Permalänk
Medlem

SpeedStep och C1

Hej :). Jag undrar vad som egentligen är skillnaden mellan dessa. Har speedstep bara hand om Clock och Volt medans C1 stänger av kärnor nästan helt och hållet? Är det någon idé att ha Speedstep Disable om man har C1 enable?

jag undrar också varför min CPU fastnar på turbo om jag stänger av Speedstep. (C1 är på och jag har "Hög prestanda" under energialternativ i Windows)

Specc:
CPU: 4670k Haswell
Moderkort: Asus z87a

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Min cpu idlar inte om jag har high performance i windows. Du kan ändra inställningar för energialternativet för att undvika det. Kanske finns en bättre lösning men jag har löst det såhär. Hoppas det hjälpte, kan inte svara på resten.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsakPromKing:

Min cpu idlar inte om jag har high performance i windows. Du kan ändra inställningar för energialternativet för att undvika det. Kanske finns en bättre lösning men jag har löst det såhär. Hoppas det hjälpte, kan inte svara på resten.

Tack för svar men min CPU idlar tyvärr inte oavsett vilket energialternativ jag använder.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av alteam:

Tack för svar men min CPU idlar tyvärr inte oavsett vilket energialternativ jag använder.

använder du Auto overlock från moderkortet?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av alteam:

Hej :). Jag undrar vad som egentligen är skillnaden mellan dessa. Har speedstep bara hand om Clock och Volt medans C1 stänger av kärnor nästan helt och hållet? Är det någon idé att ha Speedstep Disable om man har C1 enable?

jag undrar också varför min CPU fastnar på turbo om jag stänger av Speedstep. (C1 är på och jag har "Hög prestanda" under energialternativ i Windows)

Specc:
CPU: 4670k Haswell
Moderkort: Asus z87a

Speedstep låter din processor klocka ner för att spara på energi+mindre värme.

Från wikipedia.

SpeedStep is a trademark for a series of dynamic frequency scaling technologies (codenamed Geyserville[1] and including SpeedStep, SpeedStep II, and SpeedStep III) built into some Intel microprocessors that allow the clock speed of the processor to be dynamically changed (to different P-states) by software. This allows the processor to meet the instantaneous performance needs of the operation being performed, while minimizing power draw and heat generation

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

använder du Auto overlock från moderkortet?

Nej, det gör jag inte

Skrivet av Joelschub:

Speedstep låter din processor klocka ner för att spara på energi+mindre värme.

Från wikipedia.

SpeedStep is a trademark for a series of dynamic frequency scaling technologies (codenamed Geyserville[1] and including SpeedStep, SpeedStep II, and SpeedStep III) built into some Intel microprocessors that allow the clock speed of the processor to be dynamically changed (to different P-states) by software. This allows the processor to meet the instantaneous performance needs of the operation being performed, while minimizing power draw and heat generation

Dold text

Okej då var det som jag trodde men min fråga är då om det funkar bra/är lönt att köra med speedstep av men C1 på? Är dom två funktionerna helt oberoende av varandra? När jag har C1 avslaget så går inte min CPU upp i turbo har jag märkt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av alteam:

Nej, det gör jag inte

Okej då var det som jag trodde men min fråga är då om det funkar bra/är lönt att köra med speedstep av men C1 på? Är dom två funktionerna helt oberoende av varandra? När jag har C1 avslaget så går inte min CPU upp i turbo har jag märkt.

Jag är inte säker på vad C1 gör precis, men om turbon stängs av ha på den, även skulle jag ha på speedstep.
Du vill väl ha extra prestandan+när du inte behöver det så klockar den ner? är ju bara en win win sutiation.