Permalänk
Datavetare

Som nämnts flera gånger, maximal bandbredd på minnen är typiskt väldigt viktigt om man vill maximera prestanda på den integrerade GPUn och för detta är latens nära nog irrelevant.

För CPUn spelar hastigheten på minnet väldigt liten roll för majoriteten av alla program och när det spelar roll är låg latens långt viktigare än hög bandbredd. Anledningen är att "normala" program har långt över 90% "cache-hit" i genomsnitt och det är bara de minnesförfrågningar som missar cache som överhuvudtaget påverkas av RAM-hastighet.

Kostnaden för en miss blir lägre ju lägre svarstid (ju lägre latens) RAM-minnet har, enda gången hastigheten på RAM blir en flaskhals är om man kopierar stora mängder data i RAM (typiskt något man vill undvika så det händer sällan) eller om man kör program som till fullt ut verkligen kan maxa alla CPU-kärnor och varje kärna gör något relativt simpel som kräver in-data och genererar ut-data i mängder långt större än storlek på CPU-cache. Men man lär nog minst ha 4 CPU-kärnor för att det överhuvudtaget ska bli ett problem, Intels 6-kärniga desktop CPUer har ju 4-minneskanaler så där lär man knappast få problem heller.

8 AMD-kärnor presterar ungefär som 4 Intel med HT och på dessa system skulle man rent teoretiskt kunna hitta problem som kan bli begränsade av bandbredd mot RAM, men det lär vara ytterst sällsynt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Om man måste ha haswell av okänd anledning så vänta åtminstone tills dom släpper haswell refreshen, då kommer alla tidiga haswell bli värdelösa och tråkigt att sitta med en överhetted cpu utan andrahandsvärde dessutom

Tror inte ja kommer få överhettningsproblem om ja har en h100i eller en h80i?

och hur hur länge kan de ta tills dom släpper refreshen? har inte tid att vänta hur länge som helst

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av supersnubben:

Tror inte ja kommer få överhettningsproblem om ja har en h100i eller en h80i?

och hur hur länge kan de ta tills dom släpper refreshen? har inte tid att vänta hur länge som helst

Jo, alltså haswell har RIKTIGT allvarliga problem med värmen, många kommer inte över 4.3Ghz. Skulle mycket hellre ta en beg. 3770k eller en beg 2600/2700K. Ivy har också problem med värme men inte alls i närheten så illa som haswell. 2600/2700k är säkra kort, dom är väldigt jämna i kvalitén till skillnad från haswell där en cpu kan va helt ok, och en annan går inte ens att köra i standard frekvens utan att det överhettar.

Men för att få säg 4.6 ur en haswell så ska du ha tur och få ett bra exemplar, helst delidda(garantin ryker då fö) och ha minst H100i, helst custom vattenkylning

2600/2700k går för det mesta till 5Ghz utan några problem med en h100i, och dom flesta exemplaren klarar så hög klock. Notera dock att överklockning kräver kunskap, och att försöka köra 5Ghz som oerfaren är onödigt dumt.

Var ganska missnöjd med min 3770k men efter delidd, lappning av IHS och H100i så blev det mkt bättre. Helt bra vart det dock inte för än jag fixade riktigt vattenkylnning, nu kan jag mata på över 1.5V och hålla mig under 70C i stresstester utan problem.

Men iaf, en 3570K med överklock räcker till alla spel du kan tänkas spela, vill du ha spelprestanda så är det grafikkort du behöver. Ny cpu kommer du aldrig ens märka av i spel, det är pengarna i sjön om det är spelprestanda du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersnubben:

Tror inte ja kommer få överhettningsproblem om ja har en h100i eller en h80i?

och hur hur länge kan de ta tills dom släpper refreshen? har inte tid att vänta hur länge som helst

Hittar du inte begagnat till bra pris ska du självklart köpa haswell! De presterar bättre per klock och du får en nyare krets på köpet!
Ja haswell går varma, Och de är inte säkert att man kan plocka ur 4.5ghz ur en sådan, ska själv börja klocka min snart då resten av delarna kommer.. Och jag ska köpa en H100i tänkte jag..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jo, alltså haswell har RIKTIGT allvarliga problem med värmen, många kommer inte över 4.3Ghz. Skulle mycket hellre ta en beg. 3770k eller en beg 2600/2700K. Ivy har också problem med värme men inte alls i närheten så illa som haswell. 2600/2700k är säkra kort, dom är väldigt jämna i kvalitén till skillnad från haswell där en cpu kan va helt ok, och en annan går inte ens att köra i standard frekvens utan att det överhettar.

Men för att få säg 4.6 ur en haswell så ska du ha tur och få ett bra exemplar, helst delidda(garantin ryker då fö) och ha minst H100i, helst custom vattenkylning

2600/2700k går för det mesta till 5Ghz utan några problem med en h100i, och dom flesta exemplaren klarar så hög klock. Notera dock att överklockning kräver kunskap, och att försöka köra 5Ghz som oerfaren är onödigt dumt.

Var ganska missnöjd med min 3770k men efter delidd, lappning av IHS och H100i så blev det mkt bättre. Helt bra vart det dock inte för än jag fixade riktigt vattenkylnning, nu kan jag mata på över 1.5V och hålla mig under 70C i stresstester utan problem.

Men iaf, en 3570K med överklock räcker till alla spel du kan tänkas spela, vill du ha spelprestanda så är det grafikkort du behöver. Ny cpu kommer du aldrig ens märka av i spel, det är pengarna i sjön om det är spelprestanda du är ute efter.

Du kan få köpa min AMD.. Den går mycket kallare än din Intel på samma volt och sämre kylare..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Du kan få köpa min AMD.. Den går mycket kallare än din Intel på samma volt och sämre kylare..

Just min intel tror jag inte den går svalare än faktiskt, om jag inte matar på 1.5V och över 5Ghz då, men ändå under 70C.

Och är den varmare så kan jag leva med det då prestandan är lite högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Just min intel tror jag inte den går svalare än faktiskt, om jag inte matar på 1.5V och över 5Ghz då, men ändå under 70C.

Och är den varmare så kan jag leva med det då prestandan är lite högre

De är så sant så! Och samma gäller haswell ivy/sandy.. Lite varmare, lite bättre prestanda..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2