Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nytt nätagg...får inte datorn att boota

Permalänk

Nytt nätagg...får inte datorn att boota

Hej

I helgen brann mitt gamla nätagg upp och jag åkte idag och köpte ett nytt Corsair RM750.

Kopplade in allt som tidigare på mitt Asus P6T moderkort. Den enda skillnaden mot tidigare är att jag numera
fick koppla in 8-pinars strömmatning på ATX kontakten (det gamla agget hade bara 4-pins)

När jag nu startar datorn så stänger den ner efter 1 sekund. Felsökte lite, och det enda som har "hjälpt" är
när jag drar ut 8-pins ATX kontakten - då startar datorn upp och håller sig igång (men bild blir det ju ändå inte)

Tips efterfrågas tacksamt.

Med vänlig hälsning
Niklas

Permalänk

En tanke som slog mig är om även processorn rök när nätagget gick...det slog ut några rejäla gnistor bak från nätagget när jag försökte starta datorn igår?

Permalänk

Har nu också provat att koppla in ett gammalt 450w agg som legat överblivet. Det blir exakt samma resultat. Med ATX kontakt inkopplad - Datorn stänger ner direkt. Utan ATX kontakt inkopplat - fläktarna går oavbrutet

Permalänk
Medlem

Förmodligen rök något mer samtidigt då :/ rip

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaegarolle:

Hej

I helgen brann mitt gamla nätagg upp och jag åkte idag och köpte ett nytt Corsair RM750.

Kopplade in allt som tidigare på mitt Asus P6T moderkort. Den enda skillnaden mot tidigare är att jag numera
fick koppla in 8-pinars strömmatning på ATX kontakten (det gamla agget hade bara 4-pins)

När jag nu startar datorn så stänger den ner efter 1 sekund. Felsökte lite, och det enda som har "hjälpt" är
när jag drar ut 8-pins ATX kontakten - då startar datorn upp och håller sig igång (men bild blir det ju ändå inte)

Tips efterfrågas tacksamt.

Med vänlig hälsning
Niklas

Vad var det för modell på det gamla nätagget som brann?

Permalänk

Ett gammalt Cooltek på 600w och modulära kablar (sitter på jobbet nu så jag vet inte vad modellen heter) Men det har hängt med
i över 5 år tror jag så att det gav upp är i sig inte så konstigt.

Permalänk
Medlem

kan mycket väl vara så att någon annan komponent har skadats.. mest troligtvis processorn..