Microsoft stänger ner PC marketplace [rättat av mod]

Permalänk
Inaktiv

Microsoft stänger ner PC marketplace [rättat av mod]

http://support.xbox.com/en-US/games/pc-games/pc-marketplace-c...

"As part of the recent Xbox 360 system update, Microsoft Points will be retired and the Xbox.com PC Marketplace will be closed as of August 22, 2013"

Äntligen, detta betyder ju att vi aldrig mer behöver bråka med något "Games for live" tjöt när man bara vill ut o spela. Får ju hoppas att det patchas bort i de spel som redan har det inbyggt.

Har vi otur kommer det en ersättare i samband med någon Win8/Xbox One uppdatering, eller så får dom hålla sig till "appstoren".

Det här är kärlek hursomhelst.

edit: sent ute, hur raderar jag denna tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

http://support.xbox.com/en-US/games/pc-games/pc-marketplace-c...

"As part of the recent Xbox 360 system update, Microsoft Points will be retired and the Xbox.com PC Marketplace will be closed as of August 22, 2013"

Äntligen, detta betyder ju att vi aldrig mer behöver bråka med något "Games for live" tjöt när man bara vill ut o spela. Får ju hoppas att det patchas bort i de spel som redan har det inbyggt.

Har vi otur kommer det en ersättare i samband med någon Win8/Xbox One uppdatering, eller så får dom hålla sig till "appstoren".

Det här är kärlek hursomhelst.

edit: sent ute, hur raderar jag denna tråd?

Låt det stå:) bra info i alla fall. Nu ska man inte köpa några spel hos dom i alla fall:)

Även om servrarna finns ännu, så vet man inte hur länge till dom kommer supporta äldre spel.

Bara låta mod ändra titeln

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, äntligen!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Entusiast

Bra, så onödigt att behöva logga in på Windows Live varje gång man startar ett spel med det för det tar så lång tid att logga in av någon anledning och man sitter ju ändå på Origin/Steam eller liknande.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Bra, så onödigt att behöva logga in på Windows Live varje gång man startar ett spel med det för det tar så lång tid att logga in av någon anledning och man sitter ju ändå på Origin/Steam eller liknande.

Det kommer finnas kvar, det är bara marketplace som läggs ner. Den har i och för sig varit död sen länge, klienten visade bara en hänvisning till xbox.com.

I övrigt så är det typiskt Microsoft

Citat:

Games for Windows Live titles published by Microsoft are no longer available for purchase from any marketplace. For other titles, please check directly with the title’s publishers.

De borde göra hela sin PC katalog tillgänglig digitalt. De har flera riktigt bra gamla spel jag vill köpa igen digitalt. Får hoppas att AOE2 remaken sålde så bra att Microsoft fattar att de borde släppa fler spel på detta sätt. T.ex. klassiska Rise of Nations och Rise of Legends.

Permalänk
Medlem

va kommer hända med alla spel som kör det då? fattar inte riktigt.

Permalänk

Om man läser längre än rubriken så står det inget om att games for windows live läggs ner. Allvar det står bokstavligen i första punkten.
De lägger bara ner PC marketplace (neeeej - Ing En). De kommer dock fortsätta förstöra spel med sitt helt onödiga system.

TL;DR Du kan snart inte köpa spel direkt från Microsoft men kommer fortfarande få privilegiet att få dina spel pissade på.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

va kommer hända med alla spel som kör det då? fattar inte riktigt.

Som apelsin skriver. Ska se om en mod, kan fixa titeln Blir lite missvisande.

Skrivet av FinApelsin:

Om man läser längre än rubriken så står det inget om att games for windows live läggs ner. Allvar det står bokstavligen i första punkten.
De lägger bara ner PC marketplace (neeeej - Ing En). De kommer dock fortsätta förstöra spel med sitt helt onödiga system.

TL;DR Du kan snart inte köpa spel direkt från Microsoft men kommer fortfarande få privilegiet att få dina spel pissade på.

Det är lite synd, men har som tur är få spel som jag använder deras servrar (ska jag vara ärlig, inget spel längre). Setion 8 var första och förhoppningsvis sissa jag behöver köra med windows live.

Tror det gått dåligt för deras market, därför dom lagt ner (var inte så billigt häller). Dessutom är deras sida väldigt missvisande, står ju xbox över allt (så inte många fattade, att man kan köpa pc spel där).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Ååå vad jag har längtat efter detta! Att behövas logga in för att spara spel etc är ju helt åt skogen.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

Ååå vad jag har längtat efter detta! Att behövas logga in för att spara spel etc är ju helt åt skogen.

Tyvärr är det bara butiken (i första läget, i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur drabbar det oss som faktiskt köpt spel och tillägg från marketplace? Kommer dom att vara borta för alltid? För man laddar ju ner och installerar dom via deras GFWL-klient. Känns lite surt då man har GTA IV episodes from liberty city samt alla DiRT 3 tillägg mm där. :/

Som dom sa alla spel i marketplace försvinner ju å eftersom den är kopplad mot marketplace så måste ju alla spel å tillägg man köpt försvinna också. Man kan med andra ord aldrig formatera om datorn om man vill behålla spelen eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Hur drabbar det oss som faktiskt köpt spel och tillägg från marketplace? Kommer dom att vara borta för alltid? För man laddar ju ner och installerar dom via deras GFWL-klient. Känns lite surt då man har GTA IV episodes from liberty city samt alla DiRT 3 tillägg mm där. :/

Som dom sa alla spel i marketplace försvinner ju å eftersom den är kopplad mot marketplace så måste ju alla spel å tillägg man köpt försvinna också. Man kan med andra ord aldrig formatera om datorn om man vill behålla spelen eller?

Du kan fortfarande ladda ner spelen och dlc från marketplace.

Permalänk
Medlem

Såg det här på bluesnews.com:

http://www.bluesnews.com/s/144370/no-gfwl-for-batman-arkham-o...

Fanns tydligen en uppdatering om att hela GFWL skulle tas ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolai:

Såg det här på bluesnews.com:

http://www.bluesnews.com/s/144370/no-gfwl-for-batman-arkham-o...

Fanns tydligen en uppdatering om att hela GFWL skulle tas ner.

Microsoft har redan tagit bort titlar från Steam. Såg denna tråd på Neogaf

http://m.neogaf.com/showthread.php?t=658977

Riktigt dåligt av MS att plocka bort dem utan att erbjuda dem i icke-GFWL-version.

Hoppas vi får se MS spelbibliotek tillgängligt på annat sätt snart. Varför inte på Steam?

Permalänk
Medlem

Hoppas jag fortfarande kan spela GTA IV episodes from liberty city köpte nämligen spelet på marketplace dagarna innan jag såg om allt det här annars är det 1600MSP åt helvete. Inte mycket pengar för många men tyvärr för en del......

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Hoppas jag fortfarande kan spela GTA IV episodes from liberty city köpte nämligen spelet på marketplace dagarna innan jag såg om allt det här annars är det 1600MSP åt helvete. Inte mycket pengar för många men tyvärr för en del......

Skickades från m.sweclockers.com

Ska inte vara något problem. Du kan tanka hem det fortfarande. Man kan ju undra vad MS har i baktanken. För en store måste väll finnas till Xbox?

Kanske kommer en nytt sätt och dom tänkt skrota sidan kanske och ha programvara i xbox, med direktkontakt med ms app server eller nått. Blir billigare för dom i alla fall (sliper pröjsa för en hemsida).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ska inte vara något problem. Du kan tanka hem det fortfarande. Man kan ju undra vad MS har i baktanken. För en store måste väll finnas till Xbox?

Min gissning är att det har något att göra med Windows 8 Marketplace. En utbyggd version med större spel och inte bara småspel i form av appar. Microsoft anställde f.d. Steam-medarbetaren Holtman för inte så länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Min gissning är att det har något att göra med Windows 8 Marketplace. En utbyggd version med större spel och inte bara småspel i form av appar. Microsoft anställde f.d. Steam-medarbetaren Holtman för inte så länge sen.

Okej. Men finns ju redan "större" spel att köpa på market place (halo t.ex). Men men det visar sig vad dom tänkt sig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar