Reklamation av dator !hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2013

Reklamation av dator !hjälp!

Hej.

Problemet : Köpte en laptop från samsung för 2 år sedan som nu under 6 månader betett sig väldigt udda.
(bsod, otroligt seg, laggar i spel och film) datorn kostade 9000 för 2 år sedan. gtx 540M grafikkort och en bra processor från intel på 2.5ghz.
Jag är hyfsat kunnig på datorer så jag har gjort hela troubleshoot listan säkert 10 gånger nu. (drivrutiner, inställningar, formateringar osv)

1:A - Jag har för 6 månader sedan skickat in den på service. de bytte fläktar och modekort. (garantitid)
2:A - skickade in den 1 månad senare för byte av hdd. (garantitid)
3:E - skickade in den (fortfarande konstig). kom tillbaka utan något åtgärdat (de hävdar att den var problemfri) (garantitid)
4:E - (dvs den är inne just nu) fick ett sms idag där de ville ha en kompletering på fel då de inte hittar något. jag skrev en utförlig roman och hävdade för andra gången att jag ville häva köpet! jag är vansinnig. jag skickar ju inte in min dator för att det är roligt! (reklamation då garantin löpt ut)

Vad ska jag ta mig till om de inte häver köpet? Jag blir skogstokig om de inte gör det!

Tack på förhand
MVH

|CPU: I7 4770K 4.0Ghz | MB: MSI Z87-G45 gaming|RAM: DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |GPU: MSI nvidia GTX 1070 | Skärm: Asus VG248 144Hz | Burk: Fractal Design Define R4 artic white |SSD: Samsung SSD 840 Evo 120GB + 240 | Nätagg: Cooler Master 600W | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s 7200rpm | Wifi nätverkskort: ASUS PCE-AC68 AC1900 | OS: Wind 10 | Tangentbord: SteelSeries APEX 350 |Mus: SteelSeries Rival |Hörlurar : SteelSeries H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Vet inte, men skulle ju vara intressant att veta hur de testar datorn.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Är datorn inne för samma fel tre gånger kan du häva köpet. I det här fallet låter det som att så inte är fallet. Butiken gör rätt, var nöjd så länge de inte tar ut en felsökningsavgift om du har den inne för reklamation.

Har du testat att koppla ifrån batteriet och bara köra med kabel och tvärtom?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det vore intressant om du kunde posta felbeskrivningen du skickade in.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

Enligt gällande branschpraxis så har tillverkaren rätt att rätta till felet 2 gånger (reparation) innan man har rätt att få produkten om-levererad, dvs. produkten blir utbytt mot likvärdig, eller samma om den finns kvar på marknaden.

Det som gäller ovan är att det måste vara samma fel bägge gångerna, därefter måste produkten in på kontroll att det är samma fel även den 3:e gången innan om-leverans kan ske.

Så vill Samsung vara fyrkantiga så kan de hävda att den än så länge bara varit inne på reparation 1 gång= inte skäl nog för om-leverans.

Dock brukar de flesta byta ut produkten på goodwill efter produkten varit inlämnad en 3-5 gånger för olika fel.

Lycka till!

Stavfel.
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2013

Deras policy där jag köpte datorn är! (rätt att häva köpet vid 3 fel samma fel. 4 fel olika fel har kund också rätt att häva köpet).

Jag fick ett mail igår där de ville ha en kompletering av felbeskrivning då de inte hittade ngt fel. jag gav dem det.
Idag fick jag ett sms att de har beställt delar till datorn. Det fick mig att börja fundera. Om man som leverantör tar emot en dator en 4:e gång, varför en kosta på datorn ännu fler komponenter då de kan häva köpet och hoppas kunden investerar i en samsung igen?

Är det någon här förresten som har koll på när jag som kund har rätt i att häva köpet och inte? (jag tror jag missuppfattar era tidigare poster.

Med vänliga hälsningar och ta hand om er där ute

|CPU: I7 4770K 4.0Ghz | MB: MSI Z87-G45 gaming|RAM: DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |GPU: MSI nvidia GTX 1070 | Skärm: Asus VG248 144Hz | Burk: Fractal Design Define R4 artic white |SSD: Samsung SSD 840 Evo 120GB + 240 | Nätagg: Cooler Master 600W | HDD: Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s 7200rpm | Wifi nätverkskort: ASUS PCE-AC68 AC1900 | OS: Wind 10 | Tangentbord: SteelSeries APEX 350 |Mus: SteelSeries Rival |Hörlurar : SteelSeries H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av imagine9:

Är det någon här förresten som har koll på när jag som kund har rätt i att häva köpet och inte? (jag tror jag missuppfattar era tidigare poster.

När du lämnat in den 3 gånger för samma fel.
Säg att du lämnar in en dator för att du får artefakter 3 gånger utan att de lyckas lösa problemet, du kan nu häva köpet.
Lämna in samma dator för artefakter 2 gånger och de lyckas lösa det problemet, lämna sen in den igen för att fläktarna är trasiga, du kan inte häva köpet då det är ett nytt problem.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.