tyst, gärna modulärt nätagg?

Permalänk
Medlem

tyst, gärna modulärt nätagg?

Jag letar efter ett framförallt tyst nätagg, gärna modulärt.
Det ska vara till ett Kaveri bygge utan diskret grafikkort och utan överklockning så det behöver inte vara särskilt kraftigt.

Corsair CX 430M verkar vara det billigaste och bästa alternativet, men hur tyst är det?
Jämfört med t.ex. Corsair CS 450W som visserligen är ganska mycket dyrare?

Cooler Master GM 450W och be quiet! Pure Power L8 430W är väl 2 andra alternativ.
Eller Corsair RM 450W om man verkligen vill lägga pengar, men det känns onödigt dyrt?

Kommentarer och förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag letar efter ett framförallt tyst nätagg, gärna modulärt.
Det ska vara till ett Kaveri bygge utan diskret grafikkort och utan överklockning så det behöver inte vara särskilt kraftigt.

Corsair CX 430M verkar vara det billigaste och bästa alternativet, men hur tyst är det?
Jämfört med t.ex. Corsair CS 450W som visserligen är ganska mycket dyrare?

Cooler Master GM 450W och be quiet! Pure Power L8 430W är väl 2 andra alternativ.
Eller Corsair RM 450W om man verkligen vill lägga pengar, men det känns onödigt dyrt?

Kommentarer och förslag?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1666125

0 dB, modulärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag letar efter ett framförallt tyst nätagg, gärna modulärt.
Det ska vara till ett Kaveri bygge utan diskret grafikkort och utan överklockning så det behöver inte vara särskilt kraftigt.

Corsair CX 430M verkar vara det billigaste och bästa alternativet, men hur tyst är det?
Jämfört med t.ex. Corsair CS 450W som visserligen är ganska mycket dyrare?

Cooler Master GM 450W och be quiet! Pure Power L8 430W är väl 2 andra alternativ.
Eller Corsair RM 450W om man verkligen vill lägga pengar, men det känns onödigt dyrt?

Kommentarer och förslag?

Info om ljudnivå CX430M. Som synes relativt tyst!

//C

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem

Hade kört begagnat, det mesta under 1000 kr är ju rätt dåligt vad det gäller kvalitet, Corsair, Be quiet och alla tummar ju på det i den prisklassen men kollar man begagnat kan ju allt hända.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag letar efter ett framförallt tyst nätagg, gärna modulärt.
Det ska vara till ett Kaveri bygge utan diskret grafikkort och utan överklockning så det behöver inte vara särskilt kraftigt.

Corsair CX 430M verkar vara det billigaste och bästa alternativet, men hur tyst är det?
Jämfört med t.ex. Corsair CS 450W som visserligen är ganska mycket dyrare?

Cooler Master GM 450W och be quiet! Pure Power L8 430W är väl 2 andra alternativ.
Eller Corsair RM 450W om man verkligen vill lägga pengar, men det känns onödigt dyrt?

Kommentarer och förslag?

Kör själv med ett från BeQuiet. Kan rekommendera det starkt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag letar efter ett framförallt tyst nätagg, gärna modulärt.
Det ska vara till ett Kaveri bygge utan diskret grafikkort och utan överklockning så det behöver inte vara särskilt kraftigt.

Corsair CX 430M verkar vara det billigaste och bästa alternativet, men hur tyst är det?
Jämfört med t.ex. Corsair CS 450W som visserligen är ganska mycket dyrare?

Cooler Master GM 450W och be quiet! Pure Power L8 430W är väl 2 andra alternativ.
Eller Corsair RM 450W om man verkligen vill lägga pengar, men det känns onödigt dyrt?

Kommentarer och förslag?

Skulle valt BeQuiet

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus M5A99FX PRO R2.0 | AMD FX-9590@ 5.092 GHz | Sapphire R9 290 | Corsair 750W | 8GB 1600Mhz | Samsung 120GB SSD |

Projekt: http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1268511-pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

Ah, nice!
Eftersom systemet inte kommer gå över 200watt så känns det som att det duger alldeles utmärkt och lär vara väldigt tyst förutom vid längre hårda spelsessioner.

Skrivet av Snigeln Bert:

1200 kronor till ett datorbygge som annars kostar 6000 känns lite överdrivet dock.

Skrivet av Typhonos:

Hade kört begagnat, det mesta under 1000 kr är ju rätt dåligt vad det gäller kvalitet, Corsair, Be quiet och alla tummar ju på det i den prisklassen men kollar man begagnat kan ju allt hända.

Då har vi lite olika preferenser och syn på saker och ting vad gäller kvalitet och prisvärdhet.

Skrivet av hemligarne:

Skulle valt BeQuiet

Kan du utveckla lite varför?
Det kostar 170 kronor mer, eller 35% mer om man ser det så, än Corsair CX 430M som i sig fått väldigt bra omdömen och är väldigt tyst vid lägre laster vilket det handlar om här.

EDIT: Verkar som att framförallt effektiviteten är bättre på beQuiet agget även om båda är 80+ Bronze. Men om jag ska lägga mer pengar så kostar Corsair CS med 80+ gold bara 50 kronor mer än beQuiet agget, känns inte det som ett bättre köp isåfall?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ah, nice!
Eftersom systemet inte kommer gå över 200watt så känns det som att det duger alldeles utmärkt och lär vara väldigt tyst förutom vid längre hårda spelsessioner.

1200 kronor till ett datorbygge som annars kostar 6000 känns lite överdrivet dock.

Då har vi lite olika preferenser och syn på saker och ting vad gäller kvalitet och prisvärdhet.

Kan du utveckla lite varför?
Det kostar 170 kronor mer, eller 35% mer om man ser det så, än Corsair CX 430M som i sig fått väldigt bra omdömen och är väldigt tyst vid lägre laster vilket det handlar om här.

EDIT: Verkar som att framförallt effektiviteten är bättre på beQuiet agget även om båda är 80+ Bronze. Men om jag ska lägga mer pengar så kostar Corsair CS med 80+ gold bara 50 kronor mer än beQuiet agget, känns inte det som ett bättre köp isåfall?

Du citerade inte mig, men tänkte att jag kan svara ändå på om man kan "utveckla" svaret lite.

Från egen erfarenhet så är helt enkelt BeQuiet robust, stabilt och tyst. Det stämmer också överens på vad jag har hört från andra recensioner.
Om jag inte missminner mig så har det väldigt låg DOA (dead on arrival), vilket ökar chansen att dit exemplar är i topp-skick.
Men självklart finns det undantag där folk inte fått vad de förväntat sig. Då är det bara att skicka tillbaka.

Corsair har i mina ögon och öron inte varit 100% pålitliga av vad jag har hittat och läst rent spontant här på SweC och andra hemsidor.
De är billigare, och har högre DOA.
Jag är dålig på hur kvalitet skiljer sig på Corsairs olika namn-beteckningar. Men rent generellt så kan jag inte föreslå dem.

Det är ett svårt ämne att svara på och endast din egna åsikt är den rätta här. Båda är stora märken att välja på och har blivit stora av en anledning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Eller Corsair RM 450W om man verkligen vill lägga pengar, men det känns onödigt dyrt?

Corsair har verkligen top notch kundservice och med 5års garanti på RM modellerna så är det verkligen kvalitet rakt igenom !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Du citerade inte mig, men tänkte att jag kan svara ändå på om man kan "utveckla" svaret lite.

Tack!

Skrivet av Konditorn7:

Från egen erfarenhet så är helt enkelt BeQuiet robust, stabilt och tyst. Det stämmer också överens på vad jag har hört från andra recensioner.
Om jag inte missminner mig så har det väldigt låg DOA (dead on arrival), vilket ökar chansen att dit exemplar är i topp-skick.
Men självklart finns det undantag där folk inte fått vad de förväntat sig. Då är det bara att skicka tillbaka.

Corsair har i mina ögon och öron inte varit 100% pålitliga av vad jag har hittat och läst rent spontant här på SweC och andra hemsidor.
De är billigare, och har högre DOA.
Jag är dålig på hur kvalitet skiljer sig på Corsairs olika namn-beteckningar. Men rent generellt så kan jag inte föreslå dem.

Det är ett svårt ämne att svara på och endast din egna åsikt är den rätta här. Båda är stora märken att välja på och har blivit stora av en anledning.

Jo, jag tycker själv att Corsair har blivit lite väl stora och hajpade av många utan att verkligen förtjäna det även om vissa av deras grejer är väldigt bra.
Någon av deras äldre budget-serier av nätagg var rätt dåliga t.ex. men har hört att den nya ska vara bra.
Det svåra är dock att det sällan är nätagg med så här låga watt-tal som provas, av det jag läst så är t.ex. Corsairs CX-serie relativt dålig jämfört med nätagg i 80+-bronze klassen från andra bra tillverkare, men däremot väldigt bra jämfört med nätagg i samma prisklass då det är billigare än dom flesta andra i samma prestandaklass.
Så det känns som ett välbalanserat budgetagg.
Deras CS-serie hittar jag ingen info om öht vad gäller 450-watts agget och att läsa recensioner och utlåtande om agg med andra specifikationer har jag lärt mig inte är en bra idé då det ibland skiljer enormt.

beQuiet känns som ett lite stabilare köp, men, i prisklassen så slåss deras Bronze-agg mot Corsairs guld-agg och då tror jag corsairs vinner faktiskt. Kraven på guld är riktigt höga och att nå upp till guld vid såpass låg effekt kräver rätt bra grejer om jag fattat det rätt.

Och dessutom, det är till ett rätt billigt bygge, det är typ en gästdator. Om något är fel så är det bara att skicka tillbaka, min primära dator hade jag lagt lite mer pengar på.

Så lutar åt Corsairs CX agg i dagsläget, men tack för synpunkterna, om inte annat så inför framtida köp...