern som strular

Uppdatering: Var en optisk kabel till min soundbar som var lite lös, alla ljudproblem lösta och den streamar utan problem nu. Mycket bra valuta för pengarna i dagsläget

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryddost:

Knuckles ser ut att bo i USA. Vi i Sverige får nog vänta eller betala lite extra på Ebay

Ja det borde jag sett tidigare

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem

Jag beställde 2st från amazon.com. Fick dock inte beställa till min svenska hem adress utan jag var tvungen att gå via borderlinx.com

Det var ändå ganska smidigt får se när man får grejjerna dom var slut i lagret nu så.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Jag beställde 2st från amazon.com. Fick dock inte beställa till min svenska hem adress utan jag var tvungen att gå via borderlinx.com

Vad kostade frakten från Borderlinx?

Permalänk
Medlem

Glöm inte att Chromecast redan är rootad, oavsett vad den har för funktioner out-of-the-box så kommer det byggas massvis till den i framtiden tack vare den låga prissättningen.

Själv är jag sugen på att lägga upp en egen webserver som streamar film/serier över HTML5 och testa det med CC, fungerar nog finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Glöm inte att Chromecast redan är rootad, oavsett vad den har för funktioner out-of-the-box så kommer det byggas massvis till den i framtiden tack vare den låga prissättningen.

Själv är jag sugen på att lägga upp en egen webserver som streamar film/serier över HTML5 och testa det med CC, fungerar nog finfint.

Med Extensions i Chrome så kan man ju spela upp lokala filer ändå i Chrome Cast utan en Webserver, kolla denna länk http://www.extremetech.com/computing/162443-chromecast-tab-ca...

Går hur bra som helst att lira videofiler direkt i Chrome.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Vad kostade frakten från Borderlinx?

Vet inte ännu men jag tror det ska vara ganska överkomligt. Har läst om många som använt det när dom har beställt Nexus enheter. Skulle tro kring 30-40 dollar.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]