Permalänk
Medlem

Datorn funkar inte hemma?

Hej! har byggt en dator åt min kompis, och han har frysnings-problem. när han spelar AC 4, BF4 campaign och starcraft. CoD Ghost funkar hur bra som helst, och i AC4 och BF4 e det bara campaignen som crashar, online funkar hur bra som helst.

Datorn består av:
AMD FX 8320
Palit jetstream gtx 770
Asus Sabertooth 990fx r2.0
2st 4gig ramstickor

nu kommer vi till det riktigt mysko: vi drog på lan hos en kompis o jag skulle kolla närmare på datorn: nu funkar den hur bra som helst?
det ända jag kan komma på är att det skulle vara fel på strömmen, men riktigt mysko...

några idéer?

tack för svar!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

Låter som att där är glapp någonstans. Montera isär hela datorn igen inkl CPU och sätt sedan ihop den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Låter som att där är glapp någonstans. Montera isär hela datorn igen inkl CPU och sätt sedan ihop den igen.

tack, får prova detta, ingen annan som har nån teori? otroligt konstigt problem.
och kan du förstå varför datorn skulle funka perfekt på lanet, men så fort han kom hem så funkar de inte längre?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

Han flyttade datorn, och är det någon som inte sitter som det ska kan det bli glapp, skulle han ta datorn till ett lan nu så skulle säkerligen problemet kvarstå för honom, räcker med att en sladd rör sig det minsta så kan dålig kontakt uppstå, börja med att känna på alla sladdar så dom sitter i som dom ska för att sedan gå djupare med problemet.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Han flyttade datorn, och är det någon som inte sitter som det ska kan det bli glapp, skulle han ta datorn till ett lan nu så skulle säkerligen problemet kvarstå för honom, räcker med att en sladd rör sig det minsta så kan dålig kontakt uppstå, börja med att känna på alla sladdar så dom sitter i som dom ska för att sedan gå djupare med problemet.

Glappa sladdar i en dator är inget höjdare, kan orsakta kortslutning .m.m.
Plocka isär den och plocka ihop den igen och var noga att ingen kontakt sitter dåligt.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Han flyttade datorn, och är det någon som inte sitter som det ska kan det bli glapp, skulle han ta datorn till ett lan nu så skulle säkerligen problemet kvarstå för honom, räcker med att en sladd rör sig det minsta så kan dålig kontakt uppstå, börja med att känna på alla sladdar så dom sitter i som dom ska för att sedan gå djupare med problemet.

okej men tycker fortfarande de e sjukt mysko, säger inte emot eller så, men ska försöka klargöra vad jag menar:

>: han är hemma, använder datorn i 2 mån, problemet finns där hela tiden.
>:vi drar på lan tsm, datorn funkar hur bra som helst.
>:han kommer hem o samma problem som innan efter 2 min

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

Jag hann aldrig bygga om datorn innan jag kom på svaret! han använde 3 grendoser i serie för strömmen, så antagligen glappade en sån, eller så blev bara uttaget de kom från överbellastat, men glad över att jag höll kvar vid min tanke att det var strömmen iaf! tack till alla som försökte hjälpa!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör