Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ni med HD 7970, hjälp!

Permalänk
Medlem

Ni med HD 7970, hjälp!

Hej!

Jag besitter själv ett XFX Radeon HD 7970 Black Edition. Så allra helst skulle jag ju vilja ha folk med just ett sådant, men liknande vore inte heller fel! (vilket 7970 som helst)
Såhär ligger det till: när jag foldar (folding@home) [på gpu:n], uppstår det någon slags artefakt i Firefox. Små svarta rutor. Viktigt är att Firefox ska vara hårdvaruaccelererat. Stänger jag av hårdvaruaccelereringen så upphör problemet. Likaså när jag slutar folda. Så det är ganska uppenbart relaterat till detta.
Jag har även testat att dra upp fläkten till max och dra ner klockfrekvenser för att inte pressa kortet så hårt, temperaturer borde alltså icke vara ett problem i det här fallet, men problemet uppstår fortfarande. Kortet blir varmare i Furmark men det ger icke artefakter, varken i Furmark eller i Firefox medan Furmark körs i bakgrunden.

Man framkallar problemet enkelt när man "pressar" Firefox lite med något grafiskt, exempelvis scrolla en lång lista med mycket historik (bild längre ner)

Jag har nu länge grubblat på vad problemet är relaterat till, det är egentligen en ännu längre historia men går inte in på den nu, MEN nu vill jag få det klart för mig om det är hårdvaruproblem eller icke (alltså möjligen mjukvarurelaterat istället). Med lite hjälp från er kan jag kanske slutligen få detta klart för mig.

Jag tycker det hela är lite konstigt då problemet bara uppstår vid folding+Firefox. Icke vid exempelvis ett spel (som AoE III) jag testat att kombinera med folding - alltså INGA artefakter vid denna kombon. Jag börjar luta åt att det är något mjukvarurelaterat problem med specikt kombinationen folding + Firefox (som då alltså ska köras hårdvaruaccelererat), i.o.m. att inget liknande uppstår vid som tidigare sagt exempelvis Furmark, som pressar kortet hårt.

Jag kör senaste Catalyst, alltså version 13.12. Så du som ska testa detta kör du gärna på denna version så det blir så likt som möjligt

Såhär kan det se ut: http://i.imgur.com/gb5iakc.jpg
Posta gärna en screenshot om något liknande uppstår!

Jag tackar er alla på förhand som orkar hjälpa

Permalänk

Det verkar vara en sjukdom på vissa 7XXX-serie kort, jag har exakt samma sak med mina två 7970M-kort. Med hårdvaruaccelerering på så får jag ett rutnät med små svarta rutor som täcker höger del av skärmen, dock endast i firefox och inget annat program, applikation, spel eller webbläsare. Nu har jag slagit av hårdvaruacceleration helt i firefox och då försvann dessa rutor och har inte kommit tillbaka.

Verkar vara en kombination av grafikkortsbios, drivrutiner och eventuellt klockfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det verkar vara en sjukdom på vissa 7XXX-serie kort, jag har exakt samma sak med mina två 7970M-kort. Med hårdvaruaccelerering på så får jag ett rutnät med små svarta rutor som täcker höger del av skärmen, dock endast i firefox och inget annat program, applikation, spel eller webbläsare. Nu har jag slagit av hårdvaruacceleration helt i firefox och då försvann dessa rutor och har inte kommit tillbaka.

Verkar vara en kombination av grafikkortsbios, drivrutiner och eventuellt klockfrekvenser.

Tack så väldigt mycket för ditt svar Zeuxlarsson! Ett svar jag dessutom verkligen uppskattade att läsa kan jag säga; gör mig både lättad och glad att detta kan vara vad det handlar om. Känner att jag i alla fall kommit steget närmare klarhet bland mina artefakter nu
Mycket hellre lite "mjukvaru-tjaffs" än hårdvarufel! Kan ju bara hoppas att detta är vad det handlar om.
Och om det sedan är just det du beskriver, då kan jag känna en viss nyfikenhet för vad det är som fallerar under huven och orsakar detta mer specifikt. Jag borde kanske spana av internet lite bredare och se om jag finner några svar. Men det får bli när jag har ork någon annan dag.

God natt på er!

Permalänk
Skrivet av xiotix:

Tack så väldigt mycket för ditt svar Zeuxlarsson! Ett svar jag dessutom verkligen uppskattade att läsa kan jag säga; gör mig både lättad och glad att detta kan vara vad det handlar om. Känner att jag i alla fall kommit steget närmare klarhet bland mina artefakter nu
Mycket hellre lite "mjukvaru-tjaffs" än hårdvarufel! Kan ju bara hoppas att detta är vad det handlar om.
Och om det sedan är just det du beskriver, då kan jag känna en viss nyfikenhet för vad det är som fallerar under huven och orsakar detta mer specifikt. Jag borde kanske spana av internet lite bredare och se om jag finner några svar. Men det får bli när jag har ork någon annan dag.

God natt på er!

Räcker med att man googlar "amd radeon square artifacts firefox" eller liknande så får du många träffar. Ett hyfsat vanligt problem verkar det som. Jag citerar från en tråd med buggrapporter från mozilla:
"Both AMD ATi and Mozila Firefox are aware of this bug and appear to be blaming each other.

Official thread is here: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=837489"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Räcker med att man googlar "amd radeon square artifacts firefox" eller liknande så får du många träffar. Ett hyfsat vanligt problem verkar det som. Jag citerar från en tråd med buggrapporter från mozilla:
"Both AMD ATi and Mozila Firefox are aware of this bug and appear to be blaming each other.

Official thread is here: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=837489"

Japp jag får tacka så mycket.
Jag ser till och med detta lite som löst nu iom vad du tagit fram och visat mig.
Nu kan man ju bara hoppas AMD/Mozilla ska fixa ta tag i detta och fixa det någon gång! Men känns inte som att man kan räkna med det...