Gtx 780 eller r9 290x?

Permalänk
Skrivet av BennyZ:

Ingen fara Kul att hjälpa

Jag förstår dig helt, har alltid kört med Nvidia, gillar deras kort och kylare mer Hade en Titan innan men nu när jag skulle vattenkyla kunde jag inte måtstå R9-290 i crossfire Fick mina för 2900kr st så det var jävla massa prestanda per kr hehe Plus att om Mantle är så bra som de får det att låta så tror jag vi har en vinnare i BF4 i alla fall Plus alla framtida Mantle-spel

Ja det lät som en ganska bra deal! Ska hålla utkik efter Mantle och de nya kylarna så får vi se vad som händer!

Tack för din hjälp!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thegreatme:

Kanske ska vänta på Mantle och se resultaten. Den nya kylningen kanske släpps i samband med Mantle också. Så kanske är värt att vänta innan jag köper ett kort.

Låter vettigt, med ditt GTX770 bör du klara dig ganska bra till dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Nej, R9-290 presterar lite bättre än GTX 780, Ganska mkt bättre i BF4

Edit: Missade att GTX 780 presterar bättre i 1080p

Den enda anledningen att R9-290 presterar bättre än GTX 780 är att överklocknings potensialen är lägre för ett R9-290. Så det ger bara en falsk bild av att R9-290 skulle vara snabbare än GTX 780. Överklockar man båda kan GTX 780 bli snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Den enda anledningen att R9-290 presterar bättre än GTX 780 är att överklocknings potensialen är lägre för ett R9-290. Så det ger bara en falsk bild av att R9-290 skulle vara snabbare än GTX 780. Överklockar man båda kan GTX 780 bli snabbare.

Fast att överklockningspotentialen på ett 290 är sämre än ett 780 vet jag inte riktgt, ganska lika väl? Vi vet dock inte så mycket då eftermarknadskylare ej släppts ännu till 290. Det finns dom som monterat Arctic eller vattenblock, och de klockar bra vad jag sett?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Inget av korten. Vänta tills R9-290 kommer med customkylare. Du kan då överklocka kortet och lägga det extremt nära, eller rentav över, ett 290X och för en prislapp som troligen kommer ligga under 3000 kr vid det laget(strax efter nyår). Om du orkar vänta något längre så testa vänta tills Maxwell-serien har släppts i februari, det är då stora prissänkingar är att vänta sig. Skulle inte förvåna mig om man kunde få tag på en R9-290 med customkylare för typ 2600 kr eller något under en rea för att kontra Maxwell. Sen kan du bara köra crossfire med ett till kort som du kan köpa senare under året. Efter att AMD har fixat framepacing så är crossfire mycket bättre än det en gång var.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Inget av korten. Vänta tills R9-290 kommer med customkylare. Du kan då överklocka kortet och lägga det extremt nära, eller rentav över, ett 290X och för en prislapp som troligen kommer ligga under 3000 kr vid det laget(strax efter nyår). Om du orkar vänta något längre så testa vänta tills Maxwell-serien har släppts i februari, det är då stora prissänkingar är att vänta sig. Skulle inte förvåna mig om man kunde få tag på en R9-290 med customkylare för typ 2600 kr eller något under en rea för att kontra Maxwell. Sen kan du bara köra crossfire med ett till kort som du kan köpa senare under året. Efter att AMD har fixat framepacing så är crossfire mycket bättre än det en gång var.

Tack för svaret!

Jag kan inte vänta till februari tyvärr. Jag har bestämt mig för ett r9 290, frågan är nu om man ska köpa ett kort nu och köpa till kylning om det behövs, eller om man ska vänta tills eftermarknadskylning kommer.

Har du någon aning om när de kommer släppa custom kylning till r9 290? Såg att du skrev efter nyår, men många säger ju att det kommer komma innan jul, vissa säger inom de kommande 2 veckorna.

Permalänk
Medlem

Enliigt Webhallen och några andra källor så kommer det inte custom innan nyår iaf.

Permalänk
Skrivet av Klos_:

Enliigt Webhallen och några andra källor så kommer det inte custom innan nyår iaf.

Okej, tack för svar! Då blir det nog att köpa ett kort med referns kylare. I värsta fall får man väl köpa en ny kylare till kortet.

Permalänk
Avstängd

kör du på ett 780 så kan du ju se fram emot att G-Sync ska komma...lär ju bli helt underbart, och lär ju bli lika smooth i 60Hz som i 120Hz skulle jag tro...så frågan är ju då om man överhuvudtaget behöver en 120Hz skärm något mer.

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

kör du på ett 780 så kan du ju se fram emot att G-Sync ska komma...lär ju bli helt underbart, och lär ju bli lika smooth i 60Hz som i 120Hz skulle jag tro...så frågan är ju då om man överhuvudtaget behöver en 120Hz skärm något mer.

Inte hört om detta faktiskt! När sägs det att G-Sync ska komma då?

Låter ju verkligen riktigt bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thegreatme:

Tack för svar!
r9 290 presterar väl ganska mycket sämre än ett gtx 780?

Nej. 290 presterar ungefär som ett GTX 780.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Nej. 290 presterar ungefär som ett GTX 780.

Yes, jag har listat ut detta! Och är nu inställd på ett r9 290 då det är mycket billigare och presterar t.o.m bättre än gtx 780 i vissa spel. Och Mantle lär väl ge AMD en liten boost i BF4, så r9 290 kanske kan komma om gtx 780 t.o.m?

Permalänk
Medlem

290/290x med 3e partskylare eller 780 ti

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thegreatme:

Yes, jag har listat ut detta! Och är nu inställd på ett r9 290 då det är mycket billigare och presterar t.o.m bättre än gtx 780 i vissa spel. Och Mantle lär väl ge AMD en liten boost i BF4, så r9 290 kanske kan komma om gtx 780 t.o.m?

Det är värt! Korten låter inte så mycket faktiskt! Det går alltid att montera annan kylning sen, om du inte är nöjd med den. Men ja, på 290 är det rätt stabilt faktiskt. Mest 290X som för mycket väsen av sig på Über!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag är också i exakt samma sits faktiskt. När det var rea på r9 290 var jag extremt nära att köpa. Eftersom jag hade tänkt köra två kort blev jag skrämd av allt snack att crossfire inte funkar speciellt bra. Men den största anledningen till att det nog blir gtx 780 är faktiskt g-sync som verkar vara revolutionerande enligt samtliga personer jag sett som har testat. Dock får du betala lite mer för samma prestanda. Har du pengarna så skulle jag nog ändå råda dig att gå Nvidia.

/Berra K

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

290/290x med 3e partskylare eller 780 ti

Tack för svar! Skulle du säga att det är värt att beställa ett r9 290 nu? Jag vill helst beställa kortet innan den 20e december, tror du eftermarknadskylarna har släppts då, eller kan jag lika gärna beställa ett nu?

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det är värt! Korten låter inte så mycket faktiskt! Det går alltid att montera annan kylning sen, om du inte är nöjd med den. Men ja, på 290 är det rätt stabilt faktiskt. Mest 290X som för mycket väsen av sig på Über!

Tack för svar! Skulle du säga att det är värt att beställa ett r9 290 nu? Jag vill helst beställa kortet innan den 20e december, tror du eftermarknadskylarna har släppts då, eller kan jag lika gärna beställa ett nu?

Permalänk
Skrivet av BerraK:

Jag är också i exakt samma sits faktiskt. När det var rea på r9 290 var jag extremt nära att köpa. Eftersom jag hade tänkt köra två kort blev jag skrämd av allt snack att crossfire inte funkar speciellt bra. Men den största anledningen till att det nog blir gtx 780 är faktiskt g-sync som verkar vara revolutionerande enligt samtliga personer jag sett som har testat. Dock får du betala lite mer för samma prestanda. Har du pengarna så skulle jag nog ändå råda dig att gå Nvidia.

/Berra K

Tack för svar! Jag är just nu mer inställd på ett r9 290 faktiskt. Då det både är över tusen lappen billigare än ett gtx 780 + att man får battlefield 4 på köpet hos komplett just nu.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av thegreatme:

Tack för svar! Skulle du säga att det är värt att beställa ett r9 290 nu? Jag vill helst beställa kortet innan den 20e december, tror du eftermarknadskylarna har släppts då, eller kan jag lika gärna beställa ett nu?

Då kan du lika gärna beställa direkt! Väldigt värt faktiskt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Då kan du lika gärna beställa direkt! Väldigt värt faktiskt!

Yes, jag gjorde det! 3200 spänn plus BF4 på köpet från komplett, ganksa bra deal enligt mig!