Dator stänger av sig (ej överhettning)!

Permalänk
Medlem

Men grejen var ju att jag testade att ta ut grafikkortet och körde furmark, då funkade datorn utan problem så det måste ju vara något som blir fel när jag har i mitt grafikkort! min bror kommer med sitt grafikkort idag, ska testa det först sen kan jag testa memtestet för säkerhetsskull...

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte testat att klocka ner grafikkortet kan också försöka testa det senare idag:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Okej ska testa det nu till eftermiddagen, men kan ram minne göra så att datorn startas om även om jag bara belastar gpu:n genom furmark (bara en fundering:p)?

ja drivrutinerna säger ju till grafikkortet att jobba med denna applikation så då kan det ju bli fel om den crashar och tar med sig typ kernel.dll samtidigt...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Hej! har äntligen installerat ett nytt moderkort och testat båda ramminnena men när jag kör furmark ännu en gång så startar datorn om sig själv!! Jag blir galen vad är problemet? Det måste vara ngt fel med PSU eller?

Permalänk
Medlem

Fråga: var det nätaggregat du bytte till nytt eller beg? Googling på ditt problem visar att det har varit nätaggregat det har varit fel på i andra fall

Edit: prova som en uppmärksam gjorde och kör furmark i lägre upplösning. Klarar den sig längre då? Förstår av det du skriver att den dör direkt i 1080p eller vad du nu har för standardupplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Hej! har äntligen installerat ett nytt moderkort och testat båda ramminnena men när jag kör furmark ännu en gång så startar datorn om sig själv!! Jag blir galen vad är problemet? Det måste vara ngt fel med PSU eller?

Eller Power SU play

Visa signatur

ROG MAXIMUS Z790 HERO, cpu 14900K, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6400 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Sound Blaster-Z soundcard. EK-AIO Elite 360 D-RGB.
ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg är nytt, har inte testat min brors beg. nätagg, han har just fått ett barn så han har inte haft tid.... Men jag har testat furmark i både låga och i höga upplösningar och alla ger samma utfall: datorn startar om sig själv när jag startar testet. Vad är Power SU play?

Permalänk
Medlem

Jag har också sökt igenom hela nätet och de flesta fallen tyder på att det är PSU:n som failar... men först trodde jag inte att det var fallet för mig för de forum jag sökte på hade gamla PSU:n eller PSU:n som hade för dålig effekt... men nu börjar jag tvivla på att mitt PSU är fullt fungerande för jag har verkligen testat allting jag känner till.... vet inte vad jag ska testa mer, har inte tillgång till någon annans dator än min brors och vet inte när jag kommer kunna testa det än så det försvårar ju det lite...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lombra:

Jag har också sökt igenom hela nätet och de flesta fallen tyder på att det är PSU:n som failar... men först trodde jag inte att det var fallet för mig för de forum jag sökte på hade gamla PSU:n eller PSU:n som hade för dålig effekt... men nu börjar jag tvivla på att mitt PSU är fullt fungerande för jag har verkligen testat allting jag känner till.... vet inte vad jag ska testa mer, har inte tillgång till någon annans dator än min brors och vet inte när jag kommer kunna testa det än så det försvårar ju det lite...

Byt nätaggagg om du är säker.låter som det är agget

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Sorry att det tog så långt tid att svara men har haft fullt upp med mitt examensarbete:) Men köpte iallafall ett nytt nätagg och nu funkar min dator felfritt!!!! Jag tackar alla för hjälpen och tack för att ni besvarade mina inlägg