Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur gör ni vänsterhänta när ni spelar FPS-spel?

Permalänk
Medlem

Lustigt nog funderade jag på precis denna fråga för några dagar sedan.

Jag är vänsterhänt men i praktiken gäller det nästan enbart den hand jag skriver med. Högerhanden är annars oftast dominant, men när det gäller t.ex. skytte eller pilkastning så är jag lika bra (öhrm... kass ) med båda.

Använder höger hand till musen.

Jag tror faktiskt aldrig jag har sett någon använda vänsterhanden till musen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Själv är man både vänster och högerhänt!
Skriver lika fint och bekvämt med båda, och funkar lika bra med båda under mina.. intimare stunder.

Visa signatur

Det värsta som kan hända är döden, allt annat kan jag leva med!

Permalänk

Trodde jag var udda som var både höger och vänster hänt! kul att man inte är ensam!

själv så skriver jag som en kratta, både med höger och vänster så det spelar ingen roll

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Kompisen använder en höger mus fast med vänsterhand. Och sen tangentbordet på höger såklart. Ser tvär mupp ut men han gillar't!

Visa signatur

Burken: 3900x / ASUS RTX 2080Ti OC / G.Skill 16GB RAM 3600Mhz / ASUS ROG STRIX X570-F GAMING / BeQuiet 680W 80+ Gold / 500D RGB SE / Corsair iCUE H150i RGB PRO XT

Permalänk

Ja vad bestämmer om man är höger eller vänsterhänt? Runkhanden såklart!

Haha nää men som alla säger här, de flesta använder högerhanden fast än de är vänsterhänta

Permalänk

Det är väl bara att köpa en vänstermus och sen mappa om på skrivbordet. WASD blir IJKL eller nåt liknande.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Jag är högerhänt, men min kusin är vänsterhänt och han har musen i vänster o.s.v. Kom ihåg när man skulle spela pingis emot honom, det var ett rent helvete, backhand blev alltid forehand och han vann.....suck!

Det här var den enda anledningen till att jag var bäst i min klubb

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Lite off topic nu men.
Vad är det som bestämmer om man är höger eller vänsterhänt? Handen man skriver med? Använder i sporter eller andra aktiviteter?

Gud bestämmer.

Permalänk
Medlem

Jag är vänsterhänt och använder dator musen på vänster hand och tangentbordet ( alltså WASD ) med höger hand. Tycker att det känns okej och det funkar.
Kan även också köra tvärtom då jag finner inget fel med det.

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Det finns högerhänta som använder musen med vänsterhand. (Till exempel Wingsofdeath)

Permalänk
Medlem

Jag kör mus på vänster (razer deathadder vänstermus) och sen kör jag tangentbordet långt åt höger med högerhanden på WASD. Har alltid gjort det och det känns bekvämt, blir ju att jag får köra ctrl och shift med tummen och mellanslag,x,c,v med lillfingret.
Nackdelen är att man tar rätt stor plats och att jag måste flytta på tangentbordet när jag ska spela då jag har det mer centrerat när jag gör allt annat.

Visa signatur

AMD Phenom II X6, 2,8GHZ/3,3GHz Turbo | MSI 890FXA-GD70| Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB | Fractal Design 120mm Silent Fläkt x5 | ASUS| 5850 EAH |CORSAIR HYDRO SERIES H50 LIQUID COOLING Fläkt x1 | Chieftec Super Series 750W |FRACTAL DESIGN R2

Permalänk
Snusfri

Jag är vänsterhänt och har musen på högersidan och använder den med min högerhand, inga problem alls.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken:

Jag använder vänster hand till musen och binder om "gå" till piltangenterna och så alla knappar däromkring till allt annat.. (höger shift , ctrl, delete, end, page up, down, home och numpad)

Jag har svårt för WASD speciellt eftersom det inte finns mycket kvar för tummen att göra för höger hand.
Har testat att binda om till IJKL istället, men är bekvämast med piltangenterna eftersom de har varit standard sedan urminnes tider.. Innan WASD var standard (mig veterligen) .. Ja, jag är gammal...

Detta stämmer bra in på mig och det är något jag lärde mig vid redan när man skulle gå över från Doom till Quake och helt plötsligt skulle börja sikta med mus och strafa istället för att bara använda tangentbordet. Använder utöver det du skrivit knapparna på NUMPAD till diverse saker t.ex. att välja grenades i FPS eller aktivera cooldowns i MMO och hoppar med höger musknapp i FPS medan jag gör det på ENTER knappen i MMOs.

Jag kan använda högerhanden till att styra musen på jobbet när det handlar om enkla uppgifter, men tycker spel kräver för mycket precision för att det ska bli bra med "fel" hand.

När det kommer till andra aktiviteter i livet så kastar jag boll/pil, håller alla typer av racket och spelar bowling med vänsterhanden, medans jag spelar golf som högerhänt och sparkar fotboll med högern. Försöker för närvarande lära mig spela gitarr och har stora problem att känna mig bekväm oavsett hur jag håller den...

Permalänk
Skrivet av Hund:

Det är "Dagen för vänsterhänta" idag och jag kom då att tänka på hur gör vänsterhänta när dom spelar FPS-spel?

Hur gör ni? Mig veterligen finns det väl inget (FPS-)tangentbord för vänsterhänta?

Jag gör allt med vänstern förutom gitarr och gaming.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Jag är högerhänt.

Permalänk

Vane sak, jag är högerhänt men lärt mig att använda vänster mer och mer, skriver lite lätt med vänster.
Men lyfta tyngre saker är det höger som gäller.
Skadade mig för många år sedan höger armen och vänster blev ersättaren tills höger återhämtat sig.

Hade för ett bra tag en reparatör som var höger, men efter förlamning är han vänsterhänt helt, tog en stund men märker inte av det som man skulle tro.
Men tillbaka till tråden.
Har en arbetskamrat som är vänsterhänt och han fick en mus som var för vänsterhänta, han kan inte använda den då han är van med högermus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Går alldeles utmärkt, musen med höger hand som de flesta och sen vänsterhanden för att styra med WASD? Det är bara om man är EXTREMT vänsterhänt som man måste ha musen med vänsterhand.

I 99% av fallen kan vänsterhänta använda högerhanden till väldigt mycket, jag kastar med höger osv. Men högerhänta kan inte göra någonting med vänstern (gäller inte alla såklart). Så ser bara fördelar med att vara vänsterhänt

Jag ex. är vänsterhänt och jag snickrar, sågar även skruvar skruvmejsel med höger! Håller med, fördelar som vänsterhänt.. förutom när man ska skriva med tusch-pennor och suddar ut allt man skrivit typ >_<

Hade en vän som var lite väl extrem, men jag lärde om honom då han var ca 12 att spela CS med höger mushand istället för vänster.. och nu gör han så utan problem!

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av quattro-2.6:

Men lyfta tyngre saker är det höger som gäller.

Ens förmåga att lyfta tunga saker med vardera armarna har ingenting med huruvida man är höger- eller vänsterhänt att göra. Det handlar helt enkelt om i vilken arm man är starkast - nånting som är väldigt lätt att påverka genom styrketräning.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk

vänsterhänt och kör med musen i bänster, höger på numeriska. det funkar asbra, förstår inte vad ni andra snavkar om. man mappar ju om allt till de tangentera som är precis inom räckhåll, och det blir så jäkla myycket lättare att hitta ovh komma ihåg var allt är.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Finns det bättre möss (fler tumknappar) än deathadder left?

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk

Jag är dubbelhänt, men föredrar höger hand före vänster, men kan t.e.x. skriva med både höger o vänster hand utan problem, även ha musen med både vänster o höger hand utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Går alldeles utmärkt, musen med höger hand som de flesta och sen vänsterhanden för att styra med WASD? Det är bara om man är EXTREMT vänsterhänt som man måste ha musen med vänsterhand.

I 99% av fallen kan vänsterhänta använda högerhanden till väldigt mycket, jag kastar med höger osv. Men högerhänta kan inte göra någonting med vänstern (gäller inte alla såklart). Så ser bara fördelar med att vara vänsterhänt

Vänsterhänta har högre chans att vara schizofrena

Permalänk

Min klasskamrat korsade armarna så vänster på musen och höger på piltangenterna

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Kör med högern ändå, hade dock en kompis när jag var liten som körde med vanlig mus fast i vänster hand, på vänster sida, verkade dock obekvämare än att bara vänja sig vid att använda högern.

Är i princip bara skrivandet jag gör med vänster, kastar gör jag med höger, spelar gitarr som högerhänta, använder mus som högerhänta, klippa är vilket som, så kan inte påstå att det är handikappande på något sätt.

Skulle vara för airsoft-skjutande då, där jag håller med vänstern, vilket blir aningen jobbigare för att nå magrelease och slide catch.

Kul att se någon som är vänsterhänt på samma sätt som mig. Jag skriver, håller gevär/pistoler samt hockeyklubbor som en vänsterhänt. Men kastar, sparkar (fotboll t.ex.), spelar gitarr och har mus/tgb som en högerhänt. Kniv/Gaffel/Sax spelar ingen roll vilken hand jag använder till.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Mus i höger han som alla andra?

Men dom som har den i vänster hand när dom spelar flyttar bara tangentbordet en bit för WASD, piltangenter eller dom som är mer "extrema" kör med numpaden iaf det jag sett.

Jag funderade på samma sak faktiskt.. Att numpaden skulle va bättre alternativ att binda knapparna för.

Jag spelar Crysis 2 och det skulle betyda att om jag va vänsterhänt så skulle jag behöva binda numpaden för att ersätta SHIFT,Q,W,E,A.S.D, och det är bara basic för man behöver ju mer knappar i spelet så det man kan göra är att binda ett par knappar på musen med.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Jag funderade på samma sak faktiskt.. Att numpaden skulle va bättre alternativ att binda knapparna för.

Jag spelar Crysis 2 och det skulle betyda att om jag va vänsterhänt så skulle jag behöva binda numpaden för att ersätta SHIFT,Q,W,E,A.S.D, och det är bara basic för man behöver ju mer knappar i spelet så det man kan göra är att binda ett par knappar på musen med.

Jag är vänsterhänt och kör precis så, vänstermus och binder om alla tangenter i spel till numpad. Funkar utmärkt.

Väga vägra höger!

Är förvisso ganska mycket vänsterhänt men förvånas ständigt över hur få andra vänsterhänta som gör som jag, verkar av någon märklig anledning som om de allra flesta väsnterhänta glatt låter sig förtryckas av majoritetssamhället