Köpte begagnat 775 moderkort från ghdata- nekas retur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Köpte begagnat 775 moderkort från ghdata- nekas retur.

Jag ville se om jag kunde få liv i en av mina gamla burkar med qx6700 som saknade moderkort så jag beställde tt 775 begagnat moderkort från Ghdata (utan tillbehör, helt naket mammakort ASus p5k "sneakvarianten" insvept i en antistatpåse).

Får Kortet efter nästan 3 veckors väntan. Testar att installera och får ingen boot, mer än fläkten snurrar. Jag tror då att det är fel på mina gamla
ddr2 minnen och i stället för att fixa nya ddr2 minnnen och börja någon slags felsökningskampanj så överger jag LGA 775 för gott, bestämmer
mig för att uppgradera till haswell..

Jag ansöker om retur (då jag vet att jag har distansköplagen i ryggen) och ångrar köpet. Jag packar in kortet enligt konstens alla regler och retunerar
varan efter att ha fått returansökan godkänd) Blir sedan via mejl meddelad att själva Returen ÄR avslagen! Då "service avdelningen" hittat två böjda
pinnar på LGA 775 sockeln på det begagnade moderkortet. Man bifogar ett foto i mejlet där 2 stackars pinnar är inringade...

Jag är mycket medveten om att returansökan ≠ retur godkänd...

Blev verkligen förvånad när serviceavdelningens mejl damp ner i mejlinkastet. Det här är första gången ett företag strular i samband med returer, jag
har returnerat/bytt/ alla möjliga komponenter genom åren och först nu råkar jag ut för ett företag som hävdar att jag förstört hårdvaran ( som jag ju
dessutom köpt i begagnat skick) och därför nekas retur. Jag har byggt datorer sedan 1996 och har aldrig sabbat något vid installation.
Det jag finner märkligt är att företaget ghdata försöker påskina att jag orsakat dessa två böjda pinnar på lga sockeln. Jag returnerad emerllertid
kortet enligt Distansköplagen med ångerrätt...OAVSETT Om kortet var skadat eller inte (jag fick ingen boot på kortet...)

Aldrig haft något problem hos komplett och webhallen. Eller random danskt internetföretag..

JIsses vad trött man blir. Är det såhär ett man behandlar kunder som köper begangnad hårdvara..? Skulle kännt mig säkrare att handla av random säljare
på tradera.

Kommer i fortsättningen inte att rekommendera ghdata till någon jag känner.

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm, Sverige
Registrerad
Jul 2001

Du sabbade kortet, klart att du inte får utnyttja din ångerrätt då?

Litet projekt

yayaya I am Lorde yayaya

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2013

Eller måste du bevisa att de böjda pinnarna var på kortet vid leverans, som kan bli svårt.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Om nu moderkortet dessutom var trasigt så var det väl ganska dumt att skicka tillbaka på retur istället för att reklamera. För även om pinnarna inte var böjda så hade de kanske inte heller fått igång det och då hade de också nekat returen då det ju var trasigt ...

Tyvärr är väl som Verithros säger det lite svårt att veta vem som böjt pinnarna ... du eller den tidigare kunden. Det låter som om det kunde ha varit felet ...

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Att ångra en produkt på grunden att man inte får den till att fungera istället för att reklamera, är upplagt för problem och oärligt både mot företaget och kunde drabbat nästa kund som hade riskerat att få ett trasigt kort.

Att kunder skadar sockelpinnar är inte direkt ovanligt och kan du inte visa att kortet var oskadat när du fick det, så blir det besvärligt.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Säljaren har bevisbördan de första 6 månaderna. Neka till att du har böjt pinnarna. De får skaffa fram bevis att sockeln inte var skadad vid leverans, vilket i princip inte går.

Skickades från m.sweclockers.com

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Björn Endre:

Om nu moderkortet dessutom var trasigt så var det väl ganska dumt att skicka tillbaka på retur istället för att reklamera. För även om pinnarna inte var böjda så hade de kanske inte heller fått igång det och då hade de också nekat returen då det ju var trasigt ...

Tyvärr är väl som Verithros säger det lite svårt att veta vem som böjt pinnarna ... du eller den tidigare kunden. Det låter som om det kunde ha varit felet ...

Nej jag visste ju inte att moderkortet var trasigt jag trodde det var mina ddr2 minnen och jag ångrade ju köpet utan att anta att moderkortet var trasigt. Så det var inte "dumt" att returnera snarare ett ångrat dumt köp.

Man börjar ju undra om sådana här företag sätter i system att neka returer genom att hävda att kunden sabbat den.

Har aldrig varit med om något liknande särskilt inte på ett begagnat 775.

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Köpråd:

Nej jag visste ju inte att moderkortet var trasigt jag trodde det var mina ddr2 minnen och jag ångrade ju köpet utan att anta att moderkortet var trasigt. Så det var inte "dumt" att returnera snarare ett ångrat dumt köp.

Man börjar ju undra om sådana här företag sätter i system att neka returer genom att hävda att kunden sabbat den.

Har aldrig varit med om något liknande särskilt inte på ett begagnat 775.

Just när det gäller böjda pinnar så nekar alla företag retur, det gäller även de större som Inet och Komplett.
Nu är det ju lite svårare att vara säker på att dit fel då det var ett begagnat moderkort (skulle säga att 99.9% av böjda pinnar beror på kunden i fallet med nya moderkort), kan ju lika väl ha varit deras felsökning som missade det innan. Fast känns osannolikt att de skickat ut ett kort utan att testa det först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av darkshippo:

Säljaren har bevisbördan de första 6 månaderna. Neka till att du har böjt pinnarna. De får skaffa fram bevis att sockeln inte var skadad vid leverans, vilket i princip inte går.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det väl vid reklamation? TS har inte reklamerat varan.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Något som man måste göra innan man skickar in ett moderkort på retur är att fotografera sockeln. Måste.

Annars har du absolut inget att stå på om företaget säger att det nekas på grund av böjda pinnar.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av MultiMan:

Att ångra en produkt på grunden att man inte får den till att fungera istället för att reklamera, är upplagt för problem och oärligt både mot företaget och kunde drabbat nästa kund som hade riskerat att få ett trasigt kort.

Att kunder skadar sockelpinnar är inte direkt ovanligt och kan du inte visa att kortet var oskadat när du fick det, så blir det besvärligt.

Jag ångrade inte på grund av att jag inte fick den att fungera. Det var en reklamation enligt distansköpslagen från min sida (att jag trodde det var mina minnen som spökade) som nekades på grund av att man "hittat fel på produkten. Sen att du får det till att jag är oärlig. Fattar du inte att det kanske var jag som var kunden som fick det trasiga kortet? Vad är problemet?

Om det nu är trasigt så borde det ju istället hamna under felaktigt hårdvara..--skicka mig ett nytt kort som jag ju sedan i SIN tur kan ångra köpet på oavsett eftersom jag enligt distansköplagen inte ens behöver motivera varför jag ångrade, köpet.

Jag var ju inte medveten om att kortet var trasigt när jag ångrade. Att du helt sonika utgår från att jag är oärlig visar ju att du är helt ute och cyklar eller sitter här tråden och whitknightar oärliga företag.

Ghdata är i ju skyldigt att ersätta en trasig produkt Efter som det ju aldrig går att bevisa inför ett företag "vem som sabbat produkten" Särskilt inte på ett "begagnat moderkort".

Hur kan man få det till att plötsligt gäller inte min bytetsrätt. Om jag skickar in produkten för ånger?

Nej istället väljer man att hävda att jag (eller någon annan) sabbat kortet och undviker på så sätt distansköplagen. är detta något som företagen börjat med?

Snacka om att skjuta sig själva i foten. Visste inte att den begagnade datordelar branschen börjat bete sig som vissa av mackarna som hyr ut flyttbilar, (där det ju knappast är ovanligt att kunder får betala för andras repor och buckor.... Fy fan säger jag.

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Köpråd:

Jag var ju inte medveten om att kortet var trasigt när jag ångrade. Att du helt sonika utgår från att jag är oärlig visar ju att du är helt ute och cyklar eller sitter här tråden och whitknightar oärliga företag.

Fast nu får du ta ett steg tillbaka här. Tänk såhär, varför skulle vi tro på att du inte orsakat detta själv, av misstag eller medvetet?

Nu tror jag givetvis att det inte är så, men du får se det från andra håll också.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Köpråd:

Jag ångrade inte på grund av att jag inte fick den att fungera. Det var en reklamation enligt distansköpslagen från min sida (att jag trodde det var mina minnen som spökade) som nekades på grund av att man "hittat fel på produkten. Sen att du får det till att jag är oärlig. Fattar du inte att det kanske var jag som var kunden som fick det trasiga kortet? Vad är problemet?

Om det nu är trasigt så borde det ju istället hamna under felaktigt hårdvara..--skicka mig ett nytt kort som jag ju sedan i SIN tur kan ångra köpet på oavsett eftersom jag enligt distansköplagen inte ens behöver motivera varför jag ångrade, köpet.

Jag var ju inte medveten om att kortet var trasigt när jag ångrade. Att du helt sonika utgår från att jag är oärlig visar ju att du är helt ute och cyklar eller sitter här tråden och whitknightar oärliga företag.

Ghdata är i ju skyldigt att ersätta en trasig produkt Efter som det ju aldrig går att bevisa inför ett företag "vem som sabbat produkten" Särskilt inte på ett "begagnat moderkort".

Hur kan man få det till att plötsligt gäller inte min bytetsrätt. Om jag skickar in produkten för ånger?

Nej istället väljer man att hävda att jag (eller någon annan) sabbat kortet och undviker på så sätt distansköplagen. är detta något som företagen börjat med?

Snacka om att skjuta sig själva i foten. Visste inte att den begagnade datordelar branschen börjat bete sig som vissa av mackarna som hyr ut flyttbilar, (där det ju knappast är ovanligt att kunder får betala för andras repor och buckor.... Fy fan säger jag.

Ser det såhär, när jag jobbade som butiksanställd på service och beggade 775 kort skulle skickas ut, dels testades de och vi fotade dem från alla vinklar och håll innan vi skickade dem
Just detta pga sådana människor som du, "jag har byggt datorer i 30 år, och jag gör aldrig någonsin några misstag,minsann!" och som därför alltid hävdar att man inte kunnat göra ett misstag
Jag säger inte nu att du har gjort det, men att det där är något jag hörde då nästan dagligen och i mitt nuvarande jobb faktiskt hör nästan varje dag ibland
Tillverkare och butiker nekar direkt pga böjda pins, GHdata antagligen för att de testat kortet innan de skickat ut det, förhoppningsvis iallafall
Tyvärr har du inte fotat sockeln när du packade upp det, ergo du är helt rökt tyvärr , och köper man begagnat, så bör man vara medveten om den här risken innan och begära foton av sockeln innan man köper

Du har med andra ord haft lite väl bråttom och inte vidtagit lämpliga åtgärder vid köpet och uppackningen tyvärr:/

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Köpråd:

Jag ville se om jag kunde få liv i en av mina gamla burkar med qx6700 som saknade moderkort så jag beställde tt 775 begagnat moderkort från Ghdata (utan tillbehör, helt naket mammakort ASus p5k "sneakvarianten" insvept i en antistatpåse).

Får Kortet efter nästan 3 veckors väntan. Testar att installera och får ingen boot, mer än fläkten snurrar. Jag tror då att det är fel på mina gamla
ddr2 minnen och i stället för att fixa nya ddr2 minnnen och börja någon slags felsökningskampanj så överger jag LGA 775 för gott, bestämmer
mig för att uppgradera till haswell..

Jag ansöker om retur (då jag vet att jag har distansköplagen i ryggen) och ångrar köpet. Jag packar in kortet enligt konstens alla regler och retunerar
varan efter att ha fått returansökan godkänd) Blir sedan via mejl meddelad att själva Returen ÄR avslagen! Då "service avdelningen" hittat två böjda
pinnar på LGA 775 sockeln på det begagnade moderkortet. Man bifogar ett foto i mejlet där 2 stackars pinnar är inringade...

Jag är mycket medveten om att returansökan ≠ retur godkänd...

Blev verkligen förvånad när serviceavdelningens mejl damp ner i mejlinkastet. Det här är första gången ett företag strular i samband med returer, jag
har returnerat/bytt/ alla möjliga komponenter genom åren och först nu råkar jag ut för ett företag som hävdar att jag förstört hårdvaran ( som jag ju
dessutom köpt i begagnat skick) och därför nekas retur. Jag har byggt datorer sedan 1996 och har aldrig sabbat något vid installation.
Det jag finner märkligt är att företaget ghdata försöker påskina att jag orsakat dessa två böjda pinnar på lga sockeln. Jag returnerad emerllertid
kortet enligt Distansköplagen med ångerrätt...OAVSETT Om kortet var skadat eller inte (jag fick ingen boot på kortet...)

Aldrig haft något problem hos komplett och webhallen. Eller random danskt internetföretag..

JIsses vad trött man blir. Är det såhär ett man behandlar kunder som köper begangnad hårdvara..? Skulle kännt mig säkrare att handla av random säljare
på tradera.

Kommer i fortsättningen inte att rekommendera ghdata till någon jag känner.

Kan säga som så här.. innan man instalerar prylar på ett moderkort vare sig beggat eller nytt MÅSTE du gå igenom kortet se om det har defekter. märker man av detta så bör du va snabb med att reklamera detta. så du inte blir anklagad att du påfört dessa felaktigheter.

Jag skälv köpte för nått år sen ett 1366 beggat moderkort från proshop. men jag gick igenom moderkortet och fann 3 eller 4 böjda pinnar i sockeln. Jag fick igenom min ångerrätt i detta fall. Jag skickade dom bilder på moderkortets sockel så dom sa bara det att det är bara att reklamera. Kan upplysa er som resonerar som så att va är det som säger att DU inte gjort dessa skavanker. ja vem vet dock vet jag bara skälv att jag byggt som i TS fall ett ex antal miljoner datorer i mitt vuxna liv. och det är bara att man axepterar läget hade jag inte fått min retur på detta kort hade jag givit detta förtag ett dåligt omdömme på prisjakt och varnat folk att handla där. Men i mitt fall så gick detta bra jag slapp göra dessa jävulskap.

Hade du gått igenom moderkortet och kollat ifall det hade dom sk böjda pinnarna o reklamerat detta innan kan du ha haft tur att få igenom din retur.

så lär dig i detta fall av ditt misstag

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Köpråd:

Jag ville se om jag kunde få liv i en av mina gamla burkar med qx6700 som saknade moderkort så jag beställde tt 775 begagnat moderkort från Ghdata (utan tillbehör, helt naket mammakort ASus p5k "sneakvarianten" insvept i en antistatpåse).

Får Kortet efter nästan 3 veckors väntan. Testar att installera och får ingen boot, mer än fläkten snurrar. Jag tror då att det är fel på mina gamla
ddr2 minnen och i stället för att fixa nya ddr2 minnnen och börja någon slags felsökningskampanj så överger jag LGA 775 för gott, bestämmer
mig för att uppgradera till haswell..

Jag ansöker om retur (då jag vet att jag har distansköplagen i ryggen) och ångrar köpet. Jag packar in kortet enligt konstens alla regler och retunerar
varan efter att ha fått returansökan godkänd) Blir sedan via mejl meddelad att själva Returen ÄR avslagen! Då "service avdelningen" hittat två böjda
pinnar på LGA 775 sockeln på det begagnade moderkortet. Man bifogar ett foto i mejlet där 2 stackars pinnar är inringade...

Jag är mycket medveten om att returansökan ≠ retur godkänd...

Blev verkligen förvånad när serviceavdelningens mejl damp ner i mejlinkastet. Det här är första gången ett företag strular i samband med returer, jag
har returnerat/bytt/ alla möjliga komponenter genom åren och först nu råkar jag ut för ett företag som hävdar att jag förstört hårdvaran ( som jag ju
dessutom köpt i begagnat skick) och därför nekas retur. Jag har byggt datorer sedan 1996 och har aldrig sabbat något vid installation.
Det jag finner märkligt är att företaget ghdata försöker påskina att jag orsakat dessa två böjda pinnar på lga sockeln. Jag returnerad emerllertid
kortet enligt Distansköplagen med ångerrätt...OAVSETT Om kortet var skadat eller inte (jag fick ingen boot på kortet...)

Aldrig haft något problem hos komplett och webhallen. Eller random danskt internetföretag..

JIsses vad trött man blir. Är det såhär ett man behandlar kunder som köper begangnad hårdvara..? Skulle kännt mig säkrare att handla av random säljare
på tradera.

Kommer i fortsättningen inte att rekommendera ghdata till någon jag känner.

Fanns socketskyddet kvar både vid leverans och retur? Jag skulle aldrig ta emot eller skicka ett moderkort utan sånt skydd.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Se det hela som en läxa inför kommande köp. Vi kan ju lika lite som butiken veta om du talar sanning eller inte, du kanske t.o.m. omedvetet böjde pinnarna när du monterade ur cpu. Det finns inga bilder som styrker någonting.

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Tycker du redan fått ett bra svar av darkshippo. Bara stå på dig så löser det sig :)!

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2001

Köpte också ett kort från GHData, ett 1156 mini-itx, reparerad historia som enligt GHData var testat och ok. Det anlände utan sockelskydd och fungerade inte. Ringde till GHData för att få hjälp, pratade med nån osäker typ som kopplade vidare mig till nån chef, denne svarade inte men talade in ett meddelande. Hörde inget på ett bra tag, mailade, inget svar på mailet heller.

Det slutade dock bra då Gigabytes representanter här på forumet, Ted och Rasmus, hjälpte mig att få det bytt till ett likadant istället, men summan av kardemumman är att jag rekommenderar inte att handla på GHData då deras service verkar i det närmaste obefintlig.

E det så?