Permalänk
Inaktiv

4k TV för 3500kr

Hej!

Finns massor Svennar som sitter och väntar hungriga efter 4k skärmar och tv apparater.

Jag fick ett ryck och gick in på taobao, kinas egentligen enda ordentliga online shoppinghemsida.
Såg att det numera finns hur mycket 4k tv apparater som helst att välja mellan, alla otroligt billiga (under 60" = under 10.000SEK). Dock kinesiska märken typ TCL, Skyworth, Konka etc.
Hittade en 39" tv för så lite som 3500kr.

Kan vara värt att ha i åtanke för er som inte har så gott om pengar, då den billigaste 4k tven på Svenska marknaden för närvarande kostar 45.000kr.

Priserna måste ner, och det ordentligt. Låt er inte luras av monopoldrakarnas fulspel. Det finns inget magiskt i en 4k skärm som gör den 5ggr så dyr som en vanlig fullHD skärm utan allt är bara profit marginaler. Håll ut något år och vänta in tills dess att priserna börjar bli vettiga.

Mvh
H

Permalänk
Medlem

Gissar på att dom är "4K-ready", inte riktiga 4K paneler.

Och jag kan inte påstå att jag suktar över en 4k TV än.
Det tog ju 15+ år från det att HD standarden sattes tills det faktiskt började dyka upp material.

4K bildskärm däremot, mums !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Gissar på att dom är "4K-ready", inte riktiga 4K paneler.

Du gissar fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Du gissar fel.

Det är bara att privatimportera då och bli rik som ett troll.
Ta ett lån, fyll en kontainer och skicka hit.
Sen säljer du på blocket med 100% prishöjning, finns garanterat en marknad för "äkta" 4K TV's för under 10k.

Permalänk
Medlem

dom billigaste är väl bara på 30hz.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Gissar på att dom är "4K-ready", inte riktiga 4K paneler.

Och jag kan inte påstå att jag suktar över en 4k TV än.
Det tog ju 15+ år från det att HD standarden sattes tills det faktiskt började dyka upp material.

4K bildskärm däremot, mums !

vad är skillnaden mellan 4K-ready och riktiga 4k paneler?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Entusiast

Såhär översatte Google translate produktens titel: "TCL L39E5690A-3D 39-tums LED-LCD-TV 4K * 2K Ultra HD Android quad-core smarta WIFI"
Jag vet inte om Google translate fick spelet men vad menas med "4K * 2K" och vad har "Android quad core" med TV'n att göra?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

vad är skillnaden mellan 4K-ready och riktiga 4k paneler?

4K-ready har en lägre upplösning än full 4k(riktig).

det är som full hd är 1920*1080 och hd-ready är 1280*720

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

4K-ready har en lägre upplösning än full 4k(riktig).

det är som full hd är 1920*1080 och hd-ready är 1280*720

Men så är det väl inte? 4k-ready brukar väl skrivas ut på produkter som kan uppgraderas till 4k senare, med typ ny firmware eller liknande. Enda gången jag har sett det är i samband med filmkameror. Typ http://www.dpreview.com/news/2012/04/02/Sony-4k-ready-NEX-FS7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men så är det väl inte? 4k-ready brukar väl skrivas ut på produkter som kan uppgraderas till 4k senare, med typ ny firmware eller liknande. Enda gången jag har sett det är i samband med filmkameror. Typ http://www.dpreview.com/news/2012/04/02/Sony-4k-ready-NEX-FS7...

HD ready var/är ju ett begrepp som användes på TV apparater som inte var/är HD, men klarade att skala ner och ändå ge bild.

Permalänk
Medlem

Lika bra att vänta. tar 2 år innan vi kan nyttja det, Japan är först ut med 4k sändning, Sverige ligger vanligtvis långt efter. Går dock hur bra som helst att streama. h265 *eger*

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men så är det väl inte? 4k-ready brukar väl skrivas ut på produkter som kan uppgraderas till 4k senare, med typ ny firmware eller liknande. Enda gången jag har sett det är i samband med filmkameror. Typ http://www.dpreview.com/news/2012/04/02/Sony-4k-ready-NEX-FS7...

jag är inte säker, men borde det inte vara samma som hd-ready/full-hd http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

De billiga 4K-panelerna stöder bara 30Hz.
Dessutom är det ingen ide att skaffa 4K idag, när det inte finns filmer eller TV i det formatet.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

HD ready var/är ju ett begrepp som användes på TV apparater som inte var/är HD, men klarade att skala ner och ändå ge bild.

HD-ready var en certifiering som användes när en TV klarade av HDTV standarden (vilket var 720p och 1080i). Vad har det med "4k-ready" att göra? 4k-ready är inte något "officiellt" begrepp för tillfället utan det verkar bara användas lite löst här å där i olika sammanhang så du får gärna förklara vad du menar med 4k-ready för det har egentligen ingen betydelse för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag vet inte om Google translate fick spelet men vad menas med "4K * 2K"

Om 4k respektive 2k är exackt bokstavligt så skulle det innebära att teven har 4000x2000 i upplösning, alltså 4000 pixlar horisontellt på en rad och 2000 vertikala rader.
Fast eftersom 4k används som "4k klassen" och inte 4k bokstavligt så är det troligtvis 3840x2160 vilket verkar vara/bli vanligaste upplösningen i 4k klassen (4x så hög upplösning som 1920x1080. Dubblering i både bredd och höjd).

Skrivet av Sisyfos:

vad har "Android quad core" med TV'n att göra?

Det kan vara en så kallad smart TV. En TV som bortsett från högre upplösning och fler ingångar har annan utökad funktionalitet jämfört med en gammal tjock tv. Exempelvis USB port(ar) där man kan koppla in USB-minne/hårddisk och titta på foton, lyssna på musik och spela upp video. Surfa på nätet, youtube, spel på teven, etc.
För att en tv ska vara en smart TV så måste den ha en 'dator' inbyggd. För att göra något billigare, strömsnålare och tystare än en Core i7 Extreme med Geforce Titan så använder man liknande hårdvara som i enkortsdatorer och mobiltelefoner. Det är rimligt att tevens dator kör Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

De billiga 4K-panelerna stöder bara 30Hz.
Dessutom är det ingen ide att skaffa 4K idag, när det inte finns filmer eller TV i det formatet.

Alla 4K som säljs idag är 24Hz. Finns ingen standard för högre frekvens än så än på 4K tvapparater.
HDMI 2.0 släpps nog i nästa års modeller och då kommer vi nog få se högre frekvenser också.
Krävs ju dock att man köper nya prylar som stödjer HDMI 2.0 också.

De billiga 4K apparaterna som finns ute nu är horribelt dåliga. Det är bättre bild på en medioker 1080p LCD.
Om man känner man måste ha 4K så bör man nog vänta ett par år till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Gissar på att dom är "4K-ready", inte riktiga 4K paneler.

Och jag kan inte påstå att jag suktar över en 4k TV än.
Det tog ju 15+ år från det att HD standarden sattes tills det faktiskt började dyka upp material.

4K bildskärm däremot, mums !

hur hög upplösning är 4k redo? , menar det har som aldrig fattat förut va det 720p då va dom hd ready tycker det är löjligt att dom heter så. Menar antingen klarar dom 4k eller så klarar dom det inte och då är det bara 1080p altså full hd

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Inaktiv

Panelerna är 3840x 2160 som är 4ggr fullHD.

Som någon skrev innan så finns det nog bara HDMI att välja på vilket i dagsläget stoppar de på 30hz. Ingen datorskärm med andra ord, men för filmtittande är ju 30fps ganska standard (för den som lyckas hitta filmer).

Om någon vill försöka importera en container och blir rika på det så får ni gärna tacka mig för tipset sen Men allvarligt talat så tror jag det kan vara lättare sagt än gjort. Det är ju säkerligen inte utan anledning att elgiganten, mediamarkt mfl inte har lanserat några 4k skärmar ännu.

Tankern är ju att alla leden ska få maximera nyttan av att lansera 4k så svensson ska ju pumpas på pengar i några år före man kommer ned till de här priserna.

Mitt inlägg var mest tänkt som en varning för de som funderar på att ta upp ett lån för att vara först att köpa en samsung/sony/lg tv för 5-10 dubbla priset. Du blir blåst! Men visst, är man miljonär så har man väl råd att bli lite blåst..

Tack för mig