Använda logitech bas till "riktigt system"

Permalänk
Medlem

Använda logitech bas till "riktigt system"

Hej jag har en gammal logitech bas som ligger och skräpar och undrar om den skulle kunna få och koppla till en vanlig förstärkare??

Typ koppla runt förstärkaren i basen på något sett?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har en hyfsad förstärkare ska det inte vara något problem alls eftersom de flesta basar brukar ha egen förstärkare. Så detta ska vara något som den hanterar utan modifikationer.

Vad har du för förstärkare respektive bas från Logitech?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har en onkoy förstärkare modell tx-ds575x rätt gammal. Och basen är till datorhögtalare. Den har en förstärkare i sig eftersom att man kopplar alla högtalare till denna.

Hur menar du att jag ska koppla den? Det finns bara en ström sladd från den. För att koppla till dator behöver man koppla in en högtalare och ifrån den kommer det tre stycken 3 mm kontakten som man kopplar till datorn. Måste man inte koppla förbi förstärkaren i basen och koppla den direkt till den riktiga??

Tack:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp dig en riktig baslåda istället för att använda något logitechskräp.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Köp dig en riktig baslåda istället för att använda något logitechskräp.

Har inte pengar till det just nu då jag väntar på mitt nya system som jag köpte för nån dag sedan. Tänkte att man kanske kan använda den tills man har råd med en ny.

Visa signatur

Permalänk

Precis som giplet säger så brukar basar ha inbyggd förstärkare, speciellt lite enklare system som bland annat logitec har.
Därför måste du (tror jag) ha en "Sub Ut" utgång från onkyo förstärkaren som du kan koppla in i basen till. Annars blir det dubbla förstärkare och det är inget bra..
1) Har du det?

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusdator123:

Precis som giplet säger så brukar basar ha inbyggd förstärkare, speciellt lite enklare system som bland annat logitec har.
Därför måste du (tror jag) ha en "Sub Ut" utgång från onkyo förstärkaren som du kan koppla in i basen till. Annars blir det dubbla förstärkare och det är inget bra..
1) Har du det?

Jag har en som heter subwoofer pre out. Det är nog den:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stämmer bra att det är den utgången som används om du kopplar in en aktiv subwoofer.

Tycker DU att det låter eller känns bättre? Då är det bättre. Det är viktigt att tänka på att välljud är subjektivt och huvudsaken är att man själv är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Stämmer bra att det är den utgången som används om du kopplar in en aktiv subwoofer.

Tycker DU att det låter eller känns bättre? Då är det bättre. Det är viktigt att tänka på att välljud är subjektivt och huvudsaken är att man själv är nöjd.

Okej men jag vet fortfarande inte hur jag ska göra med basen för att den ska gå att koppla in?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska du spela musik så skippa logitech skräpet.

Själv har jag 2 st subbar i mitt bio hemma system som jag stänger vid musik lyssning o de är subbar i 5-6000kr klassen.

Läste att du skulle ha det till datorn men jag hade endå skippat basen. Svårt att matcha ihopa olika märken så delningen av frekvensen blir bra. Risk är att basens frekvens delas över dina högtalare o då får du lätt dubbel bas om dom inte spelar exakt i linje med varandra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Ska du spela musik så skippa logitech skräpet.

Själv har jag 2 st subbar i mitt bio hemma system som jag stänger vid musik lyssning o de är subbar i 5-6000kr klassen.

Vi ska ha det till filmtittande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke123:

Vi ska ha det till filmtittande.

Ok , koppla då in via sub out på förstärkaren om logitech har lågnivåningång?

Misstänker att du inte har auto kallibrering på din förstärkare så chansen att få detta att bli bra är väldigt liten.

Beror klart på vilka förväntningar du har.

Jag har lagt typ 30-40h för att kallibrera mitt system med absorbenter o microfoner mm.
Inte lätt men lyckas man så är det värt det

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om du har en hyfsad förstärkare ska det inte vara något problem alls eftersom de flesta basar brukar ha egen förstärkare. Så detta ska vara något som den hanterar utan modifikationer.

Vad har du för förstärkare respektive bas från Logitech?

Inte några problem alls? Subbar i såna slutna system brukar ju ofta inte ens ha utgångar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan prova att använda en sån här konverter. http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
Du ska koppla in dig på orange, gul eller rosa på Logitech enheten med den sladd som kom med, eller om den är fastsatt så ska du använda den sladd som har motsvarande färg. Sedan bör det vara den röda kontakten som ska in i Pre Amp uttaget. Får du inget ljud ur basen så byt till vit RCA-kontakt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deadich:

Inte några problem alls? Subbar i såna slutna system brukar ju ofta inte ens ha utgångar.

Datorhögtalare för 5.1 brukar kopplas in med tre 3.5mm pluggar. Varje sladd bär två kanaler. Onkyon har ett uttag för pre amp, så det enda man behöver göra är att konvertera 3.5mm till RCA.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

För att säga hur du ska koppla in den måste vi såklart få veta vilken bas du har, det finns ett antal släppta från logitech genom åren.

Permalänk
Medlem

jag har ett som heter Logitech X-530
På andra bilden ser ni alla kontakter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke123:

jag har ett som heter Logitech X-530
På andra bilden ser ni alla kontakter.

Jag säger bara nej nej nej nej nej skippa att använda den subben,den gör absolut ingen nytta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oyegie:

Jag säger bara nej nej nej nej nej skippa att använda den subben,den gör absolut ingen nytta.

jag håller med dig ljudmässigt,
Tekniskt sett går det att koppla in basen om man vill, använd den vanliga ingången, du klarar dig inte enbart med subben utan du ansluter den till sub ut på receivern istället för datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej men får väll skaffa en annan subb till jul eller något då. Men tack för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jacke123:

Okej men får väll skaffa en annan subb till jul eller något då. Men tack för hjälpen.

Det är ett bra tillfälle att börja leta begagnat kanske, Audio pro, Rel och Velodyne är saker du kan hålla ögonen öppna efter tex på www.hifimagasinet.se
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=91048

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej har bara en snabb fråga och tycker det är onödigt med en ny tråd. Om jag har en förstärkare som ger ut 115w per kanal. Kommer mina högtalare paja om jag höjer till max? Det är dynavoice magic s4 och det står max 100w.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det som vanligtvis förstör högtalare är att förstärkaren drivs i klipp, om du avser punkten där den klipper rmed max så klarar det sig nog, men om du menar att vrida volymratten till max så klipper förstärkaren sedan länge och troligen förstör du då diskanterna, volymratten brukar gå att vrida 20-30dB över klippnivån för att man ska kunna hantera svaga insignaler, har man en normalstark insignal som ger ca 0,7V vid max så brukar volymkontrollen behöva vridas ungefär halvvägs för att styra ut förstärkaren fullt.

Du bör höra när disten kommer och sänker du nivån då så håller delarna. spela alltså inte starkare än att det låter bra och var mycket uppmärksam på när ljudet byter karaktär när du spelar starkt för det brukar vara där disten kommer och då ska du sänka ljudet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej tack ska vara lite uppmärksam och inte dra på fullt då:)

Visa signatur