Kommer det löna sig att reklamera? (CDON.SE)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Kommer det löna sig att reklamera? (CDON.SE)

Tjenare!

Snabb fråga innan jag leder honom in i helvetet...

Det är så att en kompis till mig har ett XFX 6950 som är drygt 15 månader gammalt. Detta har nu gått sönder. Problemet är att temperaturen visar -128C och fläkten är fast på 100%. Hastigheten går inte att ändra, den vill sig inte! Efter lite sökande så har jag kommit fram till att det kan vara temperatur-sensorn som är sönder.

Nu till själva frågan.
Kommer han komma någonvart med att reklamera detta kort till CDON.se då garantin har gått ur eller är det bara att ge upp och köpa nytt?

Tack på förhand!

EDIT: Val av titel är fel..han har såklart rätt att reklamera! Men kommer det löna sig?? Kanske någon mod kan ändra
EDIT 2: Har ändrat..:)

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Okt 2004

Dubbelkolla det där med garantin. Det finns ganska många fall där garantin är mer än 1 år.

AMD 965, ASUS GTX680, Gigabyte 790XTA-UD4, 8Gb, Intel 320 120Gb, 2 * Samsung EcoGreen F4 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av FANTEN:

Dubbelkolla det där med garantin. Det finns ganska många fall där garantin är mer än 1 år.

CDON har 1 års garanti enligt deras FAQ

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2009

Kommer bli problem eftersom han har köpt det av cdon tro mig.. Även om han har garanti kvar

Corsair Obsidian 750D | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | Intel i7 5960X | Corsair Platinum 64GB 2666Mhz | Asus GeForce GTX 980 4GB SLI | Intel 530 240GB X4 RAID 0 | Corsair AX1500i | Samsung Galaxy S4  iPhone 6 64GB | MacBook Air 13'' | iPad Mini | MacBook Pro Retina|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Emil_98197:

Kommer bli problem eftersom han har köpt det av cdon tro mig.. Även om han har garanti kvar

Vart rädd för de..läst massa skit om just CDON :/

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

Tror nog det är 2 års garanti på den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skövde
Registrerad
Nov 2008

Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en vara i 3 års tid

Enligt konsumentköplagen har du tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

CPU: i7 920 4 Ghz | Mobo: GA-X58A-UD5 | RAM : 6 GB DDR3 | GPU: Powercolor 7970 | SSD: Samsung 840 Pro Series 120GB | PSU: Corsair 750 w | Case: Antec P182 | Monitor: Asus VG278HE 144 hz | Keyboard:Corsair Vengeance K70 | Mouse : QPAD 5K | HDD: < 1tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av cusah:

Tjenare!

Snabb fråga innan jag leder honom in i helvetet...

Det är så att en kompis till mig har ett XFX 6950 som är drygt 15 månader gammalt. Detta har nu gått sönder. Problemet är att temperaturen visar -128C och fläkten är fast på 100%. Hastigheten går inte att ändra, den vill sig inte! Efter lite sökande så har jag kommit fram till att det kan vara temperatur-sensorn som är sönder.

Nu till själva frågan.
Kommer han komma någonvart med att reklamera detta kort till CDON.se då garantin har gått ur eller är det bara att ge upp och köpa nytt?

Tack på förhand!

EDIT: Val av titel är fel..han har såklart rätt att reklamera! Men kommer det löna sig?? Kanske någon mod kan ändra
EDIT 2: Har ändrat..:)

Kolla upp garantin med tillverkaren och skicka direkt dit istället, skulle jag göra iallafall.
Minns jag rätt så har dom 2 år garanti.

MVH

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 1600 @3,9 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | ASUS GTX 970 STRIX | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Apr 2009

Cdon
"Vi garanterar att de varor du beställt är fria från tillverkningsfel under ett år, eller under den garantiperiod som gäller för din produkt. Garantin gäller från det datum som produkten hämtats ut från postombud alternativt levererats till dig."

Så om produkten hade 2 års garanti när han köpte den så ska det väl inte vara någon fara

MODERKORT: ASUS Z87-A ATX CPU: Intel Core i7 4770K @4,3GHz Processorkylare: Noctua NH-D14 RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 2400MHz VENGEANCE PRO RÖD
PSU: Cooler Master Silent Pro 800W 80+ Gold Modulär Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 OC Chassi: Cooler Master Storm Trooper

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Emil_98197:

Cdon är dom bästa jag har haft att göra med när det gäller garanti och reklamationer.

MVH

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 1600 @3,9 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | ASUS GTX 970 STRIX | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002

Du ska alltid börja med att reklamera hos säljaren, går det inte utan krångel kan du överväga att nyttja ev. garanti hos tillverkaren. Går du inte via säljaren bränner du din rätt att nyttja reklamationsrätten.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Xfx lämnar 2 års garanti från tillverkningsdatum på sina grafikkort, kolla hur gammalt det är, har du ett par veckor eller någon månad tillgodo där så bör det inte vara några problem att få Cdon att lösa det, givetvis har du reklamationsrätten i 3 år bara du kan bevisa att det är ett ursprungsfel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2012

Förlåt om jag lånar tråden men har ett Mionix zibal 60 där alla leds förutom wasd INTE fungerar. När jag gick till Netonet för att byta det så hade garantin gått ut 4 dagar tidigare (i sommras). Så om jag går dit nu, kan jag fortfarande få ett nytt??

Tack för svar /Erik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av ninjamopeden:

Förlåt om jag lånar tråden men har ett Mionix zibal 60 där alla leds förutom wasd INTE fungerar. När jag gick till Netonet för att byta det så hade garantin gått ut 4 dagar tidigare (i sommras). Så om jag går dit nu, kan jag fortfarande få ett nytt??

Tack för svar /Erik

Tveksamt, om nu inte led´sen var trasiga när du köpte tangentbordet.
Tror ingen skulle köpa om du sa de heller.

Edit: För tillverkaren garanterar ju bara att tagentbordet funkar under garantiperioden, hänger du med ?

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av peji89:

Tveksamt, om nu inte led´sen var trasiga när du köpte tangentbordet.
Tror ingen skulle köpa om du sa de heller.

Edit: För tillverkaren garanterar ju bara att tagentbordet funkar under garantiperioden, hänger du med ?

MVH

Aha okej riktigt dåligt att det ska gå sönder 4 dagar efter garantitiden är slut, känns ju som det är gjort med mening...
Hoppas det löser sig för OP iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av ninjamopeden:

Aha okej riktigt dåligt att det ska gå sönder 4 dagar efter garantitiden är slut, känns ju som det är gjort med mening...
Hoppas det löser sig för OP iaf.

Det är med mening. Det läggs stora pengar på att jobba fram hållbarheten produkter.

ASUS P9X79 | RX 580 | Corsair DDR3 XMS3 8x8Gb | Intel I7 3820 | 2x Samsung 840 Pro 256Gb + 1 Intel 520 256 + 1 Crucial M500 256Gb
DELL XPS 15 | I7 | 512GB | 16GB ram | 4K EYEFINITY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av orig_rejser:

Det är med mening. Det läggs stora pengar på att jobba fram hållbarheten produkter.

Juste kommer ihåg jag såg någon film om det i skolan, vet inte vad jag ska tycka, bra eller dåligt?
Säkert bra för vuxna som själva arbetar och får allt och gå runt, men för unga eller folk utan välbetalda jobb som valt att lägga sina sista pengar på sin hobby är det ju inte lika kul.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

Man tänker ju direkt på glödlampan, money machine no.1

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av trollhattan:

A för att, tillverkarna vill inte acceptera vissa glödlampor som håller skit längre för då slutar dom tjäna pengar så alla stora glödlampor tillverkare gjorde kontrakt att inte fick sälja dom, är helt stört enligt mig.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av trollhattan:

Dom var bättre förr helt enkelt

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon