Permalänk
Medlem

Air vs Pro

Jag skall köpa en dator. Jag pluggar på högskola så jag kommer använda den till att skriva och läsa på, samt att surfa kolla film osv... Inget avancerat!
Jag var helt inne på en 13" air tills den nya retinan kom. Nu kan jag inte betämma mig!

Det står mellan air i5 med 8 gig ram och 128 lagring eller en pro med samma utförande. Med studentrabbat skiljer det 1500kr. Alltså inte jätte mycket pengar...

Båda är ju ungefär lika portabla och har väldigt bra batteritid. Köper jag retinan så gör jag det för skärmen. Men jag tänker att den är "mörkare" med samma inställning på ljus?

Jag har också hört att den kan drabbas av ir och inbränning.

Jag vill ju främst ha en snabb dator som funkar problemfritt!

Bestäm åt mig! Jag blir galen snart...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade jag valt så hade jag valt rMBP pga Retina-skärmen. Den är badass.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uklo:

https://www.google.se/search?q=mbp+vs+mba+2013&oq=mbp+vs+&aqs...

Finns aaaaaalltid någon annan som haft samma problem.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att den display apple använder i MBAn är under all kritik, lågupplöst TN panel... Där av tycker jag att MBPr är ända vettiga alternativet. Gå till en apple handlare och kolla själv, kan nästan garantera att du kommer hem med en MBP då. Sen att prestandan är bättre etc är bara en bonus.

Permalänk
Medlem

Men har inte retinan problem med lagg och inbränning mm?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en vanlig dator? dvs inte apple. Ger mer pengar till Öl, definitivt viktigare för studenthällsan.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Varför inte bara köpa en vanlig dator? dvs inte apple. Ger mer pengar till Öl, definitivt viktigare för studenthällsan.

Gillar osx! Dricker inte...

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på pro för det känns som en mäktigare dator, speciellt med skärmen.

Dock är den tyngre vilket som student kan vara en nackdel om man ska behöva släpa runt på den konstant. Desutom så har senaste air 13" upp tipp 12 timmar batteritid om jag inte minns fel vilket är helt sjukt bra. Så bra har inte pro'n vilket är mycket beklagligt och inte alls speciellt "pro".

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Jag hade satsat på pro för det känns som en mäktigare dator, speciellt med skärmen.

Dock är den tyngre vilket som student kan vara en nackdel om man ska behöva släpa runt på den konstant. Desutom så har senaste air 13" upp tipp 12 timmar batteritid om jag inte minns fel vilket är helt sjukt bra. Så bra har inte pro'n vilket är mycket beklagligt och inte alls speciellt "pro".

Det kommer med skärmen. Den sämre Batteritiden alltså.

Pro kommer du kunna behålla ett par år till när du har retinaskärmen.

Permalänk
Medlem

Dom största skillnaderna är väldigt personliga. Storleken och skärmen.

Det gäller att välja. Batteritiden skiljer minimalt, som med det mesta. Jag skulle säga MBA men jag har aldrig suttit vid retina. Så det är bara att besöka en butik!

Permalänk
Medlem

Okej! Sååå mycket mer kraftfull är den väll inte? Kanske är värt 2 lax för skärmen. Får väl hoppas att nya grafiken har fixar eventuellt lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uklo:

Okej! Sååå mycket mer kraftfull är den väll inte? Kanske är värt 2 lax för skärmen. Får väl hoppas att nya grafiken har fixar eventuellt lagg.

Båda kommer att klara av det du begär, visst skärmen är bättre på pro:n men vikten är lägre på air:en. Så i detta läge hade jag gått in här: http://justflipacoin.com/

Båda är lika bra val.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Har precis beställt pro själv. Ett till plus med den är att den har en inbyggt hdmi port så man slipper köpa dyra adaptrar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uklo:

Men har inte retinan problem med lagg och inbränning mm?

Inbränning i lcd paneler känns som något man snackade om tidigt 00-tal och inget jag upplevt på en dator de senaste åren. Gällande lagg är det något subjektivt jag rekommenderar att du själv bedömer, du har 14 dagars fri ångerrätt... Jag tycker dock att allt flyter bra med mavericks även på ivybrige modellen.

Permalänk
Medlem

Jag valde rMBP för att jag vill inte torska på för lite prestanda väntar ivrigt på att TNT skall öka farten.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Hedersmedlem

Helt klart Retina med nuvarande pris. MBA:s skärm är rätt dålig (jag vet, då jag har en själv). Tillräckligt små skillnader i pris, vikt och batteritid för att tycka att rMBP är ett bättre val!

Permalänk
Medlem

Okej!
Går o köper en rmbp i grundutförande med 8g ram i dag på digital in. Ingen ångerrätt på öppnad förpakning dock. Antar att jag inte kommer att ångra att jag inte köpte air...

Permalänk
Medlem

Jag valde r MBP 15 den dyrare standard configen. Hoppas innerligt att jag inte går bet på prestanda inom 3 års tid sen byts det nog ändå. Ska köra Mavericks och W7 på den är tanken förmodligen via vmware eller liknande.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Uklo:

Gillar osx! Dricker inte...

Folk på universitetet skrattar åt dig i... i grupp..

Skämt åsido Macbook pro retina är godis!

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk

Jag är inne på min tredje macbook air. Det är den absolut mest portabla pålitliga datorn du kan införskaffa i dagsläget..du bör dock vara beredd på 2 saker:

Skärmpanelen (ej retina) är duglig men något lågupplöst och saknar "det". Kan dock vara för jag är väldigt petig och kör eyefinity-rig som stationär med riktigt bra skärmar

Grafik/OS : Macbook är ingen speldator. Vilket gör att själva OS isig knappt stödjer några spel och de dom stödjer är halvdana och får sämre prestanda än i windows bootcamp. Bootcamp är förövrigt ett helvete med föråldrade drivrutiner. Den integrerade grafiken är OK men inte mer än så...den är väldigt begränsad.

Trots att jag älskar mina MB AIR genom åren kan jag inte låta bli att tycka år 2013 att macbook 15" retina är den ultimata studie/jobb-datorn trots den extra tyngden.

MB air nya batteritid är imponerande, men det är också som tack till den lögupplösta panelen.

Kör Retina oavsett val, det gör datorn mer älskvärd och framtidssäker

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar verkligen att gå till en apple-store eller liknande och leka med datorerna för att jämföra dem. Jag gjorde så och det gjorde mitt val enklare.

Visst är skärmen på MBP klart bättre, men skärmen på Air är helt klart godkänd jämfört med vad jag sett på andra laptops. Det som blir avgörande för dig är huruvida du prioriterar portabilitet eller skärm.

Permalänk

Jag säljer en 8GB, 128GB, i5 13" från 2012 eftersom att jag köpt en 15" MBP Retina istället, använde MBA'n för att plugga och hade utan tvivel fortsätt att använda den om jag inte behövde Retina upplösning. Så otroligt lätt och smidig speciellt för mig som pluggar och drar med den fram och tillbaks varje dag.

Hade absolut tagit mig till en Apple butik och kikat på båda, men rekommenderar starkt Macbook Air om du inte behöver Retina upplösning.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Skrivet av ovelol:

Inbränning i lcd paneler känns som något man snackade om tidigt 00-tal och inget jag upplevt på en dator de senaste åren. Gällande lagg är det något subjektivt jag rekommenderar att du själv bedömer, du har 14 dagars fri ångerrätt... Jag tycker dock att allt flyter bra med mavericks även på ivybrige modellen.

Eftersom du uppenbarligen inte har koll på att just retina Macbook Pro har haft rätt stora problem med paneler som bränner in bilden (försvinner efter en stund, och varierar från exemplar till exemplar) så vet jag inte varför du kommenterar det?

TS: Jag skulle välja rMBP om det inte är så att du skulle ha väldigt stor nytta av MBA:s 15 timmars batteritid (med Mavericks) eller måste ha en dator som är så lätt som bara möjligt. rMBP:s batteritid på 9-10 timmar är inte dålig heller.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

MBP alla dagar i veckan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hjälpte min svåger att sparka igång sin Pro i helgen som var. Fantasktiskt det där Mavericks! Följsam och snabb är ingen underdrift! En Air lär väl bli seg snabbare, så gå på en Pro.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Dom hade en 13" med 128gig och 8 ram inne på digital in. Jag köpte den. Blev 1800kr mer än en air. Har inte öppnat den än...
Tvekar fortfarande liiiite. I butiken så var det ju helt klart så att skärmen var bättre. Frågan är om den är värd 2k för mig. Antar att den iofs har liiiite bättre prestanda också.

Hatar mitt velande. Men 2k är mycket pengar!

Permalänk
Medlem

du kunde ju köpt en PC och installerat OSX på den!

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

du kunde ju köpt en PC och installerat OSX på den!

Inte utan en hel del huvudvärk såvida man inte har väldigt mycket kännedom om vad som krävs. Sen lirar det sällan hundra på en Laptop till skillnad från en stationär där man har chans att välja delar efter operativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyligen macbook pro 13" med 128gig i hdd, 8gig ram tsm med 2,4ghz i5an. Det stod mellan den eller samma setup av Air'en. Eftersom det skiljde sig så lite i priset så blev det utan stor tvekan pro:n, av följande anledningar.

fullfjädrad i5a (28watt, ingen ulv). Mer processorkraft till photoshop och lightroom.
Intel HD 5100. Lite kraftigare grafik.
Vikten är det ingen stor skillnad på.
Footprinten är mindre på PRO:n (alltså, storleken i längd, bredd å djup).
Höjden är också mindre egentligen, då airens högsta punkt är högre än PRO:n.
Framför allt retinaskärmen som är en IPS skärm som är 100% sRGB accurate. vilket krävs för fotoredigering.
Men samtidigt är det grymt skönt att vanlig text på en retina display.
Den har även thunderbolt 2 portar (upp te 20gigabyte i transfer ist för 10gig för thunderbolt 1).. mer framtidssäker.
HDMI uttag, slippa krångel med massa kabel connecters.

dessa saker vägde upp för de extra 2000kr

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz