Varför måste jag starta om mitt modem så ofta?

Permalänk

Varför måste jag starta om mitt modem så ofta?

Blir snart tokig.. vi har mobiler teve surfplatta och datorer anslutna till internet men minst en till två gånger i veckan måste jag starta om modemet för det går så segt så man kan tro man sitter på k56 modem.

Men stänger jag av modemet väntar några sek och startar igen så går det som vanligt igen, Varför?

Har Bredbandsbolaget 24mbit adsl, ingen telefon inkopplad.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

För att modemet är skit?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du menar ett modem och inte router så beror det kanske på att det blir fel på adsl kommunikationen och då sänker modemen farten för att kompensera det, och när du startar om det så återgår det till en högre fart igen och så upprepas det hela.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

vad för modem/router är det??

pratat med internet leverantören om det??
de har ändå support på allt så.

själv har jag råkat ut för att överbelasta en bredbandsbolaget router, den kunde inte hantera allt och segade ner sig, hur hårt belastat är ert internet??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

Det är en Zyxel P-2601HN-F1. Hur vet jag om det är överbelastat?

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

För att modemet är skit?

Tack för ett bra svar. Du förstår, vissa av oss här i Sverige kan inte ha något annat än adsl. Så åter igen tack för ditt svar på min fråga

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_p40:

Tack för ett bra svar. Du förstår, vissa av oss här i Sverige kan inte ha något annat än adsl. Så åter igen tack för ditt svar på min fråga

Modemet är skit. Jag vet detta av egna erfarenheter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_p40:

Det är en Zyxel P-2601HN-F1. Hur vet jag om det är överbelastat?

Kolla med supporten om det är något som ser dåligt ut med din lina. Går det crc-fel? Går det många fec-fel? Vad har du för avstånd till stationen? vad får du ut för hastigheter om du ber supporten kolla det.
Startar förbindelsen om och om den gör det hur ser statistiken ut om du ser över en 10 dagar ungefär? Hur många gånger startar din lina om per dag.

Allt det här ska supporten kunna se och om något ser dåligt ut så är det stor risk att det är din lina som är kass. Alltså din kopparledning, är det så är det bara att tjata på att få ut en tekniker för felsökning OM du själv har gjort ett bra jobb där hemma med inkommande ledning och att du sett till att jacket är ok + att du inte har några dåliga eller långa förlängningssladdar (läs telekabel).

OM allt detta är ok så kan du be om ett annat modem och helst ett modem av annan modell o dom har. Det är viktigt att du ringer in och påpekar detta för annars har dom inget registrerat på att du har ett problem.

eget modem kan du inte köpa då bredbandsbolagets tv-tjänster i vanliga fall inte funkar så bra med andra modem än färdigkonfade "bredbandsbolagetbrandade modem" du kan konfa ett eget modem så allt funkar men det är inget som du gör på eget bevåg, du måste ha uppgifter av supporten och det får du inte att 1st line tror jag. Men först å främst ska du kolla linan och att modemet får den hastighet som linan förmår (då tänker jag på dämpningen och avståndet om det överensstämmer) det ska också supporten ha koll på. Har dom inte det be dom eskalera det till 2nd line som har någon koll, du har i alla fall större chans att dyka på någon där som vet vad dom pratar om än på 1st line som du når när du ringer supporten.

Ett exempel, dämpar det ungefär 20dB så kan du tänkas att ha runt 2km till stationen. Dämpar det låt säga 35-40dB och du har 2km till stationen så är det något fel på förbindelsen någon stans på vägen. Från stationen hela vägen hem till dig in till modemet kan felet vara.

Ja du ska vara frågvis och ställa rätt frågor och vara på dom till det är utrett vad som orsakar problemet.

Får du tag i en vettig person direkt så borde dom på 10 sekunder kunna säga om det är själva linan som det är fel på.
Är det inte linan som är fel så lär det vara modemet givetvis.

Själv skulle jag tippa på att din lina inte pallar med alla de tjänster som ni har, tv tjänsten på adsl är aldrig en bra ide om du nu inte är en utav de få utvalda som har en jäkla tur med klockren koppar. Har stationen möjligtvis vdsl2 utrustning så du kan få högre hastigheter? Det kan möjligen hjälpa dig lite med dina problem. Men men, jag tror att din lina inte klarar av att leverera bra nät till er alla + en fungerande tv-tjänst. TV-tjänsten tar upp i alla fall en 5-6mbit om du inte kör hdtv, då lär det bli ännu fler mbit som går åt till endast tv-tjänsten och då blir det inte mycket över till surf och tankning. Lägg sen till det allmänt dåliga modemet från zyxel som du säkert kör trådlöst mot.

Nä helt ärligt så tror jag du får leva med din lina som den är men vem vet, supporten kanske kan göra underverk. Min erfarenhet är att tv-tjänsten genom adsl funkar bra i 1 fall av 10 kanske, och i 5-6 fall av 10 funkar det behjälpligt och i nästan hälften av fallen funkar det väldigt dåligt om det ens funkar över huvudtaget. Om tv-tjänsten funkar bra så har du en bra lina men det garanterar inte en bra bredbandstjänst och speciellt inte trådlöst.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_p40:

Tack för ett bra svar. Du förstår, vissa av oss här i Sverige kan inte ha något annat än adsl. Så åter igen tack för ditt svar på min fråga

Jag kan även berätta lite mer angående adsl problem...
Det kan även vara så att du/ni har så hög hastighet att det blir förmånga tappade packet för att ni har för hög hastighet i kombination till för långt till telestationen..
Vi försökte höja hastigheten här fungerade ok i någon månad och nätet gick till slut ner i stort sett dagligen...
Och kan ju säga kundtjänst inte direkt var hjälpsam så vi köpte ett nytt såg att det var en jäkla paket loss och sänkt hastigheten en bit poff nätet går väl ner högst en gång varannan månad...
(Dock är fiber äntligen på väg, typ skulle vart installerad i juli/augusti...)

Så tipset är köp nytt eget modem/router eller kombo se om det är hög paket loss i loggen och då sänka hastigheten.
Och zyxel modemet är skit...

Permalänk
Skrivet av Calle_p40:

Det är en Zyxel P-2601HN-F1. Hur vet jag om det är överbelastat?

Det är samma modem/router som jag använt hos mig och lyckats överbelasta, har själv bytt ut den mot bättre utrustning.

uppstår problemen vid olika tillfällen av dygnet, eller när det verkar som det belastas mycket? Aka alla i hushållet är hemma och troligen surfar.

när man logga in på modemet, så finns det staplar för minne etc, se om de fylls ut helt.

jag överbelastade mitt genom att ha för många torrent filer ingång samtidigt till en dator, det funkade jättebra när man surfade, spelade etc, men för många aktiva klienter på en torrent så dog modemet och jag fick starta om det för att få kontakt igen, detta hände mig dagligen då, och det på en 100/10mbit lina, så linan påverkade inte mina problem då.

men jag skulle också som det sägs tidigare prata med kundtjänst hos de du har ISP och se hur bra kvalitet du har i linan etc, kan ligga i att linan in till huset eller telestationen inte orkar med och därigenom skapar problemen som uppståt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd

Lider också av samma problem som TS fast med Telia sin "smart" modem/router. Har en 60/10 koppling men måste starta om modemet/rutern varje dag. Har sex stycken enheter kopplade på, en mobil, tre datorer och två digitalboxar. Har ringt tidigare den här månaden till Telia och dom såg inget fel så är det modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Jag kan även berätta lite mer angående adsl problem...
Det kan även vara så att du/ni har så hög hastighet att det blir förmånga tappade packet för att ni har för hög hastighet i kombination till för långt till telestationen..
Vi försökte höja hastigheten här fungerade ok i någon månad och nätet gick till slut ner i stort sett dagligen...
Och kan ju säga kundtjänst inte direkt var hjälpsam så vi köpte ett nytt såg att det var en jäkla paket loss och sänkt hastigheten en bit poff nätet går väl ner högst en gång varannan månad...
(Dock är fiber äntligen på väg, typ skulle vart installerad i juli/augusti...)

Så tipset är köp nytt eget modem/router eller kombo se om det är hög paket loss i loggen och då sänka hastigheten.
Och zyxel modemet är skit...

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så är det inte alltför lätt att få igång tv-tjänsten med egna prylar då en av portarna vill köra multicasttrafik till tv-tjänsten.

De två stora bovarna i dramat tror jag är tv-tjänsten (att den tar mycket bandbredd) och när man kör trådlöst till modemet. Kör man med kabel så går det nog bättre. Men det är givetvis inget TS ska acceptera utan man ska fortsätta påpeka problemen och man ska få hjälp att avhjälpa dom.

@TS läs igenom mitt inlägg ovan om du inte gjort det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Kollat om det finns någon firmware upgradering tillgänglig?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

När jag hade ADSL och med det modemet så satte jag en 80mm fläkt ovan på den så den fick bra med kylning och den startades nästan aldrig om efter detta!

Och ja du kan ju ta loss höljet runt den med om du vill o göra någon snygg montering av fläkten

Mvh

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Som folk sagt tidigare så kolla med supporten, de kan ju felsöka en del, men zyxel modemen är skit som andra sagt, har fått mitt utbytt 3 ggr och har ändå fiber.

Permalänk

Står modemet trångt och varmt? Hade lite samma problem som dig en gång i tiden, men det löste sig när modemet fick en friare position.

Permalänk

Det där var intressant. Tack för bra läsning De senaste inläggen intresserade mig mycket, det står mitt på datorn och datorn blir varmare när jag spelar. Det där med tv-tjänster blev nog lite fel av mig, Jag menar bara att den är uppkopplad till internet så ja kan lyssna på spotify och kolla på Netflix.

Tack Blade80 för ditt svar, det ska kontrolleras efter jag monterat någon slags fläkt till modemet, om det inte hjälper

Visa signatur

Overloaded

Permalänk

Det där me staplarna som tethir nämner så är det just nu på.. CPU USAGE 2.0% , memory usage 88.4% och nat sessions usage 3.5%

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

Det är samma modem/router som jag använt hos mig och lyckats överbelasta, har själv bytt ut den mot bättre utrustning.

uppstår problemen vid olika tillfällen av dygnet, eller när det verkar som det belastas mycket? Aka alla i hushållet är hemma och troligen surfar.

när man logga in på modemet, så finns det staplar för minne etc, se om de fylls ut helt.

jag överbelastade mitt genom att ha för många torrent filer ingång samtidigt till en dator, det funkade jättebra när man surfade, spelade etc, men för många aktiva klienter på en torrent så dog modemet och jag fick starta om det för att få kontakt igen, detta hände mig dagligen då, och det på en 100/10mbit lina, så linan påverkade inte mina problem då.

men jag skulle också som det sägs tidigare prata med kundtjänst hos de du har ISP och se hur bra kvalitet du har i linan etc, kan ligga i att linan in till huset eller telestationen inte orkar med och därigenom skapar problemen som uppståt.

Använde du modemet som router eller bryggat?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Har ett sådant själv. Fick det efter att Xavi-modemet gett upp efter många år. Trevligt att kunna pensionera min gamla router med 54Mbit WLAN tyckte jag. Blev lätt förvånad när jag bara fick 100Mbit mellan de stationära datorerna, men de negativa överraskningarna slutade inte där.

Zyxel P-2601HN-F1 är skit. När det har överbelastats så går det knappt att logga in på webGUIt för en mjukvarureset. Viloperiod räcker inte för att det ska återfå prestandan. Man får helt enkelt motionera strömbrytaren för att modemet ska fungera igen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

brorsan har det modemet/routern också och den är typ överbelastad konstant är därför.

vid 1 dator ansluten ligger den på typ 70% av inbyggda ramminnet belastat oavsett om du använder nätet eller inte kopplar du in 2 eller fler datorer/telefoner/plattor/tv-spel så går ramanvändandet i routern i taket och den typ hinner inte med arbeta tillräckligt fort så den blir för varm och överhettar och strejkar allmänt på alla möjliga vis. ju mer anslutet ju fortare strejkar den pga överbelastning

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Som folk sagt tidigare så kolla med supporten, de kan ju felsöka en del, men zyxel modemen är skit som andra sagt, har fått mitt utbytt 3 ggr och har ändå fiber.

Ja har du ett modem till fiberanslutningen så ska det vara problem annars vore det konstigt, vad fyller modemet för funktion ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Har ett sådant själv. Fick det efter att Xavi-modemet gett upp efter många år. Trevligt att kunna pensionera min gamla router med 54Mbit WLAN tyckte jag. Blev lätt förvånad när jag bara fick 100Mbit mellan de stationära datorerna, men de negativa överraskningarna slutade inte där.

Zyxel P-2601HN-F1 är skit. När det har överbelastats så går det knappt att logga in på webGUIt för en mjukvarureset. Viloperiod räcker inte för att det ska återfå prestandan. Man får helt enkelt motionera strömbrytaren för att modemet ska fungera igen.

Har precis likadana erfarenheter av Zyxel P-2601HN-F1.

Har fått det utbytt av Bredbandsbolaget utan förbättring.
Startar fn om det regelmässigt varje dag, eller oftare om det behövs.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja har du ett modem till fiberanslutningen så ska det vara problem annars vore det konstigt, vad fyller modemet för funktion ?

Haha, förstår din tankegång.

Han har något den där kombinerade varianten som både har WANingång för LAN och en WANingång för adsl.
Man kan behöva den där switchen med inbyggd ata för att få tv-tjänsten och voipen att fungera.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.