Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Föra över filer från 10.0 till Windows

Permalänk
Medlem

Föra över filer från 10.0 till Windows

Jag startade just upp en gammal Power Mac G4 med OS X 10.0 (ja, den allra första versionen av OS X!). Imponerande nog så startade den utan problem - den har inte varit igång på sju år!

I alla fall så vill jag överföra filerna på den till en Windows-share. Nätverksmässigt så ser den inget (inga andra Macar på detta nät) och Windows har inget Appletalk-stöd sedan Windows Server 2003. Jag provade att plugga in ett USB-minne men det hände absolut ingeting (detta var dock den första Macen med USB).

Ftp borde funka att föra över med men kan ju bli lite pyssligt eftersom det är en massa filer lite här och var på datorn.

Några tips om alternativ till "vanilj-ftp"? Jag vill inte börja att uppgradera OS X 10.0, det är datorn för gammal för...

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Ngn molntjänst kanske. Google drive om du har google konto. Skydrive om du har hotmail/outlook konto. Så väldans mycket data kan det väl inte vara på en sån gammal dator?

Permalänk
Medlem

Se om du kan starta Remote Login/Fjärrinloggning på den (i senaste OSX är den på Systeminställningar > Delning. Då startas en ssh-server på den. Då kan du antingen använda scp eller sftp för att få data från den.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Maila? om det är mycket data kanske du kan köra ftp över nätverket ?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Som lambdan skriver är SSH absolut smidigast.

Ladda hem WinSCP på din windows-burk och härja runt i Macen!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Zippa ihop alla filer du vill flytta och skicka till någon molntjänst, ex https://www.wetransfer.com/

Permalänk
Medlem

FTP eller SCP verkar vara enklaste alternativen, dock vet jag att det tidigare i senare versioner hade problem med ÖÄÅ (om man använde den inbyggda servern i OS X). Men du kan alltid dra ned Transmit och föra över från OS X maskinen till en annan server.

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte installera något på den, tror inte att dagens tillgängliga versioner fungerar på den, med PowerPC G4 och 10.0. Jag skall prova med SSH och FTP först.

Men det är om den går igång igen....jag försökte starta den en andra gång men då blev det bara en blinkade mappsymbol..... Jag stängde av den igen, skall försöka igen i helgen.

Disken är väl en 30 GB så det rör sig kanske om en max 20 GB i rådata.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Verkar enklast att använda den gamla maskinen som ftp/sftp klient. Gamla versioner av t.ex. Transmit finns här: http://panic.com/museum/transmit/older/

Alternativ är tar och netcat eller att läsa disken med valfri ATA -> USB2/3 brygga.