Är det en vettig investering att skaffa SSD till en AMD E-350 bärbar

Permalänk
Avstängd

Är det en vettig investering att skaffa SSD till en AMD E-350 bärbar

...Eller är det som att kasta pärlor för svin...

Flickvännens gamla ASUS U53X bärbara dator (köpt 2011), hänger inte riktigt med, den är seg och eländig. Mellan tummen och pekfingret ger ju en SSD den största prestanda ökningen.

Den nuvarande HDDn verkar Win7 tycka är snabbaste delen i hela datorn. Även om processorn är den stora flaskhalsen så duger den.

Har redan donat med drivrutiner och försökt trimma datorn, fann att "ASUS Power4gear Hybrid" (prestanda/strömbesparings-program) kunde locka datorn att bli lite snabbare, har inte haft det installerat förr, då det kändes mest som bloatware.
En total ominstallation av Win7 är planerad, vare sig det blir på gamla HDDn eller en ny SSD.

Datorn används mest till surf men även fotoredigering/arkivering, film och musik uppspelning, en allt-i-allo dator

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan säga att en SSD skulle göra susen! Den skulle bli minst tusen gånger snabbare! Men processorn är ganska mycket för slö för tex Photoshop och lliknande!

Skillnaden mellan SSD och HDD är som natt och dag! SÅ KÖP!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Sötast

Jag skulle nära på alltid rekommendera SSD då det är en oerhörd skillnad på hastighet jämfört med SSD.

På samma gång så är processorn som sitter i laptopen så pass dålig att den knappt borde få lov att säljas.

SSD kommer mest troligt göra skillnad, men jag tror inte det kommer bli så stor skillnad som det hade blivit med en "vanlig" processor.

Permalänk
Avstängd

Tack!
Har kollat in en 250GB Samsung 840? SSD som ersättning för den nuvarande 500GB HDDn (som blir en extern disk), köp blir imorgon.
Det är Photoshop Elements (7/8?) hon kör på datorn, det flyter på ganska bra. Det som retar henne mest är långa uppstarts och laddtider samt boot av Win7 för snabb koll på internet.

Vi köpte Photoshop Elements och Premiere Elements i ett paket men bara "PSE" används.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Jorå, det kan jag göra. Håll koll på tråden framåt slutet av helgen, då ska nog allt vara återinstallerat...
Har själv två stationära "vår" HTPC och MIN Skrivbordsdator med AMD A6 respektive A10 prollar, de har en varsin 64GB OCZ Agility3 disk, eftersom de ger ca 56GB.

Tänkte jag partitionera 250 disken till C: 56GB och D: det kvarvarande för data. Original 500GB disken kommer att stoppas i ett Deltaco HDD kabinett. Med kardborre tejp ska disken vid behov, kunna fästas på baksidan av datorn skärm. Kan se fult ut men det har funkat förr.
Någon växlingsfil kommer inte användas...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förvänta dig inga mirakel av en SSD med den CPU'n.
Har själv ett par E350/450 system och har installerat ytterligare ett gäng.
CPU'n är väääldigt långsam så ofta sitter man och glor på 100% CPU användning långa stunder.

Permalänk
Medlem

Varför inte testa byta till en vettig linux dist först? billigt som fan å brukar göra susen på sega gammla datorer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anderjo4:

Varför inte testa byta till en vettig linux dist först? billigt som fan å brukar göra susen på sega gammla datorer!

Det ska bara vara win7 det ska vara enkelt och det ska vara tillrättalagt.

AMD E-350 är visserligen kraftfullare än Atom/ION kombos som var populära för några år sedan. Fast E-350 kanske inte det bästa valet för en allt i allo dator men alla är inte dator entusiaster och några nöjer sig med enklare grejer.
Egentligen vill hon ha en Apple bärbar med tiden.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Köpte Disken en Samsung 250GB 840 EVO SSD.
Det var från början tänkt att installera om allt på den nya SSD men det följde med en skiva för att klona den gamla diskens systempartition till SSDn.

Problemet var att Kloningsprogram inte tillät att man skapade flera partitioner på SSDn använde ändå kloningsprogrammet som först hotade med att ta två-tre timmar att klona färdigt men det tog till slut bara dryga 45min.
Efter kloningen av HDDn till SSDn gick det lätt att i Windows diskhantering att krympa Windowspartitionen till 55,7GB. Valet att bara ha den storleken beror på att våra två stationära datorer har en varsin 60GB OCZ Agility3 disk som har just den storleken. Övrigt utrymme skapades som en D: partition för foton och diverse filer.

Ut med HDDn...

...och in med nya SSDn med 500GB HDDn som extern back-up och extra lagring. Den behövs för när allt var återkopierat från från HDDns D: till SSDns D:
Så återstod det 7GB ledigt men har nu ökats till enorma 11GB genom rensning.

Resultatet blev en snabbare dator men med en gummisnodds effekt, då E-350 processorn är för klen och flaskhalsar datorn.

En tråkig sak var att Adobes PhotoShop Elements8 blev inaktiverad (installerade även Premiere Elements8 men vet inte om det också blev inaktiverat eller inte). Vi har haft det på två datorer en gammal stationär och sedan denna bärbara.
Fast med byte till SSD räknas nu den bärbara datorn som en ny dator av Adobe. Man fick visst bara installera en Adobe licens på två datorer.
Kunde kanske vänt upp och ned på helvetet men valde att slopa PSE8 och PRE8. Vi har en skrivbordsdator med Pinnacle Studio 15 Ultimate och Corel PaintshopPro x3, båda dessa skaffades eftersom PSE och PRE inte riktigt passade oss. På den bärbara installerades Gimp2.

Nå, var det en vettig investering med en snabb SSD i en bärbar med klen processor. Nej! (oberoende om Adobes program hade funkat eller inte).

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag har själv en HP med en sådan AMD CPU. Visst den är inte superstark. Men har oftast inga problem med den alls. Filmer kör jag via VLC och har aktiverat uppspelning via GPU. Funkar bra. Flash osv funkar också bra. Jag har 6 GB ram i den, Samsung SSD 840, samt Windows 8 Pro.

Jag tror att det bästa du kan göra för din dator är att installera Windows 8. För det gör mycket på uppstartstider. Jag låter datorn dra ut allt till SSD när jag stänger locket. Och det tar inte lång tid om du öppnar och startar datorn att få den att rulla.

Men gör en ny installation av Win8. Så får du bort allt skräp.

Permalänk
Avstängd

Tack för input lolight
Nää, något Win8 kommer inte innanför vår dörr.
Dessutom har jag slutade tro på M$ och deras snabbare, säkrare snack, om vartenda OS de lanserar.
Vilket betyder att om man väntar tills Win9 så får man ett säkrare än vad Win8 är och snabbare än Win8 och stabilare än Win8.

Gamla ASUS X53U datorn får kämpa på med Win7 och nya SSDn, tills hon skaffar en ny som antagligen blir en Apple och OSX.
Själv bytte jag en Netbook med Win7 mot en Android Surfplatta.

Fast annars håller jag med dig, E-350 har inga problem med HD-video uppspelning med med den integrerade grafiken. Gimp verkar flyta bra med.

Red: Stavfel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En SSD borde ge bättre batteritid som bonus. Fast det kanske inte spelar nån roll för er?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Min E-350 med HDD startar på 2 sek från strömsparläge, nemas problemas. Kör den bara som mosterAgdaDator vilket den klarar galant. Tänker inte kosta på den nån dj...vvla Win8 licens ba fö att den ska bli några % snabbare.

Här kommer inget bloatware med NSA backdoor över tröskeln inte, nej, nej.

Permalänk
Medlem

E-350 är ju verkligen ingen bra CPU, men man kan väl justera databeräkningar vs. grafikberäkningar i AMD Catalyst för AMD E/C serien?
Jag hjälpte en snubbe med att just radera Windows 8 som han fick med på sin laptop med den CPUn. Den funktionerade något bättre med Windows 7, och Windows 8 är inte att tala om så segt det går med AMD E-350. Jag förstår inte hur AMD ens fick sin E-350 såld på marknaden, och hur datorerna kommer med Windows 8 to-go med den.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

E-350 är ju verkligen ingen bra CPU, men man kan väl justera databeräkningar vs. grafikberäkningar i AMD Catalyst för AMD E/C serien?
Jag hjälpte en snubbe med att just radera Windows 8 som han fick med på sin laptop med den CPUn. Den funktionerade något bättre med Windows 7, och Windows 8 är inte att tala om så segt det går med AMD E-350. Jag förstår inte hur AMD ens fick sin E-350 såld på marknaden, och hur datorerna kommer med Windows 8 to-go med den.

Alltså, Windows 8 är inte tyngre att dra för datorn än Windows 7. Faktum är att det som verkar vara mest förbättrat med 8an är just saker som har med batteri, strömspar, sova lägen osv. Inte så konstigt då W8 är anpassat för plattor osv. Där är strömhantering av största vikt. Sedan kan man ogillar W8 av andra orsaker. Om en dator går dåligt beror det ofta på att den inte funkar bra med operativet eller att det är hårdvara och drivrutiner som krånglar. Man kan prova med nyinstallation. Men ibland så hjälper inte det.

Det jag gjorde var att klona min HDD i den bärbara till en SSD för att sedan uppgradera till W8 på SSD. Allt för att testa hur W8 funka på datorn. Det funkade bättre. Men allt funkade inte helt fullt ut. Eller nja. Det enda som inte funka var att jag inte nu kan stänga av trackpaden. Det gick innan. Men det kanske kommer någon ny drivrutin som fixar det. Vad vet jag. Annars funkar allt. Och datorn funkar riktigt bara med strömspar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

E-350 är ju verkligen ingen bra CPU, men man kan väl justera databeräkningar vs. grafikberäkningar i AMD Catalyst för AMD E/C serien?
Jag hjälpte en snubbe med att just radera Windows 8 som han fick med på sin laptop med den CPUn. Den funktionerade något bättre med Windows 7, och Windows 8 är inte att tala om så segt det går med AMD E-350. Jag förstår inte hur AMD ens fick sin E-350 såld på marknaden, och hur datorerna kommer med Windows 8 to-go med den.

Den segheten beror troligen på att chipset och drivrutin till GPU inte installeras automagiskt. Man får hämta hos AMD.

Permalänk
Inaktiv

Jag satsade på en Intel 80 gb när de kom ut på min asrock netbook ion 330 med Windows 7 PRO. Skillnaden blev formidabel. Givetvis kunde jag fått bättre utnyttjande av prestanda med en bättre processor men det handlade inte om det. Då skrek alla budgetmänniskor om hur dum jag var som slösade en SSD på en Atomprocessor, men jag hade ju råd att göra det. Jag har samma resedator idag. Den startar fortfarande snabbare än min jobbdator med dualcore och WinXP. Var det värt pengarna. JAVISST!! Om nu din Adobe Licens blivit inaktiverad så är det ju bara att kontakta dem. Ett hårdiskbyte är ju inte byte av dator. Man får en ny nyckel.
Nu till frågan!
Varför i helvete skapa två partioner på en SSD?
Vad vinner du på det? På en vanlig HD kan du vinna lite söktid men hur motivera på en SSD? Varför krångla till det? Det är ju bra mycket bättre att göra det lätt och enkelt.
Du kanske kan förklara hur och varför för mig. Jag kanske lär mig något nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Alltså, Windows 8 är inte tyngre att dra för datorn än Windows 7. Faktum är att det som verkar vara mest förbättrat med 8an är just saker som har med batteri, strömspar, sova lägen osv. Inte så konstigt då W8 är anpassat för plattor osv. Där är strömhantering av största vikt. Sedan kan man ogillar W8 av andra orsaker. Om en dator går dåligt beror det ofta på att den inte funkar bra med operativet eller att det är hårdvara och drivrutiner som krånglar. Man kan prova med nyinstallation. Men ibland så hjälper inte det.

Det jag gjorde var att klona min HDD i den bärbara till en SSD för att sedan uppgradera till W8 på SSD. Allt för att testa hur W8 funka på datorn. Det funkade bättre. Men allt funkade inte helt fullt ut. Eller nja. Det enda som inte funka var att jag inte nu kan stänga av trackpaden. Det gick innan. Men det kanske kommer någon ny drivrutin som fixar det. Vad vet jag. Annars funkar allt. Och datorn funkar riktigt bara med strömspar.

Det verkar väldigt konstigt att min polares laptop isåfall får mycket bättre boot-up tider, högre FPS vid spel, lägre laddningstider med mera i Windows 7 jämfört med 8. Windows 8 med Metro/ Modern UI är ett riktigt skämt som segar sig inuti med. Fryser sig fast i 1-2 sekunder för att sedan funktionera igen, tar 30-40% av processorn så fort man öppnar Metro/ Modern UI osv.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

En tråkig sak var att Adobes PhotoShop Elements8 blev inaktiverad (installerade även Premiere Elements8 men vet inte om det också blev inaktiverat eller inte).

Om du inte hunnit formatera 500gb disken så kan du boota upp från den och välja "uninstall and unregister" av adobe suiten, detta bör då låsa upp 1 av dina 2 Adobe slots.
Annars är det inte omöjligt att adobe supporten kan hjälpa dig på något vis. Du kan ju tex hävda att gamla hårddisken har gått sönder eller krashat.

Citat:

Vi har haft det på två datorer en gammal stationär och sedan denna bärbara.
Fast med byte till SSD räknas nu den bärbara datorn som en ny dator av Adobe. Man fick visst bara installera en Adobe licens på två datorer.
Kunde kanske vänt upp och ned på helvetet men valde att slopa PSE8 och PRE8. Vi har en skrivbordsdator med Pinnacle Studio 15 Ultimate och Corel PaintshopPro x3, båda dessa skaffades eftersom PSE och PRE inte riktigt passade oss. På den bärbara installerades Gimp2.

Nå, var det en vettig investering med en snabb SSD i en bärbar med klen processor. Nej! (oberoende om Adobes program hade funkat eller inte).

Dold text

I övrigt hade jag rekomenderat att göra en ny installation, och endast 1 stor partition.
Man bör ha sträva efter att ha minst 15-20% ledigt, även på SSD:er.
Det finns i min värld ingen anledning att dela upp en hårddisk i flera partitioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Det verkar väldigt konstigt att min polares laptop isåfall får mycket bättre boot-up tider, högre FPS vid spel, lägre laddningstider med mera i Windows 7 jämfört med 8. Windows 8 med Metro/ Modern UI är ett riktigt skämt som segar sig inuti med. Fryser sig fast i 1-2 sekunder för att sedan funktionera igen, tar 30-40% av processorn så fort man öppnar Metro/ Modern UI osv.

Din polares dator byggdes och testades med Win7. Nu när nya datorer byggs för Win8 är det en annan femma. Det är ingen garanti att det går bättre med w8 på en gammal dator. Möjligheten finns, ingen garanti dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Din polares dator byggdes och testades med Win7. Nu när nya datorer byggs för Win8 är det en annan femma. Det är ingen garanti att det går bättre med w8 på en gammal dator. Möjligheten finns, ingen garanti dock.

Den kom med Windows 8 Starter..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Den kom med Windows 8 Starter..

Då är det något som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Tack för input lolight
Nää, något Win8 kommer inte innanför vår dörr.
Dessutom har jag slutade tro på M$ och deras snabbare, säkrare snack, om vartenda OS de lanserar.
Vilket betyder att om man väntar tills Win9 så får man ett säkrare än vad Win8 är och snabbare än Win8 och stabilare än Win8.

Gamla ASUS X53U datorn får kämpa på med Win7 och nya SSDn, tills hon skaffar en ny som antagligen blir en Apple och OSX.
Själv bytte jag en Netbook med Win7 mot en Android Surfplatta.

Fast annars håller jag med dig, E-350 har inga problem med HD-video uppspelning med med den integrerade grafiken. Gimp verkar flyta bra med.

Red: Stavfel.

Intressant tråd. Framförallt när du nogsamt redovisade resultatet. En E-350 har inte så mycket kraft... de kommer man inte ifrån. Och de var bra du vågade komma fram till de och inte bara skriva att allt var fantastiskt.

När de gäller att flytta från Windows borde inte Linux ligga före OSX på listan? Du nämnde något med att de skulle vara enkelt och tillrättalagt... Min mamma (64 år och inte "hacker" något särskilt) kör Linux och vägrar byta. De fina för mig som installerade de åt henne för massa massa år sedan var att jag tyckte man fick serva Windows så mycket. Hon kör samma installation fortfarande, dock uppdaterad förstås. Största problemet har varit att hitta igen rätt patiens efter hon uppdaterade en gång eftersom programmet inte sparat den typ av patiens hon brukar spela. De är verkligen inte svårt, varken att installera använda eller underhålla. Min mamma kör Ubuntu... Dessutom är de snabbt även på mindre nya datorer, och man har tillgång till Gimp om man vill kladda lite på bilder.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

När jag bytte till SSD på min så var det en enorm skillnad tycker jag men jag kör Ubuntu på den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I