Android i 81,9 procent av alla smarta telefoner

Permalänk
Melding Plague

Android i 81,9 procent av alla smarta telefoner

Operativsystemet Android vinner mark och står nu för över 80 procent av marknaden. Samtidigt upprätthåller Samsung positionen som världens största tillverkare av smarta telefoner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta firar vi med att käka upp ett äpple!

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Medlem

Android FTW, men lite synd med en sån stor marknadsandel
Ser fram imot Firefox OS

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att Lenovo gör mobiltelefoner, och dessutom ligger 3:a på störst andel Q3.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Hedersmedlem

Oj vad tillverkarlistan ser annorlunda ut mot början av 2007 ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

I Sverige känns det som att 81,9 % av alla har iPhone...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Ser fram imot Firefox OS

Absolut! och Tizen. Och Apple i sin tur måste skippa sitt "varannat" år för en ny modell annars så kommer de att säkert sluta som blackberry

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

I Sverige känns det som att 81,9 % av alla har iPhone...

Jag har för mig att jag läste någonstans att Sverige, som USA, har väldigt högt antal iPhones. Man måste tänka på att det finns Android modeller från 1000kr till 6000kr, grymt mycket större marknad.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Är ju inte särskilt oväntat när det går att få en smartphone med android för 500kr, om inte mindre.

Permalänk

Kul att fler Sweclockare föredrar Windows Phone framför Ios..?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem

Tur då att de finns ett alternativ för oss som inte vill ha skräpet WP FTW!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas att FireFox OS och Ubuntu Phone kommer igång under nästa år.. Det är inte bra när ett OS blir för dominerande.

Permalänk
Medlem

". I årets tredje kvartal såldes drygt 250 miljoner smarta telefoner och hela 205 miljoner av dessa innehåller Googles operativsystem, som numera har en Windows-liknande dominans på mobilfronten."

Sådan tur att Android i alla fall är öppen källkod, så att man kan ta det och göra något eget om man inte vill dansa googledansen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TheFlyingFin:

Tur då att de finns ett alternativ för oss som inte vill ha skräpet WP FTW!

Skickades från m.sweclockers.com

Säger det samma tihi

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag gillar iPhone.....men de ska vara så satans dyra! Så det blir en LG G2 nu, tror jag, när min iPhone håller på att lägga av...suck!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Citat:

Störst tillväxt står Microsofts mobilanpassade operativsystem för och i det tredje kvartalet ökade Windows med hela 123 procent, vilket ger 3,6 procent av marknaden.

Stämmer det verkligen? Jag får det till det här:
3.6/2.3 = 1.56 -> tillväxt med 56%, alltså

Edit: Fel av mig! Glöm det jag sa 8-)

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Entusiast

Har själv Android men det börjar väl bli en lite väl hög andel nu... skrämmande högt

Kan dock förstå varför för nästan alla telefoner som ges ut på arbetsplatser etc verkar ju vara Android på grund av att det finns billiga alternativ.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Jag visste inte att Lenovo gör mobiltelefoner, och dessutom ligger 3:a på störst andel Q3.

Vart också förvånad, verkar inte finnas i Sverige. K900 ser ju sjukt intressant ut...

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Skrivet av Axelander23:

Stämmer det verkligen? Jag får det till det här:
3.6/2.3 = 1.56 -> tillväxt med 56%, alltså

Antar att de menar antalet enheter.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Axelander23:

Stämmer det verkligen? Jag får det till det här:
3.6/2.3 = 1.56 -> tillväxt med 56%, alltså

Det gäller försäljningssiffrorna, förtydligade.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skäggig legend

Helt galet hur snabbt Android växer! Många billiga skit telefoner, "normalt presterande" och kraftfulla flaggskepp ger en otroligt räckvidd över marknaden jämfört med Apples iPhone. Snälla folk, inget jäkla flame war nu...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när U-länder fasar ut Symbian och skaffar billiga Androidtelefoner i stället. Här i västvärlden (som är lite mer relevant) så ser statistiken mycket annorlunda ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Android börjar bli väldigt stort nu men det tar nog ett tag till om det ska kunna nå samma dominans som Windows bland datorer då ska det väl upp mot 90% vilket kommer bli lite svårt tror jag.

Kul att Windows Phone ökar jag hoppas också på Ubuntu Phone OS, Firefox OS och Tizen så att de kan ta till sig lite marknadsandelar när det väl släpps på marknaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bara allt utom apple börja öka i marknadsandelar är jag nöjd, har länge funderat på WP8 men min Nexus 4 med custom rom är alldeles för bra för att ge upp

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

I Sverige känns det som att 81,9 % av alla har iPhone...

Känns som att du måste byta umgängeskrets!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

I Sverige känns det som att 81,9 % av alla har iPhone...

Haha true, men jag ser färre med Iphone idag än vad det var för 2 år sen..

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Jag visste inte att Lenovo gör mobiltelefoner, och dessutom ligger 3:a på störst andel Q3.

Dessa siffror är globala. Lenovos Androider säljer som smör i Kina, det gör också alla andras, med iPhone som en minoritet där. Samma sak gäller Indien och andra delar av Asien. Jag kan förstå förvirringen när det är snarare 81,9% iPhone i sverige och usa, men våra marknader är pnuttenutt i gämförelse med Asien. Det är också därför denna nyhet inte är något speciellt oväntat.

Skulle tippa på att av alla high-end smartphones så är fortfarande iOS på topp. Android har så stor andel i denna marknadsundersökning pga budgetskicktet i tillväxtmarknader som Asien, Sydamerika och Afrika.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Inte så konstigt när U-länder fasar ut Symbian och skaffar billiga Androidtelefoner i stället. Här i västvärlden (som är lite mer relevant) så ser statistiken mycket annorlunda ut.

I USA ligger Android på 52 % och Apple har 39,9 %. Blackberry ligger på 4,4 % vilket är lite illa på deras starkaste marknad. Det är väl i princip bara större myndigheter i USA som fortfarande kör Blackberry tack vare deras säkerhetsfunktioner. Så annorlunda siffror men liknande trender med stadigt ökande Android och sakta utdöende Blackberry.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Är ju inte särskilt oväntat när det går att få en smartphone med android för 500kr, om inte mindre.

Precis.

IDC senaste undersökning gällande ASP (average selling prices) för smartphones visar på att den stora majoriteten som säljs just är lågbugetmodeller, ASP för alla smartphones (vilket då även inkluderar Apples och andra tillverkares high-end enheter) är lång under Apples ASP.

Eftersom marknaden fortfarande ökar och den stora ökningen kommer från folk byter sin feature-phone mot en billig smartphone lär det säkert fortsätta gå bra för Android markadsdelsmässigt.

Så för Apple är det sannolikt inga större problem så länge de säljer bra vilket de fortfarande gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Dessa siffror är globala. Lenovos Androider säljer som smör i Kina, det gör också alla andras, med iPhone som en minoritet där. Samma sak gäller Indien och andra delar av Asien. Jag kan förstå förvirringen när det är snarare 81,9% iPhone i sverige och usa, men våra marknader är pnuttenutt i gämförelse med Asien. Det är också därför denna nyhet inte är något speciellt oväntat.

Skulle tippa på att av alla high-end smartphones så är fortfarande iOS på topp. Android har så stor andel i denna marknadsundersökning pga budgetskicktet i tillväxtmarknader som Asien, Sydamerika och Afrika.

Med tanke på Androids öppenhet kan jag nog tänka mig att regimen i Kina tycker det är ett helt underbart litet OS.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.