Jag måste betala för min kompis mobilanvändande, vad ska jag göra?

Permalänk

Jag måste betala för min kompis mobilanvändande, vad ska jag göra?

Tjenare alla Sweclockare! Står med ett stort problem just nu..

Jo, det är så att jag står på en "kompis" abonnemang (två stycken faktiskt).
Vi pratar aldrig längre och han betalar inte sina räkningar så det har blivit så att min kära mor har fått betala för hans jävla räkningar.
Har nu tröttnat på detta (han har inte betalat en enda räkning på ca 4-5 månader, varav en är på ~950:- varenda månad ( fast avgift )
och den andra är på ca 550:-.

Kan även tillägga att hans föräldrar inte kommer stå på något abonnemang alls.

Någon som vet hur jag ska göra? Kan man polisanmäla detta på något sätt? Vill helst undvika att hamna på kronofogden för en jävla skitsak som
en "polare" var tvunnnngen att ha!

Börjar bli jävligt trött på folk som håller på så, vi har känt varandra i flera år och sedan blir det såhär, usch!

Skulle uppskatta lite hjälp!

Edit: Använd gärna "citera"-knappen om ni orkar!

Permalänk

Om det är du som står för abonnemanget så vore ju första steget att ta kontakt med operatören och spärra så mycket som går av samtal, sms, internettrafik osv för att hålla nere kostnaderna för din del. På det sättet behöver du bara betala månadsavgiften tills eventuell bindningstid tar slut och du kan säga upp det. Har du ingen bindningstid så säg upp direkt?

(edit, stavfel)

Visa signatur

Anime. Games. Life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skibbetyskott:

Det kommer hända om han inte gör något åt det

Skrivet av Guardrail:

Om det är du som står för abonnemanget så vore ju första steget att ta kontakt med operatören och spärra så mycket som går av samtal, sms, internettrafik osv för att hålla nere kostnaderna för din del. På det sättet behöver du bara betala månadsavgiften tills eventuell bindningstid tar slut och du kan säga upp det. Har du ingen bindningstid så säg upp direkt?

(edit, stavfel)

Håller med. Ta kontakt med operatören och spärra simkortet.

Edit:
Vet inte vad ni kommit överens om och hur det håller rent juridiskt, men om man tänker efter har han ju stulit mobilen av dig om han inte betalar. Om abonnemanget och telefonen står på dig så lånar han den ju den bara av dig och betalar ett "självkostnadspris". Men nu när han inte betalar för sig så har han ju inte rätt till att ha eller använda den.. Går säkert att polisanmäla stöld eller nåt.

Permalänk
Avstängd

Man ska aldrig stå som ansvarig för andras lån eller abonnemange!

Permalänk
Medlem

Det angår mig kanske inte,
men man undrar hur du försatt dig i denna situation,
med inte bara ett utan två abbonemang?

Likaledes varför du väntar 4-5 månader,
innan du funderar på att göra något åt det?

Hoppas det löser sig!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av skibbetyskott:

Tjenare alla Sweclockare! Står med ett stort problem just nu..

Jo, det är så att jag står på en "kompis" abonnemang (två stycken faktiskt).
Vi pratar aldrig längre och han betalar inte sina räkningar så det har blivit så att min kära mor har fått betala för hans jävla räkningar.
Har nu tröttnat på detta (han har inte betalat en enda räkning på ca 4-5 månader, varav en är på ~950:- varenda månad ( fast avgift )
och den andra är på ca 550:-.

Kan även tillägga att hans föräldrar inte kommer stå på något abonnemang alls.

Någon som vet hur jag ska göra? Kan man polisanmäla detta på något sätt? Vill helst undvika att hamna på kronofogden för en jävla skitsak som
en "polare" var tvunnnngen att ha!

Börjar bli jävligt trött på folk som håller på så, vi har känt varandra i flera år och sedan blir det såhär, usch!

Skulle uppskatta lite hjälp!

Edit: Använd gärna "citera"-knappen om ni orkar!

Som dom andra säger så borde du spärra det direkt och försöka ta kontakt med din "kompis" och förhoppningsvis få ersättning för det han inte har betalat.
Sen får du väl skriva över abonnemanget på honom om han vill ha det tillbaka (om det går).

svar på borttaget inlägg borttaget
Permalänk
Skrivet av Guardrail:

Om det är du som står för abonnemanget så vore ju första steget att ta kontakt med operatören och spärra så mycket som går av samtal, sms, internettrafik osv för att hålla nere kostnaderna för din del. På det sättet behöver du bara betala månadsavgiften tills eventuell bindningstid tar slut och du kan säga upp det. Har du ingen bindningstid så säg upp direkt?

(edit, stavfel)

Redan spärrat abonnemangen.. Det är tyvärr en lång bindningstid!

Skrivet av weezy:

Håller med. Ta kontakt med operatören och spärra simkortet.

Edit:
Vet inte vad ni kommit överens om och hur det håller rent juridiskt, men om man tänker efter har han ju stulit mobilen av dig om han inte betalar. Om abonnemanget och telefonen står på dig så lånar han den ju den bara av dig och betalar ett "självkostnadspris". Men nu när han inte betalar för sig så har han ju inte rätt till att ha eller använda den.. Går säkert att polisanmäla stöld eller nåt.

Tycker också att det borde klassas som stöld!

Skrivet av FatherOfThree:

Det angår mig kanske inte,
men man undrar hur du försatt dig i denna situation,
med inte bara ett utan två abbonemang?

Likaledes varför du väntar 4-5 månader,
innan du funderar på att göra något åt det?

Hoppas det löser sig!

Fo3

Han hamnade i knipa så var tvungen att skriva över dom på mig, båda två..
Han hade lite fel folk som hade det innan!

Varför jag väntade 4-5 månader var för att jag trodde att han hade betalat och det kom inkassobrev nu.
Har åkt ner varenda månad med räkningar till honom.

Skrivet av Kenneth:

Som dom andra säger så borde du spärra det direkt och försöka ta kontakt med din "kompis" och förhoppningsvis få ersättning för det han inte har betalat.
Sen får du väl skriva över abonnemanget på honom om han vill ha det tillbaka (om det går).

Försöker få tag i honom, men med tanke på att jag spärrade abonnemangen så kan jag inte få tag på honom på något vis (ingen facebook, ingen hemtelefon osvosv). Enda skulle vara hans "flickvän" och när jag skriver att jag måste få tag på honom så ignoreras det illa kvickt!

Jävla skit alltihop!

Permalänk
Rekordmedlem

Stöld är det inte, möjligen bedrägeri eller någon typ av avtalsbrott.
Men om du kan styrka din fordran så kan du ta hjälp av Kronofogdemyndigheten för att få skulden betald, det kostar 300kr att ansöka om betalningsföreläggande och kostnader och ränta kan du kräva att den som är skyldig pengarna betalar, Jag förutsätter att ni båda är myndiga och att du inte är rädd för att bli ovän med din (före detta ?) kompis.
http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Men nu när han inte betalar för sig så har han ju inte rätt till att ha eller använda den.. Går säkert att polisanmäla stöld eller nåt.

Kan aldrig bli fråga om stöld då han inte stulit något. Att han inte pyntar sina räkningar är mellan honom och fd polaren, det skiter OP i. Den som står på abonnemanget är ansvarig.

Skrivet av skibbetyskott:

Redan spärrat abonnemangen.. Det är tyvärr en lång bindningstid!

Man kan inte heller klandra dig för vem litar inte på en kompis? Dock gäller det (lätt att vara efterklok) att gardera sig med en plan B när det handlar om abonnemang och hyra ut bostäder och sådant.

Skrivet av mrqaffe:

Stöld är det inte, möjligen bedrägeri eller någon typ av avtalsbrott.

Om nu avtal upprättats, annars finns det inget lagstöd som kan tvinga x att betala för ett abonnemang som står på Y.

Skulle det funka så, så skulle jag kunna få min polare att betala mitt abonnemang. Det krävs alltså mer än så.

svar på borttaget inlägg borttaget
Permalänk
Rekordmedlem

Ja det gäller att kunna styrka avtalet, finns det nått skrivet eller vittnen är det bra men är det ord mot ord lär det inte vara värt att försöka utan då får man nog se det som läropengar och inse att man varit dum som gått i borgen för en buse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det gäller att kunna styrka avtalet, finns det nått skrivet eller vittnen är det bra men är det ord mot ord lär det inte vara värt att försöka utan då får man nog se det som läropengar och inse att man varit dum som gått i borgen för en buse.

Vittnen hjälper föga för även om de hört polaren lova att han ska betala, så kan han säga att han inte kunnat, att det inte blev som han trodde rent ekonomiskt. Han behöver inte säga någonting egentligen då det inte är ett brott att bryta ett löfte likt detta.

Nisse lovade mig att betala min nästa hyra, Kalle kan intyga det, men nu gör han inte det. Det skiter både polis och hyresvärd högaktningsfullt i. Samma gäller här.

Permalänk
Medlem

Du står för din polares skit och din stackars mossa får betala?
Varför ens blanda in din mor, om det är du som satt dig i skiten så ska väll du ta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Vittnen hjälper föga för även om de hört polaren lova att han ska betala, så kan han säga att han inte kunnat, att det inte blev som han trodde rent ekonomiskt. Han behöver inte säga någonting egentligen då det inte är ett brott att bryta ett löfte likt detta.

Nisse lovade mig att betala min nästa hyra, Kalle kan intyga det, men nu gör han inte det. Det skiter både polis och hyresvärd högaktningsfullt i. Samma gäller här.

Skillnaden här är att det inte är hans hyra, polaren nyttjar telefonen och då blir det en helt annan sak.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Du står för din polares skit och din stackars mossa får betala?
Varför ens blanda in din mor, om det är du som satt dig i skiten så ska väll du ta det?

Bra talat.

Skrivet av deadich:

Skillnaden här är att det inte är hans hyra, polaren nyttjar telefonen och då blir det en helt annan sak.

Polaren nyttjar telefonen för att han får det för den som står på abonnemanget.

Vad tror du han som blivit drabbad kan göra åt saken, rent juridiskt? Min kompis är dum, han betalar inte mitt abonnemang?
¨
Ställer man sig på ett abonnemang och låter någon annan ringa på det så får man ta smällen. Annars kan ju jag och min polare komma överens om att jag tecknar ab och sedan säger att han är den med luren som inte pyntar, och vadå, ska det rädda mig då?

Knappast.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ringa till Kronofogden och kräva in pengar från honom som privatperson. Kan vara värt ett försök i alla fall.
Mer info om det här:

http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Diverse inlägg och svar som uppmanade till eller diskuterade våld borttagna, se § 8 i reglerna.

*Trådtitel redigerad*
Tänk på att skapa så beskrivande trådtitlar som möjligt, dels hjälper det andra med liknande frågor att hitta tråden, dels hjälper det dig att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencre:

Du kan alltid ringa till Kronofogden och kräva in pengar från honom som privatperson. Kan vara värt ett försök i alla fall.
Mer info om det här:

http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Utan bevis, eller någon form av avtal? Klart du kan ansöka, men det lär aldrig gå hem. Polaren kan säga att x är skyldig honom pengar och tecknade detta abonnemanget för att återbetala skulden. Han har lika mycket/lite bevis för det som han har som kräver honom på pengar. Remi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

*Tråd rensad*

Diverse inlägg och svar som uppmanade till eller diskuterade våld borttagna, se § 8 i reglerna.

*Trådtitel redigerad*
Tänk på att skapa så beskrivande trådtitlar som möjligt, dels hjälper det andra med liknande frågor att hitta tråden, dels hjälper det dig att få svar.

Du har skrivit helt fel trådtitel, han tvingas inte alls betala för sin kompis abonnemang, han tvingas betala för det är hans eget. Finns väl fan ingen, inte heller denna kompis, som tvingas betala för någon annans abonnemang.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Du har skrivit helt fel trådtitel, han tvingas inte alls betala för sin kompis abonnemang, han tvingas betala för det är hans eget. Finns väl fan ingen, inte heller denna kompis, som tvingas betala för någon annans abonnemang.

Nej, du har helt rätt att det inte är kompisens abonnemang, har förtydligat detta i trådtiteln nu.

EDIT: Jag svarar på ditt svar via PM, så vi inte går helt off-topic här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

Nej, du har helt rätt att det inte är kompisens abonnemang, har förtydligat detta i trådtiteln nu.

Bra där, men kanske borde skrivit, jag tvingas betala för min kompis mobilanvändande pga att det är mitt abonnemang, vad göra?

För som det är nu så låter som att kompisens tvingar på honom hans egna räkningar, vilket det inte är Det är abonnentens egna.

Permalänk

Att ta upp det i rätten kommer inte hjälpa dig de närmaste månaderna då den proccessen kommer troligtvs ta mer än 4 månader.
Men om du vill ha information om hurovida du kan få tillbaka dina pengar eller inte så rekommenderar jag att du kontaktar en advokat och inte Sweclockers! Hur sköna Swecs användare än är så har troligtvis inte lagboken registrerad i ryggmärgen.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem

Prata med polisen, telefonoperatören eller någon juridisk person. Jag tror knappast vi på Sweclockers kan hjälpa dig.
Men hade jag varit du, så skulle jag åkt till den s.k vännen och tagit mobilen, samt begärt pengarna han är skyldig.

Permalänk
Medlem

Jag har en polare som tecknade bredband åt en annan, och den jäkeln sket i att pynta. Min kompis kunde inte göra något, han tvingades betala, och idioten var så utan skam i kroppen att han kunde med att skicka räkningarna till min polare, för han visste väl att han skulle pynta då de annars hade hamnat åt fogden.

Grisen gick även in till en butik och förlängde hans abonnemang, så min polare var tvungen att spärra sig själv (fattar ni sjukt) från att kunna förlänga eller öppna. Denna spärren fick sitta i några år tills aset gett upp.

Men så är verkligheten, ställer du dig på en sak, som ett ab, eller som borgenär, så får du ta smällen om den du förlitar dig på sviker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Men hade jag varit du, så skulle jag åkt till den s.k vännen och tagit mobilen

Har har redan spärrat abonnemanget, men han får ju likväl betala tills bindningstiden löper ut.

Permalänk
Medlem

Ja en stor fråga är ju om ni kommit överens om att han ska betala, antingen genom skriftligt eller muntligt avtal? Finns det några kompisar/bekanta till dig och/eller fin buse till "kompis" som känner till den eventuella överenskommelsen som ni har haft och då går att kalla som vittnen? Ju fler personer som kan vittna om det ju bättre är det ju för dig. Det spelar inte heller någon roll om de vill vittna eller inte, om du får de kallade så måste de vittna eller få tusenlappar i böter.

Jag skulle utan tvekan polisanmält detta då det absolut inte skulle vara omöjligt att få tillbaka pengarna + ränta och avgifter för påminnelser. Men det är ju långt ifrån självklart att du får något också. Men första steget är väl att testa via kronofogden som vissa tipsat. Det rör sig ju ändå om 7500-8000 kronor så då är de 300 du får betala för att få igång ärendet absolut ärt det.

Det kanske också är möjligt att styrka bevisningen/trovärdigheten för dig om du kan få ut samtalslistor och sms, som pekar mot att det är din kompis som använt dina add. Det bör också hjälpa dig att de kan se att de stått på han tidigare och blev flyttade till dig men har kvar samma samtalsmönster.

Hoppas att du lärt dig att man inte bör lita på folk med på detta sättet nu, även om det är kompisar det gäller. Det var ju faktiskt inte det smartaste draget att ta på sig detta, men inget mer du kan göra åt det nu. Det du kan göra är som sagt att försöka få tillbaka lite pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det måste ju gå att hävda att telefonen är stulen och på så sätt spärra simkortet.
Sen begär du bara ett nytt simkort så kan du åtminstånde använda abbonnemanget under bindningstiden.

Permalänk

Begära nytt sim-kort är väl bara att ringa o säga att man behöver ett?

Sen om det är telefoner inblandade i bindningstiden med förhöjd avgift, då tror jag att IMEI för telefonen i fråga borde finnas med i abonnemangets avtal. Och då borde man kunna säga till sin operatör att telefonen är förlorad/stulen, och den spärras för all form av användande på mobilnätet.

Står telefonen med i abonnemanget så kan man ju även polisanmäla den som stulen. Har man då rätt hemförsäkring kan få ersättning för telefonen den vägen. Ett sätt att betala en del av den kvarvarande kostnaden på abonnemanget.

Visa signatur

Anime. Games. Life.

Permalänk
Medlem

Eftersom du är den juridiska ägaren av abonnemangen skulle jag föreslå följande då jag själv jobbat inom branschen under 6 års tid. Du är ägare av abonnemanget, men du kan fortfarande ha bindningstid kvar på dessa abonnemang som gör det väldigt svårt att bara "slutfakturera" dem aka avsluta, men om du skulle vilja göra detta i vilket fall så innebär det helt enkelt:

"månadskostnaden x resterande månader på ev kvarvarande bindningstid, ex: 950x12= 11.400kr"

Som man kan se ur exemplet kan en sådan lösning bli rätt kostsam i de fall där den fasta månadskostnaden är hög, och speciellt om det rör sig om flera abonnemang. Så mitt förslag är:

Gå till en butik för operatören i fråga (har dem inga fysiska butiker, ring deras kundtjänst) och be dem spärra dina SIM-kort, därefter kan dem ge/skicka ut nya till dig varpå dem gamla som din "polare" använder nu är helt obrukbara och han kan således inte använda abonnemangen längre. Kostnaden för nya SIM-kort kan innebära allt ifrån att du får dem gratis om du förklarar situationen, upp till 250kr/st så du är med på puckarna.

När detta är gjort kan du dock "överlåta" abonnemanget till någon annan, finns kanske någon i familjen/vänskapskretsen som är i behov av ett abonnemang och helt enkelt kan ta över det från dig, detta görs enkelt via en blankett som du kan få hemskickad eller i vissa fall hämta direkt i butik. Överlåtelseavgiften ligger oftast på 250kr, men allt är möjligt så vem vet, dem är kanske snälla och ordnar det gratis, i vilket fall.

LYCKA TILL!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Eftersom du är den juridiska ägaren av abonnemangen skulle jag föreslå följande då jag själv jobbat inom branschen under 6 års tid. Du är ägare av abonnemanget, men du kan fortfarande ha bindningstid kvar på dessa abonnemang som gör det väldigt svårt att bara "slutfakturera" dem aka avsluta, men om du skulle vilja göra detta i vilket fall så innebär det helt enkelt:

"månadskostnaden x resterande månader på ev kvarvarande bindningstid, ex: 950x12= 11.400kr"

Som man kan se ur exemplet kan en sådan lösning bli rätt kostsam i de fall där den fasta månadskostnaden är hög, och speciellt om det rör sig om flera abonnemang. Så mitt förslag är:

Gå till en butik för operatören i fråga (har dem inga fysiska butiker, ring deras kundtjänst) och be dem spärra dina SIM-kort, därefter kan dem ge/skicka ut nya till dig varpå dem gamla som din "polare" använder nu är helt obrukbara och han kan således inte använda abonnemangen längre. Kostnaden för nya SIM-kort kan innebära allt ifrån att du får dem gratis om du förklarar situationen, upp till 250kr/st så du är med på puckarna.

När detta är gjort kan du dock "överlåta" abonnemanget till någon annan, finns kanske någon i familjen/vänskapskretsen som är i behov av ett abonnemang och helt enkelt kan ta över det från dig, detta görs enkelt via en blankett som du kan få hemskickad eller i vissa fall hämta direkt i butik. Överlåtelseavgiften ligger oftast på 250kr, men allt är möjligt så vem vet, dem är kanske snälla och ordnar det gratis, i vilket fall.

LYCKA TILL!

Testa att läsa tråden så besparar du dig tiden att skriva ett inlägg i onödan. Han har redan spärrat abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Testa att läsa tråden så besparar du dig tiden att skriva ett inlägg i onödan. Han har redan spärrat abonnemanget.

Nu var ju inte huvudpoängen att abonnemanget skulle spärras, utan att det kunde överlåtas på t.ex. familjemedlem. Men... du kanske inte läste hela inlägget och således postade en kommentar i onödan?