Jag måste betala för min kompis mobilanvändande, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Anlita inkassobolag som knackar på hos nissen. Kostar en slant, men jobbet blir nog gjort.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne:

Men han har ju inte alls skrivit över det en enda gång, han har tagit abonnemangen på sitt namn och låtit sin kompis använda dem.

Jaså, har han inte skrivit över dem? Abonnemangen var ju först på hans kompis, som sedan skrevs över på TS.

Skrivet av skibbetyskott:

Han hamnade i knipa så var tvungen att skriva över dom på mig, båda två..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

Du kan överlåta ett avtal precis hur många gånger som helst. Det är dock ägaren av avtalet (i detta fallet teleoperatören) som bestämmer om avtalet ska överlåtas eller inte.

Nu är det inte ett eget avtal utan ett avtal som bestäms av en tele-OP. Kan det skrivas runt hur många gånger som helst? Källa?

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Om du syftar på att ännu en kompis ska träda in och skriva över det på sig, så undrar jag (men det kan du nog inte mena?), varför skulle han det? Om han har någon vän som behöver ett abonnemang så kan man nog anta att han redan har ett.

Men även om, så känns en tredje variant hyfsat långsökt. Ska OP gå med på att skriva över samma ab på en tredje person? Låter det rimligt, logiskt? Och när kompisen tröttnar, så skriver han över det på någon annan?

Ok att en OP kan göra vissa undantag någon gång, men ett abonnemang är ingen vandringspokal.

Så att det blir dubbelspärrat?

Överlåtelsen betyder att han inte längre är betalningskyldig för abonnemanget, utan personen han överlåter abonnemanget till. Om den personen slutar betala räkningarna så är det honom kronofogden kommer att dra pengar från, inte TS. Detta har TS uppenbarligen inte gjort med den första kompisen, eftersom det är han som är skriven som abonnent och inte kompisen.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Det hade ju varit något^^

Jo... nu är jag övertygad om att lägger TS fram sitt fall för den operatör det är fråga om och går vidare från första linjens puckade support så borde man kunna hitta en lösning.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Överlåtelsen betyder att han inte längre är betalningskyldig för abonnemanget, utan personen han överlåter abonnemanget till. Om den personen slutar betala räkningarna så är det honom kronofogden kommer att dra pengar från, inte TS. Detta har TS uppenbarligen inte gjort med den första kompisen, eftersom det är han som är skriven som abonnent och inte kompisen.

Jag vet vad överlåtelse betyder, men iom att abonnemanget redan överlåtits en gång så tror jag inte det får överlåtas mer, kan du motbevisa mig så gör det. Kompisen stod på abonnemanget först, nu har det överlåtits till TS. Hur många ggr tror du man kan hålla på att vela med ett abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Hur ska han kunna anlita ett inkassobolag när TS är så "....ad" att han tagit över abbet ?

Snarare att han får anlita Hells Angels eller liknande... häpnadsväckande!

Med inkassobolag behöver man ju självklart inte syfta på några schyssta grabbar utan det kan även gälla inkassomaffian..
Eller så säger man att personen inte betalar TV-avgift för mobilen han lånar, så är personen körd.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd

Jo men summa summarum så SKA då TS lägga fram sitt fall för i det här fallet Telenor (som jag uppfattat det) och berätta hur läget är. Han måste då förmodligen göra det skriftligt efter att ha pratat med någon djupare än "första linjen".

Helt övertygad om att Telenor kan hitta en lösning!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Det här blir en dyr läxa för TS, hoppas han lär sig något på det...

Permalänk
Avstängd

Vilket jidder.....

Eftersom nu TS betalar för abbet så kan han då instruera Telenor att stänga av all telefoni samt all datatrafik, klart!

Sen får då TS krypa för Telenor och erkänna vad han ställt till med i all välmening (om han inte ljuger)

Just mobilräkningar är ju sedan klart överrepresenterade hos kronofogden....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Jag vet vad överlåtelse betyder, men iom att abonnemanget redan överlåtits en gång så tror jag inte det får överlåtas mer, kan du motbevisa mig så gör det. Kompisen stod på abonnemanget först, nu har det överlåtits till TS. Hur många ggr tror du man kan hålla på att vela med ett abonnemang?

Borde inte göra någon skillnad, allt företaget bryr sig om är att de får sina pengar.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skibbetyskott:

Tjenare alla Sweclockare! Står med ett stort problem just nu..

Jo, det är så att jag står på en "kompis" abonnemang (två stycken faktiskt).
Vi pratar aldrig längre och han betalar inte sina räkningar så det har blivit så att min kära mor har fått betala för hans jävla räkningar.
Har nu tröttnat på detta (han har inte betalat en enda räkning på ca 4-5 månader, varav en är på ~950:- varenda månad ( fast avgift )
och den andra är på ca 550:-.

Kan även tillägga att hans föräldrar inte kommer stå på något abonnemang alls.

Någon som vet hur jag ska göra? Kan man polisanmäla detta på något sätt? Vill helst undvika att hamna på kronofogden för en jävla skitsak som
en "polare" var tvunnnngen att ha!

Börjar bli jävligt trött på folk som håller på så, vi har känt varandra i flera år och sedan blir det såhär, usch!

Skulle uppskatta lite hjälp!

Edit: Använd gärna "citera"-knappen om ni orkar!

Jag har inte läst nåt inlägg i denna tråden ska jag säga först. Men en desperat åtgärd(nån slags sista utväg) som borde fungera är att du ringer operatören och säger att telefonen är stulen och att dom måste spärra SIM-kortet och att dom sak skicka dig ett nytt. Säg till dom att spärra/låsa din(hans) mobiltelefon med när dom ändå är igång.

Permalänk
Skrivet av skibbetyskott:

Tjenare alla Sweclockare! Står med ett stort problem just nu..

Jo, det är så att jag står på en "kompis" abonnemang (två stycken faktiskt).
Vi pratar aldrig längre och han betalar inte sina räkningar så det har blivit så att min kära mor har fått betala för hans jävla räkningar.
Har nu tröttnat på detta (han har inte betalat en enda räkning på ca 4-5 månader, varav en är på ~950:- varenda månad ( fast avgift )
och den andra är på ca 550:-.

Kan även tillägga att hans föräldrar inte kommer stå på något abonnemang alls.

Någon som vet hur jag ska göra? Kan man polisanmäla detta på något sätt? Vill helst undvika att hamna på kronofogden för en jävla skitsak som
en "polare" var tvunnnngen att ha!

Börjar bli jävligt trött på folk som håller på så, vi har känt varandra i flera år och sedan blir det såhär, usch!

Skulle uppskatta lite hjälp!

Edit: Använd gärna "citera"-knappen om ni orkar!

ta kontakt med telekområdgivarna, nog enda sättet att ordna upp detta. vi kan inget göra på SweC tyvärr.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Vittnen hjälper föga för även om de hört polaren lova att han ska betala, så kan han säga att han inte kunnat, att det inte blev som han trodde rent ekonomiskt. Han behöver inte säga någonting egentligen då det inte är ett brott att bryta ett löfte likt detta.

Nisse lovade mig att betala min nästa hyra, Kalle kan intyga det, men nu gör han inte det. Det skiter både polis och hyresvärd högaktningsfullt i. Samma gäller här.

TS har är skriven på ett abonnemang med tillhörande telefon som jag förstår det, alltså TS egendom, har någon annan TS egendom och vägrar ge tillbaka det måste det väl räknas som stöld, har ingenting med vilka löften som getts att göra?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag vet vad överlåtelse betyder, men iom att abonnemanget redan överlåtits en gång så tror jag inte det får överlåtas mer, kan du motbevisa mig så gör det. Kompisen stod på abonnemanget först, nu har det överlåtits till TS. Hur många ggr tror du man kan hålla på att vela med ett abonnemang?

Du missar hela poängen: abonnemanget har aldrig överlåtits. TS tecknade det och TS står idag som användare på det. Tele-OP har idag en "fodran" på TS, för den minstakostnad som består av: [Pris för abo / månad] + [Eventuell avbetalning på telefon / månad] + [Andra fasta kosnader / månad]) * [Antal månader som är kvar på abo] + [Förfallna fakuror]

Om TS inte hade sett till att abo. blev spärrat (t.ex. genom att beställa nytt SIM) så hade han även fått stå för det som "kompisen" förbrukade av premiumtjänster, ring-minuter och sms.

Genom att låta någon som behöver ett abo överta det, så kommer TS inte att stå som ansvarig längre. OP kommer att utföra en kreditkoll på nya brukaren och om den går genom så kommer abo antagligen att kunna överlåtas. Detta kan man som du säger inte göra hur många gånger som helst, eftersom det medför en extrakostnad för OP. Men det är bättre för OP att någon som ringer med abo. har det än att TS bara betalar och lägger SIM i sin byrålåda och därmed aldrig förbrukar någon av de tjänster som inte ingår i abo.

Permalänk
Skrivet av skibbetyskott:

Han hamnade i knipa så var tvungen att skriva över dom på mig, båda två..
Han hade lite fel folk som hade det innan!

Varför jag väntade 4-5 månader var för att jag trodde att han hade betalat och det kom inkassobrev nu.
Har åkt ner varenda månad med räkningar till honom.

Vilken sorts knipa kan man hamna i som kräver att man måste ha ett mobilabonnemang överskrivet på någon annan? Vilken knipa kan man hamna i som kräver att man har ett abonnemang? Varför inte skaffa kontantkort till vännerna istället?

Förstår dock att det luktar illa, för du har sagt dig ordentligt i skiten. Varför din mamma åker på att betala för din vän? Det var ju du som tog det idiotiska beslutet?

Lås abonnemanget i alla fall så slipper du 900 kronor i månaden iaf.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skibbetyskott:

Tjenare alla Sweclockare! Står med ett stort problem just nu..

Jo, det är så att jag står på en "kompis" abonnemang (två stycken faktiskt).
Vi pratar aldrig längre och han betalar inte sina räkningar så det har blivit så att min kära mor har fått betala för hans jävla räkningar.
Har nu tröttnat på detta (han har inte betalat en enda räkning på ca 4-5 månader, varav en är på ~950:- varenda månad ( fast avgift )
och den andra är på ca 550:-.

Kan även tillägga att hans föräldrar inte kommer stå på något abonnemang alls.

Någon som vet hur jag ska göra? Kan man polisanmäla detta på något sätt? Vill helst undvika att hamna på kronofogden för en jävla skitsak som
en "polare" var tvunnnngen att ha!

Börjar bli jävligt trött på folk som håller på så, vi har känt varandra i flera år och sedan blir det såhär, usch!

Skulle uppskatta lite hjälp!

Edit: Använd gärna "citera"-knappen om ni orkar!

fattar inte, du betalar för två abonnemang, men du nytjar bara det ena, varför har din kompis det andra abonnemanget?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

fattar inte, du betalar för två abonnemang, men du nytjar bara det ena, varför har din kompis det andra abonnemanget?

Fattade det som att det är två kompisars abonnemang, för att de hamnat i en "knivig" situation som av någon outgrundlig anledning kräver att deras kompis startar abonnemang åt dem, med lång bindningstid dessutom, som de sen självklart utnyttjar genom att skita i att betala.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Läs inlägget igen. Verkar det vara en telefon han vill ha tillbaka?

Läs inlägget igen själv?! Jag säger inte åt honom att "fråga efter sin telefon", utan att ha struktur i sitt agerande mot sin kompis så man lättare kan använda både juridiska och andra hjälpmedel för att lösa konflikten... Och de är en början.

Jag efterlyste struktur. Jag har ingen aning om vilket abonnemang, vilken bindningstid de handlar om. Orsakerna till varför han tagit över abonnemanget eller vad som ingick. Så om man nu ska vara så nog med att läsa, och att du tycker om att informera andra om detta bör du följa ditt eget exempel =).

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Nu är det inte ett eget avtal utan ett avtal som bestäms av en tele-OP. Kan det skrivas runt hur många gånger som helst? Källa?

Det är precis som vilket avtal som helst, bara för att det är en teleoperatör så betyder det inte att de inte måste följa lagen. Ja ett avtal kan skrivas runt hur många gånger som helst, men det är alltid avtalets ägare som har sista ordet om avtalet får överlåtas eller inte.

Tänk dig själv hur svenska bostadsmarknaden skulle se ut om man inte fick överlåta kontrakt hur många gånger som helst.

Här kan du grotta in dig lite mer i vad som gäller. Men mellan konsument och leverantör så är det generellt som ovanstående. https://lagen.nu/begrepp/%C3%96verl%C3%A5telse

Med det sagt så kan det finnas vissa klausuler i avtalet som begränsar, men jag har inte TS's operatör därmed kan jag inte avgöra om så är fallet. Fixar du fram en kopia på avtalet så kan jag ta en titt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag har en polare som tecknade bredband åt en annan, och den jäkeln sket i att pynta. Min kompis kunde inte göra något, han tvingades betala, och idioten var så utan skam i kroppen att han kunde med att skicka räkningarna till min polare, för han visste väl att han skulle pynta då de annars hade hamnat åt fogden.
Grisen gick även in till en butik och förlängde hans abonnemang, så min polare var tvungen att spärra sig själv (fattar ni sjukt) från att kunna förlänga eller öppna. Denna spärren fick sitta i några år tills aset gett upp.
Men så är verkligheten, ställer du dig på en sak, som ett ab, eller som borgenär, så får du ta smällen om den du förlitar dig på sviker.

Det här historien haltar ju något. För att den ska vara sann så måste det ju antingen betyda att butiken struntade i att begära ID-kontroll, eller att din väns kompis (?) hade falska ID-handlingar som gjorde att han framstod att vara din vän. I det första fallet så skulle det betyda att tjänsten är felaktigt tecknad och därmed möjlig att häva med omedelbar verkan. I det andra fallet så är det urkundsförfalskning och bedrägeri, vilket är straffbart för din väns kompis. I vilket fall så betyder det att förlängningen av abonnemanget är ogiltig och därmed inte något som din vän tvingas betala för.

Skrivet av aMp:

Ja en stor fråga är ju om ni kommit överens om att han ska betala, antingen genom skriftligt eller muntligt avtal? Finns det några kompisar/bekanta till dig och/eller fin buse till "kompis" som känner till den eventuella överenskommelsen som ni har haft och då går att kalla som vittnen? Ju fler personer som kan vittna om det ju bättre är det ju för dig. Det spelar inte heller någon roll om de vill vittna eller inte, om du får de kallade så måste de vittna eller få tusenlappar i böter.

Jag skulle utan tvekan polisanmält detta då det absolut inte skulle vara omöjligt att få tillbaka pengarna + ränta och avgifter för påminnelser. Men det är ju långt ifrån självklart att du får något också. Men första steget är väl att testa via kronofogden som vissa tipsat. Det rör sig ju ändå om 7500-8000 kronor så då är de 300 du får betala för att få igång ärendet absolut ärt det.

Det spelar ingen roll om de har haft ett muntligt eller skriftligt avtal. Om du tecknar ett abonnemang på dig själv, som en annan person använder, så är det Du som är juridiskt betalningsansvarig. Operatören har inget ansvar att följa det avtal som du har tecknat med den person som faktiskt nyttjar tjänsten. Det är alltså en omöjlighet för honom att på juridisk väg tvinga sin vän att betala räkningarna och tillkommande avgifter och ränta för påminnelser och inkasso. Vad får du allt ifrån? Och inte bara du - en del andra som också påstår det du gör.

Läs på. Felaktig information gör bara mer skada än nytta.

Skrivet av ObiMikeKenobi:

Då finns risken att han själv blir anklagad för försäkringsbedrägeri, då den inte är stulen.
Men spärra sim-kort och nyttja abonnemanget själv verkar vara en bra lösning på detta problem, som han själv satt sig i.

Vad exakt utgör ett försäkringsbedrägeri? Om telefonen är uthämtad på abonnemanget och står i hans namn så är det per definition hans egendom. Det betyder att han har lånat ut telefonen till sin vän. Om hans vän inte lämnar tillbaka den så är det stöld. Då kan telefonen anmälas som det. Försäkringsbolaget kommer att kräva att IMEI-numret spärras. I de flesta försäkringsavtal står det också att i detta fall så blir telefonen försäkringsbolagets egendom och skall skickas till bolaget om den återfinns. Om detta inte sker så kan man däremot börja tala om bedrägeri eller annat brott.

Skrivet av bullen181:

Anlita inkassobolag som knackar på hos nissen. Kostar en slant, men jobbet blir nog gjort.

Vad exakt ska detta inkassobolag göra? Det är inte hans vän som står på avtalet. Därför finns ingenting att driva.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Var står det att kompisen vägrar ge tillbaka en telefon? Kompisen har fått TS lov att ringa på ett abonnemang som TS står för, och nu betalar han inte.

Snälla, berätta vari det som det föreligger en stöld? TS har ju medgivit att kompisen fått ringa på hans namn. Punkt.

Han har uppenbarligen inte TS lov att ringa på abonnemanget längre, eftersom han inte betalar, spelar ingen roll hur det var förut. "Kompisen" brukar olovligen TS tillhörigheter.

Du behöver inte skriva en punkt, sen bokstavera det, och sen slänga på ytterligare en punkt för att avsluta meningen, det räcker gott och väl med en.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Att låna ut pengar är det snabbaste sättet att bli av med vänner. Tyvärr kan många människor idag inte hålla i pengar och då blir det såhär, jag vet hur svårt det är att säga nej... Har själv gjort misstaget EN gång. Det du gör nu är att du tvingar honom att skriva över abonnemanget annars polisanmäler du för stöld.

Permalänk
Medlem

Vilken jävla människa till "polare". Tycker synd om din mamma och dig. Tror tyvärr det är svårt juridiskt att få någon rättvisa på detta. Önskar jag själv hade lite pengar över, hade gärna hjälpt till och betala någon utav räkningarna. Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

men jag har inte TS's operatör därmed kan jag inte avgöra om så är fallet.

Just det.

Skrivet av maskh:

Det här historien haltar ju något. För att den ska vara sann så måste det ju antingen betyda att butiken struntade i att begära ID-kontroll, eller att din väns kompis (?) hade falska ID-handlingar som gjorde att han framstod att vara din vän. I det första fallet så skulle det betyda att tjänsten är felaktigt tecknad och därmed möjlig att häva med omedelbar verkan. I det andra fallet så är det urkundsförfalskning och bedrägeri, vilket är straffbart för din väns kompis. I vilket fall så betyder det att förlängningen av abonnemanget är ogiltig och därmed inte något som din vän tvingas betala för.

Com-Hem hade felat där, men de var helt säkra på att det var korrekt, att det var min polare som hade förlängt, så han visste ju inte om det skett med falsk ID eller om Com-Hem slarvat. Det lutar åt det sistnämnda då den killen är för inkompetent för att skaffa ett falskt leg, han har inte de kontakterna heller.

Citat:

Det spelar ingen roll om de har haft ett muntligt eller skriftligt avtal. Om du tecknar ett abonnemang på dig själv, som en annan person använder, så är det Du som är juridiskt betalningsansvarig. Operatören har inget ansvar att följa det avtal som du har tecknat med den person som faktiskt nyttjar tjänsten. Det är alltså en omöjlighet för honom att på juridisk väg tvinga sin vän att betala räkningarna och tillkommande avgifter och ränta för påminnelser och inkasso. Vad får du allt ifrån? Och inte bara du - en del andra som också påstår det du gör.

Helt riktigt.

Citat:

Vad exakt ska detta inkassobolag göra? Det är inte hans vän som står på avtalet. Därför finns ingenting att driva.

Precis, det finns inga papper som styrker hans utsaga, utan det är ju en muntlig deal mellan honom och polaren, således har ett sk privat inkassobolag ingen fakta att gå på, och då läggs det ner. Förutsättningen är att det finns avtal/kontrakt som styrker det han säger, vilket inte finns.

Skrivet av Lasergurka:

Han har uppenbarligen inte TS lov att ringa på abonnemanget längre, eftersom han inte betalar, spelar ingen roll hur det var förut.

Han kan inte ringa på det längre då det är spärrat. Men att han lovat att betala och inte gjort det kan ingen jurist i världen hjälpa honom med, då det saknas skriftliga intyg. Han litade på fel person, och kan inget göra åt det. Rent juridiskt, för kompisen kan ju säga att han inte alls skulle betala, utan TS klev på ett ab för att kvitta en gammal skuld. Han har lika mycket/lite teckning för den utsagan som TS har för sin. Remi.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Han kan inte ringa på det längre då det är spärrat. Men att han lovat att betala och inte gjort det kan ingen jurist i världen hjälpa honom med, då det saknas skriftliga intyg. Han litade på fel person, och kan inget göra åt det. Rent juridiskt, för kompisen kan ju säga att han inte alls skulle betala, utan TS klev på ett ab för att kvitta en gammal skuld. Han har lika mycket/lite teckning för den utsagan som TS har för sin. Remi.

När sa jag något om att han skulle försöka kräva kompisen på pengarna han inte betalat? Det går ju självklart inte utan ett skriftligt kontrakt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

När sa jag något om att han skulle försöka kräva kompisen på pengarna han inte betalat? Det går ju självklart inte utan ett skriftligt kontrakt.

Ok.

Skrivet av Lasergurka:

Han har uppenbarligen inte TS lov att ringa på abonnemanget längre, eftersom han inte betalar

Han ringer inte på det heller.

Citat:

"Kompisen" brukar olovligen TS tillhörigheter.

Kompisen har inte alls brukat något utan tillåtelse, han fick ju ringa för TS, sedan betalade han inte och då spärrade TS skiten. Han har aldrig brukat något utan lov, det han (inte) gjort är att skita i betalningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Var står det att kompisen vägrar ge tillbaka en telefon? Kompisen har fått TS lov att ringa på ett abonnemang som TS står för, och nu betalar han inte.

Snälla, berätta vari det som det föreligger en stöld? TS har ju medgivit att kompisen fått ringa på hans namn. Punkt.

Haha, är det jag som missar poängen, lär dig läsa så är du hygglig. Se nedan!!!!

Jag, du svarar på din egen fråga - kompisen HAR FÅTT låna telefon och ringa, men nu har han inte betalat och TS vill ju därför ha ersättning för de pengar som kompisen har använt så att säga. Kompisen har INTE LÄNGRE lov att ringa. Om TS vill ha betalningarna är det ju underförstått att han även vill ha tillbaka sina egna telefoner, varför skulle han bjuda på dem men vilja ha ersättning för abb-kostnaden?

Från det att TS vill ha tillbaka telefon så ska kompisen ge tillbaka dem i rimlig tid, annars är det enligt min kunskap från övergripande juridiska kurser egenmäktigt förfarande vilket kan ge upp till 6 månaders fängelse, och upp till 24 månader om det är ett grovt brott. Det kan kanske möjligtvis ses som stöld på något sätt, lagar är inte svart och vitt, det går att tolka lagar på många olika sätt.

Sedan måste jag säga att du i den här tråden gör bort dig totalt enligt mig, du har riktig ologiska argument, är otrevlig och aggressiv och antar egna saker som du verkar försvara till graven. Jag tänker främst på att du argumenterat för att det inte skulle gå att skriva över ett abb två gånger bara för att du tror det. Det kan jag upplysa är helt fel då jag själv skrivit över mitt nuvarande abb två gånger.

Väx upp och lär dig bete dig som folk, vad jag sett i denna tråden är jag absolut inte ensam om att tycka det. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara blyg, är det något du undra över kring den biten så kan du fråga. Kan ju kanske vara kul att lära sig något nytt?

EDIT: detta gäller alltså frågan om de sk privata inkassobolagen. Folk verkar ju ha noll insyn i hur de fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Det spelar ingen roll om de har haft ett muntligt eller skriftligt avtal. Om du tecknar ett abonnemang på dig själv, som en annan person använder, så är det Du som är juridiskt betalningsansvarig. Operatören har inget ansvar att följa det avtal som du har tecknat med den person som faktiskt nyttjar tjänsten. Det är alltså en omöjlighet för honom att på juridisk väg tvinga sin vän att betala räkningarna och tillkommande avgifter och ränta för påminnelser och inkasso. Vad får du allt ifrån? Och inte bara du - en del andra som också påstår det du gör.

Läs på. Felaktig information gör bara mer skada än nytta.

Ja du har helt rätt att operatören såklart begär pengarna av avtalstecknaren. Men TS kan i sin tur, med ett avtal, begära betalning FÖR fakturorna om det är överenskommelse/avtal de har haft. Ursäkta om jag var otydlig, ibland blir det svårt att få bra översikt när man skriver på mobilen.

Det jag menar är alltså:
- Operatör skickat faktura på X kronor till TS.
- TS betalar X kronor till operatören, då är deras situation löst och spelar noll roll här efter.
- Om TS har ett avtal, skriftligt eller muntligt, med sin kompis där kompisen ska betala fakturorna å har TS då all rätt i världen att kräva sin kompis på X kronor + ränta + eventuellt skadestånd för avtalsbrott (eller vad det nu kallas).

Det är ingen garanti att han får ersättningen, speciellt om avtalet är muntligt, men han ska ju utan tvekan försöka. Jag skulle nog börjat med att gå till polisen, förklara situationen och fråga om hur han bör gå vidare med detta ärende av egenmäktigt förfarande. Jag är väldigt osäker på om det blir polis eller Kronofogden som första steg, men det får han ju såklart råd om av polisen. Eftersom det möjligtvis är ett brott som har begåtts så lär det dock bara ett polisiärt ärende.

Var det lite tydligare kanske? Ber om ursäkt åter igen om jag var otydlig först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro