Permalänk
Medlem

Bläckstråle vs färglaser

Jag har haft några Canon bläckstråleskrivare genom åren. De gör grymma utskrifter, bra på att scanna o.s.v., men de känns enormt dyra i drift. Jag skriver ut ganska lite så när jag väl gör det så står skrivaren LÄNGE innan och tuggar, och kalibrerar (eller vad den gör) och på så vis slösar massa bläck. D.v.s bläckpatronerna tar slut utan att jag egentligen skriver ut (något som aldrig nämns i recensioner av skrivare, tyvärr).
Jag har börjat gå i tankarna att skaffa en laserfärgskrivare istället (som även kan scanna). Tänkte be om folks åsikter och synpunkter här... Antar att färgpatroner till färglaser är rätt dyra men det är väl inga munstycken/dylikt som behöver rengöras på samma sätt som i en bläckstråle?

Kan någon annars rekommendera nån skaplig allt-i-ett skrivare för hemmabruk? Bläckstråletips tas gärna emot med, kanske finns det mer kostnadseffektiva skrivare än Canons.

Tack

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk

Laserskrivare är dyra och lika så bläcket till dem. De skriver för visso ut fortare men om du skriver ut lite så är en strålskrivare mest ekonomiskt i längden.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att jag spenderar halva bläckpatroner på rengöring så det känns inte så ekonomiskt heller..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem och funderingar som dig orbit, skriver en rad här för att hålla koll i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag skulle tro att jag spenderar halva bläckpatroner på rengöring så det känns inte så ekonomiskt heller..

Laser är bättre om man inte skriver ut så ofta, ja. Det är inte så mycket dyrare med skrivaren i sig, men det är väl lika dyrt eller dyrare med färgtoner mot bläckpatron per utskrift.

Dock så blir det ju som du säger mer spill med bläck. Jag hade själv uttorkade patroner titt som tätt när jag sist körde bläck för en massa år sedan, så jag kör vanlig laser hemma nu och färglaser på jobbet.

Det som du tappar på färglaser är fotokvaliteten. Det blir inte alls lika bra utskrifter, men om man bara ska ha hyfsat och skriver ut sällan, så är det definitivt mest ekonomiskt och snabbare med färglaser.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tycker färglaserskrivarna har blivit mycket bättre och presterar dugligt till det mesta, ska man skriva ut foton så kan man lika gärna köpa från tryckeri så blir det riktigt bra, inte så hemskt mycket dyrare än styckpriset för att skriva ut hemma med fotoskrivare heller om man räknar inköp/bläck/fotopapper heller ..

Skulle personligen aldrig gå över till bläck igen, har en svartvit laser för dokument och biljetter o allt möjligt där färg inte krävs, aldrig något strul med torra patroner eller utsmetade bläckutskrifter pga lite fukt Bara fungerar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

nu ni som har laser, va kör mi för märke - jag funderar åxå på köpa mig en färg laser av modell multi - skulle va roligt med lite feedback på va ni tycker om era.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

nu ni som har laser, va kör mi för märke - jag funderar åxå på köpa mig en färg laser av modell multi - skulle va roligt med lite feedback på va ni tycker om era.

Farsgubben använder BROTHER MFC-7460DN A4. Kan inte säga så mycket om den förutom att den verkar fungera bra.

Själv har jag BROTHER DCP-7070DW A4 MFP som fungerar utmärkt tillsammans med Windows (drivrutin från Windows egna databas).

Permalänk
Medlem

Brother gör bra grejer, hygglig ekonomi i dem. Bläckstråle är så 90-tal! Färglaser är inte speciellt dyra längre om man inte ska ha jättesnabb och inte behöver ett stort pappersmagasin.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag har haft några Canon bläckstråleskrivare genom åren. De gör grymma utskrifter, bra på att scanna o.s.v., men de känns enormt dyra i drift. Jag skriver ut ganska lite så när jag väl gör det så står skrivaren LÄNGE innan och tuggar, och kalibrerar (eller vad den gör) och på så vis slösar massa bläck. D.v.s bläckpatronerna tar slut utan att jag egentligen skriver ut (något som aldrig nämns i recensioner av skrivare, tyvärr).
Jag har börjat gå i tankarna att skaffa en laserfärgskrivare istället (som även kan scanna). Tänkte be om folks åsikter och synpunkter här... Antar att färgpatroner till färglaser är rätt dyra men det är väl inga munstycken/dylikt som behöver rengöras på samma sätt som i en bläckstråle?

Kan någon annars rekommendera nån skaplig allt-i-ett skrivare för hemmabruk? Bläckstråletips tas gärna emot med, kanske finns det mer kostnadseffektiva skrivare än Canons.

Tack

Folk skriver om att laser är dyra etc
Sure, ska man ha en laser med fotokvalitet på utskriften, då kan du glömma det omgående, ska du ha en för dagligbruk etc, inga problem
Att köpa en laserskrivare i färg, multifunktion, det är dyrt fortfarande kan tyckas
Men, tänk följande, en bra skrivare i bläck, runt 400-800kr , bläck till dem original så man inte riskerar att paja den kostar ofta mycket mer än skrivaren kostade i inköp och de räcker sällan mer än ett par hundra sidor
Lägg sedan ovanpå det en hyfsad skanner runt 500-1000kr

Ta sedan en titt på följande
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=755387

Sure, varje toner kostar en femhundring, men de tar tusen sidor per toner och man gör sällan eller aldrig slut på alla samtidigt då vissa färger går åt mer än andra
Sen har jag märkt också att man kan skriva ut mycket mer, på t e x svartvita utskrifter, pga man täcker sällan så mycket per sida att de där beräkningarna stämmer, de är ofta tagna i underkant

Sen, de kan stå stilla i 1,3,5 år om de är förvarade rätt, och sen bara tas i bruk igen på nytt, inga problem med munstycken osv

Enda man kan behöva göra är att köpa ny uppsamlare lite då och då, men det är väl ungefär allt

Jag är en förespråkare för laser som du märker alla dagar i veckan, men inte till foto dock.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Köpte en samsung färglaser som ovan, fast bättre. Ville ha wifi och trådad anslutning. Skrivaren fungerar strålande och tonerna verkar vara länge.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Hedersmedlem

I princip noll spill med laser, oavsett hur länge den står stilla. Inte direkt billigt med toner, men per kopia som man får ut tycker jag inte det är så farligt eftersom det aldrig slösas bort med rengöring av skrivarhuvuden som med bläck.

Bläck - vätska som torkar ihop. Laser - plastpulver som aldrig torkar.

Köpte precis nya toners till en HP 2700. Brukar få ut runt 7000-8000 sidor för svart toner och dryga 5000-6000 på färg. Kostnad: ungefär 1300kr/styck, behövs 4 totalt, men de räcker ju lite olika så kostnaden sprids ut. Använder enbart originaltoner numera eftersom de dels konsekvent varar längre och aldrig krånglar, jämfört med pirat som kan skilja mycket. HP har inbyggd trumma på i princip alla sina toners, därför är hög kvalitet extra viktigt, men gör ju också att skrivaren blir mer eller mindre som ny vid varje byte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sen när man tänker på nypriset på en bläckskrivare ska man komma ihåg att ofta är orginalpatronerna halvfulla, vilket gör ett patronbyte nära i tiden..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Köpte en samsung färglaser som ovan, fast bättre. Ville ha wifi och trådad anslutning. Skrivaren fungerar strålande och tonerna verkar vara länge.

ja de verkar va vettigt att kanske lägga ut en extra peng då man får toners för 800 som klarar 3500 sider. va tror du om denna ?? är det sån du har ?? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783023#accessories

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Laserskrivare är dyra och lika så bläcket till dem. De skriver för visso ut fortare men om du skriver ut lite så är en strålskrivare mest ekonomiskt i längden.

Det där är totalt fel, en bläckstråleskrivare som sällan körs brukar ha enorm driftkostnad per sida eftersom de oftast torkar och kräver rengöring och ibland även byten av skrivhuvd om det är separat, medan en laser verkligen skriver slut på tonern istället, de påverkas mycket lite av att stå stilla.
Skriver man inte ut med några veckors mellanrum bör man undvika bläckstråleskrivare, men man bör inte heller köpa en kontorslaser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där är totalt fel, en bläckstråleskrivare som sällan körs brukar ha enorm driftkostnad per sida eftersom de oftast torkar och kräver rengöring och ibland även byten av skrivhuvd om det är separat, medan en laser verkligen skriver slut på tonern istället, de påverkas mycket lite av att stå stilla.
Skriver man inte ut med några veckors mellanrum bör man undvika bläckstråleskrivare, men man bör inte heller köpa en kontorslaser.

Jag missade det inlägget, så bra att du korrigerande de felaktiga uppgifterna.

Annars kan faktiskt en kontorslaser vara ett mycket bra köp för hemmabruk. Jag köpte t ex flera Color Laserjet 2700 (som kom med fulla patroner) när Dustin sålde ut för ett antal år sedan. Kostnad; 1400kr (och då ingick alltså toner för runt 5500kr) . Eftersom tonern aldrig torkar varar en sådan skrivare oerhört länge för hemanvändning. Den 2700 jag tog som exempel står dock på kontor och har skrivit runt 100000 kopior nu, går som ny. Bra kvalitet!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

dansk1 vilken köpte du?

Permalänk
Medlem

Blir det en färglaser nästa gång så får det bli nån runt 2000:- max, om det går att få en vettig med inbyggd scanner. Ni som har koll på laser, har ni några konkreta tips? Är det nått man ska se upp med när man köper laserskrivare? Är de bullriga t.ex.? Nått annat?

Stort tack på förhand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Samsung gör helt ok och billiga laserskrivare kolla in deras modeller. 4 in One med trådlöst har du..vet inte vilken modell som är aktuell nu men har en 3175 själv

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag har en samsung clx3305w. Gav 2400:- för den på mediamarkt. Pirattoner finns för ca 350:- / st. Då den används från flera datorer så kunde jag inte välja en billigare då de "bara" har usb anslutning.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Hur snabba är de på att skriva ut från uppstart?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter sedan 4-5 år tillbaka med en samsung (CLP-315 tror jag den heter) färglaser som jag fortfarande inte bytt toner i.
Jag skriver inte ut ofta, men när jag skriver ut blir det istället många sidor. Detta var ett problem tidigare då jag var tvungen att köpa nya färgpatroner till min fotobläckstråleskrivare 2-3 ggr per år pga att de torkat ut, men nu är det bara att printa vid behov.
Den enda? nackdelen är väl egentligen att det är svårt med "proffsfotoutskrift", problemet i sig är väl egentligen bara att det inte finns fotopapper(till min skrivare), samt så är inte upplösningen tillräcklig, men fotokvaliten på lite bättre (tjockare) papper är riktigt bra om man inte är extremt kräsen.
Morsan fick en nyare samsungmodell för att kunna skriva ut foton mm och den blir snäppet bättre än mina fotoutskrifter.
Snabbt går det också. ett foto i A4format tar väl uppskattningsvis 1 min från start av skrivare tills det den är ute, snabbare om man skriver ut fler foton och drar en genomsnittstid.
Vill jag ha stora foton eller bara fotoutskrifter på fotopapper är det inte så dyrt att framkalla på beställning heller.

Mvh

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Jag skriver ut foton extremt sällan så det kan jag lika gärna beställa. Nackdelen med laser-multiskrivarna med är att de verkar ha lägre scannerupplösning samt lite färre finesser än många bläckskrivare (min Canon MG8150 kan t.ex. scanna negativ samt skriva ut direkt på media).
Men jag är så less på att skrivaren drar bläck bara jag trycker på "power"-knappen även när jag bara ska scanna. Vet inte om Canons skrivare är överrepresenterade med det här problemet, jag får intryck av det nästan..

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Kom att tänka på att en sublimeringsskrivare borde tåla att stå oanvänd, däremot verkar ingen av de billiga klara av A4
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=450

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kom att tänka på att en sublimeringsskrivare borde tåla att stå oanvänd, däremot verkar ingen av de billiga klara av A4
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=450

det verkar ju va smart som kompletering för foton till en färglaser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slog till på en Samsung 3305W, verkar funka ok. Mina första tester med inbyggda scannern var dock ganska tragiska. Den är usel på att scanna, det blev verkligen inte bra nånstans oavsett DPI. Ska testa mer med uppdaterade drivrutiner om det mot förmodan åtgärdar problemen.
Att kopiera bilder, utskrifter o.s.v. annars funkar bra och ser ok ut.

Visa signatur