Hög eller låg Dpi?

Permalänk
Medlem

Kör runt 3% i BF4, ett drag på musmattan är strax över 180 grader.
Har alltid kört på samma i Alla spel, samt att jag hoppar på mus 2´an och siktar på space

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Jag upplever att det bästa man kan göra när man inte riktigt vet hur hög/låg musinställningar man ska ha, är att göra ett litet test.

Jag börjar med att hitta någonting som jag siktar rakt på, t.ex en stolpe eller nått. Sen hittar jag någonting till vänster på skärmen som jag bestämmer mig för att vara mitt mål. Och så blundar jag och gör en snabb/impulsiv musrörelse mot mitt mål, precis så långt med musen som det känns rätt för mig att musen ska landa exakt på målet. Och så tittar jag och ser om jag kommit för långt/kort och så ändrar jag musinställningarna därefter. Och så gör jag så några gånger med olika mål och till slut blir musinställningarna perfekt.

Det tipset lärde jag mig på CS 1.6 tiden Använder det fortfarande än i dag.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Kör runt 3% i BF4, ett drag på musmattan är strax över 180 grader.
Har alltid kört på samma i Alla spel, samt att jag hoppar på mus 2´an och siktar på space

Åh haha, hoppa på mouse2, det var inte igår. Spelade du CS före 1.3?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Åh haha, hoppa på mouse2, det var inte igår. Spelade du CS före 1.3?

Japp ^^
Blev bara så och blev van, kan inte spela utan.
Kör alla spel med samma setup, åtminstone dom man kan hoppa i ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Åh haha, hoppa på mouse2, det var inte igår. Spelade du CS före 1.3?

Klart man hoppar med Mouse2!

Det är nyligen man har gått över till WASD kontroller till och med i FPS spel
Quake/Doom har satt sina spår när man var yngre

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Det verkar som att jag kör med sinnesjukt hög sens när man läser vad alla andra kör med. Typ 9 cm för 360 grader, körde med typ 6 cm för ett år sedan. Någon annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vadrigar:

Det verkar som att jag kör med sinnesjukt hög sens när man läser vad alla andra kör med. Typ 9 cm för 360 grader, körde med typ 6 cm för ett år sedan. Någon annan?

Körde nåt liknande i Cs 1.6, men i battlefield kändes det som jag inte kunde träffa ett skit på lite avstånd. Så nu är det väldigt mycket lägre. Lite sämre på riktig närdistans men grymt mycket bättre över lag för min del iaf...

Permalänk
Medlem

jag förstår vad du menar. Du vill veta vad det är för skillnad mellan hög dpi och låg sens, och låg dpi och hög sens. Skillnaden är då väl att DPI är fysiskt, det blir mer exaktare "position" på skärmen (i spelet). Sensetivity är något som höjs virtuellt, till exempel att X cm i verkligheten kommer röra röra sig Y cm på skärmen. Jag tror det är bättre med högre DPI o lägre sens då det blir exaktare och jag har för mig att du liksom kommer ha en fördel över din fiende. (Snälla rätta mig, kan vara helt ute och cyklar nu!)

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

jag förstår vad du menar. Du vill veta vad det är för skillnad mellan hög dpi och låg sens, och låg dpi och hög sens. Skillnaden är då väl att DPI är fysiskt, det blir mer exaktare "position" på skärmen (i spelet). Sensetivity är något som höjs virtuellt, till exempel att X cm i verkligheten kommer röra röra sig Y cm på skärmen. Jag tror det är bättre med högre DPI o lägre sens då det blir exaktare och jag har för mig att du liksom kommer ha en fördel över din fiende. (Snälla rätta mig, kan vara helt ute och cyklar nu!)

Men då borde ju alla köra med 8000dpi möss?? Du menar att signalen är "rå" från dpi på musen typ? Men vad är då optimalt å köra i spelet? Default eller på noll? Alltså vart ligger "noll" läget?

Permalänk
Medlem

Det kan man ju iofs kontroller med vad man kör för upplösning. Säg att man kör 1920 och man kontrollerar hur många "fullskärmar" man har på en 360. Lätt räknat säg 4 fullskärmar = 7680 pixlar. Sen ställer man musen på 1600dpi. Då skall 5 inch (12.7cm) bli 8000 pixlar. Alltså ungefär en 360. Ställ mousespeed i spelet så att du får det så måste man ju ha hittat "Nollan".....

Sen hur mycket det spelar roll är ju en annan femma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Men då borde ju alla köra med 8000dpi möss?? Du menar att signalen är "rå" från dpi på musen typ? Men vad är då optimalt å köra i spelet? Default eller på noll? Alltså vart ligger "noll" läget?

ja jag tror nu att det är så, för det verkar ju så xD Men det kostar ju $£, inte gratis att ha 8000 DPI. optialt antar jag att det är default väl (på windows, kan skilja sig i spel, som i battlefield, har nästan noll där) och har 1800 DPI. optimalt om du frågar mig.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Då är vi helt överens!
Frågan är då varför det finns möss med 8000dpi, tror inte det finns en spelare i världen som behöver det?
OM inte någon sitter på ett svar att det ÄR bättre med hög dpi och sänka järnet i spelet. Men så verkar inte fallet vara efter att ha googlat lite competition FPS spelare och deras inställningar.

Jag brukar köra på 8050 i Windows och 6550 i spel. Anledningen till att jag har lite högre än förr är att jag har en ny skärm med tre gånger så hög upplösning som min gamla, så samma dpi gick helt enkelt inte hem på den nya. Har dessutom fyra skärmar, så jag måste kunna dra musen rätt fort från ena änden till den andra i ett svep, snarare än flera fram-och-tillbaka-rörelser....

Hursomhelst, om vi säger att du har 2000 dpi på en 1680x1050-skärm, och sedan byter till en 4k-skärm som alltså har 4,7x upplösningen, då borde väl motsvarande dpi ligga på 9400, eller?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Jag brukar köra på 8050 i Windows och 6550 i spel. Anledningen till att jag har lite högre än förr är att jag har en ny skärm med tre gånger så hög upplösning som min gamla, så samma dpi gick helt enkelt inte hem på den nya. Har dessutom fyra skärmar, så jag måste kunna dra musen rätt fort från ena änden till den andra i ett svep, snarare än flera fram-och-tillbaka-rörelser....

Hursomhelst, om vi säger att du har 2000 dpi på en 1680x1050-skärm, och sedan byter till en 4k-skärm som alltså har 4,7x upplösningen, då borde väl motsvarande dpi ligga på 9400, eller?

Fast 4,7 är ju antalet pixlar sammanlagt, om man tänker sig på bredden blir det ju bara ungefär 2,3ggr fler pixlar 3840/1680
Alltså 2000dpi bör bli samma som 4600dpi på en 4k skärm.
Där har vi ju helt plötsligt lite användning för hög dpi möss, om man kör flera skärmar.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Det ska inte vara någon som helst skillnad. Så är helt enkelt en försäljnings bluff för att vi som gillar spela vill ha siffror som säger vad som är bäst

Klart det blir skillnad om man har 2 i dpi

Det finns ju ett minsta dpi för varje upplösning om man inte vill att musen ska skippa pixlar. Men uppfyller man det ska det inte spela någon roll om man inte bryr sig om i vilket dpi läge JUST den musen fungerar bäst på. Möss har ofta en ursprungs dpi som fungerar bäst med en viss polling rate men detta kan vara lite overkill för dom flesta att ens behöva bry sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reavah:

Klart det blir skillnad om man har 2 i dpi

Det finns ju ett minsta dpi för varje upplösning om man inte vill att musen ska skippa pixlar. Men uppfyller man det ska det inte spela någon roll om man inte bryr sig om i vilket dpi läge JUST den musen fungerar bäst på. Möss har ofta en ursprungs dpi som fungerar bäst med en viss polling rate men detta kan vara lite overkill för dom flesta att ens behöva bry sig om.

Hahaha, jo det är ju sant
Men tror nog i stort set alla som inte kör med flera skärmar klarar sig med en 1200dpi mus och ingame inställningarna.
Får gärna länka till nån info om det där med att det finns en viss dpi/poll som funkar bäst! Låter intressant, kan inte släppa det här riktigt än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Hahaha, jo det är ju sant
Men tror nog i stort set alla som inte kör med flera skärmar klarar sig med en 1200dpi mus och ingame inställningarna.
Får gärna länka till nån info om det där med att det finns en viss dpi/poll som funkar bäst! Låter intressant, kan inte släppa det här riktigt än

Jag skulle själv vilja ha mer information om det faktiskt. Det är bara något jag har läst om i mus recensioner och själv märkt när jag testat möss i t.ex program som enotus mouse test eller kollat efter jitter i paint.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Peppe79a:

En bra guide, men här har vi en som jag hellre går efter nu när man vet sanningen
http://www.overclock.net/t/951894/the-truthful-mouse-guide

Efter att ha följt den där guiden, så förlorar jag all precision.
Visst blir musen mer följsam och jag kan få bättre resultat i fps-spel, men när det kommer till precisionsskytte. Speciellt över långa avstånd, så är detta till en stor nackdel.

En illustration över vad jag menar:

Man får det ena genom att offradet andra.
Tyvärr verkar det som om man inte kan äta kakan och behålla den.

...och det spelar ingen roll hur hög upplösning eller avläsningsfrekvens man har. (Har själv en högprecisions-mus)

EDIT: Efter felsökande, visar det sig att musens mjukvara inte är avinstallerad fastän den skall vara avinstallerad. Efter en del pillande i registrets autostart-värden samt forcerad borttagning av "skyddade" filer så gick det till slut igenom.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Mitt Ex's farsa körde på 3600 dpi och musacceleration, hans anledning var att han ville kunna vända sig om snabbt ifall det kom någon bakom han i Battlefield.
Själv kör jag 600 dpi och ställer in så det blir ännu långsammare ingame, eftersom jag hellre vill ha precision i fps-spel.

Självklart det har någon betydelse vad man har för inställningar, man tar ju det som funkar bäst för en själv.

Både jag och mitt Ex's farsa är ju fortfarande bra på fps-spel även om vi har olika settings på musen.

(Hög Dpi = Hög hastighet på muspekaren och snabba rörelser ingame, Låg Dpi = Låg hastighet på muspekaren och långsamma rörelser ingame)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoblinRaider:

Mitt Ex's farsa körde på 3600 dpi och musacceleration, hans anledning var att han ville kunna vända sig om snabbt ifall det kom någon bakom han i Battlefield.
Själv kör jag 600 dpi och ställer in så det blir ännu långsammare ingame, eftersom jag hellre vill ha precision i fps-spel.

Självklart det har någon betydelse vad man har för inställningar, man tar ju det som funkar bäst för en själv.

Både jag och mitt Ex's farsa är ju fortfarande bra på fps-spel även om vi har olika settings på musen.

Jag kör med extremt låg sens ingame, 800dpi, samt musacceleration. På det viset får jag väldigt bra precision, men offrar samtidigt inte möjligheten att kunna vända mig snabbt när jag vill det.

Skrivet av ZaInT:

Åh haha, hoppa på mouse2, det var inte igår. Spelade du CS före 1.3?

Äh, mouse2 kan man ju inte hoppa med. Den används ju för att gå framåt med

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Så mycket dpi det går att ha, har en slags fetish att sitta och trycka ner plusknappen för högre dpi och på den vägen e det.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Jag kör med extremt låg sens ingame, 800dpi, samt musacceleration. På det viset får jag väldigt bra precision, men offrar samtidigt inte möjligheten att kunna vända mig snabbt när jag vill det.

Själv klarar jag inte av tanken på att ha musacceleration, eftersom det alltid blir så att jag vänder mig för fort, och när jag ska skifta ifrån hög hastighet till låg så tar det plötsligt mycket längre tid för musen att flytta sig dit jag vill. Lite som att vara full imo

Permalänk
Inaktiv

DPI spelar ingen roll, det är inget annat än hur hör sensitivity du kan ha. Spelar inte någon skillnad som Steelseries osv vill att det ska låta som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoblinRaider:

Själv klarar jag inte av tanken på att ha musacceleration, eftersom det alltid blir så att jag vänder mig för fort, och när jag ska skifta ifrån hög hastighet till låg så tar det plötsligt mycket längre tid för musen att flytta sig dit jag vill. Lite som att vara full imo

Jo, är man inte van så kan man onekligen känna sig lite full och förvirrad om man aktiverar acceleration, antar jag.
Själv kan jag anpassa mig rätt lätt till att köra både med och utan.
Vissa skiftningar i hastighet kan till en början kännas svåra, men det är ofta även till ens fördel : Om man snabbt vill utföra en större rörelse så rör man oftast musen snabbare och då får man en extra skjuts av accelerationen. Vad som kan vara lite svårare att vänja sig vid är mindre rörelser som ska utföras snabbt.
Rör man då muspekaren snabbt är det stor risk att man flyttar siktet/muspekaren för långt.

Hursomhelst är det ett lite annat sätt att tänka när man har accelerationen på. Det är helt klart svårare att vänja sig vid än att köra utan, men lyckas man så får man vissa viktiga fördelar (tex kan man få extremt bra precision med väldigt låg sens. Man kan då använda sig av sensitivities som är alldeles för låga för att kunna spela normalt om man inte använde acceleration.).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det är ju klart musen blir mer exakt när man har högre DPI, det är ju precis det DPI gör (Dots Per Inch).
om man sedan gillar att ha en mer exakt mus eller inte är ju en helt annan sak.
jag själv har en mus på 3500dpi som jag kör på hälften i musinställningarna i windows, och om windows räknar som det borde göra så borde jag alltså ha ~1800dpi, vilket är ganska lågt enligt en del, och högt enligt andra.

Bra troll musen blir inte mer exakt för att du har högre DPI. Även om den blir så så känner man ingen skillnad förutom att musen är snabbare.

Permalänk
Entusiast

Så.

Jag har nu en "propert" inställd mus utan acceleration. Här är mina erfarenheter och teorier än så länge. Tänk på att detta är mina erfarenheter och teorier. Alltså inget som är skrivet i sten, eller stämmer överens för alla. Korrigera mig gärna om ni ser fel.

Låt mig börja med min teori om muskelminne.
Vår kropps muskler och hjärna är rätt fantastiska ting som är så väl synkade med varandra. Tänk efter och utför denna lilla övning för skojs skull:
Sträck ut båda händerna framför dig. Försök nu att peka med ditt pekfinger mitt i den andra handens handflata. Enkel eller hur.
Gör nu samma sak, men blunda. Se till att slappna av och vila händerna/armarna mot skrivbordet/armstöden mellan gångerna först. Annars gills det inte.
Svårare? Lyckades du peka mitt i handflatan när du blundade? Repetera och se hur bra din muskelprecision verkligen är.
Det är här det lär variera för många. Vissa klarar detta galant utan minsta bekymmer. Andra har smärre svårigheter att pricka mitten av handflata och hamnar lite vid sidan av. Vissa har större svårigheter och prickar inte ens handen.
Prova också olika positioner, såsom vid sidan om dig, ovanför dig, nere vid bena och så vidare.
Du kommer att se skitfånig ut som utför dessa övningar. Folk runtom dig kommer säkert att garva och undra "vafan håller du på med? Sprattelpelle!"

Trots att man blundar, så klarar hjärnan av att styra armarna, händerna och fingrarna in i en något sånär bra position för att uppfylla uppgiften ifråga. Det är detta som muskelminnet kommer in i bilden. Hjärnan är "kalibrerad" till den kropp som den är ansluten till, och denna kalibrering skedde de första åren av vårt liv när vi låg där i barnsängen och sprattlade hejvilt.
Hjärnan vet exakt vilken position alla musklerna behöver för att uppfylla en specifik uppgift, även när vi inte visuellt övervakar det. Detta är speciellt märkbart till uppgifter som man utför ofta och mycket. Man klarar det "med förbundna ögon".

Till musen och accelerationen, och dess relation till muskelminnet:
Öppna upp ett valfritt ritprogram, och skapa en bild lika stor som bildskärmen.
Rita två små cirklar (c.a. 1 cm i diameter) på helt slumpmässiga positioner. Dock inte för nära varandra.
Exempelbild: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14775223/Various/Musövnin...

Nästa övning: Rita ett streck från den ena cirkeln till den andra så snabbt du kan utan att "kompensera".
Exempelbild: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14775223/Various/Musövnin...
I detta exempel så ser ni att jag lyckades förvånansvärt bra, men det blev lite av en "overshoot".

Prova den här övningen med musaccelerering, och utan musaccelerering. Se hur resultaten skiljer sig.

Mitt resultat:
Innan jag hade ställt in musen enligt den guide som tidigare nämnts, och hade musaccelerering aktiverad, så kunde jag inte för allt jag hade, bli bättre. Det drogs snett hit och utanför rätt rejält dit. Det gick bara inte att bli bättre.
Anledningen ligger i accelereringen. När min hjärna försöker "kalibrera in sig" för uppgiften ifråga, så beter sig musen annorlunda mellan gångerna. Eftersom min hands hastighet och rörelse varierar mellan gångerna, accelereras muspekaren olika mycket mellan gångerna. Hjärnan klarar inte att klura ut hur mycket/lite musklerna skall röra sig för att klara av uppgiften.

Efter att jag ställt in musen enligt guiden som länkades längre upp, och stängt av all form av accelerering, så blev mitt resultat gradvis bättre. Nu kan jag, med ett snabbt knyck med handen, rita ett streck mellan cirklarna, och landa i cirkeln utan att överkompensera i slutet.
Hjärnan klarade nu av att kalibrera in sig till uppgiften ifråga. Accelereringen ligger inte och stör längre.

Till frågan som TS ställde: Hög eller låg DPI?
Jag själv föredrar att ställa in en lite högre DPI, och dra ner på muspekarens hastighet. Där får jag en bra precision, och en bekväm hastighet.
Om man går för lågt med DPIn, måste man til lslut kompensera gemom att öka mushastigheten. Det resulterar i "hacket".
Exempel där en på tok för låg DPI, och en för hög hastighet, samt en Hög DPI, men låg hastighet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14775223/Various/mouse_pr...

Så där har ni mina tankar omkring detta.

Och som sagt: Ta detta inte som hugget i sten. Vi är alla olika, och vissa klarar av att hantera musen med snabba rörelser och bibehållen precision trots accelereringen. Jag är dock inte en av dem.
Jag är heller inge professionell "Gamer". Jag spelar visserligen FPS titt som tätt, men inte regelbundet. Jag personligen föredrar Unreal Tournament framför andra spel. Jag har aldrig gillat verklighetsnära militär-skjutare. Jag föredrar det klassiska snabba och hektiska Unreal/Quake-stuket. Men det beror säkerligen på att jag är av "den gamla skolan" då det var DooM och Quake som gällde, och var de enda alternativen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

[/url]
Längre inlägg..

Angående muskelminne och musacceleration så går det alldeles utmärkt att träna in ett muskelminne som bygger på musacceleration.
Däremot är det garanterat betydligt svårare för den som är ovan vid alla former av acceleration. Då är det kombinationen av stäcka och hastighet man rör musen istället man arbetar in i sitt muskelminne istället för bara sträckan.
Dessutom har man enorm fördel av att kunna finjustera siktet och hålla kvar det på rätt ställe när man väl gjort sin större svepande rörelse. Man kan ju använda mycket lägre sens än de som kör utan.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

En mus inställd på 4000dpi måste väl vara dubbelt så känslig som sensor än 2000dpi? Eller har jag fått detta om bakfoten? Det jag menar är att en mus med 4000dpi och låg "sens" inställd i spelet måste väl ha högre precision över samma sträcka som en med 2000dpi med högre "sens"? Att den alltså läser 4000 punkter på en inch jämfört med 2000 på en inch.

Och... Är man verkligen begränsad i sin precision till antalet pixlar på skärmen? Det låter orimligt. Man borde kunna träffa en punkt som inte är direkt representerad av en pixel på skärmen, säg toklångt bort nånstans.

Ursäkta om detta behandlats redan, tog in tråden lite väl snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Hjärnan är "kalibrerad" till den kropp som den är ansluten till, och denna kalibrering skedde de första åren av vårt liv när vi låg där i barnsängen och sprattlade hejvilt.
Hjärnan vet exakt vilken position alla musklerna behöver för att uppfylla en specifik uppgift, även när vi inte visuellt övervakar det.

Det skulle vara en ganska kass kalibrering med tanke på att våra muskler har bytt position helt sedan de första åren av våra liv. Hjärnan omkalibrerar vår kropp hela tiden, och därför faller det mesta av det du skrev.

Kan dock hålla med om att acceleration bör vara mer främmande för vår hjärna och har troligtvis inte lika starka "neurologiska kopplingar" som utan, initialt. Man kan dock träna (omkalibrera) hjärnan till rörelsemönster med acceleration och kanske till och med få ut en fördel av det (finns många quakespelare som föredrar acceleration).

Permalänk

Väcker liv i en gammal tråd kanske men tyckte saken var rätt så intressant

Jag kör med en Logitech G502 proteus core på 5200 dpi nätsurfing, 7100 dpi i ex skyrim och som normalt och med 12000 dpi i fps spel - men med modifyer ner till 1800 dpi för sniperjobb.

Min fråga till er är vilken dpi ni idag använder och vilken skärmstorlek etc som passar till.

Är extremt novis så skulle gärna lära mig lite av gamers med koll

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Svart | ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 ATX | Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB (4.7Ghz) | 2st MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Gaming | EVGA Supernova G2 1000W, 80+ Gold, Modulär | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB | 3TB WD Red 7200rpm 64MB | Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600Mhz DOMINATOR | 2st Noctua NF-P14s, redux-1500, PWM, 140mm (på H110) | Corsair Hydro H110 | ett gäng Corsair Air series SP/AF Quiet edition, PWM |

Permalänk
Medlem

Har alltid kört 800CPI eller det som är närmast musens nativ CPI runt 800, men så gott som alltid är det 800 förutom SS Sensei där man hamnade på 810. Kör på en 22" skärm, men skulle nog ändå köra 800CPI oavsett skärmstorlek.

Visa signatur

Tofu bud