Chromecast - Googles nya medialösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Ja, de stör inte varandra på något sätt. I Plex kan jag välja att streama till chromecast eller min mobil, det kommer upp en liten lista med anslutna enheter.
Chromecast har ingen egen app på det sättet, i appar med stöd för chromecast så finns en liten ikon du kan klicka på för att starta stream.

För 310kr är det helt klart värt ett försök, du kan ju alltid skicka tillbaka den. Jag har min chromecast inpetad i min hemmabioreceiver och kör främst Plex och Google Play Musik genom den, funkar hur bra som helst.

Funderar starkt på att köpa och testa då priset är faktiskt galet bra! Till min nyfikenhet, ser att du har den instoppad i receiver, fungerar de lika bra som att ha den i Tvn? För om man har den i Tvn så får man ju ljud via TV (om inte TV är kopplad och skickar ut TV signal till receiver)? Tanken är att visa enklare foto via mobilen/paddan samt streama från Netflix eller Youtube och då vore det skönt att få ljud via receiver.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Funderar starkt på att köpa och testa då priset är faktiskt galet bra! Till min nyfikenhet, ser att du har den instoppad i receiver, fungerar de lika bra som att ha den i Tvn? För om man har den i Tvn så får man ju ljud via TV (om inte TV är kopplad och skickar ut TV signal till receiver)? Tanken är att visa enklare foto via mobilen/paddan samt streama från Netflix eller Youtube och då vore det skönt att få ljud via receiver.

Jag förstår inte riktigt vad du menar men fördelarna i att ha den i teven. Jag har en hdmi-kabel mellan min tv och min receiver. Chromecaste sitter i en hdmi-port på receiverns baksida och jag streamar från plex till chromecasten. Bilden visas på teven och ljudet går rakt ut i hemmabiosystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Jag förstår inte riktigt vad du menar men fördelarna i att ha den i teven. Jag har en hdmi-kabel mellan min tv och min receiver. Chromecaste sitter i en hdmi-port på receiverns baksida och jag streamar från plex till chromecasten. Bilden visas på teven och ljudet går rakt ut i hemmabiosystemet.

Öh... Jag har nog aldrig skrivit eller menat att det är fördel att ha den vid Tvn? Vad jag menade och undrade var om den fungerar lika bra att stoppa in i receiver som till Tvn? Eftersom jag har allt kopplat till receiver. Då du har gjort så ville jag bara veta att det fungerar lika bra så jag har läst att andra inte får bild utan bara ljud.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag köpte min igår och ingenting fungerar som dem presenterar. Det enda som fungerar är Netflix, (men har redan den på min smart Tv.) Bilden lagar, synkar ej med ljudet. Bara några appar fungerar med Cast.
Enligt mig det här är sämsta tv-pryl som jag köpte. Det fick bra kritik, men jag håller inte med.
OBS! Ska lämna tillbaka den idag.

Till all som vill köpa:"Köp inte skiten".

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag köpte min igår och ingenting fungerar som dem presenterar. Det enda som fungerar är Netflix, (men har redan den på min smart Tv.) Bilden lagar, synkar ej med ljudet. Bara några appar fungerar med Cast.
Enligt mig det här är sämsta tv-pryl som jag köpte. Det fick bra kritik, men jag håller inte med.
OBS! Ska lämna tillbaka den idag.

Till all som vill köpa:"Köp inte skiten".

något fel måste du göra. Fick min i onsdags och har kört 2 dagar, allt funkar perfa, inga problem alls. Inget hack, inget lagg, netflix funkar, funkar perfekt o streama websidor som hbo till tvn via datorn. Plex funkar perfekt för o spela upp lokala filer. Prova använd förlängaren om du får dåligt nätverk till den, det ska visst hjälpa då vissa tv har lite skärming som kan störa.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag köpte min igår och ingenting fungerar som dem presenterar. Det enda som fungerar är Netflix, (men har redan den på min smart Tv.) Bilden lagar, synkar ej med ljudet. Bara några appar fungerar med Cast.
Enligt mig det här är sämsta tv-pryl som jag köpte. Det fick bra kritik, men jag håller inte med.
OBS! Ska lämna tillbaka den idag.

Till all som vill köpa:"Köp inte skiten".

Reklamera den.
Att bilden laggar, och ljudet ej synkar, stämmer definitivt inte in på min.

Eller det är inte bara så, att du bara vill skriva ett trollinlägg?

Permalänk

Om man inte har HDMI i tv:n utan bara DVI ?

Någon mening att skaffa en chromecast då?

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

Om man inte har HDMI i tv:n utan bara DVI ?

Någon mening att skaffa en chromecast då?

Njae, bilden lär väl gå att lösa med adapter, men jag vågar sätta en femma på att du inte kommer få något ljud. Och då är ju användningsområdet genast mycket mindre.

Permalänk

Vilken pryl alltså. Den här i kombination med Plex förändrar ju allt. Streamar 1080p utan något som helst lagg med en relativt kass router och det gör ju inget att många play-appar inte stöds då du kan köra dessa genom Plex istället. Saknar dock stöd för Viaplay, att casta Chrome funkar sådär i dagsläget.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Köpte min idag och har testat någon timme nu.

När man använder appar som har stöd för chromecast är den fantastisk, enkel och bra kvalité, finns inte så mycket mer att säga där.

Även att casta en flik eller hela skrivbordet fungerar väldigt bra, dock en sekunds fördröjning, och även här är jag förvånad över kvalitén, kollar på filmer i min tab och det ser bra ut på TVn.

MEN, när jag vill casta en flik och väljer att skicka med ljudet så försämras kvaliten till urdålig, det blir typ 320 pixlar och bildspel av allt.

Jag trodde faktiskt inte att ljudet skulle göra så stor skillnad...

Någon annan vars kvalité sjunker mycket när man castar en flik med ljud? Eller Någon som har en lösning?

Permalänk

Hej!

Jag har hört att det ska finnas en bakväg på chromecasten som gör att du får tillgång till betydligt mycker mer appar. Är det någon som har koll på vad denna hemsida heter?

Var så att jag köpte den på elgiganten härom dagen och han sa då att det finns en hemsida, men dum som jag var, glömde jag av den..

Permalänk
Inaktiv

Gå dit och fråga igen... posta här sen..

Permalänk
Medlem

Man kunde roota sin Chromecast förr (innan Google täppte igen hålet) men att det ger tillgång till en massa appar känner jag inte igen.
Som jag förstår det så finns det ett öppet SDK för att få sin app att stödja Chromecast. Några "bakdörrar" behövs inte.

Själv har jag 3 stycken som funkar kanon!

Edit:
Personen kanske tänkte på detta:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2578653
FlashCast kräver dock följande:
"A Chromecast with a vulnerable bootloader. (For the bootloader to be vulnerable, the Chromecast must have never been connected to the internet and have a rootable serial number.)"

Permalänk
Medlem

Tips för er som vill casta Vimeo (och andra video-sidor) till Chromecast via webbläsaren: http://dabble.me/cast
How to-video i ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=TRzW0JiqPWg

Permalänk
Medlem

Hej! Jag undrar om det går att få in C more-play till Plex/Chromecast? Någon som har erfarenheter av detta?

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem

Hur bra är chromecast idag? Min tv har inte wifi och jag funderar på att ersätta chromecast med min nuvarande laptop jag kör med hmdi till datorn. Exempelvis skulle jag vilja kunna streama nedladdade filmer från min stationära till tv (chromecast) - går det? Dessutom brukar jag streama nfl via nflgamepass, är detta något som chromecast klarar av ? om det gör det - är bild och ljud lika bra?

Permalänk
Medlem

Funderar också denna lilla makapär men några frågor ploppar upp, är man tvungen att köra detta genom plex eller hur funkar de? Då jag har allt lagrat på NASen (Nasen har stöd för plex) föredrar dock xbmc.

Går det köra chromecast genom reciverns hdmi ingång, då jag ej har möjlighet att koppla via tvn.

Sist men inte minst hur är utbudet av stödda fil format, de jag främst undrar är om avi och srt/sub filer stöds.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jag tycker Chromecast är rena skitet faktiskt,, finns andra stickor i ungefär samma prisklass som presterar bra mycket bättre. Det ska även finnas en app på google play som gör att din android sticka får exakt samma funktion som Chromecast om du nu vill ha det. Jag ska lämna tillbaks min nu i veckan och skaffa mig en annan sticka, dock några hundra lappar dyrare.

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Funderar också denna lilla makapär men några frågor ploppar upp, är man tvungen att köra detta genom plex eller hur funkar de? Då jag har allt lagrat på NASen (Nasen har stöd för plex) föredrar dock xbmc.

Går det köra chromecast genom reciverns hdmi ingång, då jag ej har möjlighet att koppla via tvn.

Sist men inte minst hur är utbudet av stödda fil format, de jag främst undrar är om avi och srt/sub filer stöds.

Inga problem att köra via recievern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Funderar också denna lilla makapär men några frågor ploppar upp, är man tvungen att köra detta genom plex eller hur funkar de? Då jag har allt lagrat på NASen (Nasen har stöd för plex) föredrar dock xbmc.

Går det köra chromecast genom reciverns hdmi ingång, då jag ej har möjlighet att koppla via tvn.

Sist men inte minst hur är utbudet av stödda fil format, de jag främst undrar är om avi och srt/sub filer stöds.

Jag har min i recievern och det är inga konstigheter alls. Jag streamar allt via plex så jag kan inte svara på vilka filformat som stöds, men har hittills inte stött på några problem alls med "de vanliga" formaten. Oklart hur det är med subs, men det ska mig veterligen funka.

Permalänk

Mamma o pappa har köpt en ny sony tv och är ledsna över faktumet att man inte kan ha en SVT Play app i den.
Kan man köpa en chromecast och på så sätt få in Svt play på något sätt utan att behöva koppla in dator i hdmi hela tiden?

De äger en iPad och en laptop om det hjälper att svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rapparsven:

Mamma o pappa har köpt en ny sony tv och är ledsna över faktumet att man inte kan ha en SVT Play app i den.
Kan man köpa en chromecast och på så sätt få in Svt play på något sätt utan att behöva koppla in dator i hdmi hela tiden?

De äger en iPad och en laptop om det hjälper att svara.

Svtplay ska ha chromecast-stöd via webbläsaren.

Skrivet av Malcoon93:

Hej!

Jag har hört att det ska finnas en bakväg på chromecasten som gör att du får tillgång till betydligt mycker mer appar. Är det någon som har koll på vad denna hemsida heter?

Var så att jag köpte den på elgiganten härom dagen och han sa då att det finns en hemsida, men dum som jag var, glömde jag av den..

Låter som typiskt missförstånd som händer när man talar med någon om något som man inte riktigt förstår.

Permalänk
Medlem

Älskar min Chromecast. Kollar Netflix och Crunchyroll utan problem. Verkligen värt pengarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Hej, ärade Sweclockare.

Det är nu så att jag har haft en Chromecast i ca ett halvår som har fungerat klanderfritt - har streamat Netflix m.m från telefonen direkt till TV:n utan problem. However, nyligen fick jag nys om att Google Chrome släppt en extension som heter Chrome Cast..great tänkte jag och installerade den. Probelmet är att själva tillägget hittar min Chromecast, men så fort jag trycker på den lilla "tv-rutan" så öppnas en namnlös popup som därefter stängs ner efter ca 3 sekunder..thats it. Jag har installerat om Chrome samt tillägget många gånger utan success. Det konstiga är att om jag surfar in på youtube på PC:n så kan jag streama youtube-klipp via Chromecasten utan problem, så vad tusan kan problemet vara? Webbläsaren eller tillägget? Jag har googlat och googlat men hittar inga svar.

Någon annan här som är i samma sits?

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag funderar på att skaffa Chromecast men jag har lite frågor innan jag slår till.

Hur fungerar Chromecast - om jag har en dator och en tv, kan jag spegla det datorn har på sin webbläsare (chrome) till tv?
Kan jag använda chromecast till att kolla på twitch.tv och nfl gamepass? - VIKTIGT
Hur är bildkvaliteten och flyter det på bra?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det cromecast eller den sändande enheten som står för avkodning/jobbet när man kollar på tex youtube?

Skulle en gammal galaxy s2 som ligger i byrålådan orka med att driva hd-material från youtube till en cromecast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Är det cromecast eller den sändande enheten som står för avkodning/jobbet när man kollar på tex youtube?

Skulle en gammal galaxy s2 som ligger i byrålådan orka med att driva hd-material från youtube till en cromecast?

Skickades från m.sweclockers.com

Din galaxy s2 driver inget till chromecasten, du väljer vad du vill se och skickar sen det till chromecasten och då tar den över allting med sitt egna wifi chip så telefonen gör inget förutom att sätta i gång streaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Din galaxy s2 driver inget till chromecasten, du väljer vad du vill se och skickar sen det till chromecasten och då tar den över allting med sitt egna wifi chip så telefonen gör inget förutom att sätta i gång streaming

Fasen va najs, tackar! Då ligger en cc helt plötsligt bra till:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För alla som missat det så har Twitch officelt nu stöd för att Casta till Chromecast. Detta var tidigare bara möjligt via andra appar som fungerade mer eller mindre bra, som Twitch2TV och Lakitu.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --