Göra DOA på fyndvara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2004

Göra DOA på fyndvara?

Jag köpte en mobiltelefon som fyndvara på Netonnet. Den hade ett fel när jag fick den, så jag pratade med deras telefonsupport angående att jag ville ha den utbytt som DOA och det skulle gå bra.

De fick den igår, och idag ringde jag dem för att kolla att det inte är några konstigheter. Då säger de att de inte kan DOA den eftersom det är en en fyndvara, och att de inte har några utbytesenheter eftersom de inte har några andra telefoner av den modellen som fyndvaror just nu.

Netonnet har ett annat artikelnummer för varor som ligger som fynd, men en DOA går ju tillbaka till leverantören, eller hur? Så det ska väl inte spela någon roll för Netonnet ifall jag DOA:r den mot en ny telefon?

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

DOA brukar gälla nya produkter som har något fel inom en vecka efter man köpt varan. Kanske är deras fyndvaror som kommit tillbaks från kund och inte längre går att sälja som nya?

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007

Låter som tidigare kund har köpt den, inte pallat DOA, använt 14 dagars ångerrätt och sedan beställt en ny och du har fått den telefonen ur den öppnade kartongen, trist när folk gör så =/

DOA gör företaget mot tillverkaren, de kan göra det en viss tid efter(till min ringa vetskap) första säljtillfället, så ifall de har sålt den en gång, fått tillbaka den och sålt den som fyndvara tror jag tyvärr inte tillverkaren kommer godkänna DOA från företaget och därför kommer det inte gå.

Utnyttja garantin?

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2005

Om det hela är inom 14 dagar borde väl din ångerrätt gälla än?

CPU: Intel Core i7 4790k Mobo: MSI Z97S SLI PLUS HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, 1TB Samsung Spinpoint F3 Minne: G.Skill 16GB (4x4096MB) Ripjaws Gaming 1600Mhz CPU Kylare: Noctua NH-D14 Grafikkort: ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI Gaming 6GB Ljudkort: N/A Nätagg: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Fractal Design ARC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Du har alltid reklamationsrätt, ångerrätt har du bara vid distanshandel. Så antingen reparerar dem den, byter ut den, eller så häver du köpet. Garantivillkoren kan vara annorlunda på demo/beg/reparationsex-varor däremot. Men du ska alltid bli hjälpt, de kan inte sälja dig en vara som inte fungerar.

Reklamationsrätten gäller mot försäljaren i första hand inte tillverkaren.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2011

Det kan inte spela någon roll om det är fyndvara. Samma regler ska väl gälla för alla produkter som säljs av företaget.
Använd ångerrätten istället

Citat:

Förlängd ångerrätt och öppet köp
NetOnNet erbjuder dig förlängd ångerrätt och öppet köp på julklappar till och med 7:e januari, 2014. Känn dig trygg i dina julklappsinköp eftersom du har möjlighet att returnera varorna efter jul.

Förlängd ångerrätt och öppet köp gäller beställningar utförda under perioden 7/11-24/12 2013.

Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.

Skrivet av Zcorc:

Låter som tidigare kund har köpt den, inte pallat DOA, använt 14 dagars ångerrätt och sedan beställt en ny och du har fått den telefonen ur den öppnade kartongen, trist när folk gör så =/

DOA gör företaget mot tillverkaren, de kan göra det en viss tid efter(till min ringa vetskap) första säljtillfället, så ifall de har sålt den en gång, fått tillbaka den och sålt den som fyndvara tror jag tyvärr inte tillverkaren kommer godkänna DOA från företaget och därför kommer det inte gå.

Utnyttja garantin?

Förmodligen är det så. Tycker det är systemet som ska lastas för det. Det går ju så mycket enklare att bara använda ångerrätten.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

DOA är inte ett begrepp i svensk konsumenträtt. Samma sak gäller om den går sönder i samma stund som du tar upp den ur lådan som om du haft den i upp till 6 mån.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2004

Okej, jag tänkte inte på att DOA:n kanske bara gällde mot första kund. De hade gärna fått meddela mig det, men nu är i alla fall köpet hävt. Tack för era svar!

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

DOA står för Dead on Arrival och saknar all form av juridisk relevans. Det är bara en term för att något var helt trasigt när det kom. Om telefonen faktikt gick att använda så var den inte DOA.

Sen får du använda reklamationsrätten. Är varan såld som begagnad så får man dock räkna med vissa saker. Till exempel är det svårt att klaga på små repor och så vidare om det står att den är använd. Den måste dock vara som säljaren lovade så om det är skador och fel ska det framgå av annonsen. Så är den trasig och det inte framgick att den skulle ha den skadan så har du rätt att få felet åtgärdat. Du kan även kräva prisavdrag eller att köpet hävs. Dock har säljaren rätt att försöka reparera varan två gånger innan de behöver acceptera att köpet hävs. Så hör av dig till säljaren och säg att den var trasig. Glöm ordet DOA och använd det aldrig någonsin igen. Säg att du vill reklamera telefonen och se vad de säger. Är det en fyndvara är det mer troligt att de vill häva köpet snarare än att försöka reparera eller ge dig en ny telefon.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Petterk:

Du har alltid reklamationsrätt, ångerrätt har du bara vid distanshandel. Så antingen reparerar dem den, byter ut den, eller så häver du köpet. Garantivillkoren kan vara annorlunda på demo/beg/reparationsex-varor däremot. Men du ska alltid bli hjälpt, de kan inte sälja dig en vara som inte fungerar.

Reklamationsrätten gäller mot försäljaren i första hand inte tillverkaren.

Enligt lag ja men Netonnet har vald att ha 14 dagars ågerrätt även vid köp i butik. NoN kan dock välja att undanta fynd och likn. från ångerrätten vid köp i butik. Det ska dock framgå klart och tydligt.

"Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.
Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan"

Källa: http://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/PurchaseOn...

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av screamin-daemon:

Enligt lag ja men Netonnet har vald att ha 14 dagars ågerrätt även vid köp i butik. NoN kan dock välja att undanta fynd och likn. från ångerrätten vid köp i butik. Det ska dock framgå klart och tydligt.

"Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.
Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan"

Källa: http://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/PurchaseOn...

Ingen rätt gäller i butiken, ångerrätt gäller inte i butiken utan öppet köp gäller där vilket är en annan sak även om de behandlar det lika. Försäljningsvillkoren och garantin är däremot den samma på fyndvaror och vanliga varor hos just NetOnNet. Men i butik kan det vara individuellt.