Ny DAC/hörlursförstärkare från Asus

Permalänk
Entusiast

Ny DAC/hörlursförstärkare från Asus

Ser ut som om Asus har släppt en ny DAC som har neutralare design än Essence One. Det ser onekligen ut som om de försöker slå sig in på den hårda marknaden med högpresterande DACar. Efter att ha skummat igenom specifikationerna ser det rätt trevligt ut. Fast med en prislapp på $399 så finns det ju väldigt mycket att välja på.

http://www.asus.com/Sound_Cards_and_DigitaltoAnalog_Converter...
http://www.anandtech.com/show/7441/asus-launches-xonar-essenc...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Helt klart en intressant produkt om man är i marknaden för en sådan. Ska bli kul att läsa lite fler intryck och kanske se en och annan mättning av den. Dock en sak som direkt förvånar mig... extern nätadapter... *rysning*

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arazand:

Helt klart en intressant produkt om man är i marknaden för en sådan. Ska bli kul att läsa lite fler intryck och kanske se en och annan mättning av den. Dock en sak som direkt förvånar mig... extern nätadapter... *rysning*

Egen nätdel är ett krav om det ska kunna bli riktigt bra, däremot är det mer intressant att veta hur låg impedans den kan driva, hoppas det kommer nån seriös mätning och test på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Egen nätdel är ett krav om det ska kunna bli riktigt bra, däremot är det mer intressant att veta hur låg impedans den kan driva, hoppas det kommer nån seriös mätning och test på den.

Vilken siffra är bra som lägsta. Aldrig förstått mig på sådant utan har bara köpt min Ear efter lyssning. På papper ser nog allt bra ut frågan är i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Egen nätdel är ett krav om det ska kunna bli riktigt bra, däremot är det mer intressant att veta hur låg impedans den kan driva, hoppas det kommer nån seriös mätning och test på den.

Nja, det vet i fan om en extern nätdel är bättre än en som är byggd kring säg en ringkärne transformator med ordentliga kondensatorer.

Den här förstärkar/DAC kombon kommer med en helt vanlig AC/DC 12 volt adapter. EDIT: Menar det är skillnad på extern nätadapter och extern nätadapter... den som kommer med här är antagligen lika märkvärdig som kokt potatis, antingen en typisk svart wall-wart eller power-brick modell med no-name komponenter tillverkad i miljon antal i kina med enda skillnaden att denna har en klisterlapp det står ASUS på.

Citat:

Power supply type:
●Power consumption(Max): 12W
●Power input jack: DC in 12V
●Power input range: AC 90~264V

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Vilken siffra är bra som lägsta. Aldrig förstått mig på sådant utan har bara köpt min Ear efter lyssning. På papper ser nog allt bra ut frågan är i praktiken.

Desto lägre utimpedans desto mindre risk för påverkan av ljudet, den måste vara under 1/8 av lurens lägsta impedans för att inte påverka och eftersom det finns rätt många vanliga lurar runt 30 ohm så säg att utimpedansen egentligen bör vara under 3 ohm för att ha lite marginal men samtidigt inte driva upp priset i onödan, det är dessutom enkelt att öka impedansen om man skulle vilja gör det i efterhand för att tex få mera bas som är det som brukar hända i ljudet med hög utimpedans, det blir en typ av tonkontroll som ökar basnivån samtidigt som den blir mer odefinierad och låter sämre, men många gillar ju basmuller mer än att man hör vad som verkligen finns på inspelningen, att minska impedansen är däremot inte lika enkelt när drivsteget väl är klart.

Skrivet av Arazand:

Nja, det vet i fan om en extern nätdel är bättre än en som är byggd kring säg en ringkärne transformator med ordentliga kondensatorer.

Den här förstärkar/DAC kombon kommer med en helt vanlig AC/DC 12 volt adapter.

Det finns inget som hindrar att man har toroider i en extern nätdel, det finns en del fördelar med att ha en extern trafo och grovnätdel utanför lådan när det gäller annat än slutsteg som oftast mår bäst av minsta möjliga resistans i nätdelen, mindre magnetfält och minskat behov av skärmning i "elektroniklådan" småsignalapparater presterar ofta lite bättre eller blir lite billigare att bygga om de har extern nätdel och det finns även riktigt avancerade prylar som har nätdelen i egen låda för att det går att få bättre prestanda, jag har haft en dac som var byggd så, den hade 16 matningar in till själva daclådan, det var en helt annan prisklass än den här Asusen men principen är densamma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inget som hindrar att man har toroider i en extern nätdel, det finns en del fördelar med att ha en extern trafo och grovnätdel utanför lådan när det gäller annat än slutsteg som oftast mår bäst av minsta möjliga resistans i nätdelen, mindre magnetfält och minskat behov av skärmning i "elektroniklådan" småsignalapparater presterar ofta lite bättre eller blir lite billigare att bygga om de har extern nätdel och det finns även riktigt avancerade prylar som har nätdelen i egen låda för att det går att få bättre prestanda, jag har haft en dac som var byggd så, den hade 16 matningar in till själva daclådan, det var en helt annan prisklass än den här Asusen men principen är densamma.

Jag vet, så läs igen, det är skillnad på extern nätdel och extern nätdel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ganska korkad marknadsföring att skriva "600ohm headphone amplifier".

Vad gäller nätdelen så verkar det vara denna som kommer med: http://www.amazon.com/ADP-36EH-R33030-adapter-charger-1002HA/... det syns på en bild i denna recension.

Angående utgångsimpedansen så är den väl ca. 10 ohm om det är TPA6120A2 som används.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wh1sp:

Ganska korkad marknadsföring att skriva "600ohm headphone amplifier".

Vad gäller nätdelen så verkar det vara denna som kommer med: http://www.amazon.com/ADP-36EH-R33030-adapter-charger-1002HA/... det syns på en bild i denna recension.

Angående utgångsimpedansen så är den väl ca. 10 ohm om det är TPA6120A2 som används.

600ohm utimpedans ger en närmast obrukbar apparat, men jag förmodar att de syftar på att den kan spela starkt med 600ohms lurar, många likställer spela starkt med låta bra och kallar därför 600ohm lurar svårdrivna bara för att de inte ger höga ljudtryck kombinerat med lurdrivare som ger låg utspänning.
Lite lagom luddig/betyder ingenting vettigt marknadsföringsfloskel.
10 ohm är lite för högt om man inte ska riskera att den färgar ljudet med de flesta lurar, den lär bli lite varma i karaktären om det stämmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

lär bli lite varma i karaktären

Audiofiler kommer aldrig tas på allvar. Delvis på grund av att mycket saknar vetenskaplig bakgrund - men mest nog på grund av språket.
Men hur tror du bakgrundssvärtan på en sådan där Asus DAC blir då? Med ett externt nätagg?

Permalänk

Snygg!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Audiofiler kommer aldrig tas på allvar. Delvis på grund av att mycket saknar vetenskaplig bakgrund - men mest nog på grund av språket.
Men hur tror du bakgrundssvärtan på en sådan där Asus DAC blir då? Med ett externt nätagg?

Det är en diskussion som jag har haft kanske en 20-30 gånger men det beror fortfarande mycket enkelt på att det inte finns tillräckigt många unika ord för att beskriva olika former av ljud. Jag kan säga att ljudet har en distorsion mängd över 1 db mellan 400-1000 Hz och att det finns en lite kulle i responskurvan vid 300 Hz... men det betyder nästan ingenting om man inte kan läsa och förstå mätningsgrafer av ljud... istället säger man att ljudet exempelvis är varmt, dvs har en viss form av distorsion som är märkbar men inte påtaglig. Ett annat problem är att alla tenderar att ha sin egen lilla tolkning vad de olika "ljud beskrivande orden" innebär. Detta är dock en diskussion för en annan tråd.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Imaculent:

Audiofiler kommer aldrig tas på allvar. Delvis på grund av att mycket saknar vetenskaplig bakgrund - men mest nog på grund av språket.
Men hur tror du bakgrundssvärtan på en sådan där Asus DAC blir då? Med ett externt nätagg?

Det vet jag inte eftersom jag inte sett nån mätning på brusnivån, men både påverkan av frekvenskurvan pga impedansproblem och brusnivån är objektivt mätbart, på samma sätt som parametrar som indikerar om en sak är transparent eller inte, däremot finns det en hel del folk som likställer låta bra med låta korrekt och det är helt fel och låta korrekt är objektivt men låta bra är subjektivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Audiofiler kommer aldrig tas på allvar. Delvis på grund av att mycket saknar vetenskaplig bakgrund - men mest nog på grund av språket.
Men hur tror du bakgrundssvärtan på en sådan där Asus DAC blir då? Med ett externt nätagg?

Jag kan hålla med dig att det stämmer i vissa tillfällen. Men att du säger det för att han beskriver ljudet som "varmt" känns väldigt märkligt, då varmt (åtminstone enligt min uppfattning) är allra högst vedertaget. Ta bara färg som exempel, den kan ofta beskrivas som "varm" respektive "kall", men alla vet ju att en färg inte ÄR (per vetenskaplig definition, som du tycks förnedra) varm eller kall. Det är ganska vanligt att man pratar om en varm karaktär på ljudet.

Däremot tycker jag att bakgrundssvärta känns som ett konstigt sätt att beskriva ljud. Vad menar man ens då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Jag kan hålla med dig att det stämmer i vissa tillfällen. Men att du säger det för att han beskriver ljudet som "varmt" känns väldigt märkligt, då varmt (åtminstone enligt min uppfattning) är allra högst vedertaget. Ta bara färg som exempel, den kan ofta beskrivas som "varm" respektive "kall", men alla vet ju att en färg inte ÄR (per vetenskaplig definition, som du tycks förnedra) varm eller kall. Det är ganska vanligt att man pratar om en varm karaktär på ljudet.

Däremot tycker jag att bakgrundssvärta känns som ett konstigt sätt att beskriva ljud. Vad menar man ens då?

Skickades från m.sweclockers.com

Varma och kalla färger är väl efter rött-blått-skalan. Men ja vetenskapligt är det ju inte. Men vad tycker du är varmt/kallt ljud då?

Och det där med bakgrundssvärtan - det var någon seriös (=lade snuskigt mycket pengar på anläggningen) audiofil som tyckte att ljudet fick bättre backgrundssvärta med högtalarkablar i silver...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av crownofthorns:

Jag kan hålla med dig att det stämmer i vissa tillfällen. Men att du säger det för att han beskriver ljudet som "varmt" känns väldigt märkligt, då varmt (åtminstone enligt min uppfattning) är allra högst vedertaget. Ta bara färg som exempel, den kan ofta beskrivas som "varm" respektive "kall", men alla vet ju att en färg inte ÄR (per vetenskaplig definition, som du tycks förnedra) varm eller kall. Det är ganska vanligt att man pratar om en varm karaktär på ljudet.

Däremot tycker jag att bakgrundssvärta känns som ett konstigt sätt att beskriva ljud. Vad menar man ens då?

Skickades från m.sweclockers.com

Bakgrundssvärta = Brusets absolutnivå och signal brusförhållandet ger dynamikomfånget.
Men man ska akta sig för saker som låter "överdynamiska" det brukar bero på lite lite dist, det upplever man som en dynamikökning, man måste över en viss tröskel innan man upplever det som dist, psykoakustiken är lustig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.