Skrivet av Krossaren96:
Men nu har jag hört att man kan köra Linux som ett ''secondary OS'' bredvid Chrome OS.
Chrome OS är i sig en variant av Linux, så vad man i praktiken kan göra är att köra en separat omgivning samtidigt som Chrome OS. Detta är Crouton. Alternativt finns det mer "traditionella" dual-boot-lösningar som ChrUbuntu.
Skrivet av Krossaren96:
Där borde man ju kunna köra typ Libreoffice och då ha tillgång till ett bra skriv/excel-program på sin Chromebook?
Ja. Vissa Chromebooks bygger på ARM-arkitekturen i stället för den "vanliga PC-arkitekturen" x86. På ARM-datorerna kan det vara vissa begränsningar gällande vilka program som går att köra, men det gäller egentligen uteslutande bara stängd mjukvara, skulle jag säga. Om du är osäker i frågan och likväl primärt är intresserad av Crouton/Chrubuntu-funktionaliteten så skulle jag rekommendera en x86-Chromebook.
Den du länkar är just en x86-variant, så detta är redan löst här.
Skrivet av Krossaren96:
Det jag undrar är: Finns det några risker? både med installering och med överhettning mm...
Crouton, etc., är inte en "officiell" produkt från Google, men utvecklas aktivt av de personer som utvecklar Chromium OS, som är den fria basen till Chrome OS (hängde ni med? ). Något sådant hårdvaruproblem som du nämner kan jag inte tänka mig, utan de bekymmer som kommer dyka upp är säkert teknikaliteter med att få mjukvara att fungera. Hur mycket problem, om något, är omöjligt för mig att säga, och beror på vad du tänkt leka med. Det hjälper säkert att ha viss Linuxvana, men det går ju också att tillskansa sig under tiden. Det är dock inte en total "peka-klicka"-lösning.
Ifall något skulle gå fel så finns alltid alternativet att helt enkelt återställa datorn till fabriksskicket vad operativsystemet anbelangar. Det är ett grundtanke hos Chrome OS: det ska alltid gå att lita på att enheten har en ren kopia installerad.
Skrivet av Krossaren96:
Hur mycket plats på min ssd kommer Crouton (Linux-verisonen) att kräva?(har ju bara 16gb minne, men tänkte köpa ett minneskort till den så borde inte vara några problem).
Ett Linuxsystem tar inte speciellt mycket utrymme. Runt någon GB bör du kunna klara dig undan med för ett så avskalat system, tycker jag. Hur mycket plats Chrome OS själv tar upp vet jag inte.
Skrivet av Krossaren96:
Blir ChromeOS långsammare om man installerar Crouton?
Nej. Crouton är som en virtuell maskin som ligger avskiljt ovanpå värdsystemet Chrome OS. Kör du flera program samtidigt så är det klart att datorn får mer att göra, men det ska inte finnas någon inneboende nersaktning bara för att Crouton existerar på hårddisken.
Ett ännu någorlunda exotiskt men troligen helt OK fungerande alternativ är att köra LibreOffice "direkt i molnet" (buzzword-bingo!) genom t ex rollApp — LO Calc. Det är en fräsig idé. Då behöver inget installeras lokalt, men samtidigt så misstänker jag att det går långsammare. Märkbart eller ej vet jag inte.
Vad gäller onlinealternativ för kalkylblad så finns även Google Spreadsheet. Jag har bara använt det till triviala uppgifter själv, så jag kan inte säga så mycket som det.
Skrivet av Krossaren96:
Finns det något annat man bör känna till innan man installerar Linux?
BankID är ett gissel. Idag är det väl i praktiken löst om man kan köra BankID:s applikation i telefonen i stället, för att få deras klient till stationära datorer att fungera som den ska, i synnerhet till Linux, är som att klösa sig i ögonen. Jag måste anta att företaget bakom den produkten var ordentligt mycket billigare än konkurrenterna när de vann kontraktet.
Jag skulle personligen vara intresserad av att leka med Linux på en Chromebook, men jag är också van vid Linux sedan många år och skulle i så fall se det som ett roligt tekniskt projekt, och en utmaning i att se var gränserna gick. Du ska vara beredd på att du i detta fall ger dig på en lösning som inte är direkt backad av företagen, vilket kan kännas ovant till en början. Det är djärvt att satsa på detta som primär lösning utan att ha testat det i praktiken, men det är också ett av de bästa sätten att lära sig .