Open Office Calc problem

Permalänk
Medlem

Open Office Calc problem

Hej,

Har ett stort problem som jag inte vet hur jag ska kunna lösa. Vet heller inte riktigt vad jag ska söka på google för att hitta ett svar på problemet så därför vänder jag mig till er.

Jag har ett dokument i open office calc , med en kolumn där jag har postadress, exempel: 23356 Malmö

Nu är det så att jag ska skicka in ett dokument för import av registret, men där vill dom att vi ska ange dessa uppgifter i en kolumn för sig, dvs att "Malmö" ska stå i en, och "23356" i en kolumn.

Finns det något verktyg för detta? Något som gör att jag kan flytta endast bokstäver eller något i den stilen från den nuvarande kolumnen till en ny. Så att jag slipper sitta och göra manuella matningar på alla, är över 2000 rader på kolumnen och det blir en hel del jobb att sitta och manuellt kopiera ortens namn och flytta över den till en ny kolumn.

Permalänk
Avstängd

Det verkar inte finns just den funktionen men om du vet att det ena alltid är en viss längd så kan du plocka ut båda sakerna med hjälp av RIGHT, LEN och LEFT. Om jag antar att det i kolumn A står exempelvis 10101 Stockholm, 23356 Malmö osv. så blir det på följande sätt (jag antar att OO använder likamed för att visa att det är en funktion i en ruta och att LEN fungerar inne i RIGHT, i Excel fungerar det så i alla fall):

I ruta B1 : =LEFT(A1;5) I ruta C1: =RIGHT(A1;LEN(A1)-6)

6:an är för att inte få med ett mellanslag innan stad-namnet

Sen för att få detta i alla rutor markerar du de två rutor som du nu lagt funktionerna i, B1 och C1, och tar tag i nedre högra hörnet av det markerade och drar neråt i så många rader du behöver.

Edit (för att förtydliga lite):
Vad LEFT gör är att plocka ut de första tecknen från vänster, i parentesen så är det första värdet som ska plockas ut ifrån och nästa en siffra som anger hur många tecken som ska plockas ut, så exempelvis LEFT(12345;3) ger 123. RIGHT är samma sak fast från höger, men eftersom man inte vet hur långt namn en stad har så kollar vi istället längden på hela uttrycket och plockar bort det som vi inte vill ha med, alltså postnumret och ett mellanslag som sammanlagt är sex tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det verkar inte finns just den funktionen men om du vet att det ena alltid är en viss längd så kan du plocka ut båda sakerna med hjälp av RIGHT, LEN och LEFT. Om jag antar att det i kolumn A står exempelvis 10101 Stockholm, 23356 Malmö osv. så blir det på följande sätt (jag antar att OO använder likamed för att visa att det är en funktion i en ruta och att LEN fungerar inne i RIGHT, i Excel fungerar det så i alla fall):

I ruta B1 : =LEFT(A1;5) I ruta C1: =RIGHT(A1;LEN(A1)-6)

6:an är för att inte få med ett mellanslag innan stad-namnet

Sen för att få detta i alla rutor markerar du de två rutor som du nu lagt funktionerna i, B1 och C1, och tar tag i nedre högra hörnet av det markerade och drar neråt i så många rader du behöver.

Edit (för att förtydliga lite):
Vad LEFT gör är att plocka ut de första tecknen från vänster, i parentesen så är det första värdet som ska plockas ut ifrån och nästa en siffra som anger hur många tecken som ska plockas ut, så exempelvis LEFT(12345;3) ger 123. RIGHT är samma sak fast från höger, men eftersom man inte vet hur långt namn en stad har så kollar vi istället längden på hela uttrycket och plockar bort det som vi inte vill ha med, alltså postnumret och ett mellanslag som sammanlagt är sex tecken.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Var tvungen att göra om lite i kommandon för att det skulle fungera, tydligen ville OO endast använda svenska ord, så istället för så som du skrev så blev det:

I ruta B1 : =VÄNSTER(A1;5) I ruta C1: =HÖGER(A1;LÄNGD(A1)-6)

Men hade aldrig förstått eller kommit på det om inte du kom och la den grundläggande pusselbiten. Tackar så hemskt mycket för hjälpen, du har räddat mig från många timmars arbete.

Permalänk
Avstängd

Fint att det löste sig. När du säger det så är det nog så att Excel också har svenska funktionsnamn när programmet är på svenska. Av någon anledning har vi bara engelska MS-program på mitt jobb så det var ett tag sedan jag satt med svensk version...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fint att det löste sig. När du säger det så är det nog så att Excel också har svenska funktionsnamn när programmet är på svenska. Av någon anledning har vi bara engelska MS-program på mitt jobb så det var ett tag sedan jag satt med svensk version...

Vet du möjligtvis hur man kopierar över kolumnerna från ett ark till ett annat. Nu när jag kopierar över det från ena arket till ett annat så fungerar det inte. Blir bara helt vitt. Antar att den gör så eftersom att den kopierar själva funktionen och inte värdet som visas. Går det att göra så att värdet som visas är det man kopierar så att säga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GrezZeR:

Vet du möjligtvis hur man kopierar över kolumnerna från ett ark till ett annat. Nu när jag kopierar över det från ena arket till ett annat så fungerar det inte. Blir bara helt vitt. Antar att den gör så eftersom att den kopierar själva funktionen och inte värdet som visas. Går det att göra så att värdet som visas är det man kopierar så att säga?

I Excel kan man välja att klistra in värdena på Klistra in-menyn, det går också att välja i den lilla ruta som kommer upp efter man klistrat in något. OO borde ha något liknande men jag vet inte exakt hur det är upplagt.